REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pismo, Strona

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawo do informacji w procesie

Każda strona postępowania ma pełne prawo do zapoznania się z aktami swojej sprawy. Również sąd w odniesieniu do uczestników posiada określone obowiązki.

Jakie prawa ma obywatel przed sądem?

Każdy obywatel, występując przed sądem, prokuratorem lub innym organem związanym z wymiarem sprawiedliwości, ma określone prawa i obowiązki.

Kiedy możliwe jest postępowanie pojednawcze?

Nie we wszystkich sprawach postępowanie pojednawcze będzie możliwe. Jest to jednak możliwe zarówno w sprawach majątkowych, jak i niemajątkowych.

Pełnomocnik przed sądem

W postępowaniu cywilnym można posiadać pełnomocnika. Co do zasady każdy może przed sądem występować samodzielnie, z wyjątkiem określonych postępowań.

REKLAMA

Kiedy niestawiennictwo w sądzie odroczy rozprawę?

Jeżeli nieobecność na rozprawie jest wywołana nadzwyczajnym wydarzeniem sąd jest obowiązany odroczyć rozprawę. Obowiązani do stawiennictwa w sądzie są również świadkowie.

Kiedy apelacja, kiedy zażalenie?

Każda ze stron postępowania ma prawo do skorzystania ze środków odwoławczych. Zanim zdecydujesz się na złożenie apelacji, powinieneś najpierw wystąpić do sądu o sporządzenie uzasadnienia orzeczenia.

Jaka jest struktura sądu?

Każdy sąd powszechny dzieli się na wydziały, które zajmują się rozpoznawaniem spraw z zakresu danej dziedziny prawa.

Jak przegrany może bronić się przed wykonaniem wyroku?

Wydanie niekorzystnego wyroku nie musi przesądzać tego, że świadczenie zostanie zasądzone. Dłużnik może jeszcze się bronić korzystając z instrumentów, które oferują przepisy egzekucyjne.

REKLAMA

Kiedy mogę uznać, że moja sprawa toczy się zbyt długo?

Każdy ma prawo do rozpoznania jego sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki. W sytuacji, gdy postępowanie jest przewlekłe, zainteresowany ma prawo do wystąpienie ze specjalną skargą.

Dowody przed sądem – poradnik

W postępowaniu cywilnym zarówno powód, jak i pozwany muszą dostarczać sądowi dowodów. Wnioski dowodowe, co do zasady, można składać do końca postępowania w I instancji.

Czy strony mają obowiązek dostarczania dowodów?

Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawnej – to podstawowa zasada prawa cywilnego. Co to jednak oznacza dla stron procesu?

Czy każdy sędzia może orzekać w mojej sprawie?

Nie w każdej sprawie może decydować każdy sędzia. Są takie sytuacje, w których sędzia z mocy prawa jest wyłączony od orzekania w sprawie. Jakie to sprawy?

Czy każdy będzie mógł przysłuchiwać się mojej sprawie?

Postępowanie sądowe, także w sprawach cywilnych, co do zasady jest jawne. Oznacza to, że każdy może przyjść na salę sądową i przysłuchiwać się Twojej rozprawie.

Co to jest mediacja?

Mediacja, w odróżnieniu od postępowania pojednawczego, które ma miejsce wyłącznie przed wniesieniem pozwu lub wniosku do sądu, może być przeprowadzona także w trakcie postępowania. Jak jest przeprowadzana i jak wygląda?

Jakie są skutki błędu w doręczeniu pisma?

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym (jak i w każdym innym postępowaniu) jest czynnością istotną z tej przyczyny, iż od dnia ich doręczenia zaczynają biec terminy na podjęcie różnych działań. Jakie będą więc skutki błędu w doręczeniu pisma?

Czym jest fikcja doręczenia w postępowaniu administracyjnym?

W postępowaniu administracyjnym zawiadomienia i wezwania są stronom doręczane przez organy administracyjne. Choć, co do zasady, powinny zostać doręczone do rąk własnych adresata, w postępowaniu administracyjnym istnieje również fikcja doręczenia. Czym jest i z jakimi skutkami się wiąże?

Kiedy i czy mam obowiązek stawienia się w sądzie administracyjnym?

Musisz stawić się w sądzie zawsze wtedy, gdy wynika to wprost z wezwania, jakie otrzymałeś. Poza tym wypadkiem, Twoja obecność na kolejnych rozprawach nie jest obowiązkowa. Musisz jednak pamiętać, że nieobecność w sądzie nie powoduje zatrzymania procesu. Rozprawa, na której Cię nie ma, odbędzie się pomimo Twojej nieobecności (por. art. 107 p.s.a.).

