REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Odpowiedzialność sprzedawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy sprzedawca musi zwrócić koszty poniesione podczas reklamacji

Reklamacja jest co do zasady bezpłatnym uprawnieniem każdego konsumenta. To oznacza, że na sprzedawcy będą ciążyły koszty wynikłe podczas reklamacji.

Czego można żądać przy reklamacji towaru?

Jeżeli zakupiony przez nas produkt zawiera wady, wtedy też będzie mogli udać się do sprzedawcy z reklamacją. Roszczenia konsumentów w takiej sytuacji są jednak ograniczony jedynie do żądania naprawy lub wymiany.

Co napisać w reklamacji butów?

Reklamacja nie jest sformalizowanym pismem, które tak jak pozew musi zawierać określone elementy. Niemniej jednak dobrze napisana reklamacja może ułatwić nam dochodzenie naszych praw. Co warto zawrzeć w reklamacji butów?

Zwrot rozpakowanego towaru

Kupiłeś coś przez internet ale chciałbyś to zwrócić? Każdy konsument ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 10 dni. W pewnych sytuacjach taki zwrot nie będzie jednak możliwy.

REKLAMA

Wymiana butów na inny model

Przy reklamacji konsumenci mogą wybrać spośród dwóch uprawnień: bezpłatna naprawa lub bezpłatna wymiana wadliwego towaru. Co jednak w sytuacji, gdy sprzedawca każe nam wybrać inny produkt?

Kto ma prawo do awatara?

Żona, która „zabija” awatara swojego byłego męża, kasując jego konto, kradzież postaci wraz z ekwipunkiem, często wycenianym na kilka tysięcy złotych i sprzedaż za realne pieniądze, albo bezprawne włamanie się do czyjegoś komputera i przywłaszczenie cudzych danych. To tylko niektóre przykłady nielegalnych procederów, ze świata wirtualnego, których skutki można dostrzec także w świecie realnym.

UOKiK karze miejskie wodociągi z Bydgoszczy

Spółka Miejskie Wodociągi i Kanalizacja z Bydgoszczy naruszała prawa konsumentów i narzucała im niekorzystne warunki umów – uznała Prezes UOKiKu. Obędzie się jednak bez finansowej kary.

Wielkanoc. Jak reklamować żywność – cz. 2

Podstawowym prawem konsumenta jest reklamacja. Dotyczy to nie tylko takich produktów jak odzież, czy obuwie. Reklamować można żywność, także tę kupioną luzem. Zobacz jakie masz prawa?

REKLAMA

Wielkanoc. Jak reklamować żywność? – cz. 1

Podstawowym prawem konsumenta jest reklamacja. Dotyczy to nie tylko takich produktów jak odzież, czy obuwie. Reklamować można żywność, także tę kupioną luzem. Zobacz jakie masz prawa?

Sprawdź co pojawi się na twoim stole, czyli wielkanocna kontrola żywności

Przeczytaj etykiety zanim kupisz żywność na wielkanocny stół. Przed świętami Inspekcja Handlowa skontrolowała jakość produktów żywnościowych. Jakie przyniosło to efekty?

UOKiK karze Castoramę

Możliwość podwyższenia ceny oraz wynagrodzenia za wykonane usługi – takie postanowienia w umowa zawierała Castorama. Ich zgodność z prawem zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje sprzedawcy 14 dni na udzielenie odpowiedzi reklamacyjnej. Niektórzy sprzedawcy uznają, że chodzi tutaj o 14 dni roboczych. Jak jest naprawdę?

UOKiK: benzyna i LPG coraz gorszej jakości

Badania paliw, jakie przeprowadziła Inspekcja Handlowa w 2010 r. pokazują, iż pogorszyła się jakość paliw płynnych. Najgorzej jest pod tym względem w województwie kujawsko-pomorskim - czytamy w raporcie, jaki pojawił się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

DGP: Jakie prawa przy zakupie biletów na Euro 2012?

Kupując bilety na Euro 2012 r. kibice będą zawierać umowę wedle prawa szwajcarskiego. Oznacza to mniej korzystne uprawnienia dla konsumentów – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Reklamacja: czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jedną z takich przydatnych informacji jest odpowiedź na pytanie, czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Co warto wiedzieć, zanim złożysz reklamację?

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy pisaniu reklamacji?

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 3

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy pisaniu reklamacji?

