REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Hr, Dane osobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RODO a wykreślenie z rejestru dłużników

Ochrona danych osobowych wynikając a z przepisów RODO nie powoduje wykreślenia z rejestru dłużników. Zgoda dłużnika na przetwarzanie danych osobowych nie jest potrzebna.

Wyższe koszty pracy w 2020 r. - skutki

Wyższe koszty pracy w 2020 r. będą wynikiem podniesienia płacy minimalnej, wdrożenia PPK oraz zniesienia limitu 30-krotności składek ZUS. Jakie będą skutki nowych rozwiązań?

Kongres Profesjonalistów HR

W dniach 5-6 grudnia w hotelu Novotel Airport w Warszawie odbędzie się kolejna odsłona Kongresu Profesjonalistów HR. Tematem przewodnim wydarzenia będzie HR 4.0 - nowe kompetencje HR w obliczu zwinnej transformacji biznesu. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

REKLAMA

Elastyczne formy zatrudnienia w Polsce i na świecie

Żeby sprostać wyzwaniom nowoczesności i sprawnie funkcjonować w zglobalizowanym świecie, przedsiębiorstwo musi stale reagować na zmieniające się potrzeby rynkowe, jednocześnie nie zapominając o tym, że głównym celem jego działania jest maksymalizacja zysków. Elastyczne formy zatrudnienia mogą stanowić odpowiedź na stale dokonujące się przeobrażenia na rynku pracy, a i pozwalają zmniejszyć koszty funkcjonowania firmy. Jak wykorzystuje się je w Polsce i na świecie? Które rozwiązania stosowane są najczęściej?

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

W jakim zakresie Google jest administratorem danych osobowych - wyrok TSUE

W wyroku w sprawie C-136/17 Trybunał rozstrzygnął, że operator wyszukiwarki jest administratorem danych osobowych w zakresie czynności przetwarzania jakim jest odsyłanie do strony zawierającej dane osobowe i wyświetlanie tego linku na liście wyników. Tym samym podlega regulacji przepisów o ochronie danych osobowych, w tym w zakresie spełniania przesłanek legalizacyjnych przetwarzania i zakazu przetwarzania danych osobowych wrażliwych. Wyrok omawia dr Dominik Lubasz.

Prawo do bycia zapomnianym nie obejmuje wszystkich wersji językowych wyszukiwarki Google - wyrok TSUE

W wyroku z 24 września 2019 r. w sprawie C-507/17 Google LLC/CNIL Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że operator wyszukiwarki internetowej nie jest zobowiązany do usunięcia linków ze wszystkich wersji swej wyszukiwarki. Natomiast jest zobowiązany do usunięcia linków z wersji odpowiadających wszystkim państwom członkowskim UE oraz do zastosowania środków zniechęcających internautów do uzyskiwania, z terenu któregoś z państw członkowskich, dostępu do spornych linków zamieszczonych w funkcjonujących poza Unią wersjach tej wyszukiwarki. Wyrok przedstawia dr Dominik Lubasz.

REKLAMA

Kim jest dyrektor do spraw szczęścia?

Słowo "pracoszczęście" pochodzi z języka duńskiego (arbejdsglaede) i określa nowy trend na rynku pracy. W związku z dużą konkurencją na rynku pracy firmy starają się być coraz bardziej atrakcyjne w oczach potencjalnych pracowników. Kim jest dyrektor do spraw szczęścia i jakie ma zadania?

Podwyżka czy nowy pracownik?

Co jest lepszym rozwiązaniem z puntu widzenia pracodawcy - podwyżka dla dotychczasowego pracownika czy zatrudnienie nowego?

Prawie 3 miliony złotych kary za naruszenie przepisów RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.

Kandydaci do pracy nie stawiają się na rozmowy kwalifikacyjne

Coraz częściej kandydaci do pracy nie stawiają się na rozmowy kwalifikacyjne. Zdarzają się sytuacje, że na 10 osób zaproszonych na rozmowę rekrutacyjną nie przychodzi ani jedna. Jak walczyć z tym zjawiskiem?

Wynagrodzenie to nie wszystko. Jak często i dlaczego Polacy zmieniają pracę?

