REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

IV edycja konkursu Księgowi Przyszłości - ruszyły zapisy do rywalizacji po cenne nagrody!

16 marca rozpoczęła się rejestracja drużyn do IV edycji konkursu Księgowi Przyszłości. W konkursie uczestniczą drużyny w trzech kategoriach: księgowej, płacowo-kadrowej oraz studenckiej. Organizatorami konkursu są Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta – polski producent systemu ERP enova365. Patronem medialnym jest Infor.pl.

Zwolnienie firm z opłat czynszowych z powodu koronawirusa

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz wystosował apel do samorządów o zwolnienie z opłat czynszowych przedsiębiorców, którzy musieli zamknąć lokale w związku z zagrożeniem koronawirusem.

Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Jak wnioskować o rozłożenie na raty należności podatkowych

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i w obecnej sytuacji wywołanej koronawirusem nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, możesz złożyć wniosek o rozłożenie tych należności na raty i sprawdzić czy urząd przyzna ci taką pomoc. Jak to zrobić?

Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem w kosztach

W obecnej sytuacji wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, które wydatki na profilaktykę w walce z koronawirusem mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Wątpliwości w tym zakresie wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Doradcy podatkowi napisali 46 propozycji do specustawy osłonowej dla przedsiębiorców

Propozycję 46 zmian przepisów podatkowych sformułowali doradcy podatkowi pracujący w specjalnym zespole Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Zespół ekspertów został powołany w piątek 13 marca aby pomóc urzędnikom Ministerstwa Finansów w tworzeniu założeń do specustawy, która ma uchronić przedsiębiorców przed skutkami sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem.

REKLAMA

Praca zdalna a cyberbezpieczeństwo firmy

W powodu zagrożenia wynikającego z pandemii koronawirusa i zaleceniami rządowymi wiele osób przechodzi na pracę zdalną. Dla przedsiębiorstw ważna staje się więc kwestia cyberbezpieczeństwa – zasoby muszą być dostępne dla pracujących z domu, ale jednocześnie dobrze chronione. Ryzyko wzrasta, gdy brakuje zabezpieczeń, ale też gdy te istniejące są niedopasowane.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2020

Mamy przyjemność poinformować, że ruszyła XXIII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Do programu mogą się zgłaszać wszystkie firmy działające, zarejestrowane i posiadające siedzibę w Polsce, prowadzące swoją działalność co najmniej przez cały rok kalendarzowy poprzedzający daną edycję. Patronem medialnym programu jest Infor.

Z powodu koronawirusa należy przesunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS

W związku z koronawirusem należy rozważyć przesunięcie obowiązków związanych z wyliczeniem podatków, składek ZUS, sprawozdań GUS i wielu, wielu innych – zauważa Michał Kura, Wiceprezes Zarządu Banku Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm

8 marca 2020 roku weszła w życie specustawa dotycząca walki z koronawirusem. Ustawa ta rozszerza lub nadaje nowe obowiązki organom administracji publicznej. Generuje ona także nowe obowiązki i prawa w sferze prawa pracy, tak dla pracodawców jak i pracowników.

Firmy mogą wnioskować o umorzenie zaległości podatkowych związanych z koronawirusem

Ministerstwo Finansów informuje o wsparciu przedsiębiorców, którzy w związku z występowaniem koronawirusa będą mieć problemy z terminową zapłatą należności podatkowych. W przypadku kłopotów z terminową zapłatą podatków firmy mogą występować o ulgę lub umorzenie.

Wzrost udziału i znaczenia kobiet na rynku pracy

Jeszcze kilka lat temu odsetek kobiet pracujących w branżach takich jak budownictwo, motoryzacja, lotnictwo czy IT był bliski zeru. Dziś kobieta jest tam nawet co piątą aplikującą. Potwierdza to analiza blisko 900 tys. aplikacji i 16 tys. ofert pracy złożonych przez panie w 2019 roku.

Bardziej niż skarbówki nowe firmy obawiają się nierzetelnych kontrahentów

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej bardziej niż kontroli skarbowych obawiają się nierzetelnych kontrahentów, braku zamówień oraz utraty płynności finansowej.

Rodzaje prowadzonej ewidencji księgowej w mikroprzedsiębiorstwach

Główny Urząd Statystyczny przygotował raport dotyczący przedsiębiorstw, z którego wynika, że w ostatnich latach mikroprzedsiębiorstwa częściej zgłaszały prowadzenie ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów niż uproszczoną księgowość (tj. ewidencję przychodów i kartę podatkową).

