REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieuczciwe praktyki kolejowych przewoźników

We wzorcach stosowanych przez przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. Prezes UOKiK miała także wątpliwości do postanowienia, które mogło wydłużyć czas na rozpatrzenie reklamacji.

Marki parasolowe - marketing i prawo w obszarze life science

Jak oznaczyć lek, a jak suplement? Jakie ryzyko poniesie przedsiębiorca przy prowadzeniu konsumenta w błąd? Jak zabezpieczyć marki na wypadek kryzysu? To niektóre z tematów rozpoczynającego się wkrótce seminarium.

Reklamy informujące o wygranej niezgodne z prawem

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, iż agresywne praktyki handlowe przedsiębiorstw, stwarzające u konsumenta fałszywe wrażenie, że wygrał on nagrodę, podczas gdy otrzymanie tej nagrody wiąże się z koniecznością poniesienia przez niego określonych kosztów, są zakazane.

Odszkodowanie za słupy energetyczne

Urządzenia w postaci słupów elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, wodociągi, gazociągi itp. nie są własnością właściciela działki a przedsiębiorstwa przesyłowego, które korzysta z cudzego gruntu. Taki stan powinien zostać uregulowany umową ustanowienia służebności przesyłu.

REKLAMA

Global Recalls - informacje o produktach wycofanych z rynku

Informacje o niebezpiecznych produktach wycofanych z rynku na całym świecie dostępne są już w jednym portalu globalrecalls.oecd.org. 19 października w Brukseli odbyła się inauguracja nowego międzynarodowego portalu internetowego, dzięki któremu organy administracji z całego świata będą mogły wymieniać się informacjami o wycofanych z rynku produktach niebezpiecznych.

Bank a parabank

Parabank nie posiada prawnej definicji. Jest nim podmiot wykonujący działalność podobną do banków, ale bankiem niebędący. Pojęcie parabanku jest trudne do zdefiniowania ze względu na szeroki wachlarz czynności bankowych. W związku z tym różnorodne grupy podmiotów wykonują czynności podobne do bankowych.

Prawa pasażerów OLT Express Regional

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi pasażerom w jaki sposób zgłaszać swoje wierzytelności po ogłoszeniu upadłości OLT Express Regional sp. z o.o.

Wcześniejsza spłata kredytu - jak i kiedy?

Kredytodawca może zastrzec sobie w umowie prowizję za spłatę kredytu przed terminem. Nie zawsze jednak prowizja będzie przysługiwała.

REKLAMA

Drobne roszczenia konsumenckie w UE

Funkcjonujące od początku 2009 r. europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń ma na celu uproszczenie i przyspieszenie przebiegu transgranicznych postępowań spornych dotyczących drobnych roszczeń, których wartość nie przekracza 2000 EUR. Jednak nadal zbyt mało osób wie o tym postępowaniu.

Sprzedaż bezpośrednia – zawarcie umowy i jej rozwiązanie (odstąpienie)

Zarówno przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż bezpośrednią, jak i konsumenci powinni znać jej prawne aspekty. Trzeba wiedzieć kiedy dochodzi do zawarcia umowy, kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa, jak i kiedy można odstąpić od takiej umowy.

Sprzedaż bezpośrednia – metody i sztuczki sprzedawców

Prowadzący sprzedaż bezpośrednią wykorzystują w swej działalności szereg mechanizmów psychologicznych. Warto zdawać sobie z nich sprawę będąc konsumentem. Pamiętajmy, że również przedsiębiorca bywa często konsumentem – wtedy, gdy nabywa towary i usługi bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Prawa konsumenta podczas szkolnych zakupów

Konsumentom przysługuje prawo do reklamacji szkolnych artykułów także wtedy, gdy są one zakupione podczas obniżek czy wyprzedaży. Decydując się na zakup szkolnej wyprawki w Internecie, pamiętajmy o przysługującym nam prawie do odstąpienia od umowy.

Projekt nowelizacji Prawa lotniczego przyjęty przez rząd

28 sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przedłożony przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Bezpłatna pomoc dla konsumentów

W 2011 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 413 tysięcy porad. Blisko 20 tys. dotyczyło usług finansowych, które obok telekomunikacji, usług budowlano-remontowych oraz zakupów odzieży i obuwia należą do najczęściej zgłaszanych problemów.

Postępowania grupowe przeciwko gigantom

Grupy poszkodowanych mogą pozwać zarówno małe firmy, jak i wielkie korporacje. Bez względu na wielkość i zasięg każdy bowiem podmiot powinien powinien postępować zgodnie z prawem.

