REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona praw konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Reklamacja towaru kupionego na bazarze, mimo braku paragonu, jest możliwa. Zdaniem ekspertów UOKIK klientom targowisk przysługują takie same prawa jak tym kupującym w sklepach. Jak zatem przebiega reklamacja towaru zakupionego na bazarze?

Zwrot towaru a brak opakowania

Zwrot towaru jest możliwy także mimo braku oryginalnego i nienaruszonego opakowania – na takim stanowisku stanął w dniu 17 listopada 2014 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Konsument nie traci prawa do zwrotu towaru poprzez rozpakowanie i sprawdzenie go.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?

"Jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę?" to pytanie, na które odpowiedzieć ma społeczna kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”. Wspólne działania siedmiu instytucji publicznych m.in.: Narodowego Banku Polskiego, Policji oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mają na celu podniesienie świadomości konsumentów dotyczącej bezpiecznego zaciągania pożyczek.

REKLAMA

Zgoda na marketing bezpośredni

Od każdego konsumenta wymagana jest zgoda na marketing bezpośredni, czyli na przetwarzanie danych osobowych i przesłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Czy zgoda na marketing bezpośredni konieczna jest również przy propozycji zawarcia umowy przez telefon?

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

W związku ze zmianami w prawach konsumenta, które 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował specjalną stronę internetową prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Serwis pomoże przygotować się do zmian w prawach konsumenta.

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Serwis prawakonsumenta.uokik.gov.pl to specjalna strona internetowa, która ma na celu przybliżenie zmian w ustawie o prawach konsumenta. Serwis pomoże przygotować się do zmian prawnych dotyczących m.in..: zakupów przez Internet oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Polisolokaty - działania UOKiK

Polisolokaty – skomplikowane produkty finansowe oraz prawa i obowiązki stron umów ich dotyczących stanowią przedmiot działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wydał 4 decyzje administracyjne, prowadzi 24 postępowania, przygotował także propozycje zmian regulacyjnych dot. polisolokat.

Zakupy u akwizytora

Zakupy u akwizytora to łatwy i korzystny sposób zawierania umów. Warunkiem korzystnej transakcji jest znajomość swoich praw ze strony konsumenta oraz ich respektowanie – ze strony przedsiębiorcy. Jak zgodnie z prawem dokonać zakupu u akwizytora?

Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jakie sankcje za brak posiadania takiego regulaminu może na przedsiębiorcę nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Poza uchyleniem dwóch podstawowych dotychczas ustaw regulujących zakupy konsumentów w Internecie wprowadzi ona szereg zmian, które znacząco zmienią sytuację konsumenta. Oto najistotniejsze zmiany, które warto poznać przed 25 grudnia.

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.

Upadłość konsumencka - nowelizacja ustawy

W dniu 19 września 2014 roku prezydent podpisał nowelizację ustawy dotyczącej upadłości dłużników - konsumentów. Jakie zmiany i nowe zasady wprowadza ustawa w zasadach upadłości konsumenckiej?

Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014

Lepsza ochrona konsumentów i ich praw została wprowadzona na gruncie ustawy o prawach konsumenta. Zmiany wchodzą w życie już 25 grudnia 2014 roku. Lepsza ochrona konsumentów będzie polegała m.in. na wydłużeniu terminu zwrotu zakupionego towaru.

Jakie prawa ma konsument w podróży?

Prawa konsumenta w podróży stanowią stały przedmiot prac Unii Europejskiej. Stworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (redukcja cen biletów) oraz zniesienie opłat roamingowych to główne założenia na rok 2015. Ich celem jest zwiększenie komfortu podróżujących oraz zwiększenie ochrony ich praw.

Wyprzedaże 2014 – poradnik konsumenta

U progu letnich wyprzedaży 2014 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przypomnieć o podstawowych prawach przysługujących zarówno konsumentom jak i sprzedającym. Poniżej krótki poradnik konsumenta.

Zmiany w prawie konsumenckim

Zmiany w prawie konsumenckim nastąpią na mocy wejścia w życia nowej ustawy regulującej prawa konsumenta. Zmiany będą dotyczyły ujednolicenia i doprecyzowania regulacji zarówno w przypadku umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość np. przez Internet.

Prawa konsumenta - opublikowanie ustawy

Ustawa o prawach konsumenta została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP z dnia 24 czerwca 2014 roku. Publikacja ustawy oznacza, że zmiany dotyczące praw konsumentów zaczną obowiązywać za sześć miesięcy.

Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru

Odstąpienie od umowy – prawo przysługujące konsumentom, którzy zawarli umowę na odległość, przysługuje niezależnie od wybranego sposobu dostawy/ odbioru towaru. Takie stanowisko zaprezentował 12 czerwca Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego zdaniem prawo odstąpienia od umowy nie zostaje wyłączone przez fakt osobistego odbioru towaru.

