REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracodawcy nie śrubują już wymagań wobec kandydatów. To pozytywny dla pracowników sygnał, pomimo spadku liczby ofert pracy, które nadal zawierają też sporo benefitów.
Co najmniej 61% (tj. 182 000) miejsc pracy utraconych w Strefie Gazy od początku wojny między Izraelem a Hamasem. Przedstawiciel Międzynarodowej Organizacji Pracy podkreśla, że wstępna ocena reperkusji tragicznego obecnego kryzysu na palestyńskim rynku pracy przyniosła bardzo niepokojące wyniki, które tylko się pogorszą, jeśli konflikt będzie trwał.
Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.
"Komplet Podatki 2024" to niezastąpiony pakiet dziesięciu publikacji, który będzie cennym źródłem informacji dla księgowych i biur rachunkowych, pomagający w zrozumieniu wszystkich zmian podatkowych w 2024 roku oraz rozliczeniu PIT za 2023 rok.
REKLAMA
Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.
Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.
Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.
Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.
REKLAMA
Niemal 80% Polaków przyznaje, że spotyka się z narzekaniem w miejscu pracy, a 3/4 z nas przynajmniej od czasu do czasu słyszy biurowe plotki. Badanie ujawnia, jakie cechy współpracowników nas zniechęcają, a za które ich cenimy.
43 proc. polskich pracowników jest spokojnych o swoje stanowisko, a 33 proc. nie ma obaw co do przyszłości w firmie – wynika z raportu firmy Manpower.
Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości poruszą eksperci IV Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.
Jak pracownicy oceniają przełożonych – to temat ogólnopolskich sondaży, zlecanych każdego roku przez Great Place to Work. Jaki wpływ na postrzeganie kadry zarządzającej miała pandemia i okres wyjścia z kryzysu? Zapraszamy do lektury wniosków płynących z sondaży.
Okazuje się, że 80 proc. pracowników, którzy zmienili pracę w ciągu ostatniego roku, nie jest pewna, że w niej pozostanie. Pracownicy są coraz bardziej odważni w swoich decyzjach i nie boją się zmian, jak i nowych doświadczeń. Według badania, wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z, wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Dla młodego pokolenia liczy się nie tylko wysokość wynagrodzenia, ale też elastyczność w pracy, możliwość rozwoju kariery, a przede wszystkim – atmosfera w miejscu zatrudnienia. Jakie kroki powinni podjąć pracodawcy, aby zatrzymać pracownika u siebie w firmie? Podpowiadamy.
Według danych GUS ok. 17 mln Polaków jest aktywnych zawodowo (chodzi o pracowników pracujących i bezrobotnych). To spora grupa, której głos w wyborach może zdecydować o być lub nie być niejednej partii. W trwającej kampanii pomysłów dot. pracy nie brakuje. Do ich spełnienia niejednokrotnie potrzebne będzie bardzo dużo czasu, nakłady finansowe, reformy, nowe technologie oraz ludzie. Niestety wiele propozycji może rozbić się o braki kadrowe i politykę migracyjną.
KSeF szansą na zwiększenie przychodów biura rachunkowego?
Prawo do urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi, czyli osobie świadczącej pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę.
W dniu 8 września obchodzimy wellbeing (well-being) w dosłownym tłumaczeniu z języka oznacza dobrostan. Okazuje się, że pracownicy i pracodawcy różnie rozumieją to pojęcie, co pokazuje raport pt.: „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”.
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?
Rynek pracy i działalność gospodarcza są nierozerwalnie związane ze sobą. Przedsiębiorcy odgrywają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, stymulowaniu wzrostu gospodarczego i kształtowaniu struktury rynku pracy.
Wysoka absencja pracowników stanowi największe wyzwanie kadrowe dla 39 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 37 proc. przedstawicieli średnich firm w Polsce – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Z jakimi jeszcze problemami pracowniczymi mierzą się polscy przedsiębiorcy?
Dwa dni szkoleń, warsztatów i porad ekspertów oraz praktyków z zakresu rachunkowości i księgowości czeka wszystkich odwiedzających czwartą edycję MKBR w Targach Kielce. Nie zabraknie tematów związanych z Krajowym Systemem e-Faktur oraz prezentacji najnowszego oprogramowania wykorzystywanego w biurach rachunkowo-księgowych. Patronem medialnym Kongresu jest Infor.
