REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy

Każdy przedsiębiorca może zostać skontrolowany. Kontrolę prowadzą organy administracji publicznej. Co do zasady organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej natomiast w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustaw szczególnych.

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności została wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności . Jest to umownie przyjęty, hierarchicznie usystematyzowany podział rodzajów działalności społeczno – gospodarczej. Każdy przedsiębiorca ma nadany kod, który charakteryzuje prowadzoną przez niego działalność.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Na gruncie prawa polskiego możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy form prowadzenia działalności gospodarczej tzn. osoby fizyczne, osoby cywilne oraz spółki prawa handlowego. Przyszły przedsiębiorca podejmując decyzje o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek działalności musi zdecydować się na formę w jakiej będzie ona prowadzona. Wybór ten jest bardzo ważny, gdyż niesie ze sobą konsekwencje własnościowe, podatkowe, czy związane z odpowiedzialnością za zobowiązania.

Jak zakwalifikować przychód ze sprzedaży zdjęć

Internet umożliwia prowadzenie drobnej działalności zarobkowej praktycznie każdemu. Jest to zazwyczaj działalność, która nie ma prowadzić do założenia firmy i ma mieć charakter uboczny w stosunku do np. aktywności zawodowej internauty. Osoby, które podejmują tego typu aktywność i nie chcą działać w szarej strefie, mają problem z zakwalifikowaniem osiągniętych przychodów do odpowiedniego ich źródła w rozumieniu ustaw podatkowych.

REKLAMA

Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowej przed rejestracją biura rachunkowego mogą być kosztem

Zostały poniesione wydatki na uzyskanie uprawnień samodzielnej księgowej przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Ostatnia faktura za studia została opłacona 4 miesiące przed zarejestrowaniem firmy działającej jako biuro rachunkowe (jednoosobowa działalność gospodarcza na podatkowej księdze przychodów i rozchodów). Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowych będą kosztem uzyskania przychodów?

Czy assistance komunikacyjne będą się rozwijać

Usługi pomocowe świadczone jako dodatkowe do klasycznych ubezpieczeń AC i OC nie tylko stają się bardziej popularne, ale również częściej wykorzystywane w praktyce przez klientów. W jakim kierunku zmierza ich rozwój i czy będą przydatne dla sektora Car Fleet Management (CFM) i firm leasingowych?

Czy drukowany baner przyspieszy sprzedaż firmowej nieruchomości?

Decyzja o sprzedaży nieruchomości podjęta. Kto raz w życiu sprzedawał dom lub mieszkanie wie, że dobrze jest uniknąć pośrednika, który pobiera od obu stron znaczącą prowizję.

Drukowanie banerów reklamowych - na co zwrócić uwagę

Więc dojrzałeś już, drogi czytelniku, do decyzji, aby zareklamować swoją firmę lub sprzedaż mieszkania za pomocą winylowego banera reklamowego. Brawo! Reklama zewnętrzna jest bardzo efektywną kosztowo formą komunikacji reklamowej. Pod tym oczywistym warunkiem, że nie płacisz za kawałek ściany lub płotu, gdzie zawiśnie twój baner.

REKLAMA

Jak zaprojektować i wydrukować baner dla małej firmy?

Banery winylowe to jedna z najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej. Współczesne technologie druku wielkoformatowego umożliwiają wydruk nawet jednej sztuki banera, co jest dobrą informacją zwłaszcza dla małych firm.

Jak skutecznie kontrolować TCO

Planujesz zakup sprzętu teleinformatycznego? Chcesz wiedzieć jak niedrogo kupić dobry sprzęt? Zapoznaj się z zasadami TCO – Total Cost of Ownership.

Jak rozpocząć działalność gospodarczą - spółka partnerska

Spółką partnerską jest spółka osobowa, utworzona przez wspólników (partnerów) w celu wykonywania wolnego zawodu w spółce prowadzącej przedsiębiorstwo pod własną firmą. Czy spółka partnerska jest skuteczną formą prowadzenia działalności gospodarczej?