Lepsza ochrona praw konsumentów już pod koniec roku

Sejm przełożył termin wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Ustawa nie wejdzie, jak zakładano w jej projekcie, 13 czerwca 2014 r., ale 6 miesięcy od jej ogłoszenia, czyli najprawdopodobniej pod koniec roku. Nowe przepisy nałożą dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców zapewniając tym samym lepszą ochronę praw konsumentów.

Nowe prawo antymonopolowe przyjęte przez Senat

Nowe prawo antymonopolowe zostało przyjęte podczas 54. posiedzenia Senatu (21-22 maja 2014 r.). Główne cele znowelizowanej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów to zwalczanie praktyk niekorzystnych dla przedsiębiorców i konsumentów.

Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Od grudnia 2014 roku zaczną obowiązywać na polskim rynku nowe prawa konsumentów, także tych kupujących w sieci. Nowe zasady zakładają, że właściciele sklepów internetowych będą informować klientów o przysługujących im prawach. Wprowadzenie zmian jest efektem implementacji unijnej dyrektywy.

Jak prawidłowo czytać etykiety energetyczne?

Etykiety energetyczne to krótkie informacje zawierające cenne dane o parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Czy warto je czytać? Jak prawidłowo odczytać informacje zwarte w etykiecie energetycznej, by ocenić i porównać właściwości produktów?

Światowy Dzień Praw Konsumenta

Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest po raz trzydziesty pierwszy, w dniu 15 marca 2014 roku. Światowy Dzień Praw Konsumenta ma charakter międzynarodowy, jego celem jest propagowanie ochrony praw przysługujących konsumentom.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

W 2014 roku, na skutek wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, zmianie ulegną zasady odstąpienia od umowy. Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu – do 14 dni, w niektórych przypadkach nawet do 12 miesięcy - na odstąpienie od umowy.

O czym należy pamiętać podczas zimowego urlopu?

Planujesz zimowy urlop? Bez względu na to czym podróżujesz, nie zapominaj o prawach konsumenta. W przypadku opóźnień, odwołań czy niedotrzymania warunków umowy konsumentowi przysługują odpowiednie świadczenia. O czym należy pamiętać podczas zimowego urlopu?

Wzmocnienie praw konsumentów na rynkach energii

Konsumenci będą mieli więcej praw w zakresie odbioru energii. Przede wszystkim przedsiębiorstwa energetyczne zobowiązane będą do rzetelniejszego informowania konsumentów. Jakie jeszcze zmiany wprowadzi nowelizacja prawa energetycznego?

Obowiązek zmiany opon na zimę w krajach UE

Zima często zaskakuje kierowców, więc przed dłuższymi podróżami samochodem warto wcześniej się przygotować. W szczególności, warto zadbać o zmianę opon przed wyjazdem do krajów UE. W większości państw zmiana nie jest obowiązkowa, jednak zdarzają się wyjątki.

Znaki zaufania przydatne w e-zakupach

Według raportu Europejskich Centrów Konsumenckich certyfikaty zamieszczone na stronach sklepów internetowych zwiększają zaufanie konsumentów. ECC-Net sprawdziło 54 systemy znaków zaufania w UE.

Niedozwolone klauzule w umowie – co robić?

Niedozwolone klauzule umowne są z natury niekorzystne dla konsumentów. Co zrobić, gdy uznamy, że w umowie którą zawarliśmy, znajduje się postanowienie tożsame z klauzulą wpisaną do rejestru klauzul niedozwolonych?

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu spowodowane siłą wyższą

Śnieżyca czy huragan nie mogą wyłączyć odpowiedzialności przewoźnika za opóźnienie pociągu. Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że pasażerowie, których pociąg spóźnia się z powodu działania siły wyższej, mają prawo do odszkodowania w postaci częściowego zwrotu pieniędzy za bilet. Jeśli opóźnienie przekracza godzinę, pasażerowi należy się 25 proc. ceny, w przypadku ponad 120-minutowego opóźnienia – 50 proc. ceny biletu.

Problem z wakacjami

Sezon urlopowy dobiega końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów turyści przywożą zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Niestety, niektórzy konsumenci wracają do domu również z kłopotami. Jeśli kupiony produkt okazał się wadliwy, linia lotnicza zniszczyła bagaż, a w pokoju hotelowym nie było klimatyzacji można napisać reklamację i w ten sposób egzekwować swoje prawa.

Zakupy w Chorwacji

W czasie trwających wakacji, Polacy chętnie wybierają jako miejsce swojego wypoczynku ciepłą Chorwację. Modne podczas letnich urlopów są zakupy w miejscowych sklepach. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wskazówki, dla konsumentów w Chorwacji.

