REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odpady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa śmieciowa – zmiany 2015

Rewolucyjna ustawa śmieciowa do tej pory budzi kontrowersje. Podstawowe założenia, na jakich opiera się nowy system utrzymywania czystości w gminach nie został podważony przez Trybunał Konstucyjny, jednak już za rok można oczekiwać pewnych zmian w ustawie.

Segregacja odpadów w 2015 r.

Od 2015 r. wszyscy mieszkańcy gmin mają obowiązek segregacji odpadów, a praktycznie każda gmina posiadać zakład segregacji odpadów. Jest to spowodowane obowiązkiem wdrożenia unijnych wymogów związanych z ochroną środowiska. W jaki sposób segregować śmieci?

Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Gospodarka opakowaniami w 2014 roku - nowe przepisy

Nowe przepisy w zakresie gospodarki opakowaniami weszły w życie 1 stycznia 2014 r. Wprowadziły one obowiązek przeprowadzania przez marszałków województwa co najmniej raz na 3 lata kontroli przedsiębiorców. prowadzących recykling.

REKLAMA

Jak segregować śmieci?

Unia Europejska przedstawiła wymogi dotyczące obowiązku segregacji śmieci przez gminy państw członkowskich. Obowiązek obejmuje wszystkich mieszkańców, jednakże nie wszyscy wiedzą dokładnie jak segregować śmieci. Gdzie należy wyrzucać odpady?

Ustawa śmieciowa - nieprawidłowości

Ustawa śmieciowa (znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) obowiązuje od 1 lipca 2013 r. Nieprawidłowości w jej stosowaniu przez gminy wskazała Najwyższa Izba Kontroli.

Opłaty śmieciowe niekonstytucyjne

Zasady pobierania tzw. opłaty śmieciowej są niekonstytucyjne. Trybunał Konstytucyjny uznał, iż gminy nie mogą mieć nieograniczonych kompetencji w zakresie ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Gminy źle przygotowały sprawozdania

Wstępne analizy wykazują, że zdecydowana większość sprawozdań gmin z gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 rok została przygotowana źle i wymaga poprawy.

REKLAMA

Deklaracja śmieciowa a ilość nieruchomości

Czy należy składać łączną deklarację z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od wszystkich nieruchomości jakie posiada dana osoba na terenie gminy?

Decyzja podatkowa określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Czy istnieje konieczność wydawania decyzji podatkowych ustalających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicielom nieruchomości tak jak w przypadku podatku od nieruchomości?

Nowa deklaracja śmieciowa - gdy zmieniają się dane właściciela

Nowa deklaracja "śmieciowa" powinna zostać złożona w przypadku zmiany danych właściciela czy ilości odpadów. Czy możliwa jest jej korekta?

Wysokość opłaty za śmieci nie zależy od ilości dni zamieszkiwania nieruchomości

Czy to ile dana osoba fizyczna zamieszkuje dni w miesiącu swoją nieruchomość ma jakikolwiek wpływ na obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub na jej wysokość w danym miesiącu?

Wysokość opłaty za śmieci nie zależy od ilości dni zamieszkiwania nieruchomości

Czy to ile dana osoba fizyczna zamieszkuje dni w miesiącu swoją nieruchomość ma jakikolwiek wpływ na obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub na jej wysokość w danym miesiącu?

Opłata za gospodarowanie opłatami komunalnymi - wybór metody ustalenia

Czy dokonując wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Rada może wprowadzić własną metodę nie wynikającą z ustawy tylko z warunków i potrzeb miejscowych?

Opłata za gospodarowanie opłatami komunalnymi - wybór metody ustalenia

Czy dokonując wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Rada może wprowadzić własną metodę nie wynikającą z ustawy tylko z warunków i potrzeb miejscowych?

Kary dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne

Kary dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne wymienia na swoich stronach internetowych Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Ponadto inspektorat wskazuje, iż większość gmin nie osiągnęła wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wybranych frakcji odpadów; a w niektórych gminach wcale nie prowadzono selektywnej zbiórki tych odpadów.

Sprawozdanie roczne wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Złożenie przez gminę rocznego sprawozdania marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska rozpoczyna proces weryfikacji danych sprawozdania. Co powinno zawierać roczne sprawozdanie dotyczące zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi?

Sprawozdanie roczne wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Złożenie przez gminę rocznego sprawozdania marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska rozpoczyna proces weryfikacji danych sprawozdania. Co powinno zawierać roczne sprawozdanie dotyczące zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi?

Wymagania stawiane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawia podmiotom odbierającym odpady komunalne szereg wymogów. Jakie to wymogi?

Ustawa śmieciowa a przedsiębiorcy

1 lipca 2013 r. weszła w życie nowa „ustawa śmieciowa” dotycząca gospodarowania odpadami komunalnymi. W przypadku przedsiębiorców regulacja ustawy jest mniej korzystna niż w stosunku do osób prywatnych. Czy oznacza to, że przedsiębiorcy zapłacą więcej za wywóz odpadów?

Ustawa śmieciowa - podsumowanie pierwszego miesiąca obowiązywania

Miesiąc po wejściu w życie śmieciowej rewolucji można zrobić bilans plusów i minusów. część gmin nie zdążyła z przetargami i z podpisaniem umów z firmami wywozowymi. W tej grupie jest stolica.

