Dzisiaj, 1 sierpnia, weszły w życie nowe przepisy dotyczące zwolnień od pracy dla pracowników zasiadających w komisjach wyborczych.
Zakup nowej drukarki lub laptopa jest stratą pieniędzy, jeśli pracownicy nie wiedzą, jak wykorzystać wszystkie możliwości urządzenia. Podobnie jest z bezpieczeństwem, nawet jeżeli firma inwestuje w odpowiednie oprogramowanie, a nie szkoli swoich pracowników, to grozi jej poważne niebezpieczeństwo związanie z utratą cennych firmowych danych. Polityka bezpieczeństwa to nie tylko inwestycja w software, to także edukacja wszystkich osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie – począwszy od pracowników niższego szczebla, skończywszy na zarządzie firmy.
Dla wielu przedsiębiorstw, których efektywność w znacznym stopniu zależy od zmieniających się warunków atmosferycznych, kodeksowa ośmiogodzinna dobowa norma czasu pracy nie zawsze okazuje się najkorzystniejsza. Wówczas optymalnym rozwiązaniem może okazać się równoważny system czasu pracy.
Zatrudniliśmy pracownika na pół etatu od 1 czerwca 2011 r. Jest to jego drugie zatrudnienie, gdyż pracuje on już w innej firmie także na pół etatu. W tamtym zakładzie pracy pracownik uległ 3 czerwca br. wypadkowi, który został uznany za wypadek przy pracy. Z tego powodu od 3 czerwca br. pozostaje on na zwolnieniu lekarskim. Niezdolność do pracy spowodowana wypadkiem powstała w czasie, gdy jeszcze nie zgłosiliśmy pracownika do ubezpieczeń społecznych (zrobiliśmy to 7 czerwca 2011 r. z datą od 1 czerwca br.). Czy jesteśmy zobowiązani do wypłaty jakiegokolwiek świadczenia w sytuacji, gdy pracownik ten nie ma u nas wystarczająco długiego okresu ubezpieczenia?
Pracownice w ciąży korzystają ze szczególnych uprawnień, jakie przyznał im ustawodawca, jako grupie pracowniczej. Czasami nawet wbrew swojej woli.
Pracownik był nieobecny w pracy przez cały czerwiec br. Poinformował firmę, że jest chory, ale zgubił zwolnienie lekarskie. Nie dostał w czerwcu żadnego wynagrodzenia. Poinformowaliśmy go, że wynagrodzenie chorobowe otrzyma dopiero po dostarczeniu odpisu zwolnienia. Co zrobić, jeśli nie mamy jeszcze oryginału zaświadczenia? Jak rozliczyć składki, jeśli odpis zwolnienia lekarskiego pracownik przysłał faksem?
Średnio około 30 proc. pracowników każdej firmy to nałogowi palacze tytoniu. W interesie zarządzających leży eliminowanie problemów, jakie z tego wynikają. Same zakazy i propagowanie niepalenia to za mało – należy bardziej konkretnie pomóc pracownikom, którzy chcą przestać palić. Sposobem pomocy w wychodzeniu z nałogu może być metoda Allena Carra, od lat stosowana przez pracodawców chcących wesprzeć pracowników w zerwaniu z nałogiem.
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych często przeznaczają część jego środków pieniężnych na sfinansowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej pracowników. Muszą jednak pamiętać, aby prawidłowo rozliczyć takie świadczenia.
Aby uzyskać urlop okolicznościowy pracownik jest
zobowiązany do wystąpienia z odpowiednim wnioskiem. Pracodawca nie może
odmówić udzielenia takiego urlopu.
Pracodawcy znaleźli lukę w sztywnych przepisach o zatrudnieniu. Ich podwładni wykonują obowiązki także w weekendy, ale formalnie dla innej firmy.
Stopa bezrobocia w czerwcu wyniosła 11,8 proc., wobec 12,2 w maju - podał GUS. Sezon na prace wakacyjne zachęca przedsiębiorców do zwiększania zatrudnienia.
Za kilka dni będę musiał wydać świadectwo pracy pracownikowi, który jest obecnie w okresie wypowiedzenia. W jakim terminie muszę to zrobić? Czy w przypadku gdy pracownik nie rozliczy się ze mną z posiadanego komputera i telefonu komórkowego, mogę zatrzymać jego świadectwo pracy aż do rozliczenia? Z wynagrodzenia pracownika potrącałem na mocy tytułu wykonawczego świadczenia alimentacyjne. Czy informację o zajęciu wynagrodzenia powinienem zamieścić w świadectwie pracy? Czy w świadectwie pracy mogę wpisać uwagi dotyczące sposobu wykonywania pracy przez pracownika?
