REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomość, Postępowanie administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym charakteryzuje się amortyzacja lokalu

Amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością.

Ustanowienie własności lokalu w drodze orzeczenia

Sąd Najwyższy dopuścił możliwość ustanowienia odrębnej własności lokalu w orzeczeniu sądowym znoszącym współwłasność. Ustanowienie odrębnej własności lokalu jest dopuszczalne także w sądowym postępowaniu o zniesienie współwłasności.

Zniesienie współwłasności

Zgodnie z ustawą Kodeks cywilny, każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat pięć; przedłużenie można ponowić.

W jaki sposób następuje powstanie odrębnej własności lokali

Jednym ze sposobów powstania odrębnej własności lokalu jest ustanowienie odrębnej własności lokalu w wykonaniu umowy zawartej z przedsiębiorcą zajmującym się budową i sprzedażą budynków z lokalami mieszkalnymi lub użytkowymi, czyli deweloperem. Jest to umowa, która podlega odmiennej regulacji.

REKLAMA

Co musi zawierać umowa przedwstępna zamiany mieszkań

Umowa przedwstępna dotycząca zamiany mieszkań to taka umowa, w której strony zobowiązują się do zawarcia określonej umowy zamiany mieszkań w przyszłości. Umowa zamiany mieszkań polega na tym, że każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność nieruchomości w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej nieruchomości.

Jak ubezpieczyć mieszkanie

Ubezpieczenie nieruchomości jest zawsze sprawą dobrowolną. Dlatego też w przedmiocie ubezpieczenia może znaleźć się niemalże wszystko. Praktycy zwracają jednakże uwagę na fakt , że obejmując ubezpieczeniem mieszkanie czy dom musimy zwrócić uwagę na tzw. Klauzulę proporcjonalności, czyli zapis pomiędzy rzeczywistą, a domniemaną wartością nieruchomości.

Jak sprawdzić wiarygodność dewelopera

Aby sprawdzić wiarogodność dewelopera warto udać się do biura doradcy do spraw nieruchomości, gdzie można zasięgnąć informacji, co do oferty deweloperów. Można również sprawdzić dewelopera prosząc go o przedłożenie dokumentacji obejmującej jego działalność gospodarczą.

Na co zwrócić uwagę dokonując zakupu mieszkania na rynku wtórnym

Zakupując mieszkanie na rynku wtórnym powinniśmy być szczególnie wyczuleni na tzw. okazje. Za niższą ceną mogą kryć się np. nie załatwione sprawy spadkowe, lub zadłużenie nieruchomości. Dlatego nie można opierać się wyłącznie na zapewnieniach sprzedającego. Należy dokładnie sprawdzić stan prawny mieszkania.

REKLAMA

Czy podatek od nieruchomości można płacić w ratach?

Podatek od nieruchomości osoby fizyczne mogą zapłacić w 4 ratach – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Jakie są warunki ponoszenia tej opłaty?

Na czym polega sądowe zniesienie współwłasności

Aby znieść współwłasność nieruchomości niezbędna jest albo umowa współwłaścicieli albo orzeczenie sądu. Na czym polega sądowe zniesienie współwłasności? Co zrobić, gdy podział fizyczny rzeczy jest niemożliwy?

Koniec terminu procesowego a wolna sobota

Urzędy obsługujące organy administracji publicznej są co do zasady nieczynne w soboty. Czy jeżeli dla dokonania czynności procesowej przewidziany jest termin kończący się w sobotę, strona postępowania administracyjnego może wykonać tę czynność w poniedziałek? 

Kiedy można uzyskać bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości

Bonifikaty od ceny nieruchomości mają charakter indywidualny i są uzależnione od zgody wojewody, rady lub sejmiku. Zgoda ta obejmuje nie tylko sam fakt udzielenia bonifikaty, ale również jej zakres. Szczegółowe zasady dotyczące udzielania bonifikat zostały zamieszczone w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Jakie przedmioty nie podlegają egzekucji komorniczej

Dłużnicy, wobec których ma być przeprowadzona egzekucja komornicza powinni wiedzieć, że nie wszystkie przedmioty będące ich własnością podlegają egzekucji. Wyłączenia te dotyczą m.in. zapasów żywności, narzędzi niezbędnych do pracy zarobkowej czy też bielizny i ubrania codziennego. Komornik, który przeprowadzi czynności niezgodnie z prawem będzie musiał naprawić szkodę.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

Do jakiego majątku wchodzi premia gwarancyjna z książeczki mieszkaniowej

Premia gwarancyjna z książeczki mieszkaniowej przysługuje właścicielowi książeczki. W związku z tym, do jakiego majątku wejdzie premia jeśli właścicielem książeczki jest jeden z małżonków? Dla rozwiązania tego problemu decydujące znaczenie ma chwila, w której nastąpi realizacja prawa do premii.

Księgi wieczyste. Czy sąd jest związany żądaniem pozwu?

W sprawie o usunięcie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym, sąd jest związany żądaniem pozwu. Stwierdził tak Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów z dnia 18 maja 2010 r.

Jakie są koszty rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Patentowym?

Rejestracja znaku towarowego może być dokonana na rzecz przedsiębiorstwa i tylko dla towarów będących przedmiotem jego działalności gospodarczej. Rejestrując znak towarowy przedsiębiorca może wybierać pomiędzy procedurą krajową, regionalną (europejską) i międzynarodową.

Postanowienia w umowie o niedpłatne używanie lokalu

Zarówno najem, jak i dzierżawa są charakterystycznymi sposobami korzystania z lokali mieszkalnych. Szczególnie charakteryzują się tym, że należą one do kategorii umów nazwanych – czyli dotyczą zasady swobody, zgodnie z którą strony mogą swobodnie kształtować jej treść, pod warunkiem, jeżeli nie jest to sprzeczne z przepisami obowiązującego prawa i zasadami współżycia społecznego.

Czy osoby bliskie mogą wstąpić w stosunek najmu po śmierci najemcy

W razie śmierci najemcy osoby bliskie najemcy, które stale z nim mieszkały, aż do chwili jego śmierci wstępują w stosunek najmu. W przypadku braku osób bliskich – stosunek najmu lokalu mieszkalnego wygasa.

Czy osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego może wstąpić w stosunek najmu

Osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego może wstąpić w stosunek najmu na zasadach opisanych poniżej. Jednakże kwestia ta jest uzależniona od tego, czy właściciel nie wniósł w tym okresie powództwa o nakazanie tej osobie przez sąd opróżnienia lokalu lub jeżeli w tym samym terminie nie wniesiono powództwa o ustalenie nieistnienia stosunku najmu.

Czy najemca ma prawo dostosować lokal do swoich potrzeb

Wynajmujący ma obowiązek dostarczyć lokal w stanie przydatnym do umówionego użytku i w takim stanie go utrzymywać przez cały czas trwania umowy. Za przydatność lokalu do celów określonych w umowie odpowiada wynajmujący, a adaptację do indywidualnych potrzeb – najemca.

Czy istnieje umowa najmu wirtualnego biura

Zapotrzebowania związane z najmem na przestrzeni lat ulegają radykalnym zmianą. Z tego też powodu tworzą się nowe możliwości najmu np. wirtualne biuro, które stanowi węższy lub szerszy pakiet usług związanych z ulokowaniem siedziby przedsiębiorstwa.

W jakich sytuacjach można wstąpić w stosunek najmu

Ustawodawca reguluje skutki śmierci najemcy lokalu mieszkalnego, nie czyniąc przy tym rozróżnienia o jaki konkretnie lokal chodzi. Natomiast wstąpienie w prawa najemcy zachodzi bez względu na to, że przedmiotem najmu był lokal wchodzący w skład zasobu prywatnego, czy publicznego.

Jak powinna wyglądać umowa najmu lokalu mieszkalnego

Umowa najmu lokalu jest umową dwustronną, co oznacza, że występują w nią dwie strony najemca oraz wynajmujący. Na mocy tej umowy wynajmujący zobowiązuje się oddać rzecz najemcy do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić czynsz umówiony, przy czym czynsz ten powinien być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

Z jakich roszczeń może skorzystać najemca chroniąc uprawnienie do używania lokalu

Najemca w zależności od różnych sytuacji, w których się nie znajduje może skorzystać zarówno z różnych roszczeń, jak i ochrony. Najemca chroniąc uprawnienie do używania lokalu może skorzystać z roszczeń windykacyjnego oraz negatoryjnego. Natomiast najemcy, jako posiadaczowi zależnemu przysługuje ochrona posesoryjna.

Czy właściciel może podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu

Właściciel ma prawo podwyższać czynsz lub inne opłaty za używanie lokalu. Jednakże wypowiadając jego dotychczasową wysokość, musi zachować odpowiedni termin, czyli najpóźniej na koniec miesiąca kalendarzowego.

Jakie obowiązki musi spełnić lokator w razie awarii lub przeglądu

W przypadku awarii wywołującej szkodę lub też zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody lokator jest obowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w celu jej usunięcia. Jakie prawa ma właściciel w przypadku, kiedy lokator jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu?

Jakie prawa i obowiązki spoczywają na lokatorach?

