REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości, Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gdzie wolimy wynająć, a gdzie kupić mieszkanie

Czy wolimy mieszkać w centrum miasta czy na obrzeżach? Z analiz Home Broker wynika, że chętnych nie brakuje w obu miejscach, lecz w pierwszym przypadku chodzi o wynajem, a w drugim o kupno mieszkania. Dane pokazują, iż lokale pod wynajem, znajdujące się w topowej dzielnicy, blisko centrum miasta, są najbardziej preferowane przez osoby poszukujące mieszkań do wynajęcia. Z kolei nabywcy mieszkań chętniej wybierają dzielnice bardziej oddalone od centrum.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

Powierzchnia mieszkania: sprawdzaj normy pomiaru

Przy kupnie mieszkania sprawdzaj technikę pomiaru jego powierzchni, gdyż przy niekorzystnych normach, cena 2-pokojowego mieszkania może być zawyżona nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Rozbieżności w pomiarach mogą dotyczyć np. tynków, ścian wewnętrznych czy skosów.

Ceny apartamentów znacznie wzrosną od 2011 r.

W 2011 roku ceny apartamentów mogą wzrosnąć o nawet kilkuset tysięcy złotych. Będzie to efekt objęcia podstawową stawką VAT, czyli 23% zamiast obecnie obowiązujących 7%, nadwyżki metrażu wynoszącej ponad 150 m kw. To samo dotyczy usług budowlanych. Czy w takim wypadku deweloperzy zrezygnują z budownictwa luksusowego?

REKLAMA

Rodzina na Swoim - najciekawsze statystyki

Program rządowych dopłat do kredytów hipotecznych Rodzina na Swoim wciąż budzi wiele emocji. Gdzie udzielono więcej kredytów z dopłatą, a gdzie mniej? Kto zaciąga kredyt w ramach programu i jakie szykują się zmiany? Niedawno Bank Gospodarstwa Krajowego opublikował statystyki programu. Open Finance wybrał kilka najciekawszych, które przedstawiło poniżej.

Cena mieszkania: zapomnij o negocjacjach?

W wyniku niewielkiego spadku cen ofertowych w 2010 roku przy jednoczesnym wzroście cen transakcyjnych, coraz trudniej negocjować cenę mieszkania. Może to być także sygnał do zbliżenia się oczekiwań kupujących i sprzedających.

Jak kształtuje się odpowiedzialność karna za czyny nieuczciwej konkurencji

Przepisy karne mają za zadanie dotkliwie ukarać sprawcę oraz pokazać społeczeństwu, że nie opłaca się naruszać prawa. W zakresie działań nieuczciwej konkurencji przedsiębiorcy grozi nawet kara ośmioletniego pozbawienia wolności.

Fundusze nieruchomości - wyniki w lipcu 2010

Fundusze lokujące w spółki powiązane z rynkiem nieruchomości w lipcu odrabiały straty z poprzedniego miesiąca. W efekcie aż o jedną dziesiątą można było pomnożyć kapitał inwestując w najlepszy fundusz.

REKLAMA

Ochrona prawa do firmy

W warunkach wolnego rynku, mnogości różnorakich firm trudno od podstaw budować sieć klientów. Dlatego część przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie renomy konkurentów i przyjmuje łudząco podobne nazwy, logo itp.

Co grozi za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa

Każde przedsiębiorstwo ma swojego rodzaju tajemnice, dotyczące metod działania, asortymentu, wielkości produkcji i sprzedaży itp. Pracownicy i osoby bezpośrednio powiązane z przedsiębiorstwem często dysponują taką wiedząca. Nie ulega wątpliwości, że ujawnienie tego typu informacji konkurencji naraziłoby przedsiębiorstwo na poważne straty.

Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych

Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 % wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów

Mamy wodę „Nałęczowiankę”, serek kanapkowy „Piątnica”, piwo „Żywiec”, a nawet płytki ceramiczne „Opoczno” – wszystko to towary opatrzone nazwą geograficzną, która świadczy o pewnej jakości wybranego przez klienta produktu. Aby zapewnić przejrzystość rynku, zabronione jest używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń geograficznych.

