REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodów w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Powołana ustawa w zasadzie nie wskazuje rodzajów dowodów, na które możemy się powoływać uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

REKLAMA

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów stanowi element podatków dochodowych. W polskim systemie prawa funkcjonują dwa rodzaje podatków dochodowych: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są osoby fizyczne - np. pracownicy, przedsiębiorcy, osoby wykonujące wolne zawody. Podatek dochodowy od osób prawnych płacą natomiast osoby prawne - np. spółki kapitałowe (Sp. z o.o. i SA), fundacje, spółdzielnie .

Koszty wpływają na wysokość podatku dochodowego

Koszty uzyskania przychodów to kategoria związana z podatkami dochodowymi, a więc podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). W obu ustawach koszty uzyskania przychodów definiowane są w ten sam sposób, a pojęcie kosztu bardzo ściśle jest związane się z pojęciem przychodu i pojęciem dochodu.

Jak zaliczyć do kosztów urządzenie UPS

Kupiliśmy urządzenie UPS podtrzymujące zasilanie w sytuacjach awaryjnych. Czy można zaliczyć ten wydatek bezpośrednio do kosztów?

Telefon prywatny do kosztów firmy

Jestem przedsiębiorcą. Czy koszty rozmów w sprawach firmowych z prywatnego telefonu mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmowych?

REKLAMA

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Czy opłaty za studia menedżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - świadczy usługi marketingowe oraz usługi szkoleniowe dla zagranicznych firm. W celu podniesienia kwalifikacji zawodowych rozpoczął menedżerskie studia podyplomowe. Podatnik ten wystąpił o interpretację podatkową, czy wydatki na te studia będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Leasing samochodów w świetle przepisów o podatku VAT

Firmy oferujące samochody i pojazdy w leasingu, m.in. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dostrzegają potrzebę zmian w przepisach o podatku VAT. krytycznie oceniana jest skomplikowana definicja samochodu, dająca podstawę do odliczenia podatku VAT.

Ubezpieczenie floty samochodowej

Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych rozwija się wbrew kryzysowi. Pojawiają się nowe programy dotyczące kompleksowej obsługi flot samochodowych. Jednym z nich jest produkt, który oprócz podstawowych zadań, ma ułatwić firmom znalezienie oszczędności oraz odciążyć fleet menagerów z części obowiązków.

Leasing finansowy i operacyjny we flocie samochodowej

Podstawową różnicę między leasingiem finansowym a operacyjnym stanowi sposób rozliczania kosztów. Ekspert podpowiada, który sposób leasingowania wybrać do firmowej floty.

Skutki podatkowe wniesienia wkładu do spółki osobowej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za uzasadniony zarzut dotyczący nieprawidłowego przyjęcia przez ministra finansów ustaleń w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, że w zamian za wniesiony wkład, wspólnik otrzymuje wkład o określonej wartości, która stanowi przychód podlegający opodatkowaniu - podaje Podatki.pl.

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Czy zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego nie w ramach działalności, ale wydatkowanego na cele działalności gospodarczej są kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?

Odliczanie VAT w przypadku samochodów "z kratką"

Jestem małym przedsiębiorcą i podatnikiem VAT. W mojej firmie mam dwa auta tzw. z kratką. Mój pierwszy samochód kupiłem na firmę w styczniu 2005 roku, a drugie auto zakupiłem w marcu 2005 r. Zgodnie z przepisami,  po zakupie samochodów, mogłem odliczać VAT od zakupionych samochodów, a po zmianie przepisów w sierpniu 2005 r. utraciłem prawo do odliczenia. Nie mogłem również odliczać VAT od zużytego do tych aut paliwa. W związku z tym zaliczyłem nie odliczony VAT w koszty działalności. Ostatnio słyszałem, że został wydany wyrok, który daje mi możliwość odliczenia tego VATu, którego wcześniej nie mogłem odliczyć, czy to prawda i w jaki sposób mogę to rozliczyć?

Koszty pracownicze w PIT 2012 / 2013

Pracownicy mogą pomniejszyć swoje przychody ze stosunku pracy o kwotowo ustalone w ustawie koszty. Jednak w pewnych sytuacjach koszty mogą być wyższe.

Jak zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Zawarłem umowę leasingu operacyjnego. Opłata wstępna wyniosła 10 000 zł, czy mogę wliczyć ją jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu?

Czy zapłacone po dacie likwidacji działalności zaległe składki ZUS mogą być kosztem podatkowym?

Do końca 2007r. prowadziłem działalność gospodarczą, rozliczałem się metodą kasową prowadząc pkpir. Z uwagi na ujawnione nieprawidłowości w zakresie wypłat wynagrodzeń z tytułu umów zleceń za lata 2004-2006 r. zobowiązany jestem uiścić zaległości wobec ZUS w kwocie ok. 70 tys. zł. Zaległości te dotyczą części składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, których obowiązek finansowania obciąża pracodawcę oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Czy zapłacone zaległości mogę jakoś zaliczyć do kosztów podatkowych ?

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Zwolnienie z podatku od darowizn nie obejmuje nabycia majątku od zięcia, synowej lub teściów

Chciałbym przekazać działkę synowi w drodze darowizny - czy jeżeli daruję też synowej, to będzie to korzystne podatkowo ?

Jak wykazać i rozliczać w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.

W jaki sposób rozliczyć koszt zakupu samochodu ciężarowego?

Koszt ten można rozliczyć jednorazowo (niektórzy przedsiębiorcy) albo poprzez odpisy amortyzacyjne.

Błędna faktura pozbawia odliczenia

Od 2007 roku nie można odliczyć VAT z faktury, która dokumentuje transakcję niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną, nawet gdy wykazana kwota podatku została zapłacona przez wystawcę faktury.

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Kiedy kilka faktur dla jednego kontrahenta powoduje przekroczenie limitu gotówkowego

Proszę o wyjaśnienie w sprawie limitów gotówkowych. W ciągu dnia wystawiono na tego samego kontrahenta (przedsiębiorcę) trzy faktury na kwoty:

Wydatki związane z najmem samochodu - czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Prowadzę działalność w zakresie promocji i handlu kosmetykami. W pracy wykorzystuję samochód osobowy marki Opel Astra combi, który wynajmuję od producenta kosmetyków. Co miesiąc opłacam z tego tytułu czynsz. Jestem również zobowiązana do ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Czy mogę zaliczyć do kosztów całość ponoszonych wydatków?

Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

Spółka z o.o. sfinansowała dwóm członkom rady nadzorczej szkolenie w zakresie controllingu i rachunkowości. Czy wydatek ten, ze względu na przedmiot szkolenia, może zostać zaliczony do kosztów spółki? W jaki sposób nakłady na szkolenie powinni opodatkować członkowie rady nadzorczej?

REKLAMA