REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.
Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że podstawą opodatkowania dropshippingu w Polsce jest prowizja uzyskana od klientów.
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 lutego do końca lipca 2022 r. stawka VAT na wiele produktów spożywczych została obniżona z 5% do 0%. Prezes UOKiK zaapelował do sprzedawców o obniżki cen produktów spożywczych po tej obniżce VAT i jednocześnie zapowiedział monitoring cen wybranych artykułów żywnościowych przez UOKiK i Inspekcję Handlową i piętnowanie negatywnych praktyk sprzedawców. Zdaniem Rzecznika MŚP Adama Abramowicza w polskim systemie prawnym nie ma ustawy, która ograniczałaby dowolne kształtowanie marży handlowej przez sprzedającego, a co za tym idzie ceny końcowej dla konsumenta. Dlatego jedyną realną kontrolę cen w sklepach zapewnia wolny rynek i klienci, którzy omijają sklepy z wyższymi - niż u konkurencji - cenami.
REKLAMA