Prawnicy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie zwracają uwagę, że ogłoszone przez ministrów przewidywane wsparcie dla przedsiębiorców nadodrzańskich nie jest wystarczające. Może to oznaczać, że niebawem do sądów trafi fala pozwów, bo przedsiębiorcy będą próbowali ratować swoje firmy uzyskując rekompensaty i odszkodowania. Eksperci zwracają uwagę, że nie będzie to łatwe, bo nie ustalono konkretnej przyczyny katastrofy oraz nie ogłoszono stanu klęski żywiołowej.
Opóźniony lot to obecnie częsta sytuacja na europejskich lotniskach w związku z panującym na nich chaosem. Powodem są m.in. strajki i brak personelu. To powoduje problemy turystów, którzy po dwóch latach zastoju w turystyce, wywołanego pandemią COVID-19, tłumnie wrócili do podróżowania. Media prawie codziennie donoszą o osobach koczujących na lotniskach. W sytuacji, kiedy lot znacznie się opóźni albo bagaż nie dotrze na czas, podróżny, który jest chroniony polisą turystyczną, może się ubiegać o dodatkowe odszkodowanie z tego tytułu.
Zgodnie z art. 73 ustawy z 13 października 1998 roku Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną, nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem. Odszkodowanie za to wywłaszczenie przysługiwało tylko tym właścicielom, którzy złożyli stosowny wniosek do końca 2005 roku. Problem w tym, że wielu z właścicieli dowiedziało się o tym wywłaszczeniu po 2005 roku. Co ciekawe Trybunał Konstytucyjny aż w czterech wyrokach dot. tego problemu orzekł, że przedmiotowe przepisy są zgodne z Konstytucją. Kontrowersje związane z tym wywłaszczeniem i aktualne możliwości dochodzenia odszkodowania omawia Magdalena Głowacka-Dziedzic, radca prawny z Kancelarii Prawnej Krzysztof Rożko i Wspólnicy.
Wypadek komunikacyjny, jako że jest zdarzeniem losowym, może zdarzyć się w każdej chwili, wszędzie i każdemu. To stwierdzenie jest o tyleż banalne, co niestety prawdziwe. Dodatkowym problemem może być sytuacja, w której wypadek przytrafia się w obcym państwie. Dobrze jest wtedy znać swoje prawa, a to dlatego, aby mieć możliwość uzyskania rekompensaty za doznane szkody. Jak kwestia praw ofiar wypadków komunikacyjnych wygląda w Wielkiej Brytanii?
Jednostka budżetowa posiada obiekty socjalne (domki) w ośrodku wypoczynkowym. Prowadzenie ośrodka, drobne naprawy i remonty finansowane są z opłat za korzystanie z domków (tylko w okresie letnim). W jednym z domków wystąpiła awaria sieci wodociągowej. Domki są ubezpieczane, więc to firma ubezpieczeniowa pokryje część kosztów remontu i przekaże daną kwotę na rachunek ZFŚS, z którego są finansowane drobne naprawy, zakupy i remonty obiektów socjalnych. Czy wpłata na rachunek ZFŚS jako odszkodowanie musi być potraktowana jako dochód budżetu państwa (dochód publiczny) i powinien być przekazany na centralny rachunek Ministerstwa Finansów, czy też z tego odszkodowania można dofinansować częściowo naprawę sieci?