REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument, Organizator wycieczki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu?

Nieuczciwe e-sklepy mogą wykorzystać nieuwagę konsumentów. Jak je przechytrzyć? Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.

Jak rozpoznać kosmetyki wegańskie i wegetariańskie?

Zainteresowanie kosmetykami wegańskimi, wegetariańskimi i halal rośnie od kilku lat. Jak je rozpoznać na sklepowych półkach? Za pomocą jakich symboli są one oznaczane?

Zmiany w upadłości konsumenckiej 2020 r.

W dniu 6 września 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza jednoznaczne wskazanie, iż zgłoszenie wierzytelności przerywa bieg przedawnienia. Zmiany wchodzą w życie już w 2020 r.

Zakup biletow lotniczych - bezpośrednio czy na stronie pośrednika?

Konsumenci mogą dokonać zakupu biletów bezpośrednio na stronie przewoźnika lub korzystając z wyszukiwarki pośrednika. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, który zakup jest bardziej opłacalny dla klienta.

REKLAMA

Tabela Frankfurcka pomocna przy określaniu wysokości odszkodowania od biura podróży

W celu ujednolicenia zasad odpowiedzialności organizatorów usług turystycznych została opracowana Tabela Frankfurcka. Zawiera ona usługę, rodzaj wady i procentową wysokość odszkodowania jakie powinien otrzymać podróżny od biura podróży.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) - indywidualny przedsiębiorca jak konsument

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) przy zachowaniu pewnych warunków zrównuje uprawnienia indywidualnych przedsiębiorców z konsumentami. Zmiany te pozytywnie ocenia adwokat Marlena Bednarz z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Brak pouczenia o możliwości restrukturyzacji zadłużenia a wypowiedzenie kredytu

Banki, jako profesjonalne podmioty na rynku usług finansowych, zobligowane są w stosunkach ze swoimi klientami, zwłaszcza konsumentami będącymi osobami fizycznymi, do zachowania szczególnej dbałości o przestrzeganie regulujących ich działalność przepisów. Choć w umowach pożyczek czy kredytów kredytobiorcy oświadczają, że znany jest im skutek w postaci możliwości wypowiedzenia umowy przez bank w przypadku wystąpienia opóźnienia w spłacie, to jednak samo opóźnienie nie stanowi wystarczającej przesłanki do skutecznego dokonania wypowiedzenia.

REKLAMA

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Bezpieczna podróż autokarem - o czym warto pamiętać?

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2019?

Proces legislacyjny dotyczący zmian w przepisach o upadłości konsumenckiej zmierza wielkimi krokami ku końcowi. Zgodnie z zapowiedziami osób odpowiedzialnych za nowelizację dłużnicy mogą spodziewać się znacznych ułatwień już w 2019 roku.

RODO zmieniło świadomość konsumentów

Unijna regulacja RODO spowodowała wzrost świadomości konsumentów na temat w zakresie ochrony danych osobowych. Dwukrotnie wzrosła liczba skarg do PUODO.

Banki nie zawsze zwracają koszty w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu

Do Biura Rzecznika Finansowego wpływa coraz więcej skarg związanych z kredytami konsumenckimi. Klienci skarżą się na problemy z rozliczeniem kredytu przy jego wcześniejszej spłacie.

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Jazda bez biletu w komunikacji miejskiej - opłaty, uprawnienia kontrolerów

W przypadku stwierdzenia braku ważnego biletu kontroler może pobrać od pasażera na miejscu właściwą należność za przewóz wraz z opłatą dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty.

Brexit a przepływ danych osobowych

Co stanie się z naszymi danymi osobowymi po Brexicie? Czy ewentualny „twardy Brexit” spowoduje całkowitą blokadę transferu danych pomiędzy Polską a Wyspami?

"Chwilówki" i zakupy na raty - nowe przepisy

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało ustawę antylichwiarską. Nowe przepisy mają chronić osoby zaciągające krótkotrwałe pożyczki tzw. chwilówki.

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Reklamacja żywności ma być łatwiejsza

Reklamacja żywności wciąż należy do rzadkości. Czy nowe przepisy ułatwią konsumentom dochodzenie swoich praw?

