REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracodawcy muszą m.in. prowadzić rejestry dotyczące prac wykonywanych z w kontakcie z niebezpiecznymi substancjami oraz pracowników wykonujących te prace. Będą też musieli przeprowadzać dodatkowe badania stanu zdrowia pracowników. Nowe przepisy obowiązują od 28 lipca 2024 r.
Wiemy już, kiedy wejdzie w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Na kogo nakłada nowe obowiązki? Czy pracodawcy zapewniając o braku działań odwetowych w stosunku do sygnalistów, mogą wprowadzić przepisy wewnętrzne ustalające dodatkowe wynagrodzenie za zgłaszanie nieprawidłowości? Mamy odpowiedzi z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Ustawa o ochronie sygnalistów ma zapewnić odpowiedni poziom ochrony osób zgłaszających naruszenie prawa UE. Nowe przepisy nałożą nowe obowiązki na pracodawcę. Którzy pracodawcy będą objęci tymi przepisami?
Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę
REKLAMA
Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.
Obowiązujące przepisy prawa nakładają na pracodawców liczne obowiązki, które uzależnione są od liczby zatrudnianych pracowników. W tej kwestii kluczowe jest precyzyjne zdefiniowanie liczby pracujących osób w przedsiębiorstwie w przeliczeniu na pełne etaty. Katalogi obowiązków są inne dla firm zatrudniających co najmniej 20 osób oraz firm zatrudniających minimum 50 pracowników. Radca prawny Klaudia Nowak z Kancelarii Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu omawia mechanizmy, do których wdrożenia zobligowani są pracodawcy.
REKLAMA
REKLAMA