REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
300,00 zł może wpłynąć na konto nauczyciela, który opodatkował wartość bonu otrzymanego w ramach rozwoju kompetencji cyfrowych. Aby go otrzymać, musi złożyć korektę rozliczenia rocznego.
Dziecko powinno rozpocząć naukę w szkole podstawowej z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat. Jednak jeśli istnieją ku temu powody, rodzice mogą złożyć wniosek o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
Określone grupy nauczycieli otrzymały w 2023 r. wsparcie na rozwój kompetencji cyfrowych. Nadal aktualne pozostaje pytanie, co z pozostałymi nauczycielami? Czy zostaną uwzględnieni w ramach II rewizji Krajowego Planu Odbudowy? ZNP podjął działania w tej sprawie.
Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.
REKLAMA
Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.
ZNP zwrócił się do MEN o przywrócenie WOS-u w klasach pierwszych w roku szkolnym 2024/2025. W związku z zapowiedzią likwidacji przedmiotu historia i teraźniejszość ZNP zaproponował przywrócenie wiedzy o społeczeństwie w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy obawiają się, że bez tego nauczyciele mogą tracić zatrudnienie.
MEN zapowiedział już likwidację przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT). Związek Nauczycielstwa Polskiego proponuje aby w to miejsce MEN przywrócił przedmiot wiedza o społeczeństwie (popularny WOS) w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy z ZNP obawiają się, że bez tej "podmiany" przedmiotów część nauczycieli może stracić zatrudnienie.
REKLAMA
Od wtorku 16 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór legitymacji nauczyciela. Jednak do 12 lipca 2024 r. nauczyciel może otrzymać legitymację na starym wzorze.
Decyzja o zapisaniu dziecka na lekcje religii organizowanie w szkole nie dla wszystkich rodziców jest łatwa. Zdarza się, że już w trakcie roku szkolnego dochodzą do wniosku, że nie była ona właściwa i chcieliby zmienić.
1 września 2025 r. w szkołach pojawi się nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna zastąpi wychowane do życia w rodzinie – poinformowała Barbara Nowacka, minister edukacji. Uczniowie będą się uczyć m.in. o ochronie zdrowia psychicznego, odżywianiu i edukacji seksualnej.
Jak poinformowała ministra edukacji Barbara Nowacka od 1 września 2025 r. w szkołach ma się pojawić nowy przedmiot. Dotyczy to uczniów klas IV-VIII i I-II szkół ponadpodstawowych.
Nauczyciele, którzy doliczyli wartość bonu na zakup laptopa i opodatkowali go, będą mieli szansę na skorygowanie dokonanego rozliczenia podatkowego i odzyskanie zapłaconego podatku.
Od 2025 r. znika jeden przedmiot w szkołach ponadpodstawowych, a w jego miejsce pojawia się nowy. Z czego rezygnuje resort edukacji? Jaki nowy przedmiot dodaje się do programu klasy drugiej?
Przeciętna wysokość nauczycielskie świadczenie kompensacyjne (kompensówki) w lutym wyniosła ok. 3,6 tys. zł. Świadczenie z ZUS pobierało 12,7 tys. osób.
Nauczyciele należą do tej grupy pracowników, którzy mają prawo do nagrody jubileuszowej. Jej wysokość jest uzależniona nie tylko od stażu pracy, ale też od wysokości miesięcznego wynagrodzenia za pracę, na które zazwyczaj składa się co najmniej kilka składników. Jednym z nim jest wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, które podlega uwzględnieniu w podstawie nagrody jubileuszowej na innych zasadach niż pozostałe składniki.
W środę, 3 kwietnia 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 223 w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem minister edukacji Barbary Nowackiej. Tematem konferencji były nowe przepisy dotyczące prac domowych.
Dodatkową pracę oferuje minister sportu i prowadzony przez niego program "Aktywna szkoła". Program promuje udostępnianie sportowych obiektów szkolnych po godzinach pracy szkoły.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.
Zmiany w zakresie prac domowych były długo wyczekiwane. Ale czy na pewno takie? I czy na pewno stały się faktem?
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczącą prac domowych. Od kwietnia będą one nieobowiązkowe w szkołach podstawowych - z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą w klasach I-III.
Jak wynika z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych, problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.
Ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w najbliższych dniach podpisane zostanie rozporządzenie dotyczące odejścia od obowiązkowych prac domowych i prawdopodobnie 16 kwietnia już wejdzie w życie.
Polska młodzież powinna mieć możliwość porozmawiania o przyszłości. A tą przyszłością dla Polski jest Unia Europejska. Dlatego zachęcamy bardzo do aktywizacji w ramach Szkolnych Klubów Europejskich – powiedziała minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji prasowej w dniu 13 marca 2024 r. MEiN wyśle do szkół listy zachęcające do tworzenia tych klubów.
Z komunikatu ZNP wynika, że nauczyciele woleliby zachować swobodę w zadawaniu prac domowych uczniom. Zamiast zakazu oczekują od MEN wytycznych albo rekomendacji "Kiedy i jak stosować prace domowe". I prawa do wystawiania ocen uczniom, którzy chcą być oceniani.
Jak wynika z zapowiedzi wiceszefowej MEN Katarzyny Lubnauer, od połowy kwietnia rozpoczną się konsultacje publiczne projektów rozporządzeń dotyczących zmian w podstawie programowej.
Dodatek na start jest świadczeniem, które zastąpiło dodatek na zagospodarowanie. Przysługuje tylko określonej grupie pracowników odbywających przygotowanie do zawodu. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać do niego prawo.
Udzielanie korepetycji nie zawsze wymaga prowadzenia działalności gospodarczej. W większości przypadków nauczyciele decydują się na dorabianie w ten sposób w ramach działalności nierejestrowanej. To jednak nie zawsze jest bezpieczne dla rodziców uczniów.
Na rynku usług edukacyjnych największą grupą świadczeniodawców są osoby, dla których udzielanie korepetycji jest zajęciem dodatkowym. Wśród nich prym wiodą nauczyciele i studenci. Choć można znaleźć wśród nich osoby, dla których udzielanie korepetycji jest pełnoetatową pracą, to jednak najczęściej prowadzona przez nich działalność ma niewielkie rozmiary i jest wykonywana w ramach tzw. działalności nierejestrowanej.
MEN ma w planach odchudzenie podstawy programowej i ograniczenie prac domowych w takim zakresie, żeby zdobycie wiedzy nie było okupione cierpieniem psychicznym uczniów. Wśród przyczyn kryzysu zdrowia psychicznego osób uczniowskich jest przeładowanie podstawy programowej i liczba godzin spędzanych w szkole.
Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.
Do 19 lutego można zgłaszać uwagi do planu zmian podstaw programowych. Uwagi zgłaszać mogą nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie i rodzice.
Nauczycielki i przedszkolanki jako kandydatki do pracy są sprawdzane w dwóch rejestrach: Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (tam zagląda dyrektor szkoły i przedszkola) i Krajowym Rejestrze Karnym (tu musisz sama dostarczyć zaświadczenie). Zasady te dotyczą oczywiście także mężczyzn.
Podstawa programowa o 20 proc. mniejsza. Co czeka uczniów w najbliższych miesiącach? Nowacka informuje: Wyjęcie z podstawy programowej około 20 proc. pozwoli na dogłębne przerobienie całego materiału
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło 12 lutego 2024 r. propozycje zmiany podstawy programowej niemal wszystkich przedmiotów w klasach IV-VIII szkół podstawowych, liceów, techników i szkół branżowych. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. Do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji. Jakie zmiany proponuje MEN w przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie” dla czteroletnich liceów ogólnokształcących i pięcioletnich techników? Przedstawiamy wybrane propozycje.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego w formie konkretnych projektów dla poszczególnych przedmiotów i szkół. Zmiany mają objąć niemal wszystkie przedmioty. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później - od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych. Od 12 do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji.
Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poprowadził w jednej ze stołecznych szkół lekcję dla czwartoklasistów.
Na konferencji prasowej 5 lutego 2024 r. minister edukacji Barbara Nowacka na pytanie o lekcje religii w szkołach odpowiedziała: "różne są pomysły w sferze publicznej, my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian, dotyczących przeniesienia religii w inne miejsce, natomiast jesteśmy otwarci na rozmowy". Wspomniała zarazem, że każdy program, każdej z partii obecnej koalicji rządzącej zakładał zmiany, dotyczące religii. Jak podkreśliła, zmiana, która wejdzie od 1 września 2024 r., proponowana przez resort, ma polegać na tym, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen.
W dniu 26 stycznia 2024 r. został opublikowany i przekazany do konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji dotyczący niezadawania prac domowych (wyłącznie pisemnych i praktycznych) uczniom klas I-III szkół podstawowych i braku możliwości oceniania przez nauczyciela oraz brak obowiązku wykonywania prac domowych (też tylko pisemnych i praktycznych) przez uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Co wynika z tego projektu?
Podwyżki dla nauczycieli to temat budzący spore emocje środowiska nauczycielskiego. Rząd proponuje podwyżki o 30% dla większości nauczycieli (mianowanych i dyplomowanych) i o 33% dla nauczycieli początkujących. Weszły już w życie ustawa budżetowa i okołobudżetowa gwarantujące pieniądze na te podwyżki. Jest już projekt rozporządzenia pokazujący konkretne kwoty podwyżek. Jednak minister edukacji nadal negocjuje kwestie podwyżek z nauczycielskimi związkami zawodowymi. Czego oczekują związki zawodowe nauczycieli?
Do 29 każdego miesiąca JST otrzymają środki na uczniów z Ukrainy. Jest to wsparcie finansowe ze środków Funduszu Pomocy z przeznaczeniem na realizację dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.
W szkołach podstawowych od 1 września 2024 r. uczniowie będą nabywać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Nauczą się także, jak we właściwy sposób reagować na wypadek. Ministerstwo edukacji narodowej zapowiada, że uczniowie będą rozwijać te umiejętności w ramach zajęć wychowawcą.
Nie ma mowy o całkowitym zakazie zadawania prac, będzie brak zadań domowych pisemnych i praktycznych - powiedziała 26 stycznia 2024 r. wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer w trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wcześniej tego dnia posłowie PiS zapowiedzieli zwołanie tej Komisji w sprawie zapowiedzi likwidacji zadań domowych.
Co trzeba zrobić, aby polska szkoła odpowiadała na wyzwania współczesności? Rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące rozwiązań edukacyjnych budujących kompetencje przyszłości.
Sztuczna inteligencja to z jednej strony ułatwianie życia a z drugiej problemy i wątpliwości związane np. z dezinformacją, fake newsami czy ochroną danych. Ma to szczególne znaczenie w kontekście młodych użytkowników. Koniecznie należy edukować młode pokolenie w zakresie korzyści i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. I tu zadanie dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą.
Tylko 46% dorosłych potrafi dobrze obliczyć oprocentowanie lokaty w banku, 42% nie wie, że posiadanie karty kredytowej jest równoznaczne z posiadaniem kredytu w banku, a 22% uważa, że gdy brakuje pieniędzy w budżecie, to powinno się je dodrukować.
30% i 20% zapowiedzianej przez Donalda Tuska podwyżki nie otrzymają w budżetówce wszyscy. Nie mają na to szanse np. pracownicy szkół i przedszkoli nie będący nauczycielami. Co z pracownikami bez podwyżki 20% i 30%? Co z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie podwyżek na 2024 r.?
ZNP prowadzi akcję informacyjną - Wcześniejsza emerytura czy świadczenie kompensacyjne?
Wiceminister edukacji K. Lubnauer wymieniła w Sejmie elementy wynagrodzenia nauczycieli, które w 2024 r. skorzystają z 30% podwyżek pensji.
Min. edukacji Barbara Nowacka potwierdziła znaczne cięcia w programach w szkołach. Zapewniła, że redukcja w zakresie wiedzy obowiązującej uczniów nie oznacza konieczności nabycia przez rodziców nowych podręczników. Chodzi o kluczowe dla uczniów podręczniki z fizyki, chemii, geografii, biologii, historii czy z języka polskiego.
REKLAMA