REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracodawca może odmówić pracy zdalnej. Czy rodzice dzieci do lat 4 i 8 mają pewną akceptację wniosku? Odmowa pracy zdalnej dla rodzica dziecka do lat 4 może być uzasadniona organizacją pracy lub rodzajem pracy wykonywanej przez pracownika. Odmowa pracy zdalnej powinna być uzasadniona na piśmie. Oto wzór odmowy wraz z uzasadnieniem.
36 zamiast 24 dni pracy zdalnej dla każdego. MRPiPS monitoruje sytuację. Czy już w 2025 r. będziemy mogli częściej pracować zdalnie? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale nikt nie musi jej dostać.
Dni wolne od zajęć szkolnych są powodem do radości dla uczniów i źródłem zmartwień dla rodziców najmłodszych dzieci, którym trzeba zapewnić opiekę. Jak sobie radzić, gdy nie można liczyć na pomoc babci lub dziadka? Odpowiedzią może być okazjonalna praca zdalna.
Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana na wniosek pracownika. Przepisy regulują ten rodzaj pracy zdalnej w sposób specyficzny. W szczególności zakres obowiązków, jakie obciążają pracodawcę jest węższy niż w pozostałych przypadkach pracy zdalnej.
REKLAMA
Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana na wniosek pracownika przez maksymalnie 24 dni w ciągu roku. Przepisy Kodeksu pracy regulują okazjonalną pracę zdalną w ten sposób, że zakres obowiązków, jakie ma pracodawca jest znacząco węższy niż w pozostałych przypadkach pracy zdalnej. Pracodawca nie musi pokrywać kosztów okazjonalnej pracy zdalnej, a nawet zapewnić pracownikowi narzędzi i materiałów.
Okazjonalna praca zdalna jeden z rodzajów pracy zdalnej. Praca może być wykonywana w ten sposób na wniosek pracownika. Przepisy Kodeksu pracy określają maksymalny limit dni okazjonalnej pracy zdalnej. Ile będzie wynosił w 2024 r.?
Pracownik czy pracodawca? Kto pokrywa koszty okazjonalnej pracy zdalnej? Sprawdź po czyjej stronie leżą koszty okazjonalnej pracy zdalnej.
Zgodnie z art. 67(33) § 1 Kodeksu pracy, każdy pracownik ma prawo wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o okazjonalne wykonywanie pracy zdalnej poza stałym miejscem wykonywania swoich obowiązków. Co z kosztami poniesionymi przez pracownika podczas wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej? Czy pracodawca ma obowiązek je pokryć? Wyjaśniamy.
REKLAMA
Pracownik złożył wniosek o okazjonalną pracę zdalną. Czy dla tego typu dokumentacji należy założyć odrębną teczkę niedołączaną do akt osobowych pracownika?
Praca zdalna została uregulowana przepisami Kodeksu pracy, które weszły w życie pod koniec kwietnia 2023 r. i umożliwi świadczenie pracy w takiej formie. Gdzie może być wykonywana praca praca zdalna? Czy wymiar etatu lub zmiana pracodawcy mają wpływ na limit dni okazjonalnej pracy zdalnej? Czy pracowników zdalnych może obowiązywać kontrola trzeźwości? Odpowiadamy.
Przepisy dotyczące pracy zdalnej obowiązują od 7 kwietnia 2023 r. Pracodawcy mają 6 miesięcy na dostosowanie m.in. regulaminów pracy zdalnej w swoich zakładach pracy. Ile dni pracy zdalnej trzeba zapewnić pracownikowi? Czy pracownik może wykonywać pracę zdalną w kawiarni? Na te i inne pytania odpowiada resort pracy.
Pomimo tego, że przepisy pracy zdalnej obowiązują już jakiś czas i dużo się o tym pisze i mówi - pracownicy i pracodawcy wciąż mają wątpliwości i zadają szereg pytań. Poniżej najważniejsze z nich wraz z odpowiedziami.
Wymiar pracy zdalnej wykonywanej okazjonalnie wynosi nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym. Jest on niezależny od okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym, wymiaru czasu pracy pracownika oraz liczby godzin wynikających z rozkładu czasu pracy w dniu, w którym pracownik wykonuje pracę w tym trybie.
W świadectwie pracy trzeba będzie zamieszczać informacje odnośnie wykorzystania przez pracownika dni okazjonalnej pracy zdalnej, zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej, urlopu opiekuńczego. Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy. Projekt ten zawiera także nowy wzór świadectwa pracy. Zmiany wejdą w życie po upływie 7 dni od publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw - najprawdopodobniej w pierwszej połowie kwietnia 2023 r.