Otwierając biuro rachunkowe ponad ćwierć wieku temu nie zastanawiałam się wcale nad jego umiejscowieniem. Wyszłam z założenia, że przedsiębiorcy w zasadzie pracują i mieszkają wszędzie, więc zawsze komuś będzie blisko. To były czasy wyłącznie pracy stacjonarnej z papierowymi dokumentami, nikt nawet nie pomyślał, że może być inaczej.
Osoby aktywne zawodowo stanowiły w drugim kwartale 2023 r. 58,2% ludności w wieku 15–89 lat. W porównaniu z 1 kwartałem 2023 r. wskaźnik ten zmniejszył się o 0,2 p. proc., natomiast w odniesieniu do 2 kwartału 2022 r. zwiększył się o 0,3 p. proc. Główny Urząd Statystyczny podał wstępne wyniki Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności.
Wdrożenie systemu KSeF w biurze rachunkowym może napotkać różne wyzwania. Jakie błędy pojawiają się najczęściej?
Pozyskanie wykwalifikowanych pracowników to największe wyzwanie dla ponad połowy pracodawców sektora przemysłowego. Prawie jedna trzecia pracodawców branży przewidziało zwiększenie zatrudnienia w drugim kwartale 2023.
Świadectwo pracy uległo zmianom. Jest to skutek ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy. W nowej wersji świadectwa pracy pracodawca ma obowiązek podania trzech nowych informacji. Co się zmieniło w świadectwie pracy? Sprawdź!
Dwa dni wypełnione szkoleniami i warsztatami z praktykami z zakresu rachunkowości i księgowości. Mnóstwo fachowej wiedzy i przegląd najnowocześniejszych narzędzi wspomagających i usprawniających pracę księgowych oraz udział przedsiębiorców zainteresowanych usługami. Tak w wielkim skrócie będzie wyglądał tegoroczny Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych.
Więcej niż co trzeci pracownik ma na koncie zaległy urlop, a ponad połowie zdarza się odbierać podczas wypoczynku służbowe telefony. Mimo to, na niezmiennie wysokim poziomie utrzymuje się poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy. Takie wyniki przyniosła 52. edycja badania Monitor Rynku Pracy przeprowadzanego przez Instytut Badawczy Randstad i Instytut Badań Pollster.
Spór zbiorowy to termin, który często pojawia się w kontekście relacji pracowniczych. Ale co to dokładnie oznacza? Kiedy się zaczyna? Kto może go rozpocząć? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, aby lepiej zrozumieć ten ważny aspekt prawa pracy. Przyjrzymy się także przykładowi sporu zbiorowego w ZUS, który aktualnie ma miejsce.
Dane dotyczące pracowników w gospodarce narodowej w Polsce w styczniu 2023 r. to temat raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny. W końcu stycznia zatrudnionych było ponad 15 milionów osób.
Atrakcyjne wynagrodzenie i benefity otwierają listę czynników, które najsilniej decydują o wyborze pracodawcy w 2023 roku. Tak odpowiedziało aż 73% osób w tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research. Na drugim miejscu znalazła się natomiast przyjazna atmosfera pracy – 64% wskazań. Podium zamyka stabilność zatrudnienia, na którą wskazało 62% badanych.
Zapraszamy 4 lipca 2023 r. (godz. 9.00) na bezpłatne - ostatnie przed wakacjami - spotkanie online w ramach cyklu Kawa z INFORLEX. Tematem spotkania będzie sztuczna inteligencja w księgowości i w biurach rachunkowych.
Branża przemysłowa w Polsce potrzebuje ekspertów, a liczba studentów uczelni technicznych sukcesywnie spada. Pomimo rosnących kosztów produkcji, postępującej automatyzacji i niepewności na rynku 80% pracowników sektora przemysłowego czuje względną stabilność i nie obawia się zwolnienia, a 79% z nich odnotowała wzrost wynagrodzenia, wynika z Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym Grafton Recruitment. Niepokoi ciągły niedobór pracowników i malejąca liczba studentów kierunków technicznych. Już dziś ponad połowa pracodawców z sektora narzeka na trudności w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników. Z jakimi wyzwaniami mierzy się branża przemysłowa?
Oficjalny koniec pandemii, czyli odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego, nastąpi 1 lipca. Choć informację tą uznać można za radosną, bo jest to symboliczne zakończenie trudnych trzyletnich zmagań z koronawirusem, które wywróciły do góry nogami życie znacznej części świata, oznacza wiele zmian dla pracodawców i pracowników. Komentuje dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania UŁ.