Technologie cyfrowe w rachunkowości i działach finansowych

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z technologii cyfrowych w obszarze finansów. 11 proc. działów finansowych już teraz stosuje automatyzację procesów, a 17 proc. zamierza zrobić to w perspektywie 3-5 lat. Mimo to firmy za mało inwestują w rozwój pracowników i działów finansowych i rachunkowości. Transformacja cyfrowa wymaga od nich nowych kompetencji, tymczasem większość nie rozwija swoich umiejętności na tyle szybko, żeby uwzględniały one wpływ, jaki mają na branżę sztuczna inteligencja, automatyzacja i nowe technologie. 76 proc. organizacji na szkolenia pracowników przeznacza mniej niż 10 proc. budżetu założonego na cyfrową transformację – wynika z badań Association of International Certified Professional Accountants.

Międzynarodowy Standard Rachunkowości 16 – o częściach zamiennych, wartości rezydualnej i amortyzacji w kontekście środków trwałych

Każda jednostka gospodarcza posiada chociaż jeden składnik rzeczowych aktywów trwałych – samochód, telefon komórkowy lub nieruchomość. W związku z tym, że jest to bardzo częsta pozycja w bilansie, aktywa te wymuszały powstanie odrębnego standardu, który regulowałby sposób ich ewidencjonowania w sprawozdaniu finansowym w taki sposób, by użytkownicy raportu rocznego mogli łatwo zapoznać się z inwestycjami jednostki w rzeczowe aktywa trwałe. Z tego powodu powstał Międzynarodowy Standard Rachunkowości 16, czyli MSR 16, według którego raportować muszą w większości spółki giełdowe, będące jednostkami zainteresowania publicznego.

Czy biuro rachunkowe może być prowadzone w formie działalności nierejestrowanej?

Działalność gospodarcza, która polega na świadczeniu usług w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie może być prowadzona w formie działalności nierejestrowanej. Prowadzenie biura rachunkowego jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

Czy biuro rachunkowe może być prowadzone w formie działalności nierejestrowanej?

Działalność gospodarcza, która polega na świadczeniu usług w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie może być prowadzona w formie działalności nierejestrowanej. Prowadzenie biura rachunkowego jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

Dofinansowanie dla firm w programie „Badania na rynek”

Od 25 marca br. można składać wnioski o dofinansowanie w programie „Badania na rynek” prowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Pula środków wynosi 750 mln zł, z czego 70 mln zł przeznaczono dla firm z województwa mazowieckiego. Do udziału mogą zgłaszać się przedsiębiorcy, którzy działają na rynku B+R. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 23 kwietnia br.

Umowa o współdziałanie - od 1 lipca 2020 r. duże firmy umówią się na kontrole z Szefem KAS

Wprowadzona została całkiem nowa forma współpracy z fiskusem, przeznaczona dla wybranej grupy podatników. Już od 1 lipca 2020 r. największe firmy działające w kraju będą mogły zawierać z Szefem KAS tzw. umowę o współdziałanie. Podpisanie umowy oznacza, że kontrole podatkowe będą się odbywały jedynie za zgodą Szefa KAS.

Jak dbać o ochronę know-how firmy?

O odpowiednią ochronę know-how firmy należy zadbać na bardzo wczesnym etapie. W razie wystąpienia problemów pozwoli to na sprawniejsze rozwiązanie potencjalnego kryzysu. Wartości niematerialne są zasadniczą wartością przedsiębiorstwa.

Umowa o zachowaniu poufności – co powinna zawierać i dlaczego warto ją podpisać?

Przedsiębiorcy dysponują informacjami poufnymi, które chcą chronić. Kiedy warto zabezpieczyć je za pomocą umowy o zachowaniu poufności? Co taka umowa powinna zawierać?

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Zagraniczny zakład podatkowy w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Prowadzenie działalności w innym państwie może przyczynić się do powstania tzw. zagranicznego zakładu podatkowego. W związku z tym przed rozpoczęciem działalności za granicą warto sprawdzić, jakie formy prowadzenia działalności skutkują powstaniem zakładu podatkowego, a także w jaki sposób prawidłowo dokonywać rozliczeń podatkowych w Polsce i w państwie prowadzenia zakładu.

Przedsiębiorcy obawiają się kolejnych zmian w podatkach

Liczne zmiany w prawie podatkowym stają się zmorą dla firm. Przedsiębiorcy obawiają się kolejnych podatkowych propozycji rządu.

Kilka zagadnień z budowy biznesu z majątkiem w tle

Świadomość użytkowników związana z zarządzaniem składnikami majątku przedsiębiorstwa jest dziedziną, która historycznie rzecz ujmując rozwija się z dwóch kierunków, określających potrzeby użytkowników.

3 argumenty za wyborem nowoczesnego biura rachunkowego

Czym charakteryzuje się nowoczesne biuro księgowe? Przede wszystkim to nie tylko biuro, które zatrudnia specjalistów, będących na bieżąco z przepisami i nowelizacjami. To także firma, której sposób funkcjonowania jest dla klienta przyjazny i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Podpowiadamy, dlaczego warto korzystać właśnie z nowoczