REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy twój dostawca internetu wywiązuje się z umowy? Sprawdź to za pomocą aplikacji UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej uruchomił wersję testową darmowej aplikacji, dzięki której konsumenci mogą sprawdzić szybkość łącza internetowego dla komputerów stacjonarnych. Wynik pomiaru prędkości docelowo będzie mógł posłużyć jako podstawa do reklamowania usług dostawców internetu.

Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop wypoczynkowy

Zdarza się tak, że standard wykupionej wcześniej wycieczki znacznie różni się od tego, jaki gwarantowało biuro podróży w swojej ofercie. Co w sytuacji, gdy zamiast obiecywanego apartamentu zastajemy mały pokoik o niskim standardzie a zamiast widoku na morze z okna widać zniszczone blokowiska? Poniżej podpowiadamy, jak skutecznie bronić się przed nieuczciwymi biurami podróży.

Podróż z dronem - przewóz samolotem i bezpieczne loty za granicą

Jak zgodnie z prawem przewieźć drona samolotem? O czym pamiętać wykonując loty bezzałogowym statkiem powietrznym w kraju i za granicą? Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina o najważniejszych zasadach.

Polisa ubezpieczeniowa na wakacje - uwaga na wyłączenia

Polisa wakacyjna nie zawsze wystarczy na czas letniego urlopu. Konsumenci przed wyjazdem powinni znać zakres ochrony i uważać na wyłączenia. W niektórych przypadkach warto pomyśleć o dodatkowych opcjach ubezpieczenia.

REKLAMA

Kiedy przewoźnik odpowiada za zgubiony lub skradziony bagaż?

Kluczową kwestią dotyczącą odpowiedzialności przewoźnika za zgubiony lub skradziony bagaż jest miejsce, w którym zostawiliśmy nasze walizki, torby czy plecaki. Zgodnie z prawem, jeżeli podróżny nie może sam pilnować rzeczy i pozostawił je w miejscu specjalnie przeznaczonym na bagaż, a rzeczy te zaginęły, wówczas pełną odpowiedzialność poniesie przewoźnik. Kiedy jednak sam pasażer odpowiada za zaginiony bagaż?

Prowizje za sporządzenie aneksu umowy kredytowej – czy można domagać się zwrotu?

Cechą charakterystyczną wielu „umów frankowych” są aneksy, które konsumenci zawierali z bankami, aby choć częściowo ułatwić spłatę zaciągniętego kredytu. Przykładowe zmiany w umowie to: opcja spłaty kredytu bezpośrednio w walucie CHF zamiast w walucie PLN przeliczanej potem po kursie sprzedaży Banku z dnia dokonania spłat rat kapitałowo-odsetkowych, odroczenie spłat rat kapitałowych na okres kilkunastu miesięcy czy w końcu zmiana postanowień umowy kredytowej polegająca na przeliczaniu spłat rat kapitałowo-odsetkowych po średnim kursie CHF ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, a nie po kursie sprzedaży banku.

Upadłość niewypłacalnego przedsiębiorcy

Dłużnik będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w momencie powstania stanu niewypłacalności zobowiązany jest zgłosić wniosek o upadłość do właściwego sądu rejonowego. Jak pokazuje praktyka, jedynie nieliczni przedsiębiorcy podlegający wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej postępują właściwie w momencie utraty zdolności do wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Reklamacja nieudanej wycieczki - ułatwienia dla konsumentów od połowy 2018 r.

Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.

REKLAMA

Nowe zasady dotyczące terminów przedawnienia długów w 2018 r.

Od 9 lipca 2018 roku obowiązują nowe zasady dotyczące terminów przedawnienia długów. Jedną z najważniejszych zmian jest skrócenie podstawowego terminu przedawnienia do lat 6.

