REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Sprzedaż konsumencka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy za odstąpienie od umowy muszę płacić sprzedawcy?

Przy odstąpieniu od umowy sprzedawca musi zwrócić całość zapłaconej ceny nawet jeżeli produkt nosi ślady zużycia. Może on jednak żądać zapłaty za używanie produktu po odstąpieniu od umowy.

Czym jest użytkowanie?

Użytkowanie obok zastawu, służebności, hipoteki i spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest ograniczonym prawem rzeczowym. To właśnie użytkownikowi przysługuje najszerszy zakres uprawnień w stosunku do cudzej rzeczy. W jaki sposób można ustanowić użytkowanie?

Kiepskie wyniki kontroli żywności

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przebadał jakość wyrobów czekoladowych i winiarskich. Wyniki pokazują, że nie zawsze spożywamy to co powinniśmy.

Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Dwa miesiące temu kupiłem mikrofalówkę. Po miesiącu zaczęła się psuć. Naprawa reklamacyjna, której dokonał sprzedawca nic nie zmieniła. Gdy następnym razem zażądałem zwrotu pieniędzy, ten stwierdził, że muszę jeszcze raz ją dać do naprawy. Czy rzeczywiście mam taki obowiązek?

REKLAMA

O czym należy pamiętać przy letnich zakupach?

Płacąc przy kasie za kupione rzeczy nie zapomnij zabrać paragonu. Nie wyrzucaj go również od razu do śmieci. Może ci się przydać przy reklamacji.

Jak mądrze kupować na wyprzedażach?

Wyprzedaż nie zawsze będzie okazją cenową dla konsumenta. Pamiętaj, że promocje nie są powodowane dobrym sercem sprzedawcy ale chęcią reklamy, czy pozbycia się zbędnego towaru z magazynu.

Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Konsumenci nie zwracają uwagi na treść gwarancji, ani na fakt, czy wręczany im dokument w ogóle można nazwać gwarancją. Nie widzą też różnicy pomiędzy gwarancją konsumencką, a gwarancją stosowaną w innych stosunkach prawnych.

Obowiązki informacyjne sprzedawcy – czyli co konsument ma prawo wiedzieć

Wchodzimy do sklepu i próbujemy wybrać najlepszy dla nas towar, ale na opakowaniu nie ma informacji, których szukamy, nie ma ich też na półce, gdzie towar leży, a spotkany przypadkiem sprzedawca, na zadawane przez nas pytania, wzrusza bezradnie ramionami. Taki obrazek zdarza się zbyt często. Ustawodawca nakłada na sprzedawców konkretne obowiązki informacyjne, więc je egzekwujmy.

REKLAMA

Operatorzy komórkowi na celowniku UOKiK

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa, czyli czołowi operatorzy telekomunikacyjny, znalazły się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółki miały utrudniać przeprowadzenie kontroli, rozpoczętej w wyniku podejrzeń o nielegalne porozumienia na rynku.

Jak sprawdzić, czy klauzula umowna jest niedozwolona

Stosowanie przez przedsiębiorców klauzul niedozwolonych jest niestety częstym procederem. Jeżeli podpisana przez nas umowa zawiera krzywdzące postanowienia, warto sprawdzić, czy klauzula nie ma niedozwolonego charakteru.

Kiedy sprzedawca ponosi koszty zwrotu towaru

Odstępując od umowy zawartej przez Internet konsumenci nie ponoszą żadnych negatywnych konsekwencji finansowych. Jedynym wyjątkiem jest obowiązek poniesienia kosztów zwrotu towaru. W określonych sytuacjach koszty te będzie musiał pokryć sprzedawca.

Jak oszczędzić na oświetleniu

Wybór oświetlenia, czy odpowiednie dobranie żarówek energooszczędnych, są istotne z punktu widzenia naszych rachunków za energię elektryczną. Sprawdź co zrobić, by płacić mniej.

Do rejestru dłużników za długi u osób prywatnych

Nieopłacony rachunek za telefon może spowodować, że o kredycie w banku będzie można tylko pomarzyć. Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja ustawy o informacji gospodarczej.

Odwołanie od reklamacji

Dobrze napisane odwołanie od reklamacji często może zaoszczędzić nerwów, a przede wszystkim wywołać pożądany efekt. Poniżej dowiesz się, jak zrobić to najlepiej.