Rozporządzenia Unii Europejskiej i polskie prawodawstwo sankcjonują istnienie organizacji przedstawicielstw pracowniczych, a w przypadku rad pracowniczych nawet zobowiązują, by funkcjonowały w określonych sytuacjach. Oznacza to, że działania kierowniczo-zarządcze zakładu pracy nie są tylko domeną właścicieli lub zarządzającej kadry.
GUS podał, że stopa bezrobocia w czerwcu wyniosła 11,8 proc. wobec 12,2 proc. w maju. Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w końcu czerwca wyniosła 1 mln 883,3 tys. osób.
Umowa o dzieło to jedna z powszechniej zawieranych umów w życiu codziennym. Warto więc dowiedzieć się jak poprawnie zawierać umowy o dzieło. Co należy zawrzeć w umowie, a także jakie prawa przysługują stronom umowy o dzieło?
Umowa zlecenia jest wykorzystywana przy wykonywaniu usług. Zlecenie to także popularna forma zatrudnienia pracowników. Co warto wiedzieć o umowie zlecenia?
Od 1 czerwca 2011 r. w stosunku do osób niepełnosprawnych zatrudnionych m.in. przy pilnowaniu mienia stosowane są kodeksowe normy czasu pracy, a nie te wynikające z ustawy o rehabilitacji.
W większości małych i średnich firm dominuje zatrudnienie z polecenia, tzn. po znajomości - wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej.
Przejście zakładu pracy powoduje, że pracodawca powinien poinformować pracowników m.in. o działaniach dotyczących warunków ich zatrudnienia.
Jeden z naszych pracowników wyjechał w delegację w celu wykonania obowiązków w oddziale firmy, znajdującym się w innym mieście niż jego stałe miejsce pracy. Pracownik odbył podróż samochodem służbowym. Jak w przedstawionej sytuacji rozliczyć jego czas pracy? Czy w związku z tym, że pracownik prowadził samochód, aby dojechać do miejsca delegacji nie przewożąc innych pracowników, należy uznać, że czas dojazdu i powrotu do oddziału będzie dla niego czasem pracy?
Podstawą naliczania wysokości podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2011 r. jest kwota 2917,14 zł. W związku z tym na jednego zatrudnionego pracownika wysokość odpisu podstawowego wynosi w tym roku 37,5% z kwoty 2917,14 zł, co wynosi 1093,93 zł.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zakłada, że w 2012 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 1500 zł.
Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę miesiąc przed jego przystąpieniem do pracy. Czy informację o warunkach zatrudnienia trzeba przekazać mu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy czy od przystąpienia do pracy? Czy jeżeli zmieniamy godziny pory nocnej, a w naszej firmie nie ma regulaminu pracy, to musimy zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia?
Zdarza się, że płatnik rozlicza w ZUS osobę łączącą pracę na etacie z dodatkową działalnością zarobkową. Rozliczenia takie sprawiają trudność, gdy pracownik przechodzi na urlop wychowawczy.
Stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników jest warunkiem rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Tradycyjne szkolenia są dla wielu firm zbyt kosztowne. Dlatego coraz popularniejszą alternatywą stają się szkolenia multimedialne.
Zasadą jest, że pracownicy wykonujący jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości powinni mieć wynagrodzenie ukształtowane na takim samym poziomie. Jednak, jak się okazuje, wysokość wynagrodzenia może być różnicowana w zależności od wielu czynników, np. efektywności pracy.
Przy szkole funkcjonuje fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów, byłych nauczycieli zatrudnionych dawniej w szkołach prowadzonych przez miasto. Przy obsłudze funduszu pracują na pełnych etatach dwaj pracownicy samorządowi – główny księgowy i specjalista (jako pomoc księgowego). Ostatnio znacznie zwiększyła się liczba członków funduszu. W celu zapewnienia ich obsługi planowane jest więc zwiększenie etatu głównemu księgowemu i specjaliście o 0,25, aby mieli po 1,25 etatu. W jaki sposób można przyznać dodatkowe 0,25 etatu? Czy można to uczynić aneksem do umowy o pracę? Organ prowadzący nie wyraża zgody na godziny nadliczbowe dla wspomnianych pracowników.