Pozew zbiorowy vademecum

Pozew zbiorowy to forma prawna, mająca zastosowanie w postępowaniu cywilnym, na mocy której grupa poszkodowanych dochodzi roszczeń. Warunkiem jego wystosowania jest odpowiednia liczebność grupy - nie może być ona mniejsza jak 10 osób.

Mediacja w postępowaniu grupowym

Mediacja w postępowaniu grupowym jest dobrowolna. Może doprowadzić do ugody największe spory.

Czym jest pozew zbiorowy?

Pozew zbiorowy możemy składać w sprawach związanych ze złamaniem praw konsumenckich oraz w wypadku, gdy za sprawą niebezpiecznego produktu lub usługi poniesiemy szkodę. Pismo musi jednak zostać złożony przez minimum 10 osób.

Pozew zbiorowy w przypadku oszustwa internetowego

W przypadku oszustwa ze strony sklepu internetowego czy stron aukcyjnych poszkodowani mogą złożyć pozew zbiorowy.

Pozew grupowy przeciwko biuru podróży

Zbiorowy pozew przeciwko biurom podróży może złożyć co najmniej dziesięciu poszkodowanych. Nie wszyscy muszą uczestniczyć w samym procesie przed sądem.

Pozwy grupowe w Polsce

W ciągu dwóch lat funkcjonowanie pozwów grupowych w Polsce wiele było głośnych powództw wytaczanych przez konsumentów.

Warunki najmu samochodu, czyli co konsument wiedzieć powinien

Przed wynajęciem samochodu konsument powinien szczegółowo zapoznać się z warunkami umowy, gdyż postanowienia w niej zawarte mogą naruszać jego interesy.

Reklamacja wynajętego samochodu

Konsument ma prawo do złożenia reklamacji w przypadku jakichkolwiek uchybień ze strony wypożyczalni, dotyczących wynajętego samochodu. W przypadku nie uwzględnienia reklamacji wynajmujący ma prawo dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.

Prawa konsumenta podczas wyprzedaży

Prawo chroni konsumentów także podczas wyprzedaży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o naszych uprawnieniach podczas zakupowego szaleństwa.

Tankowanie LPG samoobsługowo

Resorty gospodarki i transportu pracują nad zmiana przepisów, która umożliwiałaby kierowcom samoobsługę przy tankowaniu LPG.

Prędkość transmisji danych pod kontrolą

Nowe przepisy mają chronić konsumentów przed niezrozumiałymi regulaminami i zaniżaniem prędkości transmisji danych.

Kara dla PGNiG za nadużycie pozycji rynkowej

Brak zawarcia kontraktu przez PGNiG uniemożliwił spółce NowyGaz wejście na rynek sprzedaży detalicznej gazu. Za nadużywanie pozycji rynkowej Prezes UOKiK nałożyła na Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo karę finansową w wysokości 60 mln zł.

Na czym polega nadużycie pozycji dominującej?

Staramy się wyjaśnić możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale których charakterystyka i skutki nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Reklamacja do biura podróży za nieudane wakacje

Każdy ma możliwość złożenia reklamacji do biura podróży w przypadku nieudanych wakacji, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od powrotu z wycieczki.

Komisja Europejska mobilnie o prawach pasażerów

Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".

Bezpłatne porady prawne dla pasażerów linii lotniczych

4 lipca 2012 r. w na lotnisku Chopina bezpłatnych porad prawnych pasażerom linii lotniczych udzielą eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

UEFA przegrała z UOKiK 6-19

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził 22 czerwca 2012 r., że stworzone przez UEFA warunki sprzedaży biletów na Euro 2012 w Polsce zawierają sprzeczne z prawem postanowienia. 19 z 25 klauzul zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK sąd, uznał za niedozwolone. Szkoda tylko, że na wyrok SOKiK przyszło nam czekać tak długo, bowiem pozew przeciwko Unii Europejskich Związków Piłkarskich - UEFA - został skierowany do sądu przez Prezes UOKiK już w sierpniu 2011 roku.

Jakie opłaty ponosi najemca mieszkania we Włoszech?

Oprócz opłaty za czynsz (wynajem), prawo włoskie przewiduje, że najemca musi opłacać także szereg dodatkowych opłat. Jakich?

