REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PESEL

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zastrzeżony PESEL chroni przed kradzieżą tożsamości i oszustwami. Już 5 mln Polaków ma większe poczucie bezpieczeństwa

Polacy pobili rekord – od 20 sierpnia 2024 r. zastrzegli aż 500 tys. numerów PESEL. W sumie już 5 mln Polaków ma większe poczucie bezpieczeństwa – nikt nie wykorzysta ich numeru PESEL bez ich wiedzy.

Teraz możesz mieć kłopoty nawet w swoim banku, jeśli zastrzegłeś numer PESEL

Dziś, 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zastrzegania własnego numeru PESEL. Mają one zabezpieczać konsumentów przed wyłudzeniami kredytów i zaciąganiem na ich konto zobowiązań finansowych przez oszustów. Poza korzyściami jednak z zastrzeżeniem PESEL wiążą się niedogodności.

PESEL pracownika w umowie o pracę

Czy pesel może być w umowie o pracę? Czy jest potrzebny do zawarcia umowy o pracę? Jakich danych pracodawca może żądać od kandydata do pracy?

QUIZ Numer PESEL - co o nim wiesz? 10/10 dla nielicznych

Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe mają obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki. Numer PESEL to kopalnia wiedzy o obywatelu. Rozwiąż quiz i sprawdź, co wiesz o PESEL.

REKLAMA

PESEL jako identyfikator podatnika w rozliczeniach podatkowych

PESEL jest istotny jako identyfikator podatnika w rozliczeniach podatkowych. Identyfikator podatkowy jest konieczny do regulowania różnego rodzaju zobowiązań wobec organów podatkowych. Czym jest identyfikator podatkowy, jak go uzyskać oraz zaktualizować?

Od 1 czerwca instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek sprawdzić numer PESEL klienta. Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?

Zastrzeżenie numeru PESEL oznacza, że przestępcy nie będę mogli go wykorzystać do zaciągnięcia kredytu czy pożyczki na cudze dane. Instytucja finansowa, która udzieli tego typu kredytu, nie będzie mogła dochodzić z tego tytułu roszczeń wobec ofiary przestępstwa. To czy numer PESEL jest zastrzeżony będą sprawdzać także notariusze i operatorzy telekomunikacyjni.

Co daje zastrzeżenie numeru PESEL

Od 1 czerwca 2024 r. wszystkie instytucje finansowe będą musiały sprawdzić Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL, zanim udzielą komuś pożyczki czy podpiszą umowę. Zastrzeżenie numeru PESEL to najprostszy sposób na zabezpieczenie się przed oszustami.

PESEL z ważnymi zmianami od 1 czerwca 2024 r.

Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe - zanim udzielą komuś pożyczki - będą musiały sprawdzić Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL. Co to oznacza dla konsumentów i dla firm? Jak zastrzec PESEL?

REKLAMA

Jak zastrzec PESEL? Po co to robić?

Po co się zastrzega PESEL? Jak to zrobić? Czy można cofnąć zastrzeżenie PESEL-u? Podpowiadamy.

Co mówi o nas numer PESEL? I czy można go zmienić?

Czego można dowiedzieć się z numeru PESEL? Czy można go zmienić? Co z zastrzeżeniem numeru? Wyjaśniamy.

Rekrutacja. Czy w CV trzeba umieścić numer PESEL

Życiorys zawodowy, znany powszechnie jako „CV” (łac. curriculum vitae, bieg życia) to podstawowy dokument, jaki osoba poszukująca pracy przesyła w odpowiedzi na ofertę zatrudnienia. CV służy do prezentacji historii zatrudnienia, doświadczeń zawodowych, kwalifikacji kandydata. Jakie dane osobowe osoby ubiegającej się o zatrudnienie powinno zawierać CV? Czy konieczne jest podanie numeru PESEL potencjalnemu pracodawcy? Odpowiedzi na te pytania zawierają przepisy prawa pracy. 

Teraz każdy może zastrzec swój PESEL w rządowym rejestrze. Uwaga! złodzieje tożsamości już znaleźli na to sposób

Rząd umożliwił każdemu obywatelowi zastrzeganie numeru PESEL, by ograniczyć skutki kradzieży tożsamości, zwłaszcza w postaci wyłudzonych kredytów i innych strat finansowych. Samo zastrzeżenie może okazać się prawdziwą pułapką – buduje bowiem fałszywe przekonanie, że od wpisu do rejestru zastrzeżeń można być spokojnym o swoje dane osobowe.

Twój numer PESEL mógł zostać upubliczniony? Teraz możesz to bezpiecznie sprawdzić

Obawiasz się, że Twoje dane mogły zostać upublicznione w związku z wyciekiem danych z systemu laboratoriów diagnostycznych ALAB? Możesz to sprawdzić na rządowej stronie "Bezpieczne dane". Najlepiej robić to regularnie. 