Kodeksy etyki w reklamie

Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Na czym polega utrudnianie dostępu do rynku

Większe firmy i koncerny chętnie korzystają ze swojej pozycji i starają się nie dopuścić do rozwoju dużej konkurencji. Oczywiście dopóki korzystają z rozwiązań zgodnych z prawem takie działania są dopuszczalne.

Czym jest reklama wprowadzająca w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ w efekcie kreuje dany produkt na lepszy niż jest w rzeczywistości. Jak odróżnić reklamę wprowadzającą w błąd od powszechnie stosowanych „chwytów” marketingowych?

Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji

Niekiedy walka o klienta przybiera naprawdę agresywny charakter. Warto pamiętać, że o ile nakłanianie klientów do zakupu naszych produktów jest jak najbardziej dozwolone, o tyle nakłanianie ich, by nie kupowali u konkurencji – nie do końca.

Dyskryminacja, jako praktyka antykonkurencyjna

Dyskryminacja to ostatnio modne słowo. Na całym świecie popularny jest trend zgodnie z którym wszelka dyskryminacja jest niedozwolona. Dyskryminacja w pracy, zwana także mobbingiem, dyskryminacja ze względy na rasę, poglądy, czy religię została zakazana nawet w Konstytucji. Wreszcie dochodzimy do dyskryminacji w praktykach rynkowych…

Czym jest sprzedaż premiowana

W sklepach promocja goni promocję, a konsumenci są zmuszeni obliczać, czy korzystniejszy będzie zakup trzech wód mineralnych w cenie jednej, czy może dwóch z kompletem szklanek gratis. Walka o klienta bywa naprawdę wyczerpująca i niejednokrotnie poważnie naraża budżet przedsiębiorcy. Czy oscylowanie na granicy opłacalności jest wyłączną sprawą przedsiębiorcy?

Sprzedaż lawinowa i łańcuszki finansowe – zakazane czy dozwolone

Sprzedaż lawinowa to znany sposób sprzedaży bezpośredniej, polegający na oferowaniu korzyści w zamian za znalezienie kolejnych odbiorców. System sprzedaży lawinowej został uznany za sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji, jednak pod pewnymi warunkami jest dozwolony.

Regulacje prawne dotyczące spammingu

Tzw. spamming jest już każdemu znanym typem reklamy. Jednakże jest to reklama nielubiana – zapycha skrzynki elektroniczne, spowalnia pracę Internetu, a jeśli nie dysponujemy stałym łączem, dodatkowo obciąża nas kosztami połączenia. Właśnie dlatego ustawodawca zdecydował się włożyć spam w ramy prawne.

Jaka reklama narusza prywatność

Reklama rządzi się specyficznymi prawami. Nakłanianie konsumenta do zakupu danego produktu może przybierać wiele form i postaci. Niekiedy jednak wkracza ona zbyt mocno w prywatność odbiorcy.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna

Reklama porównawcza ukazuje produkt w taki sposób, że rozpoznanie konkurenta jest możliwe w sposób pośredni lub bezpośredni. Jest ona dopuszczalna tylko pod pewnymi warunkami.

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

Zakup mieszkania: jak uniknąć wyższej stawki VAT

Od 2011 roku rząd planuj podwyżkę VAT na nowe mieszkania. Co to oznacza dla kupujących? Z obliczeń Home Broker wynika, że cena 2-pokojowego mieszkania może wzrosnąć średnio o 3600 zł, a 3-pokojowego o 4800 zł. Ponadto możliwe są dalsze podwyżki. Eksperci jednak uspokajają, że wyższej stawki VAT można uniknąć odpowiednio formułując umowę z deweloperem lub po prostu kupując gotowe mieszkanie.

Jak Rekomendacja T wpływa na dostępność kredytów walutowych

Ostateczny termin wprowadzenia rekomendacji T, która ma zmienić oblicze rynku kredytów walutowych, zbliża się wielkimi krokami. W najbliższych dniach co najwyżej 3 banki wprowadzą zmiany w swojej ofercie, aby dostosować się do jej wymogów. Pozostałe banki albo już wymagają przynajmniej 20-proc. wkładu własnego, albo wykupu tzw. ubezpieczenia niskiego wkładu – wskazują dane Home Broker Doradcy Finansowi. Można więc oczekiwać wzrostu kosztu kredytu.