Prawa konsumenta

Szczególna ochrona konsumentów ma na celu zagwarantowanie praw w nierównym stosunku pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Podstawowym aktem regulującym uprawnienia konsumenta jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Jak ogłosić upadłość konsumencką

Znowelizowana ustawa z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze przewiduje obecnie możliwość ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej których niewypłacalność powstała wskutek wyjątkowych i niezależnych od nich okoliczności. Ogłoszenie upadłości jest jednak procesem skomplikowanym i długotrwałym. Tak oto przedstawia się w skrócie procedura ogłoszenia upadłości osoby fizycznej.

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Umowa sprzedaży – cz. 2: czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne

Przepisy Kodeksu cywilnego w odniesieniu do umowy sprzedaży określają mniej korzystnie dla kupującego podstawy odpowiedzialności sprzedawcy. Z drugiej strony dają większe możliwości odstąpienia od umowy.

Umowa sprzedaży – cz. 1: kiedy sprzedaż jest konsumencka

Sprzedaż konsumencka ma miejsce w sytuacji, gdy jedną stroną umowy jest konsument, a drugą przedsiębiorca, zawierający umowę w ramach prowadzonej działalności. Przedmiotem sprzedaży konsumenckiej mogą być tylko rzeczy ruchome.

Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia

W przypadku stwierdzenie niezgodności towaru z umową konsument jest zobowiązany do zawiadomienia o tym fakcie sprzedawcy. Jeżeli zwlekał z reklamacją ponad 2 miesiące i przyznał się do tego sprzedawcy, to straci swoje uprawnienia.

Reklamacja obuwia – cz. 2: podstawa reklamacji

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów konsumentów. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy. Jakie są podstawy reklamacji.

Reklamacja obuwia – cz. 1

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się konsumenci. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy i czego należy się wystrzegać. Część pierwsza: gwarancja a odpowiedzialność sprzedawcy.

Po co konsumentowi opinia rzeczoznawcy

W odmownej odpowiedzi na reklamację sprzedawcy często powołują się na negatywną dla konsumenta opinię rzeczoznawcy. W takiej sytuacji warto zamówić opinię u innego eksperta.

Czy do umowy o dzieło stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej

Pomimo tego, iż zawarta została umowa o dzieło klient może skorzystać z uprawnień reklamacyjnych wynikających z umowy sprzedaży konsumenckiej. Podstawą roszczeń będzie niezgodność towaru z umową

UOKiK wykrył zmowę na rynku artykułów biurowych

Dwaj dystrybutorzy artykułów biurowych zawarli porozumienie ograniczające konkurencję – uznała Prezes UOKiK. Jedna ze spółek zapłaci prawie 90 tys. zł.

Co zrobić gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa

W związku z wadą zakupionego towaru zażądałem od sprzedawcy jego wymiany. Ten jednak stwierdził, iż nie posiada danego modelu i zaproponował mi inny. Czy muszę przyjmować inny model?

Pobieraczek ukarany przez UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki portalu pobieraczek, uznając je za wprowadzanie internautów w błąd. Spółka będzie musiała zapłacić 240 tys. zł kary.

Europejski Szczyt Konsumencki

Usługi, internet, opłaty bankowe, wypożyczalnie samochodów, zielona energia i transport miejski – to obecnie gorące tematy dotyczące spraw konsumentów. W zeszłym tygodniu w Brukseli dyskutowali o nich przedstawiciele organizacji konsumenckich, przemysłu oraz świata polityki.

Zakupy przez Internet: kiedy można odstąpić od umowy

Zakupy w Internecie to ryzyko, ale również większe uprawnienia dla konsumentów. Mogą oni skorzystać z uprawnień, które nie przysługują klientom tradycyjnych sklepów.

UOKiK ostrzega przed trującymi kubkami

UOKiK ostrzega konsumentów przed zakupem szklanych kubków do picia, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Były one sprzedawane w wielu sieciach handlowych.

Jaka forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy

Oświadczenie kupującego o odstąpieniu od umowy może być co do zasady zawarte w dowolnej formie, czyli także ustnie. Lepiej, by odstąpienie sporządzić na piśmie.

Zmowa cenowa taksówkarzy w Gdańsku

81 tys. zł za naruszenie praw konkurencji będą musiały zapłacić trzy gdańskie korporacje taksówkowe. Zdaniem Prezesa UOKiK ukarane podmioty zawarły zmowę cenową.

Jakie są skutki zastosowania niedozwolonych klauzul umownych?

Umowy zawierane z konsumentem- mimo faktycznej silniejszej pozycji przedsiębiorcy, obarczone są pewnym ryzykiem. Klauzule, które w przypadku równorzędnych kontrahentów podlegałyby negocjacjom (i prawdopodobnie w ich wyniku by się nie ostały)- z uwagi na nieekwiwalentość świadczeń czy wyzysk- w przypadku konsumentów podlegają kontroli sądowej i UOKiK. Sąd może klauzule uchylić- a w skrajnych przypadkach orzec nieważność całej umowy.

