Istnieje wiele przypadków, w których osoba ponosi szkodę w wyniku wypadku, który polega na wypadnięciu, wylaniu lub wyrzuceniu czegoś z pomieszczenia. Poszkodowany zazwyczaj, albo w ogóle nie dochodzi odszkodowania, albo też chciałby, ale nie bardzo wie jakie kroki w tym celu przedsięwziąć.
Funkcjonując w obrocie może zdarzyć się nadzwyczajna sytuacja, w związku z którą podmiot biorący w niej udział dozna uszczerbku, za który zostanie przyznane następnie odszkodowanie.Za takie szczególne zdarzenie można uznać wypadek spowodowany, który został wywołany przyczyną zewnętrzną, powodując uraz lub śmierć osoby, która brała w nim udział. Bardzo często tego typu wypadki mogą mieć miejsce w zakładach, czy przy wykonywaniu czynności zawodowych poza zakładem.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 Konstytucji wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie dla realizacji celów publicznych i za słusznym odszkodowaniem. Polskie prawo przewiduje kilka przypadków, w których właściciel nieruchomości może zostać pozbawiony prawa własności, a szczegółowe regulacje w tym zakresie są zawarte m.in. w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawie z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym, czy ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 roku o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Choć każda z powyższych regulacji w pewien sposób różni się w zakresie procedury wywłaszczania nieruchomości, możliwe jest jednakże przedstawienie ogólnych założeń dotyczących zasad wypłacania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia w polskim prawie.
Przedsiębiorcy mogą występować w obrocie w różnych formach prawnych. Możliwe jest więc prowadzenie działalności gospodarczej zarówno przez przedsiębiorcę jednoosobowego, osobę prawną (np. spółkę kapitałową), jak też przez jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej (np. spółkę partnerską). O ile jednak w przypadku przedsiębiorcy jednoosobowego, którym jest osoba fizyczna, kwestia odpowiedzialności za szkody jest jasna i klarowna, o tyle w przypadku innych form organizacyjno – prawnych nieco się komplikuje.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania rzeczy, przedmiotów, czy wynalazków, może ich konstrukcję, czy skład opatentować. Jeżeli dana rzecz zostanie opatentowana inny przedsiębiorca nie może korzystać z owej konstrukcji lub składu bez zezwolenia. Jeśli natomiast doszłoby do naruszenia, przedsiębiorca patentujący może domagać się ochrony. Oczywiście roszczeń z tytułu naruszenia patentu można dochodzić po uzyskaniu patentu.
Przedsiębiorca może wprowadzać produkty do obrotu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy taki produkt, niezależnie od tego jaki ma charakter, czy jest to śrubka, czy koparka, powinien być sprawdzony. Może jednak mieć miejsce sytuacja, gdy mimo wszystko produkt taki wyrządzi szkodę. Aby uniknąć odpowiedzialności za szkodę, przedsiębiorca może zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za produkt.
Prawo jasno zastrzega, że podmiot, który poniósł szkodę, może domagać się jej naprawienia. Jeżeli szkoda ma charakter majątkowy naprawienie jej, co do zasady odbywa się poprzez zapłatę odszkodowania. Co do zasady też odszkodowanie powinno odpowiadać wartości szkody. Istnieją jednak przypadki, w których jego wysokość jest modyfikowana.
Prowadzenie firmy to nie tylko samo jej wykonywanie, ale także sytuacje w których przedsiębiorca może wyrządzić szkodę, lub szkoda owa może być wyrządzona jemu. W takiej sytuacji konieczne jest jej naprawienie, które najczęściej ma postać odszkodowania. Zdarza się, że podmioty nie wnoszą o odszkodowanie, bo nie wiedzą jak to zrobić, bądź uważają, że go nie uzyskają lub uzyskają w minimalnej wysokości. Czy rzeczywiście tak jest? Czym jest odszkodowanie i jak się o nie starać?