REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości, Sprzedaż

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Jak często banki przejmują mieszkania obciążone hipoteką?

Zawierając umowę kredytową, każdy kredytobiorca podpisuje załącznik, tzw. bankowy tytuł egzekucyjny. Na podstawie tego dokumentu instytucja, która pożycza środki finansowe, może bez zbędnego procesu sądowego odzyskać swoje pieniądze z obciążonego mieszkania, poprzez komornika i licytację nieruchomości.

Rekordowy rok dla Mitsubishi w Polsce

Mijający rok fiskalny był dla Mitsubishi Motors w Polsce rekordowy. Od kwietnia 2010 do końca marca 2011 firma sprzedała 10 151 aut. Najpopularniejszym autem był Mitsubishi Lancer.

Jakiego rodzaju ulgi podlegają odliczeniu od dochodu w podatku dochodowym?


Podatnik do końca kwietnia 2011 roku zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe. Może on skorzystać z wybranych ulg podatkowych od podstawy opodatkowania, jeżeli spełni określone w ustawie warunki. Przy dokonaniu wszelkich odliczeń od dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wziąć pod uwagę rodzaj ulgi, wysokość ulgi, podstawę odliczenia. W 2011 roku kwota wolna od podatku wynosi 556,02 zł.

REKLAMA

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Kupujemy więcej lokali przed oddaniem ich do użytkowania

Home Broker przeprowadził badania, z których wynika, że aż dwóch na trzech nabywców na rynku pierwotnym kupuje lokal przed jego oddaniem do użytkowania. W porównaniu do wyników z roku 2010 jest to wzrost o 14%. Kupujący decydują się ponieść takie ryzyko ze względu na korzystną cenę i szeroki wybór lokali na wstępnych etapach budowy.

Dlaczego budowane mieszkania są dla nas za duże?

W lutym poszukiwano mieszkań o średniej powierzchni 51,3 m kw., podczas kiedy średnia powierzchnia lokali, udostępnionych przez spółdzielnie, wynosiła o ok. 10 m. więcej – 61,7 m kw., zaś deweloperzy dysponowali średnio nieruchomościami za dużymi o 15,9 m kw. Ile lat będziemy musieli czekać, zanim firmy budowlane odpowiedzą na nasze zapotrzebowanie? Eksperci szacują, że dostosowanie podaży do popytu zajmie ok. 5 lat.

REKLAMA

Dlaczego w marcu mieszkania sprzedawano najszybciej od przeszło dwóch lat?

Czy mieszkania coraz szybciej znikają z rynku? W marcu podpisanie umowy przedwstępnej wymagało 40 dni, a po 62 dniach od zgłoszenia chęci zbycia nieruchomości sprzedawcy zostawali z umową końcową w ręku. Innymi słowy, sprzedaż mieszkania wymagała blisko o połowę mniejszego nakładu czasu niż w ciągu ostatniego roku, jak zauważyli eksperci.

Załamanie na rynku finansowym

Rynek akcji zalała fala zniżek, która nie miała podobnego natężenia od marca. Wśród surowców nastąpiła wczoraj największa przecena od 2009 r. Trudno szukać przyczyn tego stanu rzeczy w jednym, konkretnym czynniku.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Złoto i srebro – wieczny symbol bogactwa

Dzisiaj za złoto w kontraktach terminowych, notowanych na nowojorskiej giełdzie, płacono więcej niż w poniedziałek. W kwietniowych kontraktach cena złota opiewała na 1.434,50 dolarów. Również ceny srebra poszły w górę – kontrakty terminowe, wygasające w tym miesiącu, warte były 38,59 dolarów każdy.

Jak budownictwo mieszkaniowe zmieniło się na wiosnę?

W marcu rozpoczęto dwa razy więcej budów niż w lutym. Zdaniem ekspertów tak dobry wynik zawdzięczamy m.in. sezonowemu ożywieniu. Czy 27-proc. wzrost liczby wydanych pozwoleń na budowę dobrze rokuje na przyszłość?

Gdzie można kupić apartament z „Rodziną na swoim”?

Czy w ramach programu „Rodzina na swoim” będzie można kupić apartament? Nie we wszystkich miastach 1 kwietnia wzrosły limity cen w RnS. Spadły one w Łodzi, Białymstoku i Olsztynie. Eksperci ostrzegają jednak, że w parlamencie trwają prace nad ograniczeniem programu, co w konsekwencji mogłoby wykluczyć z niego mieszkańców Katowic, Lublina, Poznania i Wrocławia.

Dlaczego małżonkom z intercyzą trudniej jest dostać kredyt hipoteczny?

8 banków utrudnia zaciągnięcie kredytu hipotecznego rozwodnikom i osobom, które podpisały intercyzę. Czy powstała w ten sposób rozdzielczość majątkowa zwalnia nas z ponoszenia odpowiedzialności za długi byłego partnera bądź partnerki? Eksperci finansowi uważają, że niekoniecznie.

Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?


Jeśli zdecydowaliśmy się na kupno nowego mieszkania to czeka nas jego odbiór od dewelopera, żeby uniknąć strat trzeba mieć podstawową wiedzę z zakresu budownictwa. Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

Wyłączenie rękojmi przy sprzedaży samochodu

Umowa między stronami może być ukształtowana wedle ich woli. To oznacza, że strony mogą również wyłączyć obowiązywanie przepisów o rękojmi za wady sprzedanej rzeczy.

Czy mieszkanie może mieć wielkość pokoju a dom mieszkania?


W starych kamienicach można znaleźć mieszkania o powierzchni 14 metrów kwadratowych, również deweloperzy decydują się na takie rozwiązania. Z podobną sytuacją możemy się spotkać w przypadku domu. Powierzchnia najmniejszego domu może odpowiadać powierzchni mieszkania nawet dwupokojowego.