Spłacając wcześniej kredyt oszczędzić na odsetkach

Ustawa o kredycie konsumenckim gwarantuje kredytobiorcy możliwość wcześniejszej spłaty rat. Dla konsumenta może być to korzystniejsze finansowo, gdyż nie będzie musiał spłacić wszystkich odsetek.

Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu usług

Ustawa wprowadzi do polskiego prawa postanowienia dyrektywy dotyczącej swobodnego przepływu usług. Dzięki niej zwiększa się jednak również uprawnienia konsumenta.

Reklamacja obuwia zimowego może być skuteczna

Reklamacja obuwia zimowego może być często dla konsumenta trudnym zadaniem. Kupujemy je z nadzieją, że dzięki temu będziemy mogli przejść przez zimę suchą nogą. Co jednak w sytuacji, gdy buty zaczną przemakać?

Kredyt konsumencki – co powinno znaleźć się w umowie

Przedsiębiorca udzielający w zakresie swojej działalności kredytu konsumenckiego obowiązany jest do wskazania konsumentowi niezbędnych informacji. Muszą one znaleźć się zawsze w treści umowy.

Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Uprawnienia wynikające z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy mogą być inne od tych wynikających z gwarancji.

Gdy wady ujawnią się w krótkim czasie po zakupie

Znajomość prawa często może być pomocna w przekonaniu opornego sprzedawcy, który nie chce uwzględnić reklamacji. Jeżeli wada została zgłoszona stosunkowo krótki czasie od dnia zakupu to sprzedawcy, który odmawia jej uwzględnienia, trudniej będzie obronić się w sądzie.

Operator telewizji kablowej odmawia podłączenia

Zawarłem umowę dotyczącą telewizji kablowej z jednym z operatorów. Po tygodniu dostałem wypowiedzenie umowy z powodu tego, iż byłbym jedynym odbiorcą w moim bloku, a podłączenie jest dla spółki nieekonomiczne.

Zły rozmiar zakupionego ubrania a zwrot towaru

Kupiłem sweter na prezent, który jednak okazał się zbyt ciasny. Czy w sytuacji, gdy dostałem towar o nieodpowiednim rozmiarze, mogę domagać się zamiany na inny?

Sklepy internetowe nie są bez wad

Kupując taniej w sklepach internetowych pamiętajmy, że wirtualne zakupy mogą przynieść również kłopoty. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg.

Czy sprzedawca może odesłać do producenta

Chciałem zareklamować buty, który rozkleiły mi się po kilku tygodniach używania. Sprzedawca powiedział, że on skarg nie przyjmuje i odesłał mnie do producenta. Czy rzeczywiście muszę szukać producenta?

Odstąpienie od umowy a kredyt konsumencki

Kupiłem na kredyt sprzęt muzyczny. Niestety pomimo dwóch napraw nadal nie działa prawidłowo. Gdy powiedziałem sprzedawcy, że odstępuję od umowy, ten powiedział, że to mi się nie opłaca, bo będą musiał nadal i tak spłacać kredyt, który został zaciągnięty w celu zakupu sprzętu.

Kupno ubrań przez Internet

Chciałabym kupić ubranka dla dzieci, które są oferowane w jednym ze sklepów internetowych. Są tańsze, ale boję się że dokonam złego wyboru. Czy w takiej sytuacji będę mogła zwrócić towar?

Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Jakiś czas temu odebrałem przesyłkę w której znajdowały się kosmetyki. Problem jest taki, że ich nie zamawiałem. Nadawca stwierdził, że nie przyjmie zwrotu, bo otworzyłem przesyłkę. Skąd jednak miałem wiedzieć co znajduje się w przesyłce?

Gdy towar nie okazał się najtańszy

Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?

Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Zakupiłem sprzęt muzyczny w sklepie internetowym, jednak od czterech tygodni nie mogę się go doczekać. W sklepie powiedziano mi, że towar jest w trakcie przygotowania do przesyłki. Czy mogę jakoś wpłynąć na szybkość wykonania umowy?

Przed kim chroniony jest konsument

Przepisy współczesnego prawa cywilnego skupiają się na ochronie interesów konsumenta. Konsument przez większość państw Europy Zachodniej traktowany jest jako podmiot uprzywilejowany. Takie a nie inne podejście do spraw konsumenckich wynika z ustawodawstwa Wspólnoty Europejskiej.

Kto jest konsumentem

Wg Kodeksu cywilnego konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Co wynika z tak sformułowanej definicji?

REKLAMA