REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?

Jak należy rozumieć pojęcie dostępności dla pracowników instrukcji bhp maszyn i urządzeń użytkowanych na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy w procesie produkcji używanych jest ponad 20 maszyn. Powierzchnia hali produkcyjnej wynosi powyżej 2000 m2. Praca na terenie zakładu pracy wykonywana jest na dwie zmiany. Instrukcje bhp maszyn i urządzeń przechowywane są na terenie biura pracodawcy u kierownika parku maszynowego. Podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor pracy nakazał udostępnić pracownikom do stałego korzystania instrukcje bhp. W jaki sposób pracodawca powinien udostępnić pracownikom instrukcje?

Ocena ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na czynniki chemiczne

Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

REKLAMA

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?

Czy zleceniobiorca powinien ukończyć szkolenie bhp?

W dziale obsługi klienta pracodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie kilka osób, głównie studentów, pracuje na podstawie umów zlecenia. Czy zleceniobiorcy powinni przejść instruktaż ogólny i stanowiskowy bhp, podobnie jak ich koledzy pracujący na podstawie umów o pracę?

Za jakie wykroczenia PIP może ukarać pracodawcę grzywną i w jakiej wysokości?

Inspektor pracy zapowiedział kontrolę na terenie zakładu pracy. Pracodawca obawia się poniesienia odpowiedzialności z zakresu bhp za ewentualne nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli. Za jakie wykroczenia może zostać ukarany grzywną i w jakiej wysokości? Czy PIP stosuje taryfikator kar?

Co zrobić, jeśli producent nie dostarczył przy sprzedaży wymaganej dokumentacji do maszyny?

W zakładzie pracy w trakcie kontroli nowej pilarki tarczowej zakupionej przez pracodawcę inspektor pracy stwierdził, że pracodawca wraz z zakupioną maszyną nie otrzymał pełnej dokumentacji. Po dostarczeniu pilarki stwierdzono brak deklaracji zgodności oraz niekompletną instrukcję użytkowania maszyny. Następnie po uruchomieniu pilarki kontrolujący zauważyli brak wyłącznika krańcowego w ruchomej osłonie układu napędowego pilarki. Maszyna była produkcji krajowej. Producent oznakował ją znakiem CE. Kto ponosi odpowiedzialność za stwierdzone braki: pracodawca czy producent maszyny?

REKLAMA

Czy pracodawca ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy?

Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od inspektorów pracy okazania aktualnej książeczki sanepidu lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że kontrolujący są zdrowi. Polecił też pracownikom, aby przygotowali specjalne zobowiązanie dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez inspektorów pracy. Następnie pracodawca przedstawił je kontrolującym do podpisu, postawił też warunek, że w przypadku niepodpisania zobowiązania nie pozwoli rozpocząć czynności kontrolnych. Inspektorzy nie przedstawili książeczki sanepidu, odmówili podpisania sporządzonego przez pracodawcę zobowiązania. Pracodawca nie wpuścił inspektorów pracy na teren zakładu pracy. Czy pracodawca postąpił słusznie, zabraniając inspektorom pracy rozpoczęcia czynności kontrolnych? Czy grożą mu w związku z tym jakiekolwiek konsekwencje?

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia palarni w zakładzie pracy zatrudniającym 16 pracowników?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest 16 pracowników. Żądają oni od pracodawcy zapewnienia palarni. Motywują to tym, że palący pracownicy „zadymiają” pomieszczenia pracy, w których pracę wykonują również osoby niepalące, co jest szkodliwe dla osób niepalących. Czy pracodawca musi zapewnić palarnię w zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest 16 pracowników?

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

Czy pracodawca zatrudniający młodocianych ma dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Pracodawca, w celu obniżenia kosztów działalności oraz możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników w przyszłości, zatrudnił pracowników młodocianych. Wykonują oni pracę od godziny 4.00 rano od niedzieli do piątku. Opiekun prawny jednego z pracowników młodocianych nie wyraził zgody na wykonywanie pracy przez podopiecznego w czasie określonym przez pracodawcę. Czy na pracodawcę zatrudniającego pracowników młodocianych nałożone są dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Jak zakwalifikować pracownika na szkolenie okresowe?

W firmie zatrudniamy pracowników zajmujących się przygotowaniem wysyłki produktów do klienta. Praca polega na zebraniu potrzebnych produktów do wspólnego opakowania oraz oznakowania i przygotowania ich do wysyłki. Pracownik po zebraniu produktów na podstawie komputerowej specyfikacji zamyka karton, drukuje etykietę adresową i nakleja ją na opakowanie. Prace te zwykle wykonują pracownicy magazynu. Jednak część tych prac wykonuje również pracownik sekretariatu (reklamacje, zwroty itp.). Wszyscy pracownicy wykonują pracę przy komputerze, a ciężar paczek nie przekracza kilku kilogramów. Do niedawna pracownicy magazynu szkoleni byli jako robotnicy, zaś pracownicy biura jako pracownicy administracyjno-biurowi. Ostatnio jednak zwrócono nam uwagę, że taki podział jest niewłaściwy. Jaka jest różnica między tymi grupami i według jakiego programu powinni być oni szkoleni?

