REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona danych osobowych, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli?

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

REKLAMA

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia w administracji

Zatrudnienie w administracji wzrosło w latach 2000-2009 o ponad 113 tys. osób. Przeciętne wynagrodzenie urzędników było w 2009 r. o ponad 25 proc. wyższe od średniej płacy w gospodarce. Rząd planuje w ramach pakietu oszczędnościowego zamrożenie płac w sferze budżetowej, ale to nie wystarczy, jeśli nie ograniczy się wzrostu zatrudnienia.

Zalety i wady monitoringu pracowników

W uzasadnionych przypadkach monitoring jest przydatny pracodawcy. Jednak musi on pamiętać o granicach kontroli, aby nie narazić się ze strony pracowników na zarzuty bezprawnego działania.

Sporządzanie pism informacyjnych

W praktyce administracyjnej występują pisma, które mają na celu przekazanie informacji wytworzonej w toku pracy biurowej. Do obowiązków sekretarki należy sporządzanie takich pism. Ich skuteczność w dużej mierze zależy od formy i treści.

REKLAMA

Czy można wypłacić wynagrodzenie pracownika jego kierownikowi

Nasza księgowa wypłaciła wynagrodzenie z kasy firmy pracownikowi nadzorującemu pracę naszego innego pracownika. Kierownik nie miał upoważnienia do odbioru wynagrodzenia. Czy księgowa naruszyła w ten sposób prawo?

Wojciech Wiewiórowski nowym Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych

25 czerwca 2010 r. Sejm powołał Wojciecha Rafała Wiewiórowskiego na stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Za głosowało 270 posłów, 22 było przeciw, 118 wstrzymało się od głosu. Kadencja obecnego GIODO - Michała Serzyckiego mija 13 lipca 2010 roku.

Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał

Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

Kompendium wiedzy o wyborach prezydenckich

W 2015 roku odbędą się kolejne wybory prezydenckie. Już teraz warto przypomnieć sobie zasady, na jakich dokonamy wyboru Prezydenta. Poniżej kompendium podstawowej wiedzy.

Czy ubezwłasnowolniony częściowo może zawrzeć związek małżeński

Ubezwłasnowolnienie częściowe z powodu choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego nie jest kryterium ustawowym oceny zdolności do zawarcia małżeństwa.

Szkolenia z zarządzania kryzysowego

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na unijne dopłaty do szkoleń z zarządzania kryzysowego. Uczestnikami mogą być urzędy niebędące częścią administracji rządowej. Do podziału jest 20 mln zł.

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności to organ obdarzony kompetencjami do orzekania w I instancji w sprawach o orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności.

Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone

Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.

Wynagrodzenia w budżetówce w 2010 r.

Zgodnie z budżetem na 2010 r., wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pozostaną na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku - poinformowała podczas obrad komisji senackiej wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska. Wynagrodzenia w gospodarce narodowej mają natomiast wzrosnąć o 2 proc.

Kiedy można dokonać sprostowania danych w aktach stanu cywilnego

Czy jest możliwość sprostowania danych w aktach stanu cywilnego? Co do zasady, jak stanowi art. 28 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego, w treść aktów stanu cywilnego nie można dokonywać żadnych zmian. Dopuszczalne jest jedynie sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego - czynności tej dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego, w zależności od okoliczności powstania pomyłki na wniosek bądź z urzędu.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Uchylenie i zmiana rozstrzygnięcia uprzedniego jako podstawy wznowienia postępowania

W polskim postępowaniu administracyjnym przyjęto rozwiązanie przewidujące wznowienie postępowania, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.

Niepełnosprawny i jego pies

W wyniku ewolucji świadomości społecznej drzwi do wielu urzędów i instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych i ich psich asystentów otwierają się coraz szerzej. Specjalnie przeszkolone psy są niejednokrotnie niezastąpione dla osób niepełnosprawnych.

Leczenie alkoholików

Alkoholizm jest jednym z najpoważniejszych problemów trawiących polskie rodziny. Alkohol i problemy alkoholowe powodują rozkład pożycia rodzinnego oraz są źródłem przemocy w rodzinie.

Program wyjścia z bezdomności

Pomoc bezdomnym należy do zadań własnych gminy. Pomoc ta może przybrać formę udzielenia noclegu, posiłku, odzieży, obuwia a także zasiłku celowego na leczenie.

Lokal socjalny dla bezdomnego

Bezdomny może ubiegać się o przyznanie mu lokalu socjalnego od swojej gminy. Gmina powinna zaspakajać potrzeby lokalowe swoich mieszkańców.

Bezdomni mają swoich rzeczników

Pomysł instytucji Rzecznika Osoby Bezdomnej ma służyć walce z zjawiskiem bezdomności. Rzecznik byłby koordynatorem wysiłków podejmowanych przez samorządy i organizacje pozarządowe.

Pozwolenie na zwierza egzotycznego

Zanim zapragniemy być posiadaczem egzotycznego zwierzęcia, powinniśmy pamiętać że spoczywa na nas obowiązek pisemnego zgłoszenia tego faktu do rejestru.
Kwestię zgłoszenia do rejestru zwierzęcia reguluje Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Zgodnie z art. 64 ustawy, posiadacz żywych zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków, a także prowadzący ich hodowlę, jest obowiązany do pisemnego zgłoszenia ich do rejestru.