Okazjonalna praca zdalna, to praca na wniosek pracownika składany teoretycznie w każdej możliwej sytuacji, nie więcej niż 24 razy w roku. Czy pracodawca może nie wyrazić zgody? Wyjaśniamy jak legalnie może się zachować pracodawca. Ostatnio bowiem, zaroiło się wręcz od publikacji, propagujących tezę o możliwości odmowy przez pracodawcę. Tezę dodajmy, bardzo niebezpieczną dla pracodawców.
Nowelizacja Kodeksu pracy uregulowała pracę zdalną oraz ustanowiła nowość w postaci pracy zdalnej okazjonalnej. Ta druga konstrukcja budzi wątpliwości w kwestiach zasadniczych. W lutym rząd chciał rozjaśnić odpowiedzią na interpelację, a obecnie planuje naprawiać błędy „kuchennymi drzwiami” w drodze rozporządzenia.
Zatrudniamy pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy. Czy w związku z tym będą im przysługiwały 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej, czy też wymiar pracy okazjonalnej należy ustalać proporcjonalnie do ich etatu?
Kontrola wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, będzie się odbywała na zasadach ustalonych z pracownikiem. Natomiast kontrola wykonywania pracy przez pracownika świadczącego "okazjonalną" pracę zdalną zostanie przeprowadzona na takich zasadach jak w czasie wykonywania pracy w podstawowym miejscu pracy.
Wprowadzenie pracy zdalnej w firmie. 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Zastąpią one dotychczasową telepracę, a także pracę zdalną stosowaną przez pracodawców na podstawie ustawy o COVID-19. Pracodawcy, u których wewnętrzne regulacje lub indywidualne porozumienia z pracownikami przewidywały pracę w formie telepracy, będą zobowiązani do dostosowania tych regulacji do nowych przepisów.
Od 7 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy regulująca pracę zdalną, która jednocześnie uchyla dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy. Nowe przepisy pozwalają m.in. na wykonywanie pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika.
Przepisy nowelizacji kodeksu pracy z 1 grudnia 2022 r., które wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r. wprowadzają m.in. tzw. okazjonalną pracę zdalną. Na czym polega ten rodzaj pracy zdalnej? Co z limitem dni pracy zdalnej okazjonalnej w przypadku zmiany pracodawcy? Czy informacja o wykorzystanych dniach tego rodzaju pracy zdalnej powinna się znaleźć w świadectwie pracy?
Amazona ogłosił, że jego pracownicy będą musieli się pojawiać w biurach trzy dni w tygodniu.
Od 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy o pracy zdalnej. Będzie ona polegała na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Praca zdalna powinna się odbywać z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Okazjonalna praca zdalna, to 24 dni - o tyle dni pracy okazjonalnej będzie mógł zawnioskować pracownik do pracodawcy. W przeciwieństwie do pracy zdalnej, za pracę okazjonalną w domu pracownik nie będzie miał prawa do ekwiwalentu. I to, zdaniem prawników, może w tych trudnych czasach być jej przewagą nad pracą zdalną, której koszty pracodawca będzie miał obowiązek pokryć. Ustawodawca nie przewidział jednak możliwości zwiększenia liczby dni pracy okazjonalnej. Nawet na wniosek pracownika.
Do 7 października 2023 r. można pracować na podstawie przepisów o telepracy. Między 7 kwietnia a 7 października telepracownicy muszą załatwić z pracodawcami formalności wprowadzone przez nowe przepisy o pracy zdalnej. Tylko wtedy staną się pracownikami zdalnymi.
Od 7 kwietnia 2023 r. pracownicy mogą składać dwa wnioski o korzystanie z pracy zdalnej. W artykule wzory tych wniosków.
Każdy pracownik ma prawo do okazjonalnej pracy zdalnej (OPZ). Po złożeniu wniosku może pracować w domu 24 dni w roku. Niestety pracodawca może wniosek rozpatrzyć negatywnie.
Przepisy o pracy zdalnej i kontroli pracowników na obecność alkoholu i narkotyków zostały opublikowane w Dz.U. z 6 lutego 2023 r. poz. 240
Nowa część E akt osobowych przeznaczona jest na informacje o dacie, godzinie i minucie badania trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność narkotyków. W części B należy umieścić dowód poinformowania pracownika, że może podlegać takiej kontroli. Zmian tych nie wprowadzają pracodawcy nie planujący kontrolować pracowników na obecność alkoholu i narkotyków.
REKLAMA