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Zgłaszanie wypadków

Służby bhp często stają przed problemem, czy dane zdarzenie wypadkowe zgłaszać do właściwych organów, zwłaszcza jeśli na wcześniejszym etapie postępowania powypadkowego powstały już jakieś nieprawidłowości. Ważne jest przy tym, aby wiedzieć, jak prawidłowo zgłosić wypadek przy pracy oraz kiedy niezgłoszenie wypadku zostanie uznane za przestępstwo.

W jakich najniższych temperaturach mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie nastąpiła awaria ogrzewania. Z tego powodu temperatura w biurze spadła do 16°C. W jakiej minimalnej temperaturze mogą pracować pracownicy biurowi?

Czy można podnosić pracowników na wysokość za pomocą wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia?

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

Czy w zakładzie pracy powinny być opracowane zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

W zakładzie pracy znajduje się zespół hal magazynowych zamkniętych oraz teren zewnętrzny pomiędzy halami, gdzie przemieszczają się środki transportu stanowiące własność pracodawcy, jak również środki transportu innych firm. Czy pracodawca musi opracować zasady ruchu na drogach wewnątrzzakładowych?

Działalność instytucji i sądów problemem dla bezpieczeństwa pracy

Działalność instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pracy, a także sądów i prokuratur po katastrofach w górnictwie to główne problemy związane z bezpieczeństwem pracy w górnictwie - mówili 4 lutego w Katowicach związkowcy z Solidarności.

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Jak często należy dokonywać przeglądów konstrukcji regałów magazynowych?

W magazynach naszej firmy często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń regałów. Ich najczęstszą przyczyną są maszyny (urządzenia) służące do transportu lub sam towar. Jak często i w jaki sposób powinno się kontrolować takie uszkodzenia?

Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę, gdy pracownik wykonuje pracę 2 godziny w tygodniu przy substancjach rakotwórczych?

Na terenie zakładu pracy podczas pracy wykorzystywane są substancje rakotwórcze w śladowej ilości. Pracownicy wykonują pracę łącznie nie dłużej niż 2 godziny w tygodniu i nie na stałych stanowiskach pracy. Społeczny Inspektor Pracy zalecił pracodawcy stosowanie wszystkich zasad bhp oraz przepisów obowiązujących podczas pracy z substancjami rakotwórczymi, głównie w zakresie ewidencjonowania pracowników wykonujących pracę, oraz wykazu substancji rakotwórczych. Jakie przepisy Kodeksu pracy obowiązują pracodawcę?

Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki i napoje profilaktyczne?

W magazynie pracownicy wykonują prace związane z dużym obciążeniem fizycznym (ręczne przenoszenie ciężarów). Praca częściowo odbywa się w zmiennych warunkach atmosferycznych. Pracownicy domagają się wydawania posiłków i napojów profilaktycznych. Motywują to tym, że ich praca wykonywana jest w warunkach szczególnie uciążliwych. Pracodawca nie podziela opinii pracowników. Twierdzi, że praca nie należy do prac szczególnie uciążliwych i w związku z tym pracownikom nie przysługują posiłki i napoje profilaktyczne. Pracodawca nie zdecydował się na ustalenie w przepisach wewnątrzzakładowych prawa pracowników do posiłków i napojów profilaktycznych. Czy pracodawca powinien wydawać posiłki i napoje profilaktyczne pracownikom?

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik służby bhp czy pracodawca?

W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?

Kiedy kierownik może prowadzić instruktaż stanowiskowy dla pracowników?

Jakie szkolenia i w jakich terminach powinien odbyć pracownik, który w trakcie trwania zatrudnienia w zakładzie pracy awansował na stanowisko kierownicze? Kiedy pracownik ten będzie mógł przeprowadzać szkolenia wstępne – instruktaż stanowiskowy dla swoich podwładnych?

Niska temperatura w miejscu pracy - kontrola PIP

Pracownicy skarżą się inspekcji pracy w Olsztynie na zbyt niskie temperatury w miejscach pracy - najczęściej w sklepach, magazynach czy hurtowniach. W czasie kontroli okazuje się, że ogrzewanie nie zawsze działa, albo jest wyłączane przez właścicieli - poinformował rzecznik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie Jacek Żerański.

Jakie są zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych?

Jakie należy przyjąć zasady kwalifikacji pracowników do grupy osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych na potrzeby szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy wózki widłowe bez osłon bocznych (drzwi) mogą być użytkowane zimą na otwartej przestrzeni?

W naszym magazynie korzystamy z wózka widłowego. Kilka razy w tygodniu wózek używany jest do rozładunku towarów na zewnątrz magazynu. Czy powinniśmy taki wózek wyposażyć w kabinę z drzwiami bocznymi?

Czy zakładowe apteczki pierwszej pomocy powinny spełniać wymagania normy DIN?