Platforma ODR czyli jak rozwiązać spór przez internet

Platforma ODR (ang. Online Dispute Resolution) obsługiwana przez Komisję Europejską to narzędzie internetowe pozwalające na rozwiązanie sporu z e-sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE. Z użyciem ODR możesz łatwo i szybko rozwiązać spór ze sprzedawcą lub klientem bez wychodzenia z domu.

Podróżni lepiej chronieni od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa o imprezach turystycznych. Celem nowych przepisów jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego.

Czy frankowicze powinni obawiać się krótszego okresu przedawnienia?

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przyprawiła konsumentów z umowami kredytowymi, szczególnie w walucie CHF o szybsze bicie serca.

Platforma ODR umożliwia rozwiązywanie sporów przez Internet

Dzięki platformie ODR obsługiwanej przez Komisję Europejską można rozwiązać spór ze sprzedawcą lub z klientem przez Internet. Jak to zrobić?

Sprzeciw wobec marketingu bezpośredniego (wzór)

Typową sytuacją, w której możemy zgłosić sprzeciw, jest przetwarzanie naszych danych w celach marketingowych. Za tym celem mogą się kryć rozmaite praktyki o różnym stopniu ingerencji w prywatność: od okazjonalnej wysyłki reklamowego mailingu na nasz adres, przez zbieranie okruchów naszych danych z różnych źródeł i tworzenie spójnego profilu, po monitorowanie naszej lokalizacji i analizowanie historii transakcji.

Ogłoszenie upadłości przez jednego z małżonków a majątek wspólny

Kwestia zawiązana z majątkiem wspólnym małżonków w przypadku ogłoszenia upadłości jednego z nich nie jest dostatecznie uregulowana. Niejasne przepisy powodują liczne problemy interpretacyjne, z którymi mierzą się sądy upadłościowe. Nie ma dzisiaj pewności, czy w przypadku ogłoszenia upadłości przez jednego z małżonków ich majątek wspólny zostanie zaliczony do masy upadłości w całości czy tylko w udziale.

Telefon z zagranicy? Oddzwaniaj z głową - UKE ostrzega!

Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed podejrzanymi telefonami z numerów międzynarodowych i oddzwanianiem na te numery - jest to oszustwo, które może skończyć się naliczeniem wysokich opłat przez operatora. Numery zagraniczne, z których dzwonią oszuści do złudzenia przypominają krajowe numery stacjonarne. Sprawdź numer i oddzwaniaj z głową!

Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?

Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?

Korzystne zmiany dotyczące upadłości konsumenckiej w 2018 roku

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej może być ostatnią deską ratunku, aby rozwiązać problem ciążących na nas zobowiązań pieniężnych. Choć zainteresowanie skorzystaniem z instytucji upadłości konsumenckiej w ostatnich latach rośnie (ok. 4,4 tys. osób w 2016 roku i ok. 5,5 tys. osób w 2017 roku), to w bieżącym roku planowana jest zmiana w przepisach dotyczących upadłości konsumenckiej, która ma ułatwić konsumentom uwolnienie się od długów.

Facebook ma lepiej chronić dane użytkowników

Facebook ma nagradzać osoby, które zgłoszą nadużycia dotyczące wykorzystywania danych osobowych użytkowników. Inną ważną dla konsumentów zmianą jest brak możliwości wyszukiwania użytkowników za pomocą adresu e-mail.

Dodatkowa zgoda dla usług Premium Rate

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego ma zabezpieczyć użytkowników przed ponoszeniem dodatkowych opłat z tytułu niechcianych usług Premium Rate. Co się zmieni?

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu 2018

Osoby podróżujące pociągiem często odczuwają negatywne skutki opóźnienia pociągu. Wielu z nich zastanawia się, czy należy im się odszkodowanie za opóźniony pociąg. Co na to prawo?

Reklamacja usługi pocztowej - uprawnieni, terminy

Reklamacja usługi pocztowej to jedno z uprawnień przysługujących konsumentom. Kto może wnieść reklamację i w jakim terminie? Kiedy zwrócić się o pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej?

Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Do sprawdzenia historii samochodu sprowadzonego z zagranicy niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. Portal historiapojazdu.gov.pl umożliwia sprawdzenie przeszłości pojazdów z wybranych krajów europejskich, USA i Kanady.

Jak bezpiecznie grillować?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie grilla, podpałki czy środka biobójczego? UOKiK radzi, jak bezpiecznie grillować.

Produkty kosmetyczne - większe bezpieczeństwo konsumentów

1 czerwca 2018 (z kilkoma wyjątkami) mają wejść w życie przepisy, dotyczące nadzoru nad produktami kosmetycznymi. Celem jest dostosowanie naszego prawa do przepisów unijnych i zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów.

Uważaj na to co zjesz w majówkę - UOKiK ostrzega i radzi

Zbliża się majówka. Wielu Polaków szykuje się na wyjazd, podczas którego będą jadać w restauracjach. Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje.

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Przekazanie żywności na cele społeczne – nowy obowiązek sprzedawców?

Sprzedawcy żywności mają przekazywać organizacjom pozarządowym żywność na cele społeczne. W przeciwnym razie uiszczą odpowiednie opłaty. Tak wynika z senackiego projektu ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.

Zakaz handlu w niedzielę w Europie - lista państw, mapa

Gdzie w Europie obowiązuje zakaz handlu (całkowity lub częściowy)? Prezentujemy badanie Europejskiego Centrum Konsumenckiego, uwzględniającego kraje Unii Europejskiej, Norwegię oraz Islandię. ECK poza informacjami, dotyczącymi poszczególnych państw przygotowało także pomocną mapę.

Waluty wirtualne 2018 - nowe przepisy

Podpisana przez Prezydenta pod koniec marca 2018 r. ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wprowadza definicję wirtualnej waluty. Jakie jeszcze regulacje znalazły się w nowych przepisach?

Jak płacić za zagraniczne zakupy przez internet?

Często podczas zagranicznych e-zakupów musimy zapłacić za produkt w innej walucie niż „złotówka”. Wiąże się to z koniecznością przewalutowania. Jakie ma to znaczenie przy ewentualnym zwrocie towaru lub reklamacji?

Konsument oszukany przez konsultanta - jakie ma prawa?

Konsument , który jest przekonany, że został oszukany przez konsultanta powinien mieć możliwość odsłuchania rozmowy. Co zrobić w sytuacji, gdy operator odmawia udostępnienia nagrania?

Odszkodowanie za opóźniony pociąg

W przypadku gdy pociąg twój pociąg opóźnił się masz prawo dochodzić odszkodowania. Urząd Transportu Kolejowego wskazuje kiedy odszkodowanie nam przysługuje oraz kiedy przewoźnik może nie udzielić odszkodowania lub ograniczyć jego wysokość.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy pożyczki przez konsumenta – wzór

Konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy pożyczki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Pożyczkodawca do umowy pożyczki powinien dołączyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy pożyczki. Sprawdź jak powinno wyglądać takie oświadczenie.

Odstąpienie od umowy pożyczki przez konsumenta

Pożyczkobiorca będący konsumentem może odstąpić od umowy pożyczki bez dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy. Co więcej, nie ma konieczności uzasadniania takiego wypowiedzenia. Jak odstąpić od umowy pożyczki?

Niedozwolone klauzule w umowie pożyczki - UOKiK znowu w akcji

UOKiK zbadał wzorce umów sporządzanych przez pośrednika finansowego EGF Council. Kontrola wykazała umyślne stosowanie klauzul niedozwolonych w umowie pożyczki. Za stosowanie klauzul niedozwolonych prezes UOKiK nałożył na EGF Council ponad 5,7 mln zł kar.

Dostęp do filmów i muzyki online w Unii Europejskiej

1 kwietnia 2018 r. weszły w życie przepisy, które umożliwiają konsumentom korzystanie z wykupionych treści online także podczas podróży po krajach Unii Europejskiej. Kto odniesie korzyść z nowych regulacji?