Opłaty za wywóz śmieci w 2013 roku

Opłaty za wywóz śmieci w tym odpadów komunalnych w 2013 roku będą zależeć od gminy. Gmina będzie ustalać wysokość opłat oraz sposób ich naliczania. Inne opłaty będziemy płacić za śmieci niesegregowane, inne za posegregowane śmieci. Jeśli zdecydujemy się na segregację, będziemy płacić mniej.

MŚ: ustalono poziomy recyklingu odpadami

Gminy do końca 2020 roku będą musiały osiągać do 50 proc. poziomu recyklingu odpadami komunalnymi oraz do 70 proc. odpadami np. budowlanymi - to efekt rozporządzenia ministra środowiska, które weszło w życie 26 czerwca.

Projekt ustawy o odpadach - do podkomisji

Rządowy projekt ustawy o odpadach został skierowany do dalszych prac w podkomisji. Dokument ten ma wdrożyć unijne dyrektywy; zawiera też wszystkie dotychczasowe regulacje dotyczące odpadów.

Przygotowanie uchwał w sprawie odpadów

Zostało niewiele czasu na przygotowanie i przyjęcie uchwał wprowadzających w gminach nowy system gospodarowania odpadami. To już ostatni moment na rozpoczęcie prac nad tymi dokumentami.

Rząd przyjął projekt ustawy o odpadach

Rząd przyjął projekt ustawy o odpadach, wprowadzającej szereg zmian, które zakłada europejska dyrektywa odpadowa. Zobowiązuje ona do recyklingu, odzyskiwania i unieszkodliwiania odpadów, wprowadza zasadę "kto zanieczyszcza, ten płaci".

Dolnośląskie/ Kampania promująca nowe zasady gospodarki odpadami

Celem kampanii "Nowe prawo odpadami - nowy styl życia Dolnoślązaków", którą w piątek zainaugurowano we Wrocławiu, jest promowanie wśród samorządów rozwiązań związanych z wprowadzaniem nowych zasad gospodarki odpadami oraz edukacja mieszkańców Dolnego Śląska.

Warszawa: Przygotowania do przejęcia gospodarowania odpadami

Stołeczny ratusz przygotowuje rozwiązania dotyczące przejęcia przez miasto gospodarowania odpadami. Chodzi m.in. o opłatę śmieciową, system odbioru odpadów, przetargi dla firm śmieciarskich - powiedziała zastępca rzecznika ratusza Agnieszka Kłąb.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.

Kontrowersje wokół opłaty za gospodarowanie odpadami

Harmonogram przebudowy systemu gospodarowania odpadami oraz zakres zadań nałożonych na samorządy mogą spowodować, że reforma śmieciowa się nie powiedzie. Problemy pojawiają się już na etapie wyboru zasad naliczania opłat, jakie będą ponosić mieszkańcy.

Śmiecie zostały uporządkowane

Gminy przejęły obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Teraz to samorządy stworzą regiony gospodarki odpadami komunalnymi i będą zobowiązane do budowy i utrzymania instalacji recyklingu i utylizacji.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów - etapy realizacji inwestycji

W 2008 roku 14 gmin z powiatu gnieźnieńskiego i wrzesińskiego zawarło porozumienie międzygminne, którego celem była budowa Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Przedstawiamy główne etapy projektu oraz źródła finansowania inwestycji.

Za brak ustawy „śmieciowej” zapłacą wszyscy

Brak skutecznych przepisów o odpadach powoduje, że już nie wywiązujemy się ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej dotyczących zmniejszenia masy śmieci składowanych na wysypiskach. Nie ma również szans, aby w najbliższym czasie sytuacja się poprawiła. Oznacza to, że na Polskę zostaną nałożone ogromne kary finansowe.

Kary za brak informacji o odpadach

Do 15 marca 2011 r. wytwórcy odpadów, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy, mieli obowiązek przekazać marszałkom województw zbiorcze zestawienie o wytworzonych w 2010 roku odpadach. Tych, którzy tego nie zrobili albo przygotowali nierzetelne zestawienia, marszałek musi ukarać grzywną 10 tys. zł.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.4)

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)

Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)


W Ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym szczegółowo zdefiniowane i opisane zostały prawa i obowiązki przedsiębiorców wprowadzających sprzęt na rynek, użytkowników sprzętu, podmiotów zbierających zużyty sprzęt, prowadzących działalność  w zakresie przetwarzania i odzysku (w tym recyklingu), organizacji odzysku oraz zadania Inspekcji Ochrony Środowiska.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)

Od 2005 r. , po wejściu Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, gminy muszą  wspierać powstawanie systemu selektywnej zbiórki „elektrośmieci”.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Zezwolenie na zbieranie odpadów a wymagania wobec składowisk

Czy występując o zmianę pozwolenia lub o nowe pozwolenie na zbieranie odpadów, należy wykazać, że obiekty, w których odpady będą zbierane, zostały dopuszczone do użytkowania w zakresie zbierania odpadów?

Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami

W 25 krajach Unii Europejskiej na składowiska odpadów komunalnych trafia rocznie połowa wszystkich odpadów. Druga połowa jest utylizowana. Niestety, te statystyki nie dotyczą Polski. Ciągle trwają prace nad zmianami legislacyjnymi, które mają ułatwić gminom gospodarowanie odpadami.

Azbest - obowiązki właścicieli, zarządców, wykonawców prac i przewoźników

Przepisy nakładają sporo obowiązków na właścicieli i zarządców nieruchomości na których znaleźć można materiały azbestowe oraz na podmioty usuwające i przewożące azbest.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (2)

Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?

REKLAMA