Charakterystyczną cechą XXI wieku jest zmienność, o której często mówi się, że jest jedyną pewną współczesnego świata. Zmieniają się wartości, wyzwania i problemy. Przemianom podlega nasze podejście do zarabiania, jak również do samej pracy i zatrudnienia. Charakterystyczne dla obecnych czasów jest też ciągłe dokształcanie i przekwalifikowanie się pracowników. Dlatego tradycyjna kariera polegająca na osiąganiu kolejnych szczebli rozwoju, rozumiana również jako związanie się z jedną firmą na całe życie, odeszły do przeszłości. O tym, jak kształtuje się współczesny rynek pracy oraz jak często Polacy zmieniają pracę, opowiada Beata Pisula, specjalistka międzynarodowego portalu pracy Talinkme.pl.

5 typów osobowości pracowników i ich wymagania w stosunku do miejsca pracy

Okazuje się, że wymagania pracowników w stosunku do miejsca pracy wynikają nie z wieku czy płci, lecz z typów ich osobowości. Jakie 5 rodzajów osobowości można wyróżnić? Co cenią najbardziej? Jak stworzyć dla nich idealne miejsce pracy?

Sygnaliści (whistleblowing) w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2018 poz. 723) nałożyła (w art. 53) na Instytucje obowiązane obowiązek opracowania i wdrożenia wewnętrznych procedur anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Z jakiego powodu Polacy zmieniają pracę?

Polacy coraz częściej zmieniają pracę i bezpośrednio po zakończonej współpracy z jednym pracodawcą rozpoczynają karierę w innej firmie. Kiedy decydują się na rozwiązanie umowy? Jakie są najczęstsze powody zmiany pracodawcy?

Kserowanie dowodu osobistego przez bank nie zawsze możliwe - opinia PUODO

Bank nie zawsze może kserować dowód osobisty. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych podkreśla, iż niekiedy wystarczy spisanie danych z dokumentu tożsamości.

Open space i hot desk - wady i zalety

Open space to rozmieszczenie wielu stanowisk pracy w jednej dużej przestrzeni biurowej. Natomiast hot desk stanowi model zarządzania przestrzenią biurową polegający na nieprzypisywaniu stanowiska pracy do konkretnego pracownika. Jakie są ich wady i zalety?

Kiedy bank ma prawo kserować dowód osobisty - wytyczne UODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezentuje wykładnię, że art. 112b ustawy Prawo bankowe nie pozwala bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości.

Jak rekrutacja i rynek HR zmienią się w ciągu najbliższych 10 lat

Otaczający nas świat zmienia się w błyskawicznym tempie. Technologie zaczynają dominować w nowych obszarach życia. Będąc świadkami tych zmian demograficznych i społecznych, musimy nieustannie się dokształcać oraz zmieniać podejście, również w kwestii sposobów oraz jakości pracy. Już teraz możemy zauważyć znaczące przeobrażenia rynku rekrutacji oraz HR. O tym, czy za 10 lat rozmowy kwalifikacyjne będą przeprowadzane przez roboty opowiada specjalistka międzynarodowego portalu pracy Talinkme.pl, Beata Pisula.

Sztuczna inteligencja wymusi zmiany prawa

Wzrasta popularność produktów i usług wykorzystujących modele i narzędzia sztucznej inteligencji. Jednocześnie w wielu krajach, w tym w Polsce, przepisy nie są w pełni dostosowane do postępu technologicznego.

Podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych

Formą promocji, z jakiej korzysta wiele podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, jest fanpage na Facebooku. Założenie go nie wymaga skomplikowanej wiedzy. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że pomimo tego, iż administratorem serwisu jest Facebook, to podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych.

Grywalizacja narzędziem motywacji i rozwoju pracowników

Grywalizacja w pracy łączy elementy gry i rywalizacji. To narzędzie budujące motywację i wspomagające rozwój pracowników.

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Wtyczka „Lubię to” a RODO

Wtyczka "Lubię to" pojawia się na wielu stronach internetowych. Czy użycie wtyczki „Lubię to” prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi?

Jak stworzyć użyteczną dokumentację ochrony danych?

Prowadzenie dokumentacji ochrony danych to obowiązek, który nie ogranicza się do posiadania wewnętrznych procedur na wypadek kontroli UODO. Funkcją dokumentacji jest przede wszystkim uświadamianie pracowników, w jaki sposób powinni postępować z danymi osobowymi. Poniżej udzielamy wskazówek, jak osiągnąć ten cel.