Jak nastroje przedsiębiorców wpływają na rynek?

Gorsze w stosunku do poprzedniego kwartału nastroje przedsiębiorców w sektorze MŚP, obawy związane z nadchodzącymi miesiącami oraz oczekiwanie na zakończenie kryzysu - takie wnioski wynikają z raportu badań Skaner MŚP. Jak postawa przedsiębiorców wpływa na rynek?

Co warto wiedzieć o umowie dostawy?

Przez umowę dostawy dostawca zobowiązuje się do wytworzenia rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz do ich dostarczania częściami albo periodycznie, a odbiorca zobowiązuje się do odebrania tych rzeczy i do zapłacenia ceny.

Jak reklamować leki w Polsce?

Niniejsze memorandum poświęcone jest wybranym i najważniejszym uregulowaniom prawnym dotyczącym reklamy produktów leczniczych w Polsce. Wymagania, które muszą spełniać reklamy produktów leczniczych, znacznie różnią się od wymagań reklam innych produktów, z uwagi na przedmiot, którego dotyczą. Jednak znaleźć wśród wielu przepisów prawnych dotyczących reklamy produktu leczniczego, te właściwe i pamiętać o wszystkich warunkach takiej reklamy jest bardzo trudno.

Co powinien wiedzieć pozwany w postępowaniu grupowym?

Na mocy nowej ustawy z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym możliwe jest wytoczenie przez grupę co najmniej 10 osób pozwu w sprawach dotyczących roszczeń o ochronę konsumentów z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że pozwany w takiej walce ma mniejsze szanse niż w zwykłym postępowaniu. Jednak takie założenie nie wydaje się słuszne, ustawa przewiduje bowiem szereg instrumentów prawnych, które mogą pomóc pozwanemu skutecznie się bronić. O jakich instrumentach mowa?

Kiedy można dochodzić roszczeń w postępowaniu grupowym?

Od lipca bieżącego roku obowiązuje ustawa z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Ustawa określa nową procedurę dla roszczeń dochodzonych pozwem zbiorowym a także warunki, jakie muszą być spełnione aby można było skutecznie wystąpić z takim roszczeniem. Kiedy przedsiębiorca ma podstawy by obawiać się pozwu zbiorowego – o tym koniecznie trzeba wiedzieć jeżeli klientami firmy są konsumenci.

Jak sprawdzić kontrahenta?

Zanim podpiszesz umowę z innym przedsiębiorcą, sprawdź jego sytuację finansową. Możesz uniknąć wielu problemów w przyszłości. Gdzie zatem możesz szukać informacji o swoim przyszłym kontrahencie? Jak odczytywać określone informacje ze sprawozdań finansowych firmy? Czytaj w poniższym artykule.

Czy można połączyć leasing i outsourcing

Outsourcing zyskuje na popularności jako coraz tańszy sposób na zatrudnianie pracowników oraz wykonywanie zleceń. Dotyczy to także leasingu.

Przykłady nieuczciwych praktyk - groźba utraty pracy lub obietnica nagrody

Normy dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych uregulowane są w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jakie działania do nich zaliczamy i jak przedstawiają się one w praktyce?

Czy ISO 9001 warto wdrażać przez firmę zewnętrzną?

Stojący przed firmami wybór między wprowadzaniem ISO 9001 za pośrednictwem firmy zewnętrznej bądź bez jej pomocy jest w większości rozstrzygany na korzyść tych pierwszych. Jak taką firmę wybrać?

Czy ISO 9001 jest opłacalne?

Więcej niż połowa firm, które dokonały wdrożenia systemu ISO 9001 uważa, że krok ten przyniósł im oczekiwane korzyści. Jakie problemy i przeszkody stoją przed przedsiębiorcami, którzy planują uzyskać certyfikat dla swoich firm?

