REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Formularz, Wzór

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nakaz zapłaty - krótki poradnik dla dłużnika

Sąd wydaje nakaz zapłaty na posiedzeniu niejawnym i dopiero w dalszej kolejności zostaje on, wraz z pozwem, doręczony pozwanemu. Otrzymana zatem pocztą przesyłka z sądu, w której znajduje się nakaz zapłaty jest często zaskoczeniem dla pozwanych. Ze zdziwieniem przyjmują oni fakt, że nakaz został wydany bez ich wiedzy i udziału, czyli przed tym, gdy w ogóle uzyskali wiedzę, że zostali pozwani.

Wzór oświadczenia majątkowego 2018 r.

Ustawa o jawności życia publicznego wymusiła przygotowanie nowego wzoru oświadczenia majątkowego.

Wezwanie do zapłaty wraz z wezwaniem do zapłaty odsetek - wzór

Wezwanie do zapłaty wraz z wezwaniem do zapłaty odsetek stosuje się w celu „przypomnienia” dłużnikowi o spoczywającym na nim obowiązku spełnienia świadczenia. Dokument ten jest także nazywany „przedsądowym wezwaniem do zapłaty”. Dokument taki jest stosowany z uwagi na praktykę powszechnie występującą w obrocie gospodarczym.

Elektroniczne biuro podawcze od 2016 r.

Ustawa przewiduje możliwość wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną i dokonywania doręczeń elektronicznych (za pomocą aplikacji „elektroniczne biuro podawcze”) we wszystkich sprawach cywilnych, gospodarczych, rodzinnych i w postępowaniach egzekucyjnych, które są prowadzone przez komornika.

REKLAMA

Standaryzacja pism urzędowych

W dniu 25 grudnia 2014 roku wchodzą w życie nowe przepisy wprowadzające wzory pism stosowanych w procedurach administracyjnych. Standaryzacja pism ma na celu ułatwienie, m. in. uzyskania wpisów w odpowiednim rejestrze czy wydanie zezwolenia. Czas pokaże czy rzeczywiście nowe przepisy uproszczą życie przeciętnego Kowalskiego czy po raz kolejny wprowadzą wyłącznie chaos i okażą się czczymi obietnicami.

Urlop rodzicielski - wzór wniosku

Bezpośrednio po wykorzystaniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego, rodzice mają prawo do urlopu rodzicielskiego trwającego 26 tygodni (art. 1821a § 1 k.p.). Urlop rodzicielski może być podzielony maksymalnie na 3 części, przypadające jedna po drugiej i trwające minimum 8 tygodni. Z urlopu rodzicielskiego mogą korzystać oboje rodzice równocześnie. W takim przypadku wymiar urlopu wykorzystanego przez każde z nich sumuje się.

Rozwiązanie umowy zlecenie

Rozwiązanie umowy zlecenie może nastąpić za wypowiedzeniem. Jak zgodnie z KC może dojść do rozwiązania umowy zlecenia? Czy wypowiedzenia można dokonać tylko z ważnych powodów? Czy jest różnica pomiędzy umową na czas określony i nieokreślony? Czy rozwiązać umowę może zarówno zleceniodawca i zleceniobiorca? Kiedy dochodzi do rozwiązania zlecenia w trybie natychmiastowym? Jak wypowiedzieć umowę? Pobierz wzór.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

REKLAMA

Nowe urlopy wychowawcze pracowników i uprawnienia rodzicielskie przedsiębiorców

Pracownik-rodzic może wykorzystać maksymalnie 35 miesięcy urlopu wychowawczego, a nie tak jak dotychczas 3 lata. Jeden miesiąc urlopu wychowawczego został bowiem zarezerwowany wyłącznie dla jednego pracownika-rodzica i nie może z niego skorzystać drugi z rodziców. To najważniejsza zmiana z obowiązujących od 1 października 2013 r. nowych zasad udzielania urlopów wychowawczych.

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem (art. 188)

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem reguluje art. 188 Kodeksu pracy. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika - WZÓR PISMA

Wypowiedzenie umowy to najczęstsza forma rozwiązania stosunku pracy. Większość umów o pracę, a już na pewno umowę zawartą na czas nieokreślony, można wypowiedzieć. Aby skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę jedna ze stron musi skutecznie doręczyć drugiej dokument wypowiedzenia.

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia - WZÓR PISMA

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia może dokonać się z inicjatywy pracownika. Art. 55 Kodeksu pracy daje pracownikowi możliwość rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy. Pobierz wzór pisma.

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron - WZÓR PISMA

Zgodnie z przepisami prawa pracy każdą umowę o pracę można rozwiązać za porozumieniem stron. W takim wypadku strony umawiają się kiedy ulega rozwiązaniu stosunek pracy i od kiedy pracownik nie musi świadczyć pracy.