Obowiązek producenta do produkowania części zamiennych

Obowiązek producenta do produkowania części zamiennych do wytwarzanych przez siebie towarów nie został wyrażony w przepisach. Dla ochrony praw konsumentów jednak, zostały wprowadzone pewne mechanizmy, które pogarszają sytuacje producentów, gdy ci zaprzestają produkcji części zamiennych do wytwarzanych przez siebie towarów zbyt szybko, zmuszając ich poniekąd do zachowania ciągłości w swojej produkcji.

Google Glass a ochrona naszej prywatności

Google Glass stało się przedmiotem wielu artykułów, które wzbudziły zaniepokojenie dotyczące ochrony prywatności. Rzecznicy ochrony danych osobowych pytają o skutki, które może wywoływać urządzenie noszone przez osobę i wykorzystywane do nagrywania dźwięku i filmowania innych ludzi.

Pozew zbiorowy przeciwko dużym korporacjom

Pozew zbiorowy to instrument prawny pozwalający na walkę konsumenta z silnymi firmami w dochodzeniu swoich praw. W takim pozwie można domagać się spełnienia określonego świadczenia przez co najmniej 10 osób.

Plikostrada czyli klon pobieraczka

W sieci funkcjonuje serwis do pobierania plików o nazwie Plikostrada.pl. Przyglądając się mu można zauważyć duże podobieństwo do ukaranego przez UOKiK serwisu Pobieraczek.pl.

Reklamacje i zwroty prezentów

Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru? Poznaj swoje prawa i wynikające z nich możliwości przed zakupem świątecznych prezentów.

Czy kredyt konsumencki można spłacić przed datą określoną w umowie?

Ustawa pozwala Ci zmienić Twoje obowiązki wynikające z umowy i spłacić Twój kredyt konsumencki przed terminem, na jaki została zawarta umowa. Nie musisz nikogo informować o swoim zamiarze, możesz go po prostu spłacić — od razu w całości albo w dowolnej części.

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

Poniżej zamieszczamy informacje, o tym kiedy i w jaki sposób konsument ma prawo odstąpić od umowy kredytu konsumenckiego. Należy zwrócić szczególną uwagę na termin ewentualnego odstąpienia od umowy.

Zawarcie umowy kredytu konsumenckiego

Istnieją ścisłe wymagania dla umów kredytu konsumenckiego. Będąc strona takiej umowy, należy pamiętać o tychże uregulowaniach.

O czym pamiętać zawierając umowę kredytu konsumenckiego?

Zanim podpiszesz umowę, powinieneś mieć pewność, że właśnie z tym, a nie innym podmiotem chcesz ją zawrzeć. Mechanizmy przewidziane w ustawie mają za zadanie zapewnić to, że przedsiębiorcy nie wprowadzą Cię w błąd co do warunków, na jakich kredyt ma zostać udzielony, a zwłaszcza co do kosztów, jakie będziesz musiał ponieść.

Co musisz wiedzieć o kredycie konsumenckim?

Odsetki stałe i zmienne, stopy procentowe, LIBOR i WIBOR, kredyty i pożyczki, zdolność i ryzyko kredytowe... Niewtajemniczonemu trudno połapać się w gąszczu prawniczych i ekonomicznych terminów, okraszonych często jeszcze bankowym slangiem, które atakują nas codziennie z reklam i ogłoszeń i od których roją się umowy podsuwane nam do podpisu. Poniżej zamieszczamy informacje, które ułatwią poruszanie się po rynku kredytów i pożyczek.

Nowelizacja prawa antymonopolowego

Celem przygotowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim zwiększenie efektywności wykrywania i eliminowania praktyk ograniczających konkurencję oraz usprawnienie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzony jest światowy dzień konsumenta. Z tego okazji Wieszjak.pl przypomina o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi.

BZ WBK wprowadzał klientów w błąd

Sąd Apelacyjny potwierdził, iż Bank Zachodni WBK przy informowaniu o ofercie Konto24 Prestiż wprowadzał konsumentów w błąd. Wcześniej takie praktyki zarzucił bankowi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Interes publiczny przy ochronie konkurencji i konsumentów

Prezes UOKiK może podjąć działania względem przedsiębiorcy jeżeli stwierdzi naruszenie interesu publicznego. Istnienie UOKiK nie wyklucza wystąpienia przeciwko podmiotowi ograniczającemu konkurencję z roszczeniem cywilnoprawnym.

Kary dla operatorów za wprowadzanie w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował praktyki operatorów telekomunikacyjnych, związane z zachęcaniem konsumentów do udziału w konkursach sms-owych.

REKLAMA