REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Większe bezpieczeństwo produktów

Wysokie kary za wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z wymaganiami, stwarzających zagrożenie dla konsumentów – to jedna ze zmian zawartych w obowiązującej już ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie obrotu towarowego.

Polskie produkty i usługi ubiegają się o Godło „Teraz Polska”

25 kwietnia na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się uroczyste ogłoszenie nominacji w Konkursie „Teraz Polska” organizowanym przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego. Tegoroczna, XXVI edycja, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Zarówno małe, średnie, jak i duże firmy ubiegają się o Godło „Teraz Polska”, wiedząc, jak ważne jest w dobie rosnącej popularności patriotyzmu konsumenckiego podkreślanie, że produkt jest dobry i polski.

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Jedną z możliwości, z której mogą skorzystać zadłużeni konsumenci jest złożenie wniosku o upadłość. Jednakże, z tego przywileju korzysta wciąż niewielu dłużników. Czym jest upadłość konsumencka i jakie zmiany w przepisach upadłościowych przyniósł nowy, 2016 rok?

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

REKLAMA

Klauzula niedozwolona – wobec kogo skuteczna?

Zgodnie z przepisem art. 47943 k.p.c. wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone prowadzony przez Prezesa UOKiK.

Za podatek od marketów zapłacą konsumenci

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia projektu podatku od sieci handlowych. Stawka podstawowa ma wynosić 0,7 proc. podatku od obrotu, a pozostałe - 1,3 proc. i 1,9 proc. Zdaniem ekspertów ciężar podatku od marketów zostanie przerzucony na konsumentów.

IFK poleca: Nowe zasady uwidaczniania ceny od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. handlowcy w szerszym niż dotychczas zakresie nie muszą metkować swoich towarów. Nie ma także wymogu uwidaczniania cen jednostkowych, m.in. na produktach leczniczych. Uproszczono zasady informowania konsumentów o cenach towarów i usług.

Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim

Nowa ustawa antynikotynowa ma zawierać przepisy, które będą zakazywać sprzedaży e-papierosów osobom, które nie są pełnoletnie. Planowane wejście w życie nowych regulacji datowane jest na 2016 r.

Czy Polacy sięgają po upadłość konsumencką?

Jak wynika z danych zgromadzonych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, od początku tego roku do miesiąca lipca aż 831 osób skorzystało z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, najwięcej osób sięgnęło po to rozwiązanie na Mazowszu, Śląsku oraz w Wielkopolsce.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

Podatek od marketów uderzy w dostawców i konsumentów

Opodatkowanie handlu, proponowaną przez PiS 2-proc. stawką od przychodów sklepów wielkopowierzchniowych, będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - uważa dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

Zwiększenie skuteczności urzędów ochrony konkurencji

Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie konsultacji o wzmocnieniu skuteczności krajowych organów ochrony konkurencji.

Zmiany w bankowym tytule egzekucyjnym od 2016 r.

W ostatnich dniach Prezydenta RP podpisał ustawę, dzięki której z dniem 1 sierpnia 2016 r. likwidacji ulegnie bankowy tytuł egzekucyjny. Tym samym zakończyła się wieloletnia dyskusja na temat nadmiernego uprzywilejowania banków w sporach z konsumentami, którego przejawem było prawo do samodzielnego wystawiania tytułów egzekucyjnych przez banki pod postacią bankowych tytułów egzekucyjnych.

Prawa turystów pod lepszą ochroną w UE

Turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Taką ochronę przewidują unijne przepisy, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski.

Ochrona praw konsumenta

Od grudnia 2014 r. w Polsce funkcjonują nowe regulacje skupione na prawach konsumenta. Gwarantują one otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych dla zabezpieczenia istotnych interesów konsumenta (m.in. o prawie i terminie na odstąpienie od umowy czy procedurze rozpatrywania reklamacji). Przepisy te ułatwiają także konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z jej zawarciem.