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 3

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy pisaniu reklamacji?

Czy osoba prawna może skorzystać z pomocy prawnej z urzędu?

Wraz z nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego osoby fizyczne uzyskały prawo do skorzystania z pomocy prawnej z urzędu.

Kodeks postępowania cywilnego

Kodeks postępowania cywilnego jest zbiorem przepisów dotyczących procedury cywilnej. Jest to jeden z najważniejszych aktów prawnych w Polsce.

Pełnomocnik z urzędu nie tylko przy zwolnieniu od kosztów sądowych

Osoba fizyczna może ubiegać się o ustanowienie pełnomocnika procesowego z urzędu nawet wtedy, gdy nie została zwolniona od obowiązku poniesienia kosztów sądowych. To efekt nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego z kwietnia 2010.

Śmierć strony umowy zlecenia

Zarówno śmierć zleceniodawcy jak i zleceniobiorcy powoduje pewne trudności przy realizacji zlecenia. Jakie znaczenie dla umowy zlecenia ma śmieć jednej ze stron?

Strony umowy o dzieło

Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Dowody w postępowaniu administracyjnym

W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Czym charakteryzuje się wszczęcie postępowania administracyjnego

Wszczęcie postępowania administracyjnego to moment, z którym rozpoczyna się postępowanie administracyjne przed organem pierwszej instancji. Postępowanie administracyjne może być wszczęte na dwa sposoby.

Kto może być stroną w postępowaniu administracyjnym

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

Czy określenie stron umowy o dzieło ma znaczenie?

Określenie stron umowy o dzieło zgodnie z terminologią Kodeksu cywilnego może być pomocne przy kwalifikacji danej umowy. Podstawą kwalifikacji jako umowy o dzieło będzie jej treść, nie tytuł.

Czy testament napisany na komputerze jest ważny

Pytanie to w zasadzie można by skwitować jednym zdaniem – nie każdy testament napisany na komputerze jest ważny. I tu należy sprecyzować o jaki testament chodzi.

Po co i kiedy skorzystać z przypozwania?

Przypozwanie to zawiadomienie osoby trzeciej o toczącym się procesie i wezwanie jej do udziału W niektórych sytuacjach procesowych może być ono konieczne i w interesie samego wzywającego.

Co powinna zawierać decyzja administracyjna

Podstawowym dokumentem, w którym organ administracji publicznej załatwia sprawę, jest wydawana przez niego decyzja, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzja administracyjna to pismo, które po uprawomocnieniu określa prawa i obowiązki strony postępowania. Podstawowe zasady redagowania pism prawnych w postępowaniu administracyjnym reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Jak zainteresować adresata pisma?

Od osoby piszącej pismo zależy, czy adresat, do którego jest ono skierowane, będzie chciał je przeczytać. Nawet jeżeli musi to zrobić, nie znaczy to w cale, że pismo będzie miało pożądany przez nas ciąg dalszy. To, czy adresat pisma zastosuje się do jego treści zależy od utrzymania równowagi pomiędzy tym, co „musi” zrobić, a tym, co sam „chce”.

Interwencja główna

Instytucja interwencji głównej polega na tym, że osoba trzecia, czyli interwenient główny występuje o rzecz lub prawo, o które toczy się już spór pomiędzy innymi osobami. Interwenient może to uczynić aż do zamknięcia rozprawy w pierwszej instancji.

Na czym polega interwencja uboczna

Zasadą postępowania cywilnego jest dwustronność, co skutkuje tym, że w procesie mogą brać udział tylko dwie strony. Ustawodawca nie ograniczył jednak liczby podmiotów mogących brać udział po stronie powodowej lub pozwanej. Dlatego też w procesie możemy mieć do czynienia z instytucją interwencji ubocznej. Polega ona na braniu udziału w toczącym się postępowaniu osoby trzeciej, która przystępuje do jednej lub drugiej strony postępowania.

Napisanie długiego dokumentu to już nie problem

Napisanie krótkiej notatki, opinii, czy jakiegokolwiek dokumentu nieprzekraczającego jednej strony raczej nie stanowi dla nikogo problemu. Schody zaczynają się, gdy przygotowywana przez nas praca obejmuje wiele złożonych problemów, które powinny być przedstawione odbiorcy w kompleksowy i czytelny sposób.

Jak należy przygotować dokumenty od strony technicznej?

„Jak cię widzą, tak cię piszą” - to powiedzenie, w przypadku dokumentów, można by było zamienić na „jak cię czytają, tak cię widzą”. Przy przygotowywaniu jakichkolwiek dokumentów, zwłaszcza tych długich, prócz treści w nich zawartej, trzeba zwrócić uwagę na ich formę.