Kiedy opłaca się wycofać wniosek o kredyt hipoteczny i jak to zrobić?

Banki często wprowadzają promocje, w ramach których istnieje możliwość dostania kredytu na preferencyjnych warunkach. Czy można wycofać wniosek kredytowy po przyznaniu kredytu i skorzystać z lepszej oferty w tym samym banku? Ekspertka finansowa podpowiada, co zrobić, żeby zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na kredycie hipotecznym.

„Apartamenty Biskupin” we Wrocławiu


Biskupin należy do najciekawszych osiedli Wrocławia. Jest położony we wschodniej części miasta, otoczony jest piękną, przedwojenną architekturą. Integrer uzyskał pozwolenie na budowę, powstanie tam dziewięć apartamentów. Tym samym pojawi się możliwość zamieszkania w tej urokliwej dzielnicy.

Z jakich powodów kupujemy mieszkania lub zamieniamy posiadane nieruchomości na inne?

Co drugi Polak planuje kupno lepszego niż posiadane mieszkania– zauważyli eksperci. Jedna osoba na dwadzieścia chce zamienić posiadane lokum na tańsze. Na co zwracamy uwagę przy wyborze nowej nieruchomości?

Czy warto wnieść wkład własny przy zakupie mieszkania?

W niektórych bankach można uzyskać ofertę kredytu na sto procent wartości nieruchomości. W związku z tym wiele osób staje przed dylematem, czy wnieść kilkunastoprocentowy wkład własny, czy może lepiej zatrzymać te pieniądze i zaciągnąć kredyt na 100%.

Bez kryzysu na polskim rynku samochodowym

Specjaliści prognozowali spadki sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent. Tymczasem dilerzy mogą cieszyć się wynikami podobnymi do zeszłorocznych. Na rynku dominuje Skoda, a na kolejnych miejscach są Opel, Fiat, Toyota i Renault.

Co zrobić, gdy kupiony samochód okazał się wadliwy?

Samochód, który kupiliśmy okazał się niesprawny, a sprzedawca mówi, że nic nie może z tym zrobić? Sprawdź, jakie masz uprawnienia w takiej sytuacji?

Dlaczego umowę sprzedaży samochodu warto zawierać na piśmie?

Umowa sprzedaży samochodu może być zawarta w dowolnej formie, czyli nawet ustnie. Niemniej jednak przy rejestracji kupionego samochodu będziemy musieli wykazać dowód przeniesienia własności.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Jaka jest różnica w zastosowaniu metody jednorazowej amortyzacji a metody linowej?


Reguły na podstawie, których dokonuje się amortyzacji zarówno w najmie, jak i w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej są takie same. Poniżej zostanie opisana różnica pomiędzy metodą jednorazowej amortyzacji a metodą liniową.

Kiedy prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe?


Wówczas, gdy najem nie będzie prowadzony w ramach
działalności gospodarczej – podatnik zobowiązany będzie do dokonywania dokumentacji w oparciu o ewidencję środków trwałych. Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne – dla których nie jest prowadzona stosowna ewidencja środków trwałych lub wartości zarówno prawnych, jak i niematerialnych – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy kaucja zabezpieczająca z tytułu najmu jest przychodem do opodatkowania?

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Najlepsze kredyty hipoteczne w marcu 2011 r. – porada

W marcu rynek kredytów hipotecznych uległ zasadniczym zmianom, w porównaniu z lutym. Eksperci zauważyli, że wśród nowych ofert pojawiły się kuszące hasła, takie jak marża 1 proc. i prowizja 0 proc. Czy te slogany mają jednak przełożenie na niższy koszt kredytowania?

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

Czy żona musi podpisać się pod umową sprzedaży samochodu?

Samochód kupiony za wynagrodzenie męża w trakcie trwania majątku, wchodzi do majątku wspólnego małżonków. Czy zatem przy umowie sprzedaży samochodu pod umową musi podpisać się także żona, jako współwłaściciel?

Sprzedaż wspólnego samochodu: jak napisać umowę?

Określenie stron jest zawsze koniecznym elementem każdej umowy. Jak jednak powinna wyglądać umowa sprzedaży samochodu będącego współwłasnością dwóch osób? Czy wystarczy tylko określenie jednej ze stron?

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje sprzedawcy 14 dni na udzielenie odpowiedzi reklamacyjnej. Niektórzy sprzedawcy uznają, że chodzi tutaj o 14 dni roboczych. Jak jest naprawdę?

Dlaczego Polacy płacą mniej za mieszkanie na parterze?

Jeden nabywca na ośmiu skłonny jest zapłacić o 40 tys. zł więcej za mieszkanie, byle nie mieszkać na parterze. Cztery razy mniej klientów niechętnie zapatruje się na poddasza. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że właśnie tam często znajdują się najładniejsze mieszkania. Jakie ma to przełożenie na cenę?

Ile kosztuje ubezpieczenie kredytu hipotecznego?

Jak drogie są polisy od ryzyka spłaty? Eksperci radzą, żeby zrobić dokładną symulację kosztów ubezpieczenia przez cały okres kredytowania. Nawet, jeżeli bank proponuje nam niską marżę i prowizję, dodatkowe opłaty mogą być ukryte w wartości ubezpieczenia, która obliczana jest z dokładnością do dwóch, a nawet trzech miejsc po przecinku i zmienia się wraz z wielkością zadłużenia.

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

Czy istnieje możliwość amortyzowania wynajętych pomieszczeń?


Istnieje możliwość określenia wartości początkowej środków trwałych w wysokości równej stosunkowi wynajmowanej powierzchni użytkowej do łącznej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

REKLAMA