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami.

Czy biuro turystyczne może wprowadzić górną granicę odszkodowania za zmarnowany urlop?

Podstawą dla oznaczania zasad organizacji imprez turystycznych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwana dalej Ustawą. Ustawa zatem oznacza granice swobody organizatorów wycieczek i innych imprez turystycznych, w tym również w zakresie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych.

Faktury wystawiane konsumentom - zasady i terminy

Czy trzeba wystawić fakturę osobie fizycznej? W jakim terminie konsument może żądać wystawienia faktury? Czy sprzedaż wysyłkowa musi być potwierdzona fakturą? Odpowiadamy na te pytania.

Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym nie jest konsumentem - uchwała SN

Poszkodowani w wyniku zdarzeń komunikacyjnych zostaną wyłączeni spod konsumenckiej ochrony UOKiK – to efekt uchwały Sądu Najwyższego z 9 września 2015 r. Zdaniem Urzędu, również oni powinni mieć zapewnioną ochronę konsumencką.

Łatwiejszy dostęp do rachunków płatniczych

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych ma ułatwić dostęp do rachunków płatniczych. Konsumenci, którzy nie posiadają dostępu do rachunków płatniczych, będą mogli uzyskać dostęp do rachunku podstawowego, który umożliwi im dokonywanie usług płatniczych, w tym płatności internetowych.

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Dokładne wskazanie informacji, które będą musiały być podane przez kredytodawców w przekazach reklamowych dotyczących kredytu konsumenckiego oraz zmiany w zakresie wypowiedzenia umowy kredytu odnawialnego – to niektóre z rozwiązań jakie przewidują przygotowane przez rząd założenia zmian w ustawie o kredycie konsumenckim.

Język korzyści, czyli zwroty ułatwiające sprzedaż

Język korzyści jest bardzo ważną techniką w komunikacji z konsumentem, bowiem ułatwia sprzedaż oraz pozwala budować pozytywne relacje z klientami. Poniżej kilka przykładów - zwrotów, które możesz wykorzystać w każdej relacji międzyludzkiej.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Zmiana ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma zapewnić lepszą ochronę konsumentów na rynku finansowym poprzez zwiększenie uprawnień UOKiK. Decyzje UOKiK będą miały skutek tylko w stosunku do przedsiębiorcy, który stosuje klauzule niedozwolone. Ponadto UOKiK będzie mógł wysłać do kontrolowanej firmy "tajemniczego klienta", czyli osobę, która sprawdzi sposób oferowania produktu.

UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu.

Jedna zasada naliczania odsetek w transakcjach handlowych

Celem projektu ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i Kodeksu cywilnego jest wprowadzenie jednej zasady naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym, zarówno w transakcjach między przedsiębiorcami oraz tych z udziałem konsumentów.

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

Nowe obowiązki dla firm w ustawie o reklamacjach

Nowa ustawa o reklamacjach i rzeczniku finansowym wprowadza szereg obowiązków dla firm, które powinny szybko zapoznawać się z tymi przepisami, bowiem dostosowanie dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych do nowych przepisów wynosić będzie tylko 30 dni - podkreślają eksperci z Konfederacji Lewiatan.

Płatność kartą od 10 zł? Limity płatności kartą w sklepach

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Instytut ABR SESTA w blisko 73 % małych, niezrzeszonych sklepach spożywczych, nadal ustalane są minimalne kwoty, powyżej których akceptowana jest płatność kartą. Klienci często zmuszani są do zrobienia zakupów na kwotę 10 zł lub więcej.

Zmiana praktyk firm wypożyczających samochody

Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnych, zgodnie z którymi konsument otrzyma czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, przejrzystszą informację o wszystkich obowiązkowych opłatach i dodatkowych kosztach, a także mają być wprowadzone bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu.

Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.