Ostatnie lata były dużym wyzwaniem dla działów HR - pandemia Covid-19 rozpoczęła cykl zmian w środowisku pracy, których nikt nie mógł przewidzieć. Obecnie praca zdalna czy hybrydowa są już normą w wielu organizacjach, a w takich modelach trudno jest utrzymać motywację zespołu i chęć do rozwoju, a także znaleźć efektywne szkolenia lub benefity. Co więcej, 60 proc. ekspertów HR już teraz uważa, że budżety na rozwój kadr i szkolenia nie są wystarczające, a 66 proc. przewiduje, że wysoka inflacja i rosnące koszty szkoleń mogą wpłynąć na praktykę L&D w ich firmach[1]. Jak zatem, mierząc się z tymi wyzwaniami, nadal podnosić kompetencje pracowników? Odpowiedzią są rozwiązania łączące kreatywność, efektywność i elastyczność.
Sztuczna inteligencja w służbie zdrowiu, wdrożenie nowych technologii usprawniających pracę lekarzy, czy inwestycje gigantów technologicznych w innowacyjne rozwiązania opieki zdrowotnej – to najnowsze trendy rynku pracy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych. Wszystkie te rozwiązania mają na celu usprawnienie działań specjalistów oraz efektywne zaplanowanie zatrudnienia w tej branży, w której globalnie 78% pracodawców deklaruje niedobór odpowiednich do pracy kandydatów – to wnioski z raportu „Healthcare & Life Sciences World of Work” przygotowanego przez ManpowerGroup.
Już od 26 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać duże zmiany w Kodeksie pracy. Zmiany długo wyczekiwane, szczególnie dla pracowników, którzy są rodzicami i którzy zyskają dodatkowe uprawnienia. Czy istnieje możliwość rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, który jest rodzicem i korzysta z uprawnień rodzicielskich, np. jest na urlopie macierzyńskim? Kiedy pracodawca nie może czynić przygotowań do rozwiązania umowy i nie może rozwiązać umowy rozwiązać? Poniżej szczegóły.
Największe trudności w zrekrutowaniu pracowników o pożądanych umiejętnościach mają firmy z południowej i centralnej Polski – wynika z raportu ManpowerGroup. Aby poradzić sobie z niedoborem kandydatów o określonych kompetencjach, pracodawcy najczęściej inwestują w rozwój obecnych pracowników.
Trudno jest znaleźć pracowników odpornych na stres, z umiejętnością adaptacji, analizy i krytycznego myślenia – tak uważa co trzeci polski pracodawca. Kompetencje miękkie stają się równie ważne jak umiejętności twarde.
96,6 proc. zatrudnionych w Polsce uważa, że pracodawca powinien wspierać ich zdrowie psychiczne – wynika z badania „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy”. 57 proc. badanych wykazuje trudności z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu motywacji w pracy.
Największe problemy i jednocześnie wyzwania związane z pracą księgowego to częste zmiany przepisów – 87% wskazań i niejasność przepisów – 61%. Zakres wymaganej od księgowego wiedzy nieustannie się powiększa. Zmiany zasad rozliczania powodują, że także zawodowi księgowi posiłkują się automatycznymi platformami – w przypadku faktura.pl ich liczba zwiększyła się o 95% od 2020 roku. Księgowość automatyczna może także być korzystna ze względu na zbliżającą się obligatoryjność Krajowego Systemu e-Faktur.
Potrzebuję przez kilka miesięcy dorywczej pomocy do zaksięgowania kilku spółek. Znalazłam potencjalną kandydatkę, która chciałaby wykonywać te zadania zdalnie, w czasie przez siebie wybranym, na podstawie umowy o dzieło. Dzieło miałoby polegać na zaksięgowaniu kilku spółek, opisane zostałoby w sposób wskazujący na to, że celem stron jest osiągnięcie określonych rezultatów, czyli sporządzenie określonych deklaracji czy rejestrów, sprawozdań finansowych itp. Czy zawarcie takiej umowy byłoby możliwe w tej sytuacji, czy też istnieje bardzo duże ryzyko, że taki sposób świadczenia usługi zostałby uznany za umowę zlecenia?
Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej. Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w systemie. Na razie jednak wymagać będzie od firm dużych nakładów pracy, czasu i finansów.
Jak wdrożyć nowego księgowego w biurze rachunkowym krok po kroku? Sprawdź naszą instrukcję.
REKLAMA