Liczba cyberataków w ochronie zdrowia nie maleje. Czy PESEL w przychodni jest dobrze chroniony?

Placówki medyczne to skarbnice danych osobowych i wrażliwych. Dla hakerów to źródło niewyobrażalnych wręcz zysków, zwłaszcza że dostęp do nich nie jest zbyt trudny. Z powodu chronicznego niedoinwestowania poziom zabezpieczeń jest bardzo niski, do tego dochodzą luki w oprogramowaniu czy nieprzestrzeganie procedur przez ludzi. Według danych Ministerstwa Cyfryzacji liczba zgłoszonych cyberataków na placówki ochrony zdrowia w Polsce wzrosła trzykrotnie w ciągu roku i nadal rośnie. A to tylko wierzchołek góry lodowej, bo o wielu skutecznie przeprowadzonych włamaniach nie wiemy.

Zastrzeżenie numeru PESEL już teraz. Integracja banków, notariuszy i innych instytucji do czerwca 2024 roku

Od piątku, 17 listopada obywatele będą mogli zastrzec numer PESEL. Zgodnie z ustawą, której celem jest ograniczanie skutków kradzieży tożsamości. Pełna integracja banków, firm telekomunikacyjnych, notariuszy z tym systemem nastąpi do czerwca przyszłego roku. Przykładowo od czerwca 2024 roku banki będą musiały sprawdzać, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony, zanim np. udzielą kredytu. 

Jak bronić się przed kradzieżą tożsamości. Numer PESEL można zastrzec już 17 listopada 2023 r.

Obywatele będą mogli zastrzec numer PESEL już od piątku 17 listopada 2023 r. Zgodnie z ustawą, której celem jest ograniczanie skutków kradzieży tożsamości, od czerwca 2024 roku m.in. banki będą musiały sprawdzać, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony, zanim np. udzielą kredytu.

Zastrzeżenie nr PESEL od 17 listopada 2023 r. - zasady, wzory wniosków

W dniu 7 listopada 2023 r. Minister Cyfryzacji wydał rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL. Rozporządzenie to zostało opublikowane 15 listopada br. w Dzienniku Ustaw (poz. 2485). Od kiedy i jak będzie można zastrzegać swój nr PESEL? Dlaczego to się może przydać?

Zastrzeganie PESEL-u w 2023 roku. W aplikacji mObywatel i nie tylko. Kiedy i do czego może się przydać?

Centralny Ośrodek Informatyki pracuje nad dalszym rozszerzaniem funkcjonalności aplikacji mObywatel 2.0. Jedną z nowych możliwości tej aplikacji będzie zastrzeganie numeru PESEL. W jakich sytuacjach może się przydać ta funkcjonalność? PESEL będzie można zastrzec nie tylko w aplikacji mObywatel. 13 lipca 2023 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, która wprowadza przepisy pozwalające na zastrzeganie numeru PESEL.

Kradzież tożsamości. Będą nowe przepisy

Każdy będzie mógł zastrzec swój PESEL. Nowe przepisy mają ograniczyć zjawisko zaciągania na skradzione dane określonych zobowiązań finansowych i majątkowych np. kredytów. 

Co oszust może zrobić z Twoim numerem telefonu czy adresem e-mail?

Przekazanie niepowołanej osobie (wyłudzenie, wyciek) naszego numeru telefonu czy adresu e-mail jest tak samo groźne, jak numer PESEL w rękach oszusta. Przestępcy (np. hakerzy) potrafią te informacje wykorzystać tak, że sami im podamy swoje najbardziej wrażliwe dane, a w konsekwencji stracimy pieniądze. Podszyją się pod instytucję lub firmę, z usług której korzystamy i w dobrej wierze przekażemy im dane, które wykorzystają do wyłudzeń. Przykładowo numer PESEL powszechnie stosowany jako sposób autoryzacji. Według CERT Polska liczba przypadków phishingu w 2022 roku wyniosła prawie 40 tys., czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej.

Kradzież tożsamości ułatwia jawność numeru PESEL

Kradzież tożsamości to zjawisko, któremu mają zapobiegać przepisy ustawy, nad której projektem trwają w rządzie trwają prace legislacyjne. Jak rzecznik praw obywatelskich ocenia proponowane rozwiązania? Co budzi wątpliwości RPO?

Zastrzeżenie numeru PESEL - będą nowe przepisy

Nowe przepisy umożliwią zastrzeżenie numeru PESEL za pomocą usługi elektronicznej lub osobiście w gminie. Określone podmioty będą zobligowane do weryfikacji istnienia zastrzeżenia.