Umowa o pracę na czas określony - WZÓR UMOWY

Na podstawie umowy o pracę na czas określony pracodawca zobowiązuje się zatrudnić pracownika za wynagrodzeniem a ten ostatni zobowiązuje się do świadczenia pracy pod kierownictwem pracodawcy. Umowa ulega rozwiązaniu po upływie przewidzianego w niej czasu. Jak wygląda wzór umowy o pracę na czas określony?

Umowa o pracę zawarta na czas nieokreślony - WZÓR UMOWY

Umowa o pracę na czas nieokreślony jest podstawową umową w prawie pracy. Umowa ta wygasa jedynie w przypadku rozwiązania jej przez jedną ze stron, za wypowiedzeniem, lub w ramach porozumienia stron. Jaki jest wzór umowy na czas nieokreślony?

Co zrobić, żeby się wymeldować?

Z obowiązkiem zameldowania ściśle związany jest również obowiązek wymeldowania się, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania. Zanim więc przeprowadzimy się do innego miasta, powinniśmy się wymeldować. Jak to zrobić?

Czy zaświadczenie o niekaralności można otrzymać przez Internet?

Obecnie, aby otrzymać zaświadczenia o niekaralności niezbędne jest złożenie wniosku na formularzu i uiszczenie stosownej opłaty. Być może wkrótce ulegnie to zmianie. Trwają prace nad nowelizacją ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, która umożliwi otrzymanie zaświadczenia przez Internet.

W jakich przypadkach pozew lub wniosek wymaga szczególnej formy?

Są sytuacje, w których Twój pozew lub wniosek powinien być sporządzony na urzędowym formularzu, który możesz pobrać z sądu.

Jak dochodzić uprawnień z rękojmi w sądzie?

Przy umowie sprzedaży, sprzedawca odpowiada względem kupującego za wady sprzedanej rzeczy. W sądzie, do określonej wartości przedmiotu, sprawy te będą rozpatrywane w postępowaniu uproszczonym. Co należy wiedzieć o dochodzeniu takich roszczeń?

Procedury obiegu dokumentów

Urzędy i firmy przywiązują zazwyczaj dużą wagę do treści i wyglądu dokumentów. Zdarza się jednak, że mniejszą do szybkiego i skutecznego ich obiegu - istotnego elementu funkcjonowania każdej jednostki.

Jak wypełnić pozew na formularzu P

Zakres spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym określa art. 505(1) kpc. W sprawach tych pozew wnosi się obligatoryjnie na urzędowym formularzu P

Uprzywilejowanie pracownika w postępowaniu z zakresu prawa pracy

Kodeks postępowania cywilnego zawiera odrębne regulacje odnoszące się do postępowania z zakresu prawa pracy. Uprzywilejowują one pracownika, uznawanego ze stronę słabszą w sporach z pracodawcą. Kodeks przewiduje szereg uproszczeń, o których warto pamiętać wytaczając powództwo przeciwko swojemu pracodawcy.

Kiedy pozew musi być wniesiony na formularzu

Wniesienie pozwu na formularzu jest wymagane, jeśli sprawa jest rozpatrywana w postępowaniu uproszczonym. Może tak się dziać w kilku przypadkach.

Jak napisać pozew na formularzu

Pozew w postępowaniu uproszczonym (niezależnie od tego, czego dotyczy konkretna sprawa w nim rozpatrywana) musi być złożony na formularzu. Ponieżej przedstawiamy wskazówki jak wypełnić formularz. 

Jak napisać pozew na formularzu?

Jeśli sprawa dotyczy roszczenia wartego mniej niż 10.000 zł lub dotyczącego najmu lokalu, lub czynszu w spółdzielni mieszkaniowej - pozew musi być wniesiony na specjalnym formularzu. Jak prawidłowo napisać pozew składany na formularzu?  

Jak napisać wniosek o założenie księgi wieczystej

Jeśli nabycie odrębnej własności lokalu nastąpiło na drodze sądowej, lub sami chcemy założyć księgę wieczystą dla mieszkania własnościowego - wówczas musimy złożyć właściwy wniosek do sądu wieczystoksięgowego. Jak prawidłowo napisać wniosek o założenie księgi wieczystej?

Jak wpisać nowego właściciela nieruchomości w księdze wieczystej

W przypadku odziedziczenia nieruchomości, lub uzyskania tytułu do nieruchomości w inny sposób na drodze sądowej (np. sądowego zniesienia współwłasności) – musimy dokonać wpisu w księdze wieczystej.

REKLAMA