Jakie profesje nie mogą korzystać z reklamy

Dlaczego nie widujemy reklam, promujących usługi kancelarii prawnych, ani gabinetów lekarskich? Dlaczego w polskiej prasie i telewizji brak jest haseł typu „Najlepsze metody walki z łuszczycą” lub „Z nami najkorzystniejsze rozwody”?

Na czym polega merchandising

Merchandising to komercjalizacja popularnych symboli w promocji towarów i usług. Jest to konstrukcja stosunkowo młoda w Polsce, jednak doskonale się przyjęła. Dziś w każdym sklepie bez trudu znajdziemy chusteczki z postacią Disneya i wody mineralne reklamowane przez znane aktorki.

Czym zajmuje się IAA

IAA to skrót od Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy – organizacji, która ma na celu propagowanie kwestii odpowiedzialności za przekazy reklamowe, a także podnoszenie ich jakości. Organizacja powstała w 1938 r. w Nowym Jorku i obecnie ma ponad sto przedstawicielstw na całym świecie.

Jakie przepisy prawne dotyczą reklamy w prasie

Reklama w prasie polega przede wszystkim na przyciągnięciu uwagi klienta poprzez atrakcyjną szatę graficzną. Kwestie tego typu reklam uregulowane są w ustawie Prawo Prasowe.

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Regulacje prawne dotyczące reklamy alkoholu

Reklama alkoholi jest bezwzględnie zakazana. Wyjątek stanowi piwo, jednak i taka promocja obwarowana jest szeregiem ograniczeń. Kwestie te, bardzo restrykcyjnie, reguluje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Jakie regulacje prawne obejmują reklamę tytoniu

Tytoń jest uznawany za środek niebezpieczny dla zdrowia. Rząd wprowadza różnego rodzaju regulacje, dotyczące produkcji, sprzedaży, a także reklamy tytoniu.

Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

Bez wątpienia Internet jest najsilniej rozwijającym się medium. W chwili obecnej może on pełnić funkcję telewizji, radioodbiornika oraz tzw. okna na świat. Nic dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują ten środek przekazu.

Jakie regulacje prawne rządzą reklamą radiową i telewizyjną

Kwestie regulujące reklamę w radiu i telewizji zostały określone w ustawie o radiofonii i telewizji. Określa ona jakie reklamy są zabronione, jakie dozwolona, a jaki procent całego czasu antenowego mogą zająć przekazy reklamowe.

Ceny mieszkań używanych nieznacznie spadły

Na początku 2010 roku ceny ofertowe mieszkań na rynku wtórnym były nieznacznie wyższe niż obecnie, tj. w lipcu. Największe obniżki zanotowano w Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Jest to efekt presji na ceny, którą wywiera rynek pierwotny.

Wynajem mieszkania dla studenta - gdzie najtaniej

Wakacje to czas, w którym studenci przeglądają oferty wynajmu mieszkań, szukając najbardziej dogodnej lokalizacji, w której będą chcieli spędzić kolejny rok akademicki. Ucieszyć może ich fakt, iż na rynku jest dwukrotnie więcej ofert niż przez rokiem, a same koszty wynajmu spadły w porównaniu do 2009 roku – wynika z danych serwisu szybko.pl. Najbardziej obniżyły się koszty wynajmu kawalerek.

Czy warto kupować mieszkanie do remontu

Czy kupno mieszkania do remontu jest opłacalne? Z danych Home Broker wynika, iż zależy to od miasta, w którym dokonujemy zakupu. Polowanie na okazyjne mieszkania do remontu ma największy sens w Krakowie i we Wrocławiu, a najmniej opłaca się w Warszawie.

Kiedy w prawie pracy zastosujemy prawo cywilne?

O tym, że prawo pracy jest ściśle związane z prawem cywilnym świadczy przede wszystkim art. 300 Kodeksu pracy, który odsyła w sprawach nie unormowanych przepisami prawa pracy do odpowiedniego stosowania przepisów kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy. Co to oznacza?

Kupno mieszkania u dewelopera: na co zwrócić uwagę przy promocjach?