Nowa dyrektywa konsumencka ułatwi zakupy w sieci

Nowa dyrektywa unijna zharmonizuje przepisy prawa na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej. Dla konsumentów oznacza to ułatwienie zakupów w sieci.

UEFA EURO 2012 – zagraniczny kibic to też konsument

Przedsiębiorcy powinni pamiętać o szanowaniu praw konsumenckich zagranicznych turystów – w tym kibiców, którzy przyjechali na EURO 2012. Przypominają o tym Komisja Europejska i UEFA.

Sprzedaż detaliczna wyhamowała

Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła o 5,5 proc. - podał GUS. Handel zwalnia, ale eksperci nie widzą podstaw do obaw.

Kiedy kupujący może skorzystać z rękojmi za wady?

Uprawnienia z tytułu rękojmi dają kupującemu możliwość odstąpienia od umowy lub też obniżenia ceny sprzedaży. Jakie wady sprzedanej rzeczy dają możliwość skorzystania z rękojmi?

Konsekwencje stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców

Stosowanie nieuczciwej promocji może rodzić rozmaite konsekwencje dla przedsiębiorcy, nie wyłączając przy tym odpowiedzialności karnej.

Postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawie klauzul abuzywnych

Przedsiębiorcy wykorzystujący w obrocie konsumenckim wzorce umowne powinni mieć świadomość, że nie jest dozwolone dowolne kształtowanie przez nich postanowień takich wzorców. Prezes UOKiK ma uprawnienie do wystąpienia z powództwem do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie klauzul za niedozwolone.

Pobieraczek znów na celowników UOKiKu

Serwis internetowy pobieraczek.pl, prowadzony przez spółkę Eller Service, znowu znalazł się na celowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy można zwrócić niewadliwy produkt?

Przepisy konsumenckie dają możliwość skorzystania z uprawnień reklamacyjnych w przypadku zaistnienia wad kupionego towaru. Co w sytuacji, gdy chcemy zwrócić towar niewadliwy?

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 3)

Uprawnienia konsumenta określa szereg ustaw. Do istotnych przepisów należy zaliczyć ustawy regulujące uprawnienia konsumenta w sytuacji usług finansowych oraz turystycznych.

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 2)

Uprawnienia konsumenta określa szereg ustaw. Wiele z nich zawiera istotne uprawnienia konsumenckiej, które mogą nam pomóc w rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą.

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 1)

Każdy z nas ogrywa rolę konsumenta w życiu gospodarczym. Uprawnienia konsumenckie reguluje wiele ustaw, z których wyłania się ogół uprawnień, jakie przysługują konsumentowi.

Kiedy można domagać się odsetek? (cz. 1)

Nie w każdej sytuacji można będzie domagać się odsetek. Podstawa żądania musi bowiem wynikać co do zasady z czynności prawnej, ustawy lub orzeczenia sądu.

Forma i procedura reklamacyjna – uprawnienia wynikające z gwarancji i ustawy

Z reklamacjami mamy do czynienia w związku z zakupem różnych produktów, począwszy od odzieży czy obuwia przez sprzęt elektroniczny aż do samochodów. Rzadko jednak zwracamy uwagę na przepisy regulujące procedurę reklamacyjną czy uprawnienia przysługujące klientowi.

Podwyższenie ceny wycieczki - co robić?

Niekiedy zdarza się, że cena wycieczki ulega podwyższeniu przed samym wyjazdem. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Co mogą zrobić w takim przypadku konsumenci?

Umowa z deweloperem - obowiązują nowe przepisy

Do tej pory w Polsce nabywca nieruchomości na rynku pierwotnym nie był chroniony specjalnymi przepisami. Zgodnie z nowymi przepisami, pieniądze wpłacane przez nabywcę będą gromadzone na mieszkalnym rachunku powierniczym prowadzonym przez bank, a nabywca będzie mógł skorzystać z jednego z czterech rodzajów zabezpieczeń.

Prawo telekomunikacyjne: bilingi pod kontrolą

Operatorzy będą przechowywali dane o połączeniach o połowę krócej niż obecnie. Nowe przepisy Prawa Telekomunikacyjnego mogą wejść w życie na początku 2013 r.

Internetowy system rozwiązywania sporów z konsumentami?

Proponowana przez Komisję Europejską internetowa platforma rozwiązywania sporów na linii przedsiębiorca – konsumenta, ma ułatwić życie obydwu stronom. Przede wszystkim jednak zwiększy zakres ochrony praw konsumentów w całej Unii Europejskiej.

REKLAMA