REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Środek trwały czy wyposażenie?

Większość składników majątkowych, które wykorzystuje się w prowadzonej przez siebie działalności, są środkami trwałymi i będą zaliczane do ewidencji środków trwałych, ale niektóre z nich, które nie spełniają określonych wymogów prawnych, mogą być zaliczone do wyposażenia – ewidencji wyposażenia.

Brexit - jak wpłynie na polski biznes?

Impas w rozmowach pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską w sprawie warunków przeprowadzenia Brexitu może wywołać poważne konsekwencje dla wielu polskich firm. Skutki Brexitu będą na pewno odczuwalne zarówno w skali makro, a także mikro - na czym może ucierpieć polski biznes.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w prawie upadłościowym

Upadłość przedsiębiorcy może się wiązać nie tylko z daleko idącymi skutkami majątkowymi, ale także osobistymi. W najgorszym wypadku może zostać orzeczony wobec niego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli jednak nowy projekt rządowy zostanie wprowadzony, taki zakaz może okazać się jeszcze bardziej uciążliwy dla dłużników. Przyglądamy się najważniejszym zmianom w tej kwestii.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO

Cyberbezpieczeństwo to w ostatnim czasie coraz poważniejsze zagadnienie. Nie tylko RODO nakłada na przedsiębiorców nowe, istotne obowiązki. Od końca sierpnia 2018 r. obowiązuje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Polecamy książkę „Jeden na jeden – odważne rozmowy z pracownikami”

Mamy przyjemność zaprezentować książkę „Jeden na jeden – odważne rozmowy z pracownikami”, która ukazała się pod patronatem medialnym Infor. Autorkami są Inga Bielińska i Zofia Jakubczyńska. Książka zawiera praktyczne narzędzia niezbędne w pracy menedżera, które pozwolą przekuć codzienne, trudne rozmowy z pracownikami w rozwój.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 1 października br., limit ten wynosi 8 559 000 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Ulga podatkowa na B+R – coraz więcej firm inwestuje w badania i rozwój

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz poinformowała, że dwukrotnie zwiększyła się liczba firm, które skorzystały z ulgi podatkowej na badania i rozwój. Jej zdaniem, to, że coraz więcej firm wydaje pieniądze na B+R oznacza, że gospodarka zaczyna być "zdrowo innowacyjna".

REKLAMA

Nowe obowiązki dla firm wynikające z ustawy o cyberbezpieczeństwie

W dniu 28 sierpnia 2018 r. weszła w życie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, wprowadzająca środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii Europejskiej. Ustawa wdraża unijną dyrektywę NIS, tworząc w Polsce krajowy system cyberbezpieczeństwa. To kolejna po RODO ustawa mająca zapewnić zwiększone bezpieczeństwo danych.

Czy to ostatni moment na przeniesienie swojej firmy za granicę?

Na początku 2019 roku wprowadzony ma zostać tzw. „exit tax”, czyli podatek od przeniesienia firmy z Polski za granicę. Polegać ma to na opodatkowaniu niezrealizowanych zysków kapitałowych. Podstawą do tej zmiany jest unijna dyrektywa ATAD (2016/1164) dotycząca przeciwdziałania unikania opodatkowania.

Polacy zakładają coraz więcej firm

Na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej decyduje się coraz więcej osób. Okazuje się, że tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce zarejestrowano niemal ćwierć miliona nowych jednoosobowych firm, a ich łączną ilość na rynku przekroczyła 3 miliony. Czy w związku z tym możemy mówić o boomie przedsiębiorczości?

Podatkowe udogodnienia dla firm w ramach programu 3xP

Jednym z obecnie głoszonych haseł przez Ministerstwo Finansów jest „3xP w praktyce – podatkowe udogodnienia dla firm". Program ten zawiera dyrektywy mające określać nowe podejście do tworzenia i egzekwowania prawa, przede wszystkim podatkowego, przedstawiające system podatkowy w praktyce jako prosty, przyjazny i przejrzysty.

Prace nad nowymi produktami można rozliczyć z ulgą podatkową na B+R

W polskiej gospodarce wprowadzanie nowych produktów na rynek stało się niemal codziennością. Okazuje się jednak, że niewiele polskich przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku kosztów poniesionych na prace nad nowymi produktami można rozliczyć tzw. ulgę podatkową na B+R (badania i rozwój).