Dane osobowe gromadzone w ramach „Niebieskiej Karty” - opinia PUODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwraca uwagę na konieczność określenia katalogu dokumentów i danych zgromadzonych w ramach procedury "Niebieska Karta". Zdaniem PUODO nie tylko ustawa wymaga zmian.

Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami

Wiele pokoleń pracowników w jednej firmie stanowi wyzwanie dla pracodawców. Czym różnią się od siebie młodsi i starsi pracownicy? Jak pogodzić występujące w zespole odmienności?

HR – wczoraj – dziś – jutro. HR (R)evolution

Ostatnie 25 lat to bardzo dynamiczny okres w rozwoju działów HR w polskich firmach. Przez ten krótki czas działy HR przeszły drogę od działów kadr, które tylko w sposób admnistracyjno -  kadrowy obsługiwały pracowników, aż do HR Biznes Partnerów aktywnie wspierających rozwój i towarzyszących pracownikom na każdym etapie ścieżki zawodowej w firmie. Minęło zaledwie ćwierć wieku – niedużo – jednak zmiany jakie zaszły w tym czasie w świadomości pracodawców i pracowników można porównać do skutków rewolucji przemysłowej XIX wieku. W procesie zmiany świadomości jedną z najważniejszych ról odegrali pracownicy działów HR, którzy wiele rozwiązań wprowadzali na żywym organizmie w czasach, gdy w Polsce rodziła się i kształtowała polityka personalna wielu firm.

Candidate Experience krok po kroku

Candidate Experience to pojęcie od wielu lat znane w branży HR, z powodzeniem wykorzystywane jest przy budowaniu wizerunku marek. Dlatego też w sytuacji silnej pozycji kandydata na runku pracy, stale wzrasta świadomość konieczności zadbania o obszar employer brandingowy firmy, który zaczyna się już na etapie zamieszczenia ogłoszenia o pracę. Jak wygląda Candidate Experience budowany przy współpracy z agencją doradztwa personalnego? Na to pytanie odpowiada Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People.

Jak zabezpieczyć firmę i klientów przed utratą danych?

Internet stanowi obecnie najpopularniejsze narzędzie komunikacji. Za jego pośrednictwem przesyłane są ogromne ilości danych, z których spora część to tzw, dane poufne (wrażliwe), a zatem informacje o szczególnej wartości dla ich właścicieli, a także przedsiębiorstw. Ze względu na ich znaczenie, powinny one (a niektóre z nich w świetle prawa muszą(!)) być odpowiednio zabezpieczane. Najważniejszą metodą ich ochrony jest aktualny certyfikat SSL.

Kserokopie dowodów osobistych – legalne czy nie?

W pierwszym tygodniu lipca Polskę obiegła informacja o tym, że kopiowanie dowodów osobistych stanie się nielegalne. Ma to związek z wchodzącą w życie ustawą o dokumentach publicznych. Czy faktycznie, jak donosi prasa, za kserowanie dowodu osobistego przez pracodawcę ma grozić kara dwóch lat pozbawienia wolności?

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

Przetwarzanie danych osobowych z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności przez pracodawcę po 4 maja 2019 r.

Na mocy ustawy wdrażającej RODO do Kodeksu pracy wprowadzono regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych osób ubiegających się o pracę oraz pracowników. Jak pracodawca po 4 maja 2019 r. powinien przetwarzać dane z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności?

Jak samorządy radzą sobie z RODO?

Minęło ponad 13 miesięcy od wejścia w życie RODO. Ponieważ samorządy przetwarzają bardzo dużo naszych danych osobowych, często należących do szczególnych kategorii (dawnej zwanych danymi wrażliwymi lub sensytywnymi) pojawia się pytanie jak samorządy radzą sobie z RODO.

Nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi

RODO wprowadza wiele istotnych obowiązków i ograniczeń dla procesora. Sprawdź nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi.

RODO: Koncepcja one stop shop w kodyfikacji europejskiej

One stop shop to zasada, zgodnie z którą administrator danych powinien podlegać nadzorowi tylko jednego krajowego organu ochrony danych, nawet gdy prowadzi działalność w wielu państwach UE. Instytucja ta bez wątpienia będzie korzystna m.in. dla grup kapitałowych czy też przedsiębiorstw prowadzących biznes międzynarodowy.