Zmiana podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe

Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe we wrześniu, październiku i listopadzie 2010 r. dla niektórych grup ubezpieczonych nie może przekraczać miesięcznie kwoty 7994,63 zł.

Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Przedsiębiorcy sięgają po różne sposoby na uczynienie swojego produktu wyjątkowym. Warto jednak pamiętać, że prawo przewiduje pewne granice swobody jaką cechuje się kreatywność prowadzących firmy. Czy grzebień na porost włosów i magiczne kule zapewniające wygraną w loterii mogą być sprzedawane?

Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

W związku z dynamicznie zachodzącymi zmianami na rynku produktów wraz z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pojawiły się nowe definicje produktu oraz jego nabycia. W jakim celu zostały utworzone i jak należy te pojęcia rozumieć? Przeczytaj.

Przykłady nieuczciwych praktyk - produkt podobny, piramida, zakończenie działalności

Zarówno podobieństwo produktów, zakończenie działalności oraz systemy konsorcyjne mogą przybrać charakter nieuczciwych praktyk rynkowych. Na co uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk?

Czym są praktyki wprowadzające w błąd oraz praktyki agresywne

Podział na nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd oraz agresywne dotyczy zarówno szarego, jak i czarnego katalogu. Dodatkowo, w przypadku praktyk wprowadzających w błąd rozróżniamy działanie oraz zaniechanie przedsiębiorcy.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - usługi serwisowe

Jeżeli przedsiębiorca wywołał u konsumenta wrażenie, że serwis jego produktów dostępny jest w innym państwie członkowskim niż to, gdzie dokonano zakupu, wówczas dopuścił się nieuczciwej praktyki rynkowej. Jak funkcjonuje ona w praktyce?

Przykłady nieuczciwych praktyk - roszczenie przedstawienia dokumentów

Planujesz podróż i boisz się kradzieży bagażu? Pamiętaj, że przedsiębiorcy, którzy żądają od konsumentów dokumentów bez racjonalnej podstawy muszą liczyć się z przesłankami nieuczciwych praktyk rynkowych. Na czym polega zagrożenie naruszenia przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych – reklama przynęta

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wyraźnie piętnuje reklamę o charakterze przynęty. Jeżeli masz możliwość nabycia produktu po atrakcyjnej cenie zastanów się – możesz stać się ofiarą oszustwa.

Kodeksy dobrych praktyk a nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z kodeksów dobrych praktyk. Są one traktowane jako kolejny sposób na reklamę i pozyskanie klienta. Jakie wiążą się z nimi niebezpieczeństwa?

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj.

Klauzula generalna nieuczciwych praktyk rynkowych

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym definiuje je w art. 4 ust. 1 i ten przepis prawa należy uznać za klauzule generalną, która ma podstawowe znaczenie dla nieuczciwych praktyk rynkowych.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień

Wydaje Ci się, że operator sieci komórkowej posługuje się certyfikatem, którego nie posiada? Konsumencie uważaj – możesz być świadkiem nieuczciwych praktyk rynkowych, których dopuszcza się przedsiębiorca.

Kompetencje Prezesa UOKiK na tle ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych

Postępowanie dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych może być wszczęte przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa przewiduje określone kompetencje tego organu w takich przypadkach.

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec przeciętnego konsumenta

Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym nie byłoby możliwe bez ustalenia przeciwko komu mogą być one stosowane. Z tego powodu ustawodawca definiuje pojęcie przeciętnego konsumenta oraz w rezultacie nakłada na przedsiębiorcę szereg obowiązków.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - konkurs i gratis

Konkursy i gratisy to jedne z najczęściej spotykanych form zachęty kupujących do wybrania konkretnego towaru. Czy przedsiębiorcy zawsze organizują te przedsięwzięcia zgodnie z prawem? Kiedy konkursy i darmowe dodatki do produktów będą wypełniały przesłanki nieuczciwych praktyk rynkowych?