W naszym zakładzie pracy od kilku lat mamy apteczkę pierwszej pomocy wyposażoną jedynie w środki niezbędne do ratowania życia. Niedawno otrzymaliśmy ofertę zakupu w pełni wyposażonej apteczki pierwszej pomocy zgodne z międzynarodową normą DIN. Czy musimy kupić taką apteczkę i jak powinna być wyposażona firmowa apteczka pierwszej pomocy?

Czy przepisy rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej REACH obowiązują małe firmy?

Mała firma, w której zatrudnionych jest kilkunastu pracowników, zajmuje się produkcją środków do mycia i dezynfekcji dla przemysłu spożywczego. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy z tytułu rozporządzenia REACH? Czy przepisy tego rozporządzenia obowiązują także małe firmy?

Środki ochrony indywidualnej i ubrania ochronne

Dział dziesiąty Kodeksu pracy zawiera przepisy o środkach ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwiu ochronnym. Są one częścią zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracodawcy organizującego odśnieżanie dachów

Główny Inspektor Pracy apeluje o przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów. Przypomina, jakie obowiązki ciążą na pracodawcy organizującym takie prace.

Czy pracownik powinien wnosić opłatę za wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9?

Pracownik, poszkodowany w wypadku przy pracy, zgłosił się po zakończeniu leczenia do lekarza prowadzącego z prośbą o wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9 wymaganego przez ZUS do ustalenia świadczeń odszkodowawczych. Lekarz zażądał wniesienia opłaty w wysokości 40,00 zł za wydanie zaświadczenia. Czy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego poszkodowanemu przysługuje bezpłatnie czy odpłatnie zaświadczenie lekarskie N-9?

Czy na skierowaniu na badanie lekarskie dla magazyniera należy wpisywać informację o transporcie ręcznym?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach magazynierów. Magazyn podzielony jest na dwa pomieszczenia. W pierwszym pomieszczeniu praca wykonywana jest wyłącznie za pomocą urządzeń mechanicznych, które wyeliminowały ręczne prace transportowe. Na terenie drugiego pracownicy wykonują swoją pracę polegającą na przenoszeniu towarów i układaniu ich na półkach regałów magazynowych. W skierowaniach na badania lekarskie pracodawca wskazuje wyłącznie stanowisko pracy magazyniera. W wyniku kontroli PIP inspektor pracy zobowiązał pracodawcę do wskazywania w skierowaniach na badania lekarskie także stanowiska osób pracujących lub mających pracować w drugiej części magazynu. Z decyzji inspektora pracy wynika, że pracownicy podczas wykonywania obowiązków służbowych wykonują operacje ręcznego przemieszczania ciężarów. Czy pracodawca musi zastosować się do zaleceń inspektora pracy i podawać w skierowaniu informacje o transporcie ręcznym?

Kto ma obowiązek tworzenia programów instruktażu stanowiskowego z zakresu bhp?

W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy pracodawca przedstawił kontrolującemu inspektorowi pracy złożone w aktach osobowych pracowników karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdzające odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego. Przeprowadzający kontrolę inspektor zażądał okazania przez pracodawcę programów instruktaży stanowiskowych. Czy pracodawca ma obowiązek opracowywania takich programów i kto może być ich autorem?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

Ryzyko zawodowe

Rozpoczynamy cykl artykułów na temat oceny ryzyka zawodowego, dlatego w pierwszym z nich chcemy odpowiedzieć na pytanie: jaki czynnik decyduje o tym, że ocena ryzyka jest dokumentem, który rzeczywiście wpływa na bezpieczeństwo pracowników i motywuje ich do współdziałania na rzecz poprawy i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Czy pracodawca musi zapewnić szatnie i jadalnie dla pracowników administracyjnych?

Na terenie zakładu pracy 8 pracowników wykonuje pracę na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracodawca nie zapewnił pracownikom pomieszczeń szatni i jadalni. Na terenie zakładu znajdują się oprócz pomieszczeń biurowych jedynie toalety. Odzież wierzchnią pracownicy przechowują na wieszakach przyściennych umieszczonych w pomieszczeniach pracy. Pracownicy złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy, w której informują, że u pracodawcy nie ma odpowiednich warunków higienicznosanitarnych. Żądają też od niego zapewnienia jadalni oraz szafek pracowniczych do przechowywania odzieży. Czy pracodawca musi udostępnić pracownikom administracyjnym oddzielne pomieszczenia do spożywania posiłków i przechowywania odzieży?

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

Stworzony w zakładzie system zarządzania bhp ma za zadanie ograniczenie strat powstających w wyniku wypadków przy pracy czy zdarzeń awaryjnych.

Zatrudnienie behapowca czy tworzenie służby bhp

We wrześniu br. próg zatrudnienia w naszej spółce przekroczył 100 osób. Zadania z zakresu bhp dotychczas powierzaliśmy wyspecjalizowanej firmie. W oddziale okręgowego inspektoratu pracy uzyskałam informację, że nie możemy dłużej korzystać z usług tej firmy oraz że powinniśmy utworzyć służbę bhp i zatrudnić specjalistę z zakresu bhp. Czy rzeczywiście mamy taki obowiązek?

REKLAMA