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? – cz. 2

Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Czym jest niezgodność towaru z umową? Przeczytaj.

Poradnik: Prawa pasażera linii lotniczych

Transport lotniczy osób oraz wszelkiego rodzajów towarów, mimo panującej obecnie na świecie recesji gospodarczej, nadal pozostaje efektywną i ekonomicznie opłacalną formą komunikacji, toteż warto znać prawa jakie przysługują nam, jako pasażerom, w trakcie podróży.

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 1

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Przeczytaj.

WieszJak radzi: Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów?

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci? Wszystko znajdziesz w najnowszym cyklu Wieszjaka.

Światowy Dzień Konsumenta

15 marca przypada Światowy Dzień Konsumentów. Z tej okazji przypominamy krótką historię prawa konsumenckiego oraz podstawowe uprawnienia każdego z nas.

Czy można składać reklamację w innym sklepie?

Kupując rzecz w sklepie zawieramy umowę z przedsiębiorcą, który ten sklep prowadzi. Stwierdzenie to może być istotne z punktu widzenia sytuacji, kiedy to chcemy wnieść reklamację do innego sklepu, niż ten w którym rzecz kupiliśmy.

Konsument

Konsumentem jest zawsze osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. To oznacza, że nie będzie nim przedsiębiorca.

Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

Domaganie się od abonenta, reklamującego zepsutą komórkę, gwarancji jest niezgodne z prawem. Konsumenci mogą skorzystać także z uprawnień, jakie dają im przepisy konsumenckie.

O czym warto wiedzieć przy zawieraniu umowy?

Umowę zawieramy nie tylko poprzez złożenie podpisu pod określonym pismem. Do zawarcia umowy dojdzie także w sposób dorozumiany. Warto pamiętać także o przepisach dotyczących oferty, które pomogą nam w sytuacji, gdy cena towaru przy kasie okaże się wyższa, niż ta na półce.

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Orlen i Lotos w porozumieniu wycofały benzynę U-95 - orzekł sąd

Zakończenie produkcji uniwersalnej benzyny U-95 na podstawie niedozwolonego porozumienia zarzucił Orlenowi i Lotosowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zarzuty te potwierdził ostatecznie sąd.

Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?

Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?

Czy można zrezygnować z reklam przesyłanych na maila?

Zawierając umowę z operatorem komórkowym, zakładając konto mailowe często jesteśmy proszeni o zgodę na przesyłanie informacji handlowych, czyli zwyczajnych reklam. Zgoda na informacje handlowe może być jednak w każdym czasie wycofana.

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Konksurs SMS-owy ERY: komentarz redakcyjny

Sprawa konkursu SMS-owego jednego z największych polskich operatorów komórkowych jest znacznie poważniejsza, by ograniczyć ją jedynie do prostego zbadania, czy zostały naruszone prawa konsumenta.

Abonenci szykują pozew zbiorowy przeciwko sieci ERA

Abonenci, którzy czują się nabici w butelkę przez swojego operatora zamierzają wystąpić przeciwko niemu z pozwem grupowym do sądu. Sprawą konkursu SMS-owego „Czy stałeś się dzisiaj milionerem?” zainteresował się również Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Jak przenieść numer do innego operatora?

Przeniesienie numeru komórkowego do innego operatora jest bezpłatne. Wszelkie formalności załatwi za nas nowy operator, działając na podstawie udzielonego przez nas pełnomocnictwa. Przeczytaj co zrobić, by zmienić operatora.

Czy konsument ma wpływ na treść umowy?

W umowach masowych sprzedawcy w odniesieniu do konsumenta często posługują się gotowymi wzorcami umownymi. Nie oznacza to jednak, że konsument nie ma nigdy wpływu na ich treść. Wszystko zależy od negocjacji ze sprzedawcą.

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacynej - co robić?

Zdarza się, że otrzymujemy z firmy windykacyjnej tajemnicze wezwanie do zapłaty. Wynika z niego, że jesteśmy zobowiązani do zapłaty kwoty X, w tym bardzo wysokich odsetek oraz kosztów windykacji. Gdzieś na marginesie wezwania zauważamy adnotację, że dochodzona wierzytelność została zakupiona np. od jednego z operatorów sieci komórkowej. Niestety brak jakichkolwiek załączonych dokumentów i lakoniczność informacji udzielonych przez firmę windykacyjną sprawie, że nie jesteśmy w stanie zweryfikować z czego wynika zobowiązanie, czy faktycznie istnieje, a jeżeli tak, to w jakiej kwocie.