Przepisy regulujące prawa i obowiązki lokatorów ustanawiają przede wszystkim zasady i formy ochrony ich praw, przez co rozumieć należy „przyznanie lokatorowi uprawnień szczególnych, nieprzewidzianych w przepisach dotyczących danego stosunku prawnego”.

Kiedy wynajmującemu przysługuje ustawowe prawo zastawu?

Dla zabezpieczania czynszu oraz świadczeń dodatkowych, z którymi najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmującemu ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu najmu, chyba że rzeczy te podlegają zajęciu.

Kiedy najemca może rzecz oddać do bezpłatnego używania albo w podnajem

Na mocy art. 668 § 1 kodeksu cywilnego – najemca może rzecz najęta oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania. W przypadku oddania rzeczy osobie trzeciej zarówno najemca, jak i osoba trzecia są odpowiedzialni względem wynajmującego za to, że rzecz najęta będzie używania zgodnie z obowiązkami wynikającymi z umowy najmu.

Tylko miesiąc na wniosek o zasiłek pogrzebowy

W stanie prawnym obowiązującym do 21 maja 2009 r. prawo do zasiłku pogrzebowego wygasało w razie niezgłoszenia wniosku o jego przyznanie w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje. Przepis ten jest niezgodny z Konstytucją. Co z osobami, którym w przeszłości odmówiono wypłaty zasiłku?

Co zawrzeć w umowie najmu mieszkania i jak dochodzić roszczeń

Chcę wynająć w pełni wyposażone mieszkanie. Chciałabym zabezpieczyć się przed ewentualnymi szkodami, które mogą wyrządzić najemcy. Na co powinnam zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?

Co zrobić, by zagłosować w wyborach samorządowych?

W wyborach samorządowych można zagłosować tylko w gminie, w której mamy miejsce zameldowania. Jeżeli mieszkamy gdzie indziej, aby zagłosować musimy być wpisani do rejestru wyborców.

Darowizna nieruchomości należącej do małżonków

Chciałabym przekazać w darowiźnie mojemu bratu nieruchomość. Nieruchomość ta należy jednak do majątku wspólnego mojego i męża. Co powinnam zrobić, żeby dokonać darowizny?

Kiedy właściciel może wypowiedzieć najem lokalu?

Jeśli najemca lokali w sposób rażący lub uporczywy wykracza przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali w budynku uciążliwym, wynajmujący może wypowiedzieć najem lokalu bez zachowania terminu wypowiedzenia.

Co należy wiedzieć przed rozpoczęciem budowy

Przed rozpoczęciem budowy prawo budowlane zobowiązuje uczestników procesu budowlanego do licznych sformalizowanych działań, które wymagają składania wniosków, pism oraz odwołań. Szczególnie wiele obowiązków w tym zakresie spoczywa na samym inwestorze.

Dowody w postępowaniu administracyjnym

W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Czym charakteryzuje się wszczęcie postępowania administracyjnego

Wszczęcie postępowania administracyjnego to moment, z którym rozpoczyna się postępowanie administracyjne przed organem pierwszej instancji. Postępowanie administracyjne może być wszczęte na dwa sposoby.

Organy wyższego stopnia i organy naczelne

Przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego.

Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania

Skarga na przewlekłość w postępowaniu sądowo – administracyjnym została uregulowana w ustawie o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki z dnia 17 czerwca 2004 r.

Rodzaje właściwości organu administracji publicznej

Właściwość organu administracji publicznej to zdolność prawna organu administracji do rozpoznawania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym.

Postępowanie skargowe

Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie.

Jak przebiega procedura wydawania zaświadczeń

Zaświadczenie to dokument potwierdzający określony fakt lub stan prawny. Zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym, stanowi samoistną formę załatwienia sprawy poprzez podjęcie czynności faktycznych.

Kiedy pracownik podlega wyłączeniu

Celem instytucji wyłączenia pracownika jest zapewnienie maksymalnej bezstronności pracowników organów administracji publicznej. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

Który organ rozstrzyga spór o właściwość?

Spór o właściwość to spór między organami administracji publicznej o to, który organ jest właściwy do rozstrzygnięcia danej sprawy.

Kto może być stroną w postępowaniu administracyjnym

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy hipoteka przymusowa obciąża nowego właściciela nieruchomości?

Hipoteka przymusowa jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wierzytelności. Zostaje wpisana w dziale IV księgi wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości. Co stanie się, jeżeli wniosek zostanie złożony, a zmieni się nabywca nieruchomości?

Czy można najemcę wyrzucić „na bruk”?

Rozwiązanie umowy najmu lub upływ terminu na jaki została zawarta wiąże się z koniecznością opróżnienia lokalu przez najemcę. Czy istnieje możliwość, że najemca trafi na bruk?

REKLAMA