Jakich świadczeń od 2019 roku nie zabierze konsumentowi ani syndyk ani komornik?

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje znowelizowana treść przepisów o stosowaniu limitu potrąceń oraz kwoty wolnej od zajęcia do świadczeń powtarzających się innych niż wynagrodzenie za pracę. Reguły te przeważnie dotyczą pracodawców (a także podmiotów wypłacających inne świadczenia, takich jak zleceniodawcy), z uwagi na procedurę zajmowania świadczeń przez komorników i syndyków (chociaż w tym drugim przypadku zależy to od przyjętej praktyki).

Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć konsumenci w 2019 r.?

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie porad, trendów i prognoz na 2019 r. Dotyczą one najważniejszych wyzwań, z jakimi będą mierzyć się konsumenci w najbliższych miesiącach.

Warto pamiętać o EKUZ podczas zimowych wyjazdów

Bezpłatna karta EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) zapewnia pomoc w przypadkach nagłych zachorowań w trakcie pobytu za granicą. Warto zabrać ją ze sobą na zimowy wyjazd.

Kara pieniężna do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Nowe uprawnienia dla Prezesa UOKiK. Prezes nałoży na przedsiębiorcę karę pieniężną do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Bezpieczne zabawki - wskazówki UOKiK

UOKiK podpowiada jak kupować bezpieczne zabawki. Warto zwrócić uwagę na to, czy wybrany przez nas produkt posiada odpowiednie atesty.

Nowe uprawnienia Prezesa UOKiK w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów

Od 15 grudnia 2018 r. Prezes UOKiK ma nowe uprawnienia. Może nakładać kary finansowe na osoby z kadry zarządzającej przedsiębiorstwem, gdy stwierdzi umyślne przyczynienie się do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Jak zwrócić towar w Allegro Smart?

Usługa Allegro Smart od jakieś czasu funkcjonuje na rynku i zdobywa coraz większą popularność. Zakupy w kwocie min. 40 zł można bezpłatnie odebrać w placówkach pocztowych, sklepach Żabka, stacjach Orlen i kioskach oraz salonikach Ruchu. Z Allegro Smart klienci mają również możliwość bezpłatnego zwrotu zakupów - jak to zrobić?

Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Coraz częściej spędzamy Święta Bożego Narodzenia czy Sylwestra w innych państwach europejskich. "Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie" - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł.

Turystyka bożonarodzeniowa - jakie mamy prawa?

Turystyka bożonarodzeniowa staje się coraz popularniejsza w Europie. Jakie triki stosują handlarze na europejskich targach świątecznych? Jakie prawa mają konsumenci?

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji.

Zakupy a RODO

Jak RODO chroni nasze dane osobowe podczas zakupów? Kiedy musimy wyrazić zgodę na wykorzystanie danych? Czy prawo do bycia zapomnianym działa w każdej sytuacji? Przeczytaj, aby nie dać się nabrać.

Zakaz geoblokowania - na jakie korzyści mogą liczyć konsumenci?

Co w praktyce oznacza zakaz geoblokowania? Czy nowe regulacje są korzystne dla konsumentów?

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Black Friday a reklamacja towaru i inne prawa konsumenta

Black Friday i Cyber Monday to święta dla konsumentów, którzy w bardzo korzystnych cenach mogą zrobić zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych, zarówno w kraju jak i za granicą. W zakupowym szale należy jednak pamiętać o prawach jakie przysługują kupującemu, w tym prawie do reklamacji produktu. UOKiK oraz EKC Polska przypominają, jakie prawa przysługują konsumentom w związku z wyprzedażami.

Duże zmiany w prawach konsumenckich – nadchodzi nowy ład dla konsumentów

Nadchodzi rewolucja w zakresie praw konsumenckich – Komisja Europejska niczym Franklin Delano Roosvelt zapowiada ,,nowy ład'', którego celem jest zapewnienie by wszyscy europejscy konsumenci mogli w pełni korzystać z należnych ich praw. Do nowości należy m.in. wprowadzenie tzw. powództw przedstawicielskich ułatwiających zbiorowe dochodzenie roszczeń, zmiany w zakresie sprzedaży na pokazach oraz walka z podwójnymi standardami towarów.

ACTA2 orężem w walce z internetowymi gigantami?

W połowie września 2018 r. Europarlament przegłosową niesławną dyrektywę ACTA 2 regulującą na nowo kwestię praw autorskich w internecie. Nowa dyrektywa w założeniu stanowić ma oręż w walce z takimi gigantami jak Google czy Facebook, które do tej pory nie płaciły ani grosza za treści wytwarzane przez artystów i inne media. Do najbardziej kontrowersyjnych założeń dyrektywy należy obowiązek filtrowania treści pod kątem praw autorskich oraz tzw. podatek od linków.

Zmiana sprzedawcy prądu - będzie zmiana przepisów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazuje na problem nieuczciwych sprzedawców energii. Ofiarami oszustów najczęściej padają osoby starsze. By zminimalizować ryzyko nieuczciwych praktyk urząd proponuje zmianę przepisów.

Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym

Nachodzą duże zmiany w Prawie Lotniczym - rząd w dniu 30 października 2018 r. przyjął projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy zakładają m.in. powołanie rzecznika praw pasażerów - podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów.

Płatność obrączką lub zegarkiem? To już możliwe

Płatności mobilne zdobywają coraz większą popularność wśród konsumentów - w pierwszym półroczu 2018 r. systemem BLIK dokonano 33 mln transakcji – to tyle, ile w całym ubiegłym roku. Rynek płatności mobilnych rozwija się bardzo szybko dzięki czemu płatności dokonywać można już za pomocą urządzeń ubieralnych takich jak obrączki lub zegarka.

Czym jest dropshipping i jak go rozpoznać?

Model logistyczny dropshippingu nie jest jeszcze szerzej znany wśród przeciętnych konsumentów jednak pojęcie to, w dobie globalizacji handlu pojawia się coraz częściej. Dropshipping wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności procesu wysyłki ze sprzedawcy na dostawcę. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak rozpoznać e-pośrednika.

Pracownicy linii lotniczych protestują - czy masz szansę na odszkodowanie?

Uczestnicy nielegalnego strajku muszą się liczyć ze służbowymi konsekwencjami. Najsurowszą może być dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Jednocześnie strajk załogi linii lotniczej nie zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności odszkodowawczej. W przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów na skutek protestu pracowników linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie w wysokości do 600 euro.

Kredyt frankowy - jak z nim walczyć?

Frankowicze uwaga: ciągle macie czas na złożenie pozwu w sprawie wyeliminowania z umowy kredytu tzw. klauzul indeksacyjnych. Jeśli sąd uwzględni pozew to możliwe będzie przewalutowanie długu na złotówki po kursie z dnia jego wypłaty. Należy jednak się spieszyć bowiem postępowania trwają długo, a przepisy mogą się zmienić w każdej chwili na korzyść banku. Istnieje również alternatywny sposób, by walczyć z bankiem, choć jest on dosyć kontrowersyjny, to jednak może być skuteczny.

E-sąd nie tak łatwy i szybki?

Złożenie pozwu za pośrednictwem e-sądu powinno być łatwe i szybkie. Eksperci wskazują jednak na wiele problemów, z jakimi styka się tzw. zwykły Kowalski. "Elektroniczne składanie pozwu wymaga bardzo skrupulatnego podejścia. Trzeba uważać na to, co się wpisuje, na stosowanie spacji i przecinków"- wyjaśnia radca prawny Marek Niczyporuk z Kancelarii MSDS Legal.

Zakupy stacjonarne vs zakupy w sieci - gdzie Polacy robią zakupy?

Aż 58% zainteresowanych kupnem sprzętu elektronicznego chce go nabywać w Internecie - takie wnioski płyną z badania Grupy AdRetail i Hiper-Com Poland. Badanie wskazuje, że zakupy stacjonarne robi 39% badanych, a wśród tych osób znajdują się głównie konsumenci i po 50. roku życia, a także osoby, które nie przyzwyczaiły się jeszcze do korzystania z nowych możliwości, jakie oferuje Internet. Wnioski są jednoznaczne - handel stacjonarny powoli przechodzi do historii.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

REKLAMA