Kwestie dotyczące przejazdu, stają się powodem licznych sporów międzysąsiedzkich. Wynika to z faktu, że niestety nie wszystkie działki posiadają odpowiedni dojazd do drogi publicznej. Brak własnej drogi dojazdowej oznacza, że trzeba będzie polegać na sąsiadach. W tym kontekście rodzi się wiele pytań dotyczących m.in. zasad ustanowienia i funkcjonowania służebności na rzecz drugiej działki (tzw. nieruchomości władnącej). Eksperci portalu RynekPierwotny.pl w ramach odpowiedzi na wspomniane pytania, postanowili zaprezentować najważniejsze aspekty służebności związanych z koniecznym dojazdem, przechodem oraz przejazdem.
Spółka komunalna zarządza między innymi nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym, czyli takimi, dla których ze względu na brak księgi wieczystej czy zbioru dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do nich prawa rzeczowe. Zdarza się to także w sytuacjach, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono postępowania spadkowego lub nie zostało ono zakończone czy też gdy właściciel jest znany, jednak z różnych względów nie odbiera nieruchomości. Naszym zdaniem w takich sytuacjach zarządzanie nieruchomościami odbywa się w ramach prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia. Czy dochody z tych nieruchomości korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?
Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że 5-letni termin, po upływie którego nie trzeba płacić podatku dochodowego, należy liczyć od daty zawarcia umowy rozszerzającej wspólność majątkową, a nie od daty nabycia nieruchomości przez małżonka, do którego nieruchomość należała przed rozszerzeniem wspólności. Rzecznik Praw Obywatelskich złożył w tej sprawie skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. WSA podzielił argumentację Rzecznika i uchylił niezgodną z prawem interpretację indywidualną. Organ podatkowy wycofał ostatnio złożoną już skargę kasacyjną od wyroku WSA.
Państwowa jednostka budżetowa posiada budynki i grunty, za które opłaca do urzędu miasta podatek od nieruchomości. Podatek jest płatny w ratach miesięcznych w wysokości po 125 zł. W związku z tym, że jednostka budżetowa otrzymała w planie finansowym środki finansowe na całą roczną kwotę podatku i posiadała wolne środki pieniężne na rachunku bankowym, opłaciła w styczniu z góry całą kwotę rocznego podatku w łącznej wysokości 1500 zł. Podczas przeprowadzanej corocznej kontroli finansowej inspektorzy kontroli - oprócz błędnej klasyfikacji i nieprawidłowego konta księgowego - wskazali na nieefektywne dokonanie wydatków budżetowych. Protokół kontroli z tymi zarzutami jeszcze nie wpłynął, a jednostka ma wątpliwość, czy takie działanie jest nieprawidłowe i stanowi naruszenie przepisów prawa. Dodatkowo, jaki jest właściwy paragraf klasyfikacji budżetowej i konto księgowe kosztów do ewidencji podatku od nieruchomości?