Administrator danych osobowych w sektorze publicznym

Administratorem danych osobowych jest zawsze sam organ administracji, nie zaś obsługujący go urząd. Sprawdź kto może być administratorem danych w jednostkach samorządowych.

Gdzie szukać pracy w sezonie wakacyjnym?

W III kwartale 2019 r. najwięcej pracowników będą poszukiwały firmy z sektora: transportu, logistyki, produkcji przemysłowej oraz przemysłu wydobywczego. W którym regionie Polski firmy będą zwiększały zatrudnienie w sezonie wakacyjnym? Gdzie przewiduje się redukcję etatów?

Brokerzy danych - wirtualny cień konsumentów

Działalność brokerów danych polega na zdobywaniu (generowaniu i skupowaniu), syntetyzowaniu i odsprzedawaniu danych o nas samych. Obecnie firmy skupiające brokerów danych to jedne z najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw na świecie.

Postępowanie administratorów z sektora publicznego w przypadku naruszeń ochrony danych

Urząd Ochrony Danych Osobowych odpowiedział na pytanie jak administratorzy powinni postępować w przypadku naruszeń ochrony danych. Publikujemy informator "Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych".

Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z RODO?

Ogólne rozporządzenie ochrony danych osobowych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z nowymi przepisami?

Jak RODO zmieniło polskie firmy

Wejście w życie nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) skutkowało istotnymi zmianami w 89% polskich firm – tak wynika z przygotowanego przez EY Polska raportu „Rok z RODO. Stosowanie RODO w firmach – szanse i zagrożenia”.

Inspektor Ochrony Danych w sądach

Obowiązujące od 25 maja 2018 r. akty prawne regulujące kwestie związane z ochroną danych osobowych określają zasady wyznaczania, kompetencje i zadania oraz status inspektora ochrony danych (dalej jako IOD). Osoba wyznaczona do pełnienia tej roli ma szczególny obowiązek czuwania nad przestrzeganiem w organizacji przepisów o ochronie danych oraz udzielania zaleceń co do oceny skutków danych. W przypadkach wskazanych w poszczególnych aktach normatywnych określone podmioty są zobligowane do wyznaczenia IOD z uwagi na charakter wykonywanych zadań oraz zakres i rodzaj przetwarzanych danych. Wśród tych podmiotów wskazać należy na sądy, przy czym regulacje prawne związane z obowiązkiem wyznaczenia IOD i jego zadaniami rozproszone są w kilku aktach prawnych.

Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy

Jak już wspomniałam w poprzednim artykule, akta osobowe, są tylko częścią dokumentacji pracowniczej, którą zobowiązany jest prowadzić pracodawca. Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy to m.in.: dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego, a także karta (lista) wypłaconego wynagrodzenia za pracę.

Jak prowadzić akta osobowe pracownika od stycznia 2019 r.?

Jednym z pierwszych zadań jakie dostaje debiutująca kadrowa jest porządkowanie dokumentów pracowniczych, a w szczególności wpinanie dokumentów do akt osobowych, zakładanie teczek albo porządkowanie i wpinanie pozostałej dokumentacji związanej z zatrudnieniem pracownika. Jest to dobre wprowadzenie do pracy w zawodzie kadrowca.

Dyrektor ds. marketingu (branża FMCG) - zarobki, obowiązki 2019

Dyrektor ds. marketingu branży FMCG nadzoruje wszystkie działania marketingowe firmy. Co należy do jego obowiązków? Ile w 2019 r. zarabia dyrektor ds. marketingu? Na jakie premie może liczyć?

Etyka w rekrutacji

Rekrutacja pracownika wymaga odpowiedniego podejścia do kandydata do pracy. Proces pozyskiwania nowego pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy. Warto więc dbać o etykę podczas rekrutacji pracownika.

Umiejętności miękkie w branży IT

Obecnie w branży IT pożądane są kompetencje miękkie. Specjaliści z tej branży powinni zainwestować w rozwój umiejętności negocjacyjnych, komunikacyjnych czy biznesowych - radzi ekspert.

Obowiązki informacyjne w art. 13 RODO a zamówienia publiczne

Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.

REKLAMA