Nieuczciwe praktyki rynkowe a przeciętny konsument

Definicja przeciętnego konsumenta sformułowana w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym daje możliwość oceny sądom przeciwko komu nieuczciwe praktyki mogą znaleźć zastosowanie. Jak przedstawia się ta definicja od strony praktycznej, czyli w orzecznictwie krajowych sądów?

Kto może dopuścić się stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej

Obowiązek właściwej implementacji Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych do krajowego porządku prawnego stał się źródłem konieczności kolejnego zdefiniowania pojęcia przedsiębiorcy. Wprowadzając ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym należało się bowiem kierować zasadą maksymalnej harmonizacji.

Przypadki szczególnego statusu przedsiębiorcy a nieuczciwe praktyki rynkowe

Zgodnie z definicją zawarta w ustawie o nieuczciwych praktykach rynkowych przedsiębiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu i na ich rzecz. Co jednak z przypadkami, w których podmioty będące przedsiębiorcami znajdują się w szczególnej sytuacji?

Czym jest czarna i szara lista nieuczciwych praktyk rynkowych

Czarna i szara lista nieuczciwych praktyk znalazła się w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Co zawiera i czym te praktyki się różnią?

Przykłady nieuczciwych praktyk - nakłanianie do zakupu i wizyta u konsumenta

Jeżeli męczą Cię notoryczne wizyty akwizytorów Twoim domu lub ciągle słyszysz miły głos za słuchawką telefonu proponujący Ci najnowszy komputer, zastanów się. Możesz mieć do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Przykłady nieuczciwych praktyk - opuszczanie pomieszczeń

Przedsiębiorca nie może zmuszać konsumenta do zawarcia umowy poprzez wywoływanie wrażenia, że indzie on mógł opuścić pomieszczenia, w którym się znajduje. Jak takie sytuacje mogą wyglądać w praktyce? Przeczytaj.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - kodeksy dobrych praktyk

Wykorzystywanie przez przedsiębiorców kodeksów dobrych praktyk do celów reklamowych, jeżeli nie są ich sygnatariuszami stanowi przejaw nieuczciwych praktyk rynkowych. Przedsiębiorco przeczytaj, aby uniknąć zagrożenia podjęcia nieuczciwych działań.

Na czym polega system konsorcyjny

Na rynku ponownie pojawiają się systemy konsorcyjne. Zakazane przez ustawodawcę nadal są przyczyną łez wielu oszukanych. Na czym systemy te polegają?

Nieuczciwe praktyki związane z kodeksami dobrych praktyk

Kodeksy dobrych praktyk to reguły ustanawiane przez samych przedsiębiorców albo ich zrzeszenia, których przestrzeganie nie jest narzucane przez ustawy lub inne, obowiązujące powszechnie, przepisy.

Kiedy zaniechanie jest nieuczciwą praktyką rynkową

Zaniechanie wprowadzające w błąd może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. Kiedy może to nastąpić?

Czym są kodeksy dobrych praktyk

Kodeksy dobrych praktyk są postrzegane na rynku jako karta przetargowa w grze o klienta. Nie można jednak zapomnieć, że mogą stać się one źródłem dopuszczania się przez przedsiębiorcę nieuczciwych praktyk rynkowych.

Jak odpowiada przedsiębiorca za nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorca, który dopuścił się działań o charakterze nieuczciwych praktyk rynkowych musi liczyć się z tym, iż poniesie określone konsekwencje. Jakie one są? Przeczytaj.

Na kim spoczywa ciężar dowodu przy nieuczciwych praktykach rynkowych

Ciężar dowodu, iż działanie nie stanowi nieuczciwej praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd leży po stronie przedsiębiorcy. Konsument nie musi przedstawiać ekspertyz.

Przeciwko komu stosuje się nieuczciwe praktyki rynkowe

Zawarta w ustawie o nieuczciwych praktykach rynkowych definicja przeciętnego konsumenta pozwala na określenie przeciwko komu te praktyki są stosowane.

REKLAMA