Wakacje to czas, w którym studenci przeglądają oferty wynajmu mieszkań, szukając najbardziej dogodnej lokalizacji, w której będą chcieli spędzić kolejny rok akademicki. Ucieszyć może ich fakt, iż na rynku jest dwukrotnie więcej ofert niż przez rokiem, a same koszty wynajmu spadły w porównaniu do 2009 roku – wynika z danych serwisu szybko.pl. Najbardziej obniżyły się koszty wynajmu kawalerek.
Dzieci szybko dorastają i opuszczają rodzinne gniazdo. Nie oznacza to jednak, że budżet domowy rodziców może trochę odsapnąć. Dziecku, które wybiera się na studia do innego miasta, trzeba zapewnić środki na życie, w tym mieszkanie. Często studenci wynajmują pokoje, choć z analizy Expandera wynika, że kupno 3-pokojowego mieszkania dla dziecka-studenta jest bardziej opłacalne niż wynajem, jeśli pozostałe dwa pokoje udostępnimy innym studentom. W przypadku Wrocławia, jeśli rodzice zaciągną kredyt w euro, to przychody z wynajmu 2 pokoi pokryją wysokość raty i dadzą jeszcze 167 zł nadwyżki.
Według badań serwisu szybko.pl, 82% Polaków, którzy podejmują decyzję o zakupie nieruchomości, deklaruje, że najchętniej zamieszkałoby we własnym domu. Niestety, głównie z powodów finansowych, nie realizujemy tego marzenia. Część osób wpada jednak na pomysł wynajęcia domu tylko na okres wakacji. W ten sposób sprawdzają, czy będzie to rzeczywiście idealne miejsce zamieszkania.
Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.
Właściciele nieruchomości, przez które biegną instalacje typu linie energetyczne, gazociągi, wodociągi itp. muszą wiedzieć, że przedsiębiorstwo, do którego należy taka instalacja może w pewnych sytuacjach zasiedzieć służebność przesyłu. W takim przypadku właściciel nie będzie mógł domagać się od przedsiębiorcy przesyłowego żadnego wynagrodzenia za tolerowanie takiej instalacji na swojej nieruchomości.
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?