Pozwolenie na wywóz za granicę krajowych środków płatniczych

Kwestię sposobu dokonywania wywozu za granicę krajowych środków płatniczych oraz wzoru zgłoszenia wywozu za granicę tych środków określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie sposobu dokonywania potwierdzenia przywozu do kraju oraz wywozu za granicę wartości dewizowych lub krajowych środków płatniczych oraz wzoru zgłoszenia przywozu do kraju i wywozu za granicę tych wartości lub środków.

Pozwolenie na wprowadzanie pyłów lub gazów do powietrza

Na wniosek prowadzącego instalację, Organ ochrony środowiska może udzielić pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Tematyka uzyskania pozwolenia została uregulowana w Ustawie z dnia z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

Bezdomni mają swoich rzeczników

Pomysł instytucji Rzecznika Osoby Bezdomnej ma służyć walce z zjawiskiem bezdomności. Rzecznik byłby koordynatorem wysiłków podejmowanych przez samorządy i organizacje pozarządowe.

Bezdomność a paszport

Paszport jest dokumentem urzędowym uprawniającym do przekraczania granicy i pobytu za granicą oraz poświadczającym obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych, jakie dokument ten zawiera. Fakt bycia bezdomnym nie przekreśla możliwości starania się o uzyskanie paszportu.

Błędy w decyzji administracyjnej

W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?

Pozwolenia radiowe

Kwestia uzyskania pozwolenia radiowego została uregulowana w Ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (1)

Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.

Tajemnica bankowa

Bank jest obowiązany do utrzymania w tajemnicy wszelkich informacji dotyczących czynności bankowych. Przypadki, w których tajemnica bankowa może być ujawniona są wyraźnie określone w ustawie.

Samorząd terytorialny w Polsce sprostał zadaniom

Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, dla których słowo „samorząd” oznaczało podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego, udało się w 1990 r. uchwalić ustawę określającą samorząd jako wspólnotę mieszkańców. Dziś nikt już nie wyobraża sobie codziennego działania bez udziału administracji samorządowej. Przez te 20 lat udało się uregulować i rozwiązać mnóstwo spraw, pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Rodzice będą mogli wyrobić drugi paszport dla siebie i swojego dziecka

Obywatel Rzeczpospolitej Polskiej będzie mógł wyrobić drugi paszport. Będzie to duże udogodnienie dla osób podróżujących do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej i ekonomicznej. Także rodzice będą mogli ubiegać się o drugi paszport dla swojej pociechy. Drugi paszport będzie ważny przez okres dwóch lat. Za wydanie drugiego paszportu dla dziecka będzie trzeba zapłacić 280 zł.

Rzecznik Praw Dziecka chce ułatwień dla dzieci cudzoziemców

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzego Millera z prośbą o podjęcie prac legislacyjnych w kwestii uregulowania statusu prawnego dzieci cudzoziemców.

Dziecko ma prawo do wyrażania poglądów

Dziecko ma prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich dotyczących go bezpośrednio sprawach. Gwarantuje to ratyfikowana przez Polskę 7 lipca 1991 roku Konwencja o Prawach Dziecka ONZ (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).

Jak przedsiębiorca powinien chronić dane osobowe?

Przedsiębiorca przetwarzający dane osobowe czy to swoich klientów, czy pracowników musi liczyć się z pewnymi obowiązkami dotyczącymi infrastruktury technicznej i sposobu korzystania z niej, które muszą sprostać wymaganiom nałożonym na niego przez ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926 j.t.).

Administracja publiczna jest jak twardy dysk i dyskietka

Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

Co należy wiedzieć o podatku leśnym?

Podatek leśny pod bardzo wieloma względami przypomina podatek rolny. Inny jest w tym wypadku jednak przedmiot opodatkowania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku leśnym opodatkowaniu podlega posiadanie gruntów leśnych.

Zmiana danych w dowodzie osobistym

Dowód osobisty jest podstawowym dowodem tożsamości. Na jego podstawie władze publiczne ustalają tożsamość osób oraz ich miejsce zamieszkania (zameldowania). Dokument ten też jest szalenie przydatny przy zawieraniu wszelkiego rodzaju umów, zaciąganiu kredytów czy braniu towaru na raty. Dlatego też jest ważne aby znajdujące się w dowodzie osobistym dane były aktualne.

Co należy zrobić w wypadku zniszczenia dowodu osobistego

Każda osoba pełnoletnia będąca obywatelem polskim ma obowiązek posiadać dowód osobisty. Wynika to wprost z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 r. Problem pojawia się jednak gdy dowód uległ zniszczeniu lub został zgubiony. Co wtedy należy zrobić? O tym również stanowi przywołana ustawa.

Dane kandydata ubiegającego się o pracę

Chciałbym zatrudnić pracownika. Mam jednak dylemat, czy mogę go zapytać o doświadczenie zawodowe oraz sytuację rodzinną? Czy może mi udzielić informacji np. o liczbie posiadanych dzieci?

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.

REKLAMA