Kiedy konsument może zostać wpisany do bazy dłużników?

Do bazy Biura Informacji Gospodarczej mogą zostać wpisani nie tylko dłużnicy, którzy uporczywie unikają płacenia swoich długów. Jest bowiem możliwe, aby do BIG trafiła osoba, która zapomniała zapłacić raty i zlekceważyła otrzymane od wierzyciela wezwanie do zapłaty.

Vademecum konsumenta: kiedy sprzedawca nie ma racji?

„Reklamacji nie przyjmujemy”, „Szatnia nie ponosi odpowiedzialności za pozostawione rzeczy”, „Reklamacja tylko z paragonem” – taki świat dla konsumentów budują niekiedy sprzedawcy. Bardzo często nie ma to jednak nic wspólnego z przepisami prawa. Sprawdź mity, jakie najczęściej wmawiają konsumentom sprzedawcy.

Jak producenci oszukują na żywności?

Deser czekoladowy bez czekolady, mięso wieprzowe zamiast wołowego. To tylko niektóre uchybienia, które znajdują inspektorzy z Inspekcji Handlowej. Przeczytaj jakimi sposobami producenci oszukują na żywności.

Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Zły rozmiar, czy źle dobrany kolor nie są przyczynami, które uprawniają konsumentów do reklamacji. Zwrot towar w określonym terminie od daty zakupu jest możliwy tylko wtedy, gdy takie uprawnienia przewiduje sam sprzedawca. Przeczytaj co możesz zrobić z nietrafionym prezentem.

Właściwość miejscowa sądu w sprawach konsumentów

Zamówiłem w Internecie szafę. Mieszkam w Kielcach, a przedsiębiorca ma siedzibę w Olsztynie. Niestety doszło między nami do sporu o płatność i sprzedawca grozi mi procesem. Po dokładnym przestudiowaniu regulaminu odkryłem, że zgodnie z jego postanowieniami spór ma rozstrzygać sąd w Olsztynie. Czy takie zastrzeżenie jest dozwolone?

Kupno rzeczy na prezentacji w domu – jakie uprawnienia?

Kupując rzecz od akwizytora, który zawitał do naszego domu zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. To oznacza, że jako kupujący możemy skorzystać ze specjalnych uprawnień. Jakich?

Czy szatnia odpowiada za pozostawione rzeczy?

„Szatnia nie odpowiada za pozostawione rzeczy” – takie oświadczenia można znaleźć w większości lokali. Prawda jest jednak taka, że właściciel lokalu odpowiada nawet za rzeczy pozostawione na wieszaku.

UOKiK w obronie klientów Millenium - sąd przyznaje rację

Brak zasad ustalania kursu walut oraz niejednoznaczne postanowienia umów, które pozwalają bankowi żądać od klientów dodatkowego zabezpieczenia kredytu – to zakwestionowane przez UOKiK postanowienia, jakie w umowach kredytów hipotecznych zawierał bank Millenium. 14 grudnia decyzję potwierdził sąd.

Poradnik na święta: zakupy na kredyt

Święta to czas kiedy jesteśmy bardziej skorzy do zakupów na kredyt. Aby jednak uniknąć problemów warto najpierw dowiedzieć się kilku rzeczy o tzw. kredytach konsumenckich.

Ułatwienie dla usługodawców i usługobiorców – punkt kontaktowy

Usługodawcy i usługobiorcy będą mogli korzystać z punktu kontaktowego, który powstała przy ministerstwie gospodarki. Chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną.

Dlaczego warto zatrzymać paragon?

Robiąc zakupy powinniśmy upomnieć się o paragon. Może on stać się pomocny przy reklamacji. Z drugiej strony brak paragonu nie może być powodem odrzucenia reklamacji.

Jakie są zasady świadczenia usług?

Ułatwienia w podejmowaniu i wykonywaniu działalności usługowej to główny cel ustawy o świadczeniu usług na terytorium RP. Ustawa weszła w życie w kwietniu 2010 r.

E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Przy odstąpieniu od umowy zawartej przez Internet sprzedawca nie może żądać zwrotu poniesionych przez niego kosztów wysyłki. Jednak za odesłanie towaru musi zapłacić konsument.

REKLAMA