Sezon letni to sezon przecen i rabatów, również u deweloperów, którzy są skłonni udzielić nawet 20% rabatu na sprzedawane w czasie wakacji nieruchomości. Oferują także dodatkowo samochody, drogie wycieczki zagraniczne lub darmowe miejsce postojowe, wykończenie mieszkania, a nawet jego częściowe wyposażenie. To sposób deweloperów na pozbycie się ostatnich mieszkań albo przyciągnięcie kupujących na wczesnym etapie budowy.

Lepiej wynająć mieszkanie dla studenta czy kupić

Dzieci szybko dorastają i opuszczają rodzinne gniazdo. Nie oznacza to jednak, że budżet domowy rodziców może trochę odsapnąć. Dziecku, które wybiera się na studia do innego miasta, trzeba zapewnić środki na życie, w tym mieszkanie. Często studenci wynajmują pokoje, choć z analizy Expandera wynika, że kupno 3-pokojowego mieszkania dla dziecka-studenta jest bardziej opłacalne niż wynajem, jeśli pozostałe dwa pokoje udostępnimy innym studentom. W przypadku Wrocławia, jeśli rodzice zaciągną kredyt w euro, to przychody z wynajmu 2 pokoi pokryją wysokość raty i dadzą jeszcze 167 zł nadwyżki.

Jakie sankcje karne grożą za stosowanie nieuczciwych praktyk

Na przedsiębiorcę, stosującego nieuczciwe praktyki rynkowe czekają dwojakie konsekwencje – na gruncie cywilnym i karnym. Przepisy karne są bez wątpienia dotkliwsze, jednak dotyczą zaledwie dwóch praktyk.

Jakie sankcje cywilne grożą za stosowanie nieuczciwych praktyk

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z założenia jest unormowaniem prawa prywatnego. Jednak szereg sankcji cywilnych grożących przedsiębiorcy nie pozwala jej bagatelizować.

Czym są systemy argentyńskie

System konsorcyjny, znany też jako system argentyński jest zakazany w polskim porządku prawnym. Art. 10 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza zakaz prowadzenia samego systemu, jak również organizowania grupy osób (konsumentów) w celu finansowania zakupu w tym modelu.

Czym są agresywne praktyki rynkowe

Agresywne praktyki rynkowe dopiero niedawno zostały wprowadzone do prawa krajowego, jak i unijnego. Nie wyklucza to faktu, że szybko zostały uznane za najcięższą formę nieuczciwych praktyk rynkowych.

Czym jest czarna lista agresywnych praktyk rynkowych

Agresywne praktyki rynkowe są uważane za najcięższą postać naruszenia wolności konsumenta. W ustawie wyodrębniono listę ośmiu najcięższych zachowań, które stanowią tzw. czarną listę agresywnych praktyk.

Przykłady zaniechania wprowadzającego w błąd

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza przykładowy katalog zaniechań wprowadzających w błąd, jednak oczywiście najlepszym źródłem jest samo życie, czyli decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Zaniechanie wprowadzające w błąd - charakterystyka

Niepodanie lub przemilczenie istotnych z punktu widzenia konsumenta informacji niewątpliwie stanowi jedno z najpoważniejszych naruszeń obowiązków przedsiębiorcy. Ponadto pogwałca podstawowe prawo konsumenta – prawo do uzyskania pełnej informacji o produkcie.

Czarna lista praktyk wprowadzających w błąd – cz. 2

Czarna lista praktyk wprowadzających w błąd jest bardzo długa – obejmuje aż 23 pozycje. Mimo to, przepisy są jasne, a takie uregulowanie pomaga w lepszym zrozumieniu obowiązującego prawa.

Czarna lista praktyk wprowadzających w błąd – cz. 1

Praktyki wprowadzające w błąd to kategoria bardzo obszerna. Tak szeroki zakres ułatwia nadużycia, dlatego też ustawodawca zdecydował się wprowadzić listę praktyk bezwzględnie zakazanych.

Działania wprowadzające w błąd – przykłady

W pełniejszym zrozumieniu problematyki działań wprowadzających w błąd pomoże nie tylko uważne studiowanie przepisów ustawy, ale także analiza orzecznictwa UOKiK.

REKLAMA