REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Sezon chorobowy w pełni, a próbując dodzwonić się do przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nierzadko trzeba odczekać dobrych kilkanaście do kilkudziesięciu minut w długiej kolejce oczekujących osób, które również chcą zarejestrować się do lekarza. Jak już wreszcie uda się dodzwonić do rejestracji – często można usłyszeć w słuchawce, że w tym dniu lekarz nie ma już wolnych terminów i należy ponownie zgłosić się w dniu jutrzejszym. Takie postępowanie przychodni jest niezgodne z przepisami prawa. Co zrobić, jeżeli doświadczymy go na „własnej skórze”?
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec poinformował o wydłużeniu od lutego 2024 r. godzin pracy infolinii dla pacjentów.
Nowe przepisy ułatwią i przyspieszą uzyskiwanie odszkodowań za błędy medyczne. Decyzję o rekompensacie w ciągu trzech miesięcy podejmie Rzecznik Praw Pacjenta.
Pogotowie ratunkowe wzywamy zazwyczaj w sytuacjach nagłych i stresujących. Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o pytaniach, na które warto być przygotowanym w razie konieczności wezwania zespołu.
REKLAMA
Prawa pacjenta to fundament systemów zdrowia, ale czy są w pełni przestrzegane? Czy są stworzone odpowiednie warunki dla efektywnego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia? Polska Akademia Nauk proponuje pewne zmiany, aby dostosować się do nowej rzeczywistości. Jakie interwencje należy podjąć w pierwszej kolejności?
Komu należą się szczególne uprawnienia w dostępie do świadczeń medycznych? W jaki sposób powinny być realizowane? Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, na czym polega przywilej pierwszeństwa.
Kluby opowiedziały się za dalszym procedowaniem projektu ustawy, zakładającego wdrożenie nowego modelu pozasądowego rekompensowania szkód doznanych przez pacjentów w wyniku zaistnienia zdarzeń medycznych. Koło Konfederacja złożyło wniosek o odrzucenie go w pierwszym czytaniu.
Projekty nowelizacji ustaw – o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta oraz o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – są przygotowane do pierwszego czytania.
REKLAMA
Szpitale nie powinny wymagać od lekarzy rodzinnych zaświadczeń o braku przeciwwskazań do przeprowadzenia operacji. Taka praktyka narusza prawa pacjenta, a szpital nie ma prawa uzależniać przeprowadzenia operacji od dostarczenia takiego dokumentu.
Rzecznik Praw Pacjenta odnotowuje więcej zgłoszeń naruszeń praw pacjenta niż w latach poprzednich. To efekt pandemii COVID-19 oraz wzrostu świadomości prawnej pacjentów.
Europejski Dzień Praw Pacjenta obchodzimy we wtorek 18 kwietnia. Obchody mają przyczynić się do zwiększania świadomości obywateli na temat praw pacjenta.
Minister zdrowia zatwierdził 32 zaktualizowane programy specjalizacji, które będą obowiązywały lekarzy rozpoczynających szkolenie specjalizacyjne od wiosny 2023 r. “Programy przygotowują eksperci. Naszym zadaniem jest dbanie o to, by proces przebiegał zgodnie z przepisami" – powiedział dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert.
Łamanie praw pacjenta. Co grozi za złamanie praw pacjenta? W przypadku uzasadnionej skargi pacjenta w temacie naruszenia praw pacjenta, podmiot leczniczy może zostać zobowiązany do bezwzględnego zaniechania stosowania takich zachowań. Ale to nie wszystko – konsekwencji jest o wiele więcej i o różnym stopniu dotkliwości.
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, iż znajomość i świadomość posiadania przez pacjenta prawa do informacji oraz tajemnicy informacji jest bardzo ważna podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
9 lutego 2023 roku Minister Zdrowia opublikował rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Rozporządzenie określa organizację opieki zdrowotnej, który dotyczy rozpoznania, leczenia, monitorowania bólu, niezależnie od jego przyczyny, u pacjentów leczonych ambulatoryjnie.
Aż 8,5 mln dorosłych Polaków cierpi z powodu bólu przewlekłego. U dużego odsetka jest on źle leczony – podkreślają eksperci. Tymczasem ból przewlekły niszczy tkankę mózgu, powoduje też wykluczenie z życia i codziennych aktywności – alarmują eksperci.
REKLAMA