REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Opony

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Samodzielna zamiana kół – czy można to zrobić samemu, czy lepiej jechać do warsztatu? Jak samemu zmienić koła?

Wieku kierowców wykonuje proste czynności serwisowe na własna rękę w przydomowym garażu lub pod chmurką na parkingu. Czy „domowym sposobem” można wymienić koła, czy to opłacalnie i przede wszystkim bezpieczne? Rozpatrzmy wszystkie za i przeciw.

Jak wybrać warsztat wulkanizacyjny? Jak powinien być wyposażony dobry warsztat wulkanizacyjny i jakie usługi powinien oferować?

Wybierając warsztat w którym wymieniamy opony – lub całe koła – nie zawsze opłaca się kierować jedynie dobrą ceną. Jeśli chcemy mieć pewność, że wszystko zostało zrobione zgodnie ze sztuką i nasz samochód będzie bezpieczny warto sprawdzić jak wyposażony jest warsztat wulkanizacyjny i czy wulkanizator naprawdę wie co robi.

Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Przy kupnie nowych felg trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozstawie śrub montażowych. Kolejny ważny parametr to ET, czyli osadzenia. Jeśli o nim zapomnimy może się okazać, ze opona ociera o kolumnę zawieszenia albo całe koło wystaje poza obrys auta. ET możemy jednak w pewnym stopniu korygować.

Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Kiedy najczęściej złamiemy gumę? Oczywiście podczas wyjazdów – czyli wtedy kiedy o problemach wolelibyśmy nie myśleć. Dlatego warto sprawdzić jak wygląda nasz komplet podstawowych narzędzi. Chodzi o prawdziwe minimum: lewarek, klucz do kół i uniwersalny śrubokręt.

REKLAMA

Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Zamiast 9 kilogramów gumy i stali 200-gramowy pojemnik z pianką i elektryczna pompka do kół. Zestawy do naprawy przebitej opony coraz częściej stanowią standardowe wyposażenie auta. Czy takie rozwiązanie się sprawdza? Jakie ma wady i zalety?

Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

Polskie przepisy dopuszczają jazdę z różnymi oponami na poszczególnych osiach pojazdu. To daje kierowcy możliwość wymiany opon/kół stopniowo – parami. Warsztaty wulkanizacyjne patrzą na taką formę „oszczędzania” bardzo nieprzychylnie. Dlaczego? Czy chodzi tylko o sprzedanie nam od razu czterech opon?

Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Szum opon może stanowić nawet 1/3 niechcianych dźwięków docierających do uszu pasażerów w kabinie auta. Dobór odpowiednich opon może zmniejszyć natężenie nieprzyjemnych dźwięku nawet o 3-4 dB. Dla ludzkiego ucha to duża różnica – 3 dB mniej to blisko dwukrotnie ciszej!

Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

REKLAMA

Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Indeks prędkości opony, podobnie jak indeks nośności, powinien być dostosowany do możliwości auta - do jego prędkości maksymalnej – nie do „założeń” kierowcy. Jeśli nasze auto może jechać ponad 200 km/h nie powinno się stosować opon z niższym indeksem prędkości niż H i nieważne czy korzystamy z pełni możliwości auta czy nie.

Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Niewyważone koło daje nieprzyjemne efekty akustyczne i drgania na kierownicy, ale nie tylko! Niewyważone koło daje podobny efekt, jakby ktoś systematycznie walił młotkiem w zawieszenie naszego auta. Dlatego warto wyważać koła przynajmniej raz w sezonie. To może nam oszczędzić wydatków na remont zawieszenia.

Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Opony wzmacniane na pierwszy rzut oka mogą niczym nie różnić się od tych „normalnych”, a zazwyczaj są od nich wyraźnie droższe. Dlaczego? I kiedy bezwzględnie trzeba stosować ogumienie z oznaczeniem XL, a kiedy jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto?

Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?

Opony deszczowe stają się coraz bardziej „modne”. Kierowcy cenią takie ogumienie głównie za duży margines bezpieczeństwa nawet na kiepskiej jakości nawierzchniach i za wysoki komfort. Opony deszczowe maja jednak i swoje wady – jakie? O czym warto wiedzieć przed zakupem?

Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymian i teoretycznie maja one ułatwić zadanie kupującemu. To istna „pigułka wiedzy” na temat nowości oponiarskich i możliwości nowych produktów. Warto jednak nie podchodzić do takich porównań zupełnie bezkrytycznie.

Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Opona jak każdy inny produkt objęta jest gwarancją producenta. Długość trwania gwarancji na opony, warunki oraz odpowiedzialność producenta, zawarte są w "Karcie Gwarancyjnej". Ten dokument wyznacza zatem zakres obowiązków, które spoczywają na producencie, sprzedawcy i kupującym. W gwarancji znajdziemy również pełne informacje o tym, co kwalifikuje oponę do wymiany, czego gwarancja nie obejmuje oraz jakie kroki należy poczynić chcąc zgłosić reklamację opony.