Pożyczka na rozwój dla małych firm - wnioski do 5 listopada 2018

Do 5 listopada trwa nabór wniosków o przyznanie "Pożyczki na rozwój". To niskooprocentowany kapitał na inwestycje od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Nowe zasad rozliczania samochodów w działalności gospodarczej od 1 stycznia 2019 r.

Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Brexit - skutki dla polskich przedsiębiorców

Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej zaplanowane jest na 30 marca 2019 r. Anglia jest trzecim największym partnerem handlowym Polski, co oznacza, że skutki Brexitu dotkną wielu rodzimych przedsiębiorców. W związku z powyższym Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało specjalny poradnik dla polskich przedsiębiorców.

Od ulgi na start po duży ZUS, czyli jakie składki może płacić przedsiębiorca

Przedsiębiorca ma obecnie kilka różnych możliwości rozliczania się z ZUS-em. Rodzaj oskładkowania można wybrać w zależności od spełnianych kryteriów i tym samym obniżyć wysokość danin. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorca może zostać zwolniony z opłacania składek ZUS.

Jak zapobiegać aferom finansowym? UOKiK ma propozycje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysunął kilka propozycji dotyczących zwiększenia nadzoru nad sprzedażą produktów finansowych. UOKiK proponuje m.in. by wprowadzić możliwość nakładania kar finansowych na menedżerów, wprowadzenie limitu wynagrodzenia prowizyjnego dla pośredników, a także stworzenie rejestru osób sprzedających produkty finansowe. Czy takie rozwiązania pozwolą uniknąć drugiego GetBack'u?

Świadczenia dodatkowe otrzymywane przez menedżerów

Zatrudnianie oraz motywowanie najlepszych menedżerów w przedsiębiorstwie to obecnie poważne wyzwanie dla właścicieli firm. Poza atrakcyjnym wynagrodzeniem podstawowym coraz bardziej istotne stają się świadczenia dodatkowe.

Likwidacja środka trwałego i odpis amortyzacyjny

Środki trwałe podlegające umorzeniu należy odpowiednio zaksięgować. Przeczytaj poniższy artykuł z przykładem, aby dowiedzieć się, jak poprawnie zaksięgować likwidację i odpis środka trwałego.

Jaki cel, taki miernik, czyli o wskaźnikach w służbie menedżera

Coraz więcej managerów zdaje sobie sprawę, że nie da się zarządzać skutecznie przedsiębiorstwem nie mając precyzyjnej informacji nt. efektywności poszczególnych procesów, jak i całościowych wyników firmy. Współczesny manager musi być sprawnym mechanikiem i diagnostą, mającym świadomość, że duża prędkość nie jest wcale gwarancją dotarcia pierwszym na metę czy nawet przejechania trasy w całości. Wszystkie części, podzespoły i załoga muszą perfekcyjnie ze sobą współgrać.

Zjazd Katedr Rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim

W dniach 19-21 września 2018 roku na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbędą się dwa doniosłe wydarzenia związane z tzw. Łódzką Szkołą Rachunkowości. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Dochodzenie roszczeń na podstawie umowy o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (BIT)

Umowy o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (Bilateral Investment Treaties - BIT) zawarte między państwami UE mogą stracić swoje praktyczne znaczenie. Zgodnie bowiem z wyrokiem TSUE z 6 marca 2018 r. jeden z najważniejszych mechanizmów umowy, czyli zapis na sąd polubowny, jest niezgodny z prawem unijnym. W związku z tym dochodzenie roszczeń przez przedsiębiorców może być znacznie trudniejsze.

Podatek od zysków hipotetycznych od 1 stycznia 2019 r.

Na początku 2019 r. ma zacząć obowiązywać nowy podatek, tj. podatek od zysków hipotetycznych (nazywany też exit tax). Przedsiębiorcy, przenoszący swoje aktywa, siedzibę lub stały zakład za granicę i realizujący tam zyski kapitałowe, zapłacą z tego tytułu podatek. Podatnicy, którzy chcą zdążyć ze zmianą rezydencji podatkowej i uniknąć nowego podatku muszą pamiętać, że pozostało już niewiele czasu.

