Podatnicy, którzy sprzedają np. mieszkanie przed upływem pięciu lat od momentu jego nabycia, powinni co do zasady zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: PIT) od tej transakcji. Jednak dochód ze zbycia nieruchomości w określonych przypadkach może korzystać ze zwolnienia. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT dzieje się tak, jeżeli dochód ten zostanie w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie, wydatkowany na własne cele mieszkaniowe podatnika. Cały problem polega na tym, co mieści się pod pojęciem „własne cele mieszkaniowe”. Ustawa o PIT nie precyzuje tego pojęcia. Dodatkowo sprawę komplikują rozbieżne orzecznictwo i podatkowe interpretacje. Potrzebna jest jednolita wykładnia.
Nadpłata podatku wynikającego z rocznego rozliczenia PIT, którą urząd skarbowy zwróci podatnikowi, ma miejsce, kiedy suma zaliczek na PIT pobranych czy zapłaconych w ciągu zeszłego roku przewyższa podatek obliczony na zeznaniu rocznym. Zwrotu zaliczek spodziewać się mogą przede wszystkim ci, których łączne dochody w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczyły kwoty wolnej od podatku, tj. 3091 zł.
Błędy w deklaracji PIT, składanej w ostatnich dniach kwietnia, mogą rodzić dodatkowe, niekorzystne konsekwencje dla podatnika. Złożenie deklaracji między lutym a połową kwietnia pozwala korygować nieprawidłowości na bieżąco, czyli jeszcze przed upływem terminu zapłaty podatku za 2014 r. Przekazanie druku w ostatnich dniach kwietnia sprawia, że każdy błąd może powodować zaległość podatkową.
Właściciel nieruchomości (domu, mieszkania lub działki) może zapłacić PIT, nawet gdy przekaże je za darmo jako zachowek, albo gdy zlicytuje je komornik. Trzeba być czujnym także przy dziale spadku oraz zamianie lokali, bo w takiej sytuacji łatwo przeoczyć, że nie doszło jeszcze do upływu pięciu lat od nabycia. Wskazują na to zarówno interpretacje izb skarbowych, jak i wyroki sądów.
Zdarza się, że płatnicy popełniają błędy przy wypełnianiu deklaracji PIT-11 i PIT-40. Wówczas mogą skorzystać z prawa do skorygowania deklaracji. Korektę wraz z uzasadnieniem przyczyn, dla których powstała (na formularzu ORD-ZU), należy przekazać urzędowi skarbowemu w formie dokumentu papierowego lub elektronicznie, co do zasady, wykorzystując podpis certyfikowany.