REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Cyberprzestępcy wykradają nasze dane i pieniądze. Wykorzystują do tego różne metody oszustw internetowych, np. phishing czy fałszywe maile lub sms-y. Aplikacja mObywatel pomaga bronić się przed cyberprzestępcami.
Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?
Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.
Jednym z głównych celów złodziei danych osobowych są informacje dotyczące rachunków bankowych, a podejrzana aktywność na koncie nierzadko świadczy o tym, że doszło do ich kradzieży.
REKLAMA
Problem ze stratami poniesionymi wskutek phishingu polega na tym, że o stratach dowiadujemy się zazwyczaj dopiero wtedy gdy oszust ulotnił się już z naszymi pieniędzmi. Czy to oznacza, że jesteśmy na z góry przegranej pozycji?
Phishing to rodzaj cyberataku prowadzący do wyłudzenia wrażliwych danych i kradzieży oszczędności zgromadzonych na koncie. Jak bronić się przed phishingiem, gdy padło się jego ofiarą? Można wyróżnić dwie drogi – karną i cywilną. Jak odzyskać pieniądze skradzione z konta bankowego?
Eksperci ostrzegają: zasadniczo w rozpoczętym roku wzrośnie liczba fałszerstw we wszystkich znanych formach – od fałszywych zdjęć i filmów po aplikacje i artykuły naukowe. W przyszłości trudno będzie odróżnić e-maile phishingowe lub fałszywe obrazy od oryginałów. A szybki wzrost liczby replik oznacza, że do zdemaskowania takich manipulacji potrzeba będzie nie tylko więcej czasu, ale także większej wiedzy.
Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa.
REKLAMA
„Chcę z tobą porozmawiać. Czy będziesz dostępny/dostępna za godzinę?”, „Ważna kwestia do omówienia, proszę o spotkanie”, „Masz czas jutro? Musimy porozmawiać” – tego typu wiadomości na skrzynce firmowej mogą być próbą ataku phishingowego, nawet jeśli wyglądają, jakby pochodziły od naszego szefa czy managera. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa zwracają uwagę na nową falę ataków wymierzonych w pracowników.
Phishing to jedno z podstawowych pojęć związanych z cyberprzemocą. Na czym polega atak phishingowy? Jak się chronić przed tym zjawiskiem?
Coraz więcej Polaków rozpoznaje phishing - wynika z badania przeprowadzonego pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Czy wiemy jakie działania podjąć, gdy nasze dane zostaną wyłudzone lub skradzione?
W dzisiejszych czasach, kiedy większość z nas korzysta z telefonów komórkowych i otrzymuje regularnie wiadomości tekstowe, zjawisko smishingu staje się coraz bardziej powszechne. Czym jest smishing? Jakie są jego najczęstsze formy? Jak się przed nim bronić?
Przekazanie niepowołanej osobie (wyłudzenie, wyciek) naszego numeru telefonu czy adresu e-mail jest tak samo groźne, jak numer PESEL w rękach oszusta. Przestępcy (np. hakerzy) potrafią te informacje wykorzystać tak, że sami im podamy swoje najbardziej wrażliwe dane, a w konsekwencji stracimy pieniądze. Podszyją się pod instytucję lub firmę, z usług której korzystamy i w dobrej wierze przekażemy im dane, które wykorzystają do wyłudzeń. Przykładowo numer PESEL powszechnie stosowany jako sposób autoryzacji. Według CERT Polska liczba przypadków phishingu w 2022 roku wyniosła prawie 40 tys., czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej.
Pomysłowość przestępców w wymyślaniu nowych sposobów wyłudzenia danych osobowych jest bardzo duża. Ale mechanizm działania zawsze podobny.
REKLAMA