REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Działania KNF powinny mieć charakter wyprzedzający, aby chronić interesy banków, a także uczestników rynku finansowego. Już wielokrotnie KNF pokazała, że jej działania były opóźnione lub nietrafione. Przykładem takich działań może być chociażby wprowadzenie w 2022 roku restrykcyjnego sposobu wyliczania zdolności kredytowej w czasie, kiedy główny ruch na stopach procentowych już się dokonał, czy też rekomendacja związana z ograniczeniem udzielania kredytów walutowych wtedy, kiedy ryzyko zmiany kursu było niewielkie. Nawet nie warto wspominać o rekomendacjach co do samej konstrukcji umów walutowych, które po wielu latach okazały się niedozwolone – bo tutaj ewidentnie KNF zezwoliła na takie praktyki. Działania interwencyjne przeważnie następowały, kiedy już interwencja nie była konieczna. W stanowiskach KNF można znaleźć błędy interpretacyjne, za które banki zapłacą w przyszłości. Podobna sytuacja dotyczy stosowania klauzul awaryjnych w umowach kredytowych. Mimo że banki powinny zawierać w umowach klauzule, które mówią o sposobie postępowania w przypadku zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego (wtedy jedynym był WIBOR) już od 1 stycznia 2018 roku, to KNF dała bankom wytyczne dopiero w 2021.
Działalność instytucji pożyczkowych w zakresie udzielania kredytu konsumenckiego od 1 stycznia 2024 r. będzie podlegała nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego - przypomniała KNF. Nowe obowiązki wprowadza nowela ustaw w celu przeciwdziałania lichwie.
Komisja Nadzoru Finansowego w dniu 26 czerwca 2023 r. przyjęła nową Rekomendację U dotyczącą dobrych praktyk w zakresie bancassurance. Rekomendacja U ma poprawić standardy działalności w obszarze bancassurance oraz określić warunki dla stabilnego rozwoju tego rynku. Najważniejszym elementem nowej Rekomendacji U jest zapewnienie odpowiedniej wartości dla klienta produktów ubezpieczeniowych, oferowanych w ramach bancassurance.
Komisja Nadzoru Finansowego w dniu 19 czerwca 2023 r. jednogłośnie przyjęła nowelizację Rekomendacji S dotyczącej dobrych praktyk w zakresie zarządzania ekspozycjami kredytowymi zabezpieczonymi hipotecznie. Nowelizacja Rekomendacji S jest konieczna w szczególności z uwagi na zmiany prawa (m.in. rządowym programem "Bezpieczny kredyt 2 proc."). Nowelizacja wejdzie w życie 20 czerwca 2023 r. ale banki będą miały czas na dostosowanie się do zmian Rekomendacji S w maksymalnym terminie do 1 lipca 2024 r.
REKLAMA
"Przy kredytach opartych o wskaźnik WIBOR wszyscy powinniśmy wyciągnąć wnioski ze sprawy frankowej, że jeśli nie będzie odpowiednio wczesnej i stanowczej reakcji instytucji, które mają stać na straży stabilności sektora finansowego, sytuacja może się wymknąć spod kontroli” – powiedział PAP Biznes Jacek Jastrzębski, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego złagodził warunki oceny zdolności kredytowej i wskazał, że najniższy, minimalny poziom bufora (2,5 p.p.) powinien być stosowany dla kredytów z tymczasowo stałą stopą proc., a dla kredytów ze zmienną stopą proc. bufor powinien być adekwatnie wyższy - poinformował PAP Biznes Jacek Barszczewski, rzecznik UKNF.
REKLAMA
Program Innovation Hub, który działa od początku 2018 r., jest realizowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Projekt ten wspiera nowoczesne inicjatywy na rynku innowacji finansowych (FinTech). Do programu zgłosiło się już 35 firm. Jak funkcjonuje program i jak będzie się rozwijał?
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).
REKLAMA