"DGP": Koniec z wyłudzeniem kredytu na cudzy dowód i PESEL [mObywatel]

Rząd utworzy specjalny rejestr, w którym po wycieku lub kradzieży danych będzie można zastrzec swój numer PESEL. Po takim zastrzeżeniu nikt już nie weźmie na niego kredytu czy pożyczki - informuje w czwartek "Dziennik Gazeta Prawna".

Obowiązkowy PESEL dla obywateli Ukrainy. Ograniczenia w dostępie do 500+ [projekt ustawy]

Do Sejmu wpłynął w środę rządowy projekt nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, który przewiduje m.in., że uchodźcy będą pokrywać część kosztów utrzymania w miejscach zbiorowego zakwaterowania. Celem zmian jest także uszczelnienie systemu świadczeń wypłacanych Ukraińcom.

Szefernaker: zamrożenie 500+ dla Ukraińców na czas wyjazdu z Polski. Odpłatność za zakwaterowanie

System pomocy uchodźcom z Ukrainy będzie uszczelniony. Dziś rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy regulującej wsparcie dla Ukraińców – poinformował we wtorek wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, poseł PiS Paweł Szefernaker.

PESEL

PESEL jest symbolem numerycznym, który umożliwia identyfikację danej osoby. Co zawiera?

Notariusze z dostępem do bazy PESEL?

Krajowa Rada Notarialna otrzymała od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów warunki techniczne, których spełnienie umożliwiłoby notariuszom uzyskanie dostępu do rejestru PESEL oraz Rejestru Dowodów Osobistych – poinformował Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 35882).

Oszust nie weźmie kredytu na nieświadomą tego osobę. Wystarczy zastrzec swój PESEL

Rząd planuje stworzenie centralnej bazy z numerami PESEL. Jeżeli przy numerze będzie zastrzeżenie „nie udziela zgody na wzięcie kredytu”, bank nie będzie mógł z osobą, którą numer identyfikuje podpisać umowy kredytu albo pożyczki.

Portal dla uchodźców z Ukrainy szukających pracy

Nowy projekt zmian w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przewiduje utworzenie systemu teleinformatycznego służącego do ułatwienia nawiązywania kontaktów między pracodawcami a poszukującymi pracy uchodźcami z Ukrainy.

W Kielcach od 1 maja będzie działał jeden punkt nadawania uchodźcom numeru PESEL

Od 1 maja w Kielcach przestanie działać jeden z punktów nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy. "Znacznie mniej osób stara się o nadanie numeru PESEL, dlatego do ich obsługi wystarczy jeden punkt przy ulicy Szymanowskiego" – powiedziała PAP wiceprezydent Kielc Agata Wojda.

ZBP: prawno-bankowy poradnik dla uchodźców z Ukrainy (wersja polska i ukraińska)

Związek Banków Polskich stworzył prawno-bankowy poradnik dla uchodźców z Ukrainy. Kompendium ma na celu uporządkowanie informacji i ułatwienie rozpoczęcia pobytu uchodźcom z Ukrainy.

Senat: Komisje rekomendują przyjęcie bez poprawek noweli ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

Senackie komisje zarekomendowały na połączonym posiedzeniu przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Jednocześnie senatorowie zwracali uwagę na potrzebę wprowadzenia poprawek przy okazji kolejnej nowelizacji tej ustawy, która ma zostać przeprowadzona w ciągu miesiąca. Za wnioskiem senatora Ryszarda Majera (PiS)o przyjęcie nowelizacji ustawy bez poprawek głosowało 25 senatorów, nikt nie był przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu.

Więcej stanowisk do nadawania numerów PESEL

Dziesięć nowych stanowisk do nadawania numerów PESEL uruchomił szczeciński magistrat - poinformowało biuro prasowe Urzędu Miasta. Do tej pory w Szczecinie wydano ponad 3,5 tys. numerów PESEL dla obywateli Ukrainy.

Jak wypełnić wniosek o PESEL? Urzędnicy wprowadzają uchodźców w błąd

Jak wypełnić wniosek o PESEL? Urzędy odsyłają Ukraińców ubiegających się o nadanie numeru PESEL, którzy nie mają w paszporcie stempla o przekroczeniu granicy. Niesłusznie.

Jakie świadczenia otrzyma Ukrainiec dzięki numerowi PESEL?

Numer PESEL jest kluczowym elementem systemu wsparcia dla uchodźców z objętej wojną Ukrainy. Szereg uprawnień dla obywateli Ukrainy jest uzależnionych od posiadania tego numeru.

PESEL dla Ukraińca - film z przydatnymi informacjami

Informacje dotyczące numeru PESEL dla Ukraińców, a także instrukcja założenia Profilu Zaufanego i aplikacji mObywatel znalazły się w filmie przygotowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki.