Zawieszenie działalności gospodarczej zgodnie z Konstytucją Biznesu

Zgodnie z Konstytucją Biznesu, przedsiębiorca może starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie. Ma do tego prawo nawet po rzeczywistym zaprzestaniu działań. Od 30 kwietnia do 23 sierpnia br. właściciele firm złożyli łącznie ponad 95 tys. wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej. 88% z nich nie podało daty jej wznowienia, korzystając z nowego rozwiązania.

Pracujący na etacie chcą zakładać własne firmy

Okazuje się, że aż trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy – tak wynika z przeprowadzonego w maju tego roku badania „Indeks przedsiębiorczości”. Co czwarty Polak zatrudniony na etacie deklaruje, że w ciągu dwóch lat założy firmę.

Jak korygować błędy w księgach rachunkowych z lat ubiegłych

W rocznych sprawozdaniach finansowych zatwierdzanych i składanych przez spółki mogą wkraść się błędy, które wykrywane są w kolejnych latach działalności. W jaki sposób można skorygować błąd popełniony w księgach rachunkowych w latach ubiegłych?

Zwolnienie podatkowe dla inwestycji dostępne w całym kraju

Inwestorzy mogą już w pełni korzystać z Polskiej Strefy Inwestycji. Dnia 5 września weszły bowiem w życie akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Oznacza to, że od teraz przedsiębiorcy mają możliwość ubiegania się o wsparcie na realizację inwestycji na nowych zasadach. Zwolnienie podatkowe dla inwestycji dostępne jest już w całym kraju.

Sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych - zmiany od 1 października 2018 r.

Na początku października 2018 r. wchodzą w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która w ostatnim czasie znacząco zmodyfikowała procedurę składania rocznych sprawozdań finansowych. Kierunek zmian w zakresie sporządzania i składania rocznych sprawozdań finansowych, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jest niewątpliwie dobry i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz usprawni pracę sądów rejestrowych.

Branża kosmetyczna - od 2019 r. duże zmiany

W 2019 roku wejdzie w życie ustawa o produktach kosmetycznych, która ma uregulować i dopełnić obowiązujące prawo, a także zwiększyć ochronę konsumentów. Nowe przepisy nałożą na producentów i dystrybutorów kosmetyków szereg obowiązków, a także kary finansowe w razie błędów lub niedociągnięć. Etykiety i oznakowania dotyczące składu kosmetyków będą ujednolicone, a kontrola nad produkcją zostanie zaostrzona. Większość producentów i dystrybutorów nie ma się jednak czego obawiać, a branża pozytywnie ocenia projektowane zmiany.

Exit tax a unijne zasady swobody osiedlania się i przepływu kapitału

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie podatku od wyprowadzki z Polski, tzw. exit tax. Chodzi o opodatkowanie niezrealizowanych jeszcze zysków kapitałowych, w związku z przeniesieniem przez podatnika aktywów jego przedsiębiorstwa. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan uważa, że exit tax może naruszyć unijne zasady swobody osiedlania się i przepływu kapitału. Wątpliwości wzbudza także ekspresowe tempo prac nad tym nowym podatkiem.

Druk 3D pokonuje bariery

Technologia 3D wyznaczyła nowe granice możliwości w wielu gałęziach przemysłu. O tym jak rozwiązuje się palące problemy w dowolnej branży z Piotrem Banackim, dyrektorem sprzedaży Materialise S.A., rozmawia Dariusz Łakomski.

BP: prekursor CSR

W roku obchodów stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę warto podkreślić, że przez aż jedną czwartą tego okresu w naszym kraju jest obecny koncern BP – prekursor działań społecznej odpowiedzialności biznesu w tej części Europy.

Co RODO wniosło do polskiego biznesu?

Wprowadzenie unijnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych miało być obopólną korzyścią dla przedsiębiorców i ich klientów. Jedni widzieli w RODO receptę na bolączki obywateli umęczonych nagminnym wykorzystywaniem danych osobowych, inni dopatrywali się w rozporządzeniu uregulowania zasad współpracy z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami. Czy nowe regulacje wniosły do polskiego biznesu coś więcej niż setki nonsensownych sytuacji, których firmy doświadczają obecnie na co dzień?

Nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzacja rozproszona

Inwentaryzacja jest procesem pracochłonnych, a jej przeprowadzanie nie wzbudza zazwyczaj entuzjazmu wśród pracowników. Jak zatem przeprowadzić inwentaryzację w sposób kompletny i wiarygodny, najlepiej w krótkim czasie? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule, przy czym szczególnym zagadnieniem, które tu omówimy jest inwentaryzacja środków trwałych i wyposażenia. Korzystając z nowych technologii informatycznych, wykorzystujących różnorodne formy znakowania składników, chcemy zaproponować całkowicie nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzację rozproszoną.

WIWN.pl – wybierz swoją drogę 

Determinacja, wytrwałość, wiara i szczęście – oto, jak narodziły się pierwsze w Polsce  Warsztaty Inwestowania W Nieruchomości WIWN. Ich twórca, Wojciech Orzechowski – inwestor, biznesmen i mentor, jest zarazem organizatorem największej w Polsce konferencji o nieruchomościach – Maratonu WIWN (www.maratonwiwn.pl). A jego życie i kariera mogłyby posłużyć zarówno za wzór dla innych, jak i za scenariusz trzymającego w napięciu filmu

Polski podbój europejskich dróg  

Spółka Van Berde jest modelowym przykładem budowania sukcesu. Zapracowała na niego dzięki wiernej kadrze, pomysłowości w prowadzeniu biznesu i przede wszystkim kreatywnej walce z zachodnią konkurencją.

Transport ekspresowy

Rozmowa o pasji do logistyki, kreowaniu jakości, ale i chęci uczynienia Krakowa jeszcze piękniejszym z Moniką Sobolewską, współwłaścicielem Matex Transport – europejskiego lidera w transporcie ekspresowym i inwestora budującego Monte Cassino – biurowiec z widokiem na Wawel.

Czy leasing dla małych firm się opłaca?

Leasing może być korzystny nie tylko dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Jak się okazuje, jest on bardzo dobrym sposobem na finansowanie inwestycji również dla mniejszych firm. Kiedy mała firma powinna rozważyć wzięcie leasingu?

Czy exit tax doprowadzi do masowej ucieczki firm za granicę?

Wprowadzenie exit tax od 2019 r., czyli podatku dla firm przenoszących się za granicę, może doprowadzić jeszcze w tym roku do „masowej ucieczki polskich firm” do krajów, gdzie są niższe podatki - ocenił szef koła poselskiego Liberalno-Społeczni Ryszard Petru.

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - zmiany od 4 września 2018 r.

W dniu 4 września 2018 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1637) w dniu 27 sierpnia 2018 r. Omawianą nowelizacją, ustawodawca dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bez prawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnieniem. Na etapie projektowania omawianej ustawy, wskazywano iż celem nowelizacji jest wzmocnienie przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce nowelizacja może jednak doprowadzić do znacznego jej osłabienia.

Pierwsze takie spotkanie branży rachunkowej!

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej.

Ulga na start zawsze bez składek ZUS

Zgodnie z komunikatem ZUS oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start nie podlegają ubezpieczeniom społecznym, czyli nie opłacają składek ZUS ani oni sami, ani ich kontrahenci.

Wdrożenie przepisów o cyberbezpieczeństwie przez firmy

W ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nie zapisano wysokich kar, więc mało kto o niej wie. Ale dla części firm jej wdrożenie może być równie trudne, co niedawna przygoda z RODO.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Księgowanie różnic kursowych

Różnice kursowe, to różnice wynikające z transakcji dokonywanych w walutach obcych. Pojawiają się, gdy wartość faktury różni się od rzeczywistej kwoty do zapłaty przeliczonej na PLN według przepisów o podatku dochodowym. Ponadto, dosyć często termin płatności jest inny niż data zaksięgowania, zatem kursy walut ulegają zmianie w czasie.

Konto przedsiębiorcy - usługi online dla firm w jednym miejscu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we wrześniu zaprezentuje założenia projektu „Konto przedsiębiorcy – usługi online dla firm w jednym miejscu”. Jedno miejsce do załatwiania spraw online ma za zadanie uprościć procedury dla przedsiębiorców.

Amortyzacja ujemnej wartości firmy

W praktyce obrotu gospodarczego podatnicy coraz częściej decydują się na przejęcie przedsiębiorstw lub jego zorganizowanych części, czy to drogą kupna, czy też nabycia poprzez aport. W wyniku tej transakcji powstać może ujemna wartość firmy, która podlega amortyzacji. Jak prawidłowo amortyzować ujemną wartość firmy?

REKLAMA