Chwilówki za 0 zł nie zawsze są darmowe

Blisko połowa pożyczek w ofercie za 0 zł została spłacona z dodatkowym kosztem, który wynikał z opóźnienia spłaty. Statystycznie osoba, która miała problem z terminową spłatą, musiała spłacić dwie takie pożyczki i dopłacić ok. 41 proc. wartości każdej z nich. Średnia długość przeterminowania pożyczki to dwa miesiące - podkreśla ekspert.

Odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy - testowanie

Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?

Jakie obowiązki spoczywają na biurach podróży?

Mimo że Polacy coraz częściej korzystają z usług biur podróży, wciąż niewielu ma świadomość, jakie obowiązki ciążą na organizatorze wyjazdu. Na przykład, czy biuro podróży musi ostrzegać przed potencjalnymi niebezpieczeństwami, które mogą spotkać turystów w kraju, do którego się wybierają?

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

Karta Ochrony Praw Konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed firmami, które oferują przedsiębiorcom tzw. Karty Ochrony Praw Konsumenta.

Karta Ochrony Praw Konsumenta nie istnieje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed firmami, które oferują przedsiębiorcom tzw. Karty Ochrony Praw Konsumenta.

Lepsza ochrona konsumentów usług finansowych

Dzięki nowym przepisom UOKiK będzie mógł skuteczniej interweniować w sprawie niedozwolonych, a co za tym idzie, niekorzystnych dla konsumentów zapisów, np. w umowach kredytowych.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Większa ochrona prawna kredytobiorców i pożyczkobiorców

Zwiększenie poziomu ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych firm udzielających kredytów i pożyczek konsumenckich, które nie są objęte obowiązkiem uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) zakłada projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.

Klienci firm pożyczkowych bardziej chronieni

Projekt przepisów zwiększających poziom ochrony konsumentów korzystających z pożyczek od tzw. chwilówek zakłada wyeliminowanie pobierania nadmiernych opłat związanych z udzieleniem i obsługą pożyczek oraz zapobieganie wpadaniu przez klientów w spiralę zadłużenia.

Ważność umów zawieranych przez telefon przez osoby starsze i niedołężne

Wskazać należy, iż nie ma szczególnych przepisów regulujących kwestię zawierania umów na odległość, w tym w formie telefonicznej lub elektronicznej, przez osoby starsze i niedołężne.

Upadłość konsumencka - podsumowanie zmian

Upadłość konsumencka funkcjonuje od początku 2015 r. Wprowadzone zmiany okazały się trafione, ponieważ w prawie połowie rozpoznanych wniosków sąd ogłosił upadłość dłużnika, który nie radzi sobie z wierzytelnościami.

Paragon nie jest niezbędny do reklamacji - decyzja UOKiK

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.

Prosument – dotacje na ogniwa fotowoltaiczne w pigułce

Coraz więcej firm w Polsce zaczyna zajmować się sprzedażą ogniw fotowoltaicznych i bardzo możliwe, że wkrótce pójdziemy w ślady naszych skandynawskich sąsiadów, którzy za małe pieniądze wynajmują ogniwa zwykłemu Kowalskiemu. Jak pozyskać pieniądze na zakup ogniw (powyżej 10 tys. złotych?)? Skorzystaj z programu Prosument!

System e-CODEX ułatwi przedsiębiorcom odzyskanie należności od kontrahentów z UE

Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, dzięki któremu Polscy przedsiębiorcy i konsumenci będą mogli dochodzić swoich roszczeń wobec unijnych kontrahentów przez internet. Elektroniczne postępowania będą dotyczyły m.in. europejskiego nakazu zapłaty i drobnych roszczeń.

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) angażuje się w działania pro konsumenckie na rynku telekomunikacyjnym. Oprócz tego, że kontroluje przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, realizuje również działania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Istotnym elementem pro konsumenckiej polityki UKE są również mediacje pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, a konsumentami. W ubiegłym roku Urząd odzyskał ponad 1,43 mln zł na rzecz konsumentów.

REKLAMA