Właściwość umowna sądu w postępowaniu cywilnym

Kodeks postępowania cywilnego reguluje w sposób szczegółowy właściwość rzeczową, miejscową oraz funkcjonalną sądu do rozpoznawania i rozstrzygania spraw. W pewnych przypadkach ustawodawca dopuszcza jednak ustanowienie właściwości sądu przez strony w drodze umowy. Właściwość wyznaczona na podstawie ustaleń umownych zwana jest właściwością umowną lub prorogacyjną.

Kasacja w postępowaniu cywilnym

W wypadku, gdy wyrok orzeczony na naszą niekorzyść jest już prawomocny przysługuje nam jeszcze jeden środek odwoławczy, a mianowicie kasacja, czyli tak zwana skarga kasacyjna. Jedyną instancją uprawnioną do rozpatrzenia kasacji od wyroków w sprawach cywilnych jest Sąd Najwyższy.

Załączniki i rozesłanie protokołu

Wydaje się, że ostateczne wersje protokołu mogą się między sobą różnić jedynie sposobem zapisu. Zwykle i tak są kojarzone jedynie z suchym opisem przebiegu obrad. Tymczasem, dla lepszego odczytu mogą być urozmaicone za pomocą różnych elementów.

Ostateczna wersja protokołu – rodzaje

Każdy protokół powinien być klarowny, przejrzysty i w miarę krótki, a nadto zawierać jak najbardziej szczegółowe streszczenie przebiegu obrad. Zasadniczo możemy wyróżnić cztery rodzaje ostatecznej wersji protokołu.

Ostateczna wersja protokołu – jak ją przygotować?

Głównym celem protokołowania jest jak najdokładniejsze i najwierniejsze oddanie faktycznego przebiegu obrad. Zredagowanie ostatecznej wersji sprawozdania wymaga opracowania sporządzonych podczas zebrania notatek.

Odtworzenie zniszczonej dokumentacji

Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?

Zmiany w protokole

Założeniem każdego sprawozdania z obrad jest jak najwierniejsze oddanie ich przebiegu. Zdarza się jednak, że niektórzy próbują naciskać i manipulować sekretarką, aby zmieniła w pewien sposób jego treść.

Szczegółowość protokołów

Sprawozdania z zebrań powinny charakteryzować się przejrzystością i być w miarę krótkie, tak, aby osoba zainteresowana mogła szybko znaleźć interesujące ją kwestie. Jednocześnie muszą charakteryzować się pewnym stopniem szczegółowości, który w pełni odda przebieg obrad.

Robienie notatek podczas obrad

Stwierdzenie, że dobra sekretarka, czy asystentka potrafi sporządzić protokół podczas zebrania jest co najmniej niedorzeczne. Ponad 80% pracy, którą wkłada się w jego przygotowanie zajmują poprawki redakcyjne i opracowanie notatek. Przygotowanie dobrych notatek, które pozwolą na szybkie i sprawne przygotowanie ostatecznej wersji protokołu, nie jest aż takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku rad zaprezentowanych poniżej.

Jakie są metody protokołowania?

Jednym z podstawowych obowiązków sekretarki jest protokołowanie obrad. Protokół przez nią sporządzony powinien być krótką syntezą tego, co działo się na zebraniu. W zależności od tego, w jaką formę przybrało prowadzone spotkanie, protokoły będą różnić się między sobą.

Jak założyć konto na Chomikuj.pl

Portal Chomikuj.pl jest jednym z najpopularniejszych miejsc w sieci do dzielenia się plikami. Jeżeli chcemy zacząć z niego korzystać musimy oczywiście założyć konto. Zobaczmy jak to zrobić krok po kroku.

Niezgodność formatów dokumentów

Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega niezgodność formatów dokumentów, koniecznie prześledź poniższą instrukcję obsługi. Szybko się dowiesz na czym może ona polegać.

Zapisywanie dokumentu w formacie innym niż domyślny

Jeśli planujesz przesłać dokument osobie, która korzysta z innego oprogramowania niż ty, koniecznie zapisz go formacie innym niż domyślny.

Formaty dokumentów

Aby sprawnie współpracować z osobami korzystającymi z różnego oprogramowania komputerowego, należy wiedzieć czym się różnią formaty dokumentów oraz jak je zmieniać.

Gdy awaria zakłóci pracę nad dokumentem

Pracując na komputerze należy pamiętać o niebezpieczeństwie utraty sporządzonego dokumentu. Często powodem takiej straty jest awaria zasilania czy zawieszenie pracy edytora.

REKLAMA