Dyrektor szkoły w okresie od 1 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. W międzyczasie wpłynął wniosek dyrektora o rozwiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania z zachowaniem 3-miesięcznego wypowiedzenia, który upłynął 31 sierpnia 2020 r. Jednocześnie w piśmie zawarto prośbę o zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie 3-miesięcznego wypowiedzenia. Z dniem 30 czerwca 2020 r. zrzekł się on pełnienia funkcji dyrektora. Jak należało ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego za 2020 r., skoro 1 stycznia 2020 r. pełnił on funkcję dyrektora, ale przebywał na urlopie bezpłatnym, zaś od 1 lipca 2020 r. był nauczycielem, ale będącym na wypowiedzeniu. Dodatkowo, posiadał on zaległy „urlop dyrektorski” za rok 2019 r. - 17 dni.
Co roku na potrzeby nauczycieli szkoła prenumeruje różne czasopisma - miesięczniki, dwumiesięczniki czy kwartalniki, np. „Język Niemiecki. Nauczaj lepiej”, „Przegląd Oświatowy”, „Świetlica w szkole”, „Świat Matematyki” „Fizyka w szkole” i inne dotyczące nauczania danego przedmiotu. Mam wątpliwości, który paragraf wydatków zastosować. Czy właściwy będzie paragraf 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” czy 424 „Zakup środków dydaktycznych i książek”?
Które dzieci nasze są? Nie bez przyczyny niniejszy artykuł zaczyna się rodem z języka potocznego, a sama fraza "utarła się" już nawet jako swego rodzaju frazeologizm na określenie rozwikłania niepewności o przynależność dzieci. Związki tego zagadnienia z tematyką artykułu są dosyć jaskrawe, bowiem poniższy tekst traktuje o dotacjach oświatowych z budżetu gminy na rzecz niepublicznych przedszkoli. Jedną ze zmiennych prawidłowego ustalenia kwoty dotacji jest właśnie liczba dzieci, która jednak pojawia się w dwóch odsłonach, a mianowicie: liczbie dzieci w przedszkolach publicznych i liczbie dzieci w przedszkolach niepublicznych. Ustalenie kwoty dotacji oświatowej jest skutkiem zastosowania ustawowego algorytmu, pojawia się zatem zasadne pytanie, po której stronie równania należy ująć które dzieci?
Osoby prowadzące niepubliczne przedszkola bardzo często wykonują tego typu działalność, wykorzystując wynajmowane (wydzierżawiane) od gmin nieruchomości. Należą do nich przeważnie obiekty byłych przedszkoli publicznych. Zakończenie umowy najmu (dzierżawy), przy braku po stronie gminy woli kontynuowania umowy, skutkuje nie tylko zwrotem nieruchomości, ale niekiedy także zakończeniem działalności. W praktyce osoba, która dokonuje zwrotu obiektu gminie (szczególnie w przypadku zakończenia działalności), spotyka się z żądaniem wydania gminie nie tylko samej nieruchomości, ale także składników majątkowych zakupionych przez organ prowadzący przedszkole w zamian za otrzymane dotacje.