Розпочався процес надавання персонального номера PESEL воєнним біженцям з України

Сьогодні розпочався процес надавання біженцям персонального номера PESEL. Впродовж двох тижнів ми розпочали і завершили роботу над законом, що є правовою основою роботи системи, – сказав заступник міністра Павел Шефернакер підчас прес-конференції (16 березня ц.р.), що відбулася в Адміністрації Голови Ради міністрів.

Punkt nadawania numeru PESEL uchodźcom z Ukrainy ruszył w Tauron Arenie

Punkt nadawania numeru PESEL uchodźcom z Ukrainy w Krakowie rozpoczął działalność w środę rano w hali Tauron Arena. Przed obiektem ustawiła się kilkudziesięciometrowa kolejka. Punkty działają też w urzędach gmin w mniejszych miejscowościach np. Zielonkach.

Rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, którzy uciekli przed wojną

W środę 16 marca, rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, w specjalnym trybie. Uciekający przed wojną Ukraińcy mogą rejestrować się poprzez złożenie w dowolnym urzędzie gminy wniosku, zawierającego podstawowe dane oraz zdjęcie. Nadanie polskiego PESEL-u umożliwi np. dostęp do publicznego systemu ochrony zdrowia czy umożliwi dostęp do edukacji na tych samych zasadach, co obywatele Polscy.

Rejestracja PESEL dla uchodźców: Chełm

Pod kątem infrastrukturalnym Chełm jest gotowy na uruchomienie rejestracji PESEL dla uchodźców; wydzieliliśmy odrębny punkt pomocy Ukrainie, aby zapewnić normalną pracę urzędu - powiedział w środę prezydent Chełma Jakub Banaszek.

PESEL UKR - instrukcja rejestracji obywatela Ukrainy i RODO [PDF]

Centralny Ośrodek Informatyki przygotował dla gmin instrukcję rejestracji obywateli Ukrainy na potrzeby rozpatrzenia wniosku o PESEL UKR. Dla gmin opracowano także przykładowe klauzule RODO

Uchodźcy z Ukrainy a działalność gospodarcza w Polsce

Czy uchodźcy wojenni z Ukrainy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce? Obowiązująca już specustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa przewiduje możliwość podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez osoby uciekające przed wojną na Ukrainie o ile mają obywatelstwo ukraińskie i uzyskają w Polsce nr PESEL.

Wniosek o PESEL dla obywatela Ukrainy - jak złożyć, na jakim formularzu

Jak złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL dla obywatela Ukrainy uciekającego z tego kraju przed wojną? Jakie dokumenty trzeba okazać przy składaniu wniosku? Gdzie znaleźć odpowiednie formularze? Kiedy numer PESEL nie może być nadany?

Wstrzymane wydawanie numeru PESEL dla przybywających do Polski uchodźców - Poznań

Czy przybywający do Polski uchodźcy mogą uzyskać numer PESEL? MSWiA przekazało, że do środy wstrzymane zostanie wydawanie numeru PESEL dla przybywających do Polski uchodźców – przypomniał poznański magistrat. Wskazał, że wynika to ze zmian towarzyszących przyjętej ustawie o pomocy uchodźcom.

Pesel dla cudzoziemca - czy pracodawca może wystąpić?

PESEL dla cudzoziemca - czy pracodawca może wystąpić o nadanie numeru PESEL dla Ukraińca w 2022 r.?

Specustawa - jakie prawa dla ukraińskich uchodźców?

Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy została 9 marca 2022 r. uchwalona w Sejmie. Jakie prawa będą mieli Ukraińcy w Polsce? Jakie będą warunki ich zatrudnienia?

NIP i PESEL w formularzach PIT (np. PIT-11)

Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) podatnika (pracownika) w formularzach podatkowych PIT, np. w informacji PIT-11. Błędem jest np. wpisywanie ciągu takich samych cyfr (jak np. 1111111111 czy 9999999999). Zdaniem MF rzetelne wpisanie danych w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwala na jednoznaczną identyfikację pracownika. Ministerstwo Finansów informuje, że nieprawidłowe informacje od płatników za rok 2022 nie są przyjmowane.

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL w dokumentach PIT

Identyfikator podatkowy NIP lub PESEL. Resort finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatnika prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP/PESEL podatnika (pracownika) w dokumentach PIT.

Telefon z banku z prośbą o dane? Tak mogą działać oszuści

Oszuści mogą podszywać się pod pracowników banków i próbować wyłudzić dane osobowe. Niemal co 4. Polak deklaruje, iż otrzymał taki telefon.

PESEL w spisie powszechnym - UODO wystąpił do GUS

Prezes UODO wystąpił do GUS w sprawie wątpliwości dotyczących procesu pozyskiwania numeru PESEL od osób dokonujących tzw. samospisu internetowego.

REKLAMA