Jak można rozwiązać umowę o pracę, jakie mogą być przyczyny zwolnienia pracownika w trybie natychmiastowym, czy zawsze możliwe jest porozumienie stron i jak obliczyć okres wypowiedzenia umowy?
Rozmowa z Barbarą Fagan-Smith, założycielem i prezesem ROI Communication
Wraz ze wspólnikiem prowadzimy zakład usługowy – obecnie zatrudniamy 26 osób. ZUS wezwał nas do złożenia korekt raportów i deklaracji za 2007 r. Problem w tym, że w 2007 r. firma dopiero zaczynała działalność i zgłaszaliśmy w ZUS w sumie tylko 4 osoby, a zatrudnienie zaczęło rosnąć od 2008 r. W 2007 r. nie mieliśmy jeszcze obowiązku składania dokumentów w formie elektronicznej – składaliśmy po prostu wydruki z programu Płatnik w formie papierowej. Czy korekty należy złożyć w formie obecnie nas obowiązującej (przekaz elektroniczny) czy w formie papierowej, tak jak były złożone w 2007 r.?
Poza umową o pracę pracownik i pracodawca są uprawnieni do zawierania
innych umów, które – nie będąc częścią składową stosunku pracy –
kształtują wzajemne prawa i obowiązki stron. Takie dodatkowe umowy
nazywane są klauzulami autonomicznymi.
Kariera head huntera nie jest drogą usłaną różami, jednak zrekrutowany pracownik i zadowolenie pracodawcy rekompensuje cały poniesiony trud i jest największą motywacją do dalszego działania. Każdy head hunter ma własne metody i techniki poszukiwania odpowiednich kandydatów. Aby zrozumieć, jak pracuje, najpierw należy dowiedzieć się, kto kryje się za tym stanowiskiem.
Z dniem 23 czerwca b.r. funkcjonariusze mundurowi zyskali nowe
uprawnienia związane z rodzicielstwem. Nowelizacja ustawy o Policji oraz
niektórych innych ustaw spowodowana została m.in. zróżnicowanym
dostępem funkcjonariuszy i strażaków różnych służb z dostępem do
uprawnień rodzicielskich. Jednocześnie spowodowała, że ich uprawnienia
są podobne do tych z jakich korzystają pracownicy w ramach przepisów
kodeksu pracy.
Jeśli jesteś ofiarą molestowania seksualnego możesz skorzystać z uprawnień na gruncie prawa cywilnego i prawa pracy. Przede wszystkim możesz żądać zaprzestania działań i usunięcia skutków naruszenia.
Jeśli jesteś ofiarą molestowania w miejscu pracy, przede wszystkim nie obwiniaj się. Zamiast tego zacznij działać, reaguj, zbieraj dowody i szukaj pomocy u pracodawcy, organizacji pozarządowych, w Inspekcji Pracy, a jeśli to nie pomoże - pomyśl o wystąpieniu na drogę sądową.
Molestowanie seksualne w miejscu pracy - w niektórych okolicznościach - może przyjąć takie formy, które podlegają bezpośrednio przepisom Kodeksu karnego.
Molestowanie to niepożądane zachowanie nie związane z płcią osoby, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika.
Jesteśmy zakładem produkcji spożywczej. Wydajemy pracownikom odzież ochronną (fartuchy i czepki) raz na 4 miesiące (tyle trwa okres ich używalności i taki zapis znajduje się w naszym regulaminie pracy). Jednak niektórzy pracownicy odchodzą z pracy przed upływem tego okresu i część z nich nie zwraca otrzymanej odzieży. Czy możemy obciążyć te osoby kosztami odzieży? Jeżeli tak, to jak ustalić ich wysokość i jak wyegzekwować ich zwrot od byłych pracowników?
Czy możemy wprowadzić do regulaminu pracy obowiązek uzyskania pisemnej zgody pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji? Uzyskanie takiej zgody dawałoby pracownikowi prawo do zwolnień od pracy i urlopów szkoleniowych.
Miejsce pracy jest środowiskiem, w którym wszelkie konflikty stawiają
szczególne wymagania zarówno spierającym się osobom, jak i tym, które
muszą wmieszać się w konflikt, aby uzdrowić atmosferę w instytucji.
Nauczycielom mianowanym, jak też zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, przysługuje prawo do przejścia w stan nieczynny. Skorzystanie z tego uprawnienia może nastąpić tylko w konkretnych sytuacjach – tj. np. w przypadku częściowej likwidacji szkoły albo w razie określonych zmian organizacyjnych.