Jak marka opony wpływa na jej cenę – ile procent ceny to marka, a ile technologie?

Markowe opony są zazwyczaj dużo droższe od tych produkowanych przez zupełnie nieznanych producentów. Wielkie korporacje zawsze tłumaczą, że cena wynika z nowatorskich technologii zastosowanych w oponach, najwyższej jakości materiałów, czy nowatorskich „patentów”. Ile jednak kosztuje sama marka?

Polscy kierowcy nie dbają o opony

Większość polskich kierowców nie zwraca uwagi na stan ogumienia. To wniosek jaki płynie z testów przeprowadzonych przez firmę Bridgestone w największych polskich miastach.

Plany inwestycyjne Dębicy

Dębica S.A., największa polska firma produkująca opony, ma w planach zainwestowanie nawet 70,4 mln USD w rozwiązania, które pozwolą na dostosowanie swoich opon do przyszłych wymogów technicznych i prawnych.

Honda Civic IV V VI: przegląd układu hamulcowego i ogumienia

Przegląd układu hamulcowego i ogumienia to jeden z większych, jakie możemy wykonać samemu. W poradniku tym znajduje się opis krok po kroku jak dokonać kontroli w modelu Honda Civic IV, V i VI generacji.

Jakie przepisy drogowe obowiązują na Litwie?

Podróżowanie na Litwę jest ułatwione ze względu na jej przynależność do strefy Schengen. Warto dowiedzieć się więcej o naszym wschodni sąsiedzie w kwestii przepisów drogowych, ponieważ ta wiedza może posłużyć nam jako materiał do pasjonującej wycieczki objazdowej po tym kraju.

Samoreperująca się opona Michelin: koniec z zapasowymi kołami?

Na targach Challenge Bibendum 2011, które odbyły się w Berlinie zaprezentowanych zostało wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich była samoreperująca się opona do zastosowania w samochodach osobowych.

Rekordowa produkcja opon Continental


Wzrost sprzedaży w branży motoryzacyjnej pozwolił pobić kolejny rekord produkcji opon Continental. W samym 2011 r. wiodąca fabryka koncernu w Akwizgranie (Niemcy) zamierza dostarczyć 9 milionów nowych opon do samochodów osobowych.

Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?

Zużywanie się opon powoli, ale nieustannie zmienia ich właściwości. Większość kierowców ze zużywania się opon zdaje sobie sprawę, ale niewielu wie w jaki sposób wraz z rosnącym przebiegiem zmieni się zachowanie auta.

Czy można dostać mandat za złe opony?

Jeśli niektórym argument bezpieczeństwa nie wystarcza, warto pamiętać, że za zły stan opon grożą też konsekwencje... finansowe. W razie spotkania z drogówką, oprócz mandatu, za jazdę autem niesprawnym technicznie, stracimy też dowód rejestracyjny. Kiedy możemy mieć problemy przez opony?

Czy warto kupić opony w internecie? Jakie pułapki na nas czyhają?

Gdzie znaleźć najtańsze opony? Najczęściej okaże się, że najlepsze oferty znajdziemy w sklepach internetowych. Powstaje jednak problem – kupujemy poniekąd „kota w worku”. Płacimy nie widząc opon na oczy... Czy warto podjąć takie ryzyko?

Dlaczego opony piszczą?

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Czy warto zamontować czujniki ciśnienia powietrza w kolach? Ile to kosztuje?

Większość nowych aut już klasy średniej wyższej ma w wyposażeniu seryjnym system monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. Takie systemy nie tyle mierzą ciśnienie, co ostrzegają gdy jest ono zbyt niskie, minimalizując ryzyko jazdy na „kapciu”. Czy taki system można zamontować w starszym aucie? Ile to kosztuje i czy opłaca się w niego inwestować?

Czy trzeba specjalnie dbać o opony? Czy to przedłuży ich "życie"?

Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Opona samouszczelniająca się – czy to działa?

Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?

Aquaplaning - co to jest, jak unikać zjawiska poduszki wodnej?

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Dlaczego opony hałasują? Jak wybrać ciche opony?

Opona samochodowa jest jak orkiestra. Składa się z dużej liczby "instrumentów" generujących dźwięki podczas jazdy. Każdy rowek, a nawet każda lamelka wpływa na to, co słyszymy podczas toczenia kół. Niestety czasem ta „muzyka” nie jest przyjemna dla ucha. Czy warto wybierać ciche opony? Co trzeba wiedzieć poszukując cichych opon?

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Co daje doważanie kół na samochodzie?

Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.

Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Opony do vana – jak je wybrać

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony deszczowe – alternatywa dla zimówek?

Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

REKLAMA