Skargi na nieuczciwych e-sprzedawców zdarzają się rzadko

Większość konsumentów składa skargi na nieuczciwych e-sprzedawców przy stracie wyższej niż 300 zł. Zdaniem Federacji Konsumentów poszkodowani klienci nie wiedzą, gdzie szukać pomocy.

Większa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym

Lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi m.in. z sms-ami premium ma zapewnić rządowa nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, którą w czwartek uchwalił Sejm.

Przedświąteczne zakupy - poradnik dla konsumentów

Na co zwrócić uwagę podczas przedświątecznych zakupów? Jakie normy powinny spełniać naczynia żaroodporne, odkurzacze czy detergenty?

Nowe narzędzia do walki z sms-ami premium

Rząd proponuje nowe mechanizmy prawne mające na celu walkę z nadużyciami związanymi z sms-ami premium. Jednym z założeń nowelizacji jest wprowadzenie limitu 35 zł oraz możliwości całkowitej blokady tego rodzaju usług.

15 marca Światowy Dzień Konsumenta

Jakie wyzwania przed instytucjami chroniącymi prawa konsumenta stawiają internet i nowoczesne technologie? Nad tymi problemami zastanawiają się uczestnicy Kongresu Konsument 2018, który odbywa się z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Reklamacja usługi turystycznej - zmiany w 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. konsument będzie mógł zareklamować usługę turystyczną w ciągu trzech lat od jej zakończenia. Nowe przepisy na nowo określają pojęcie usługi turystycznej i dają większe uprawnienia konsumentom.

Krótsze okresy przedawnienia roszczeń majątkowych

Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje zmianę przepisów, polegającą na skróceniu okresu przedawnienia w przypadku relacji konsument –  konsument i konsument – przedsiębiorca. Ponadto nie będzie można dochodzić przed sądem roszczeń przedawnionych.

Upadłość konsumencka i płynące z niej korzyści

Popadnięcie w długi nie musi oznaczać bankructwa i wylądowania „na bruku”. Jedną z dróg do uwolnienia się od zadłużenia wobec wierzycieli jest instytucja upadłości konsumenckiej. Jednak jakie korzyści osiąga osoba, która zdecyduje się złożyć wniosek o upadłość konsumencką?

RODO 2018: Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do bycia zapomnianym jest jednym z uprawnień, zagwarantowanych przez przepisy RODO. Jak korzystać z tego prawa? Kiedy usunięcie naszych danych nie będzie możliwe?

Czy można robić zdjęcia cenom produktów? UOKiK odpowiada: tak, to twoje prawo!

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) trafia coraz więcej skarg na sprzedawców zabraniających robienia zdjęć cenom produktów i skanowania kodów kreskowych. Jak twierdzi UOKiK każdy konsument ma prawo do porównywania cen - zabranianie takiego działania można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową. Jednocześnie UOKiK wystąpił do 25 przedsiębiorców z prośbą o wyjaśnienia w tej sprawie.

Krótszy ogólny termin przedawnienia i większa ochrona konsumenta

Od 23 stycznia br. Sejm pracuje nad skróceniem ogólnego terminu przedawnienia. Przedmiotem obrad jest projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dla wierzycieli ważne jest to, że zgodnie z zapisami projektu nowe przepisy będą miały zastosowanie także do roszczeń powstałych przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Zmiany w terminach przedawnienia roszczeń - skutki dla przedsiębiorców

Rząd panuje duże zmiany w terminach przedawnienia roszczeń. Nowe regulacje mogą przyczynić się do umocnienia pewności obrotu gospodarczego. Jednak jego najbardziej aktywnym uczestnikom, tj. przedsiębiorcom, ustawodawca znów nie ułatwia życia, dając konsumentom wachlarz kolejnych przewag w starciu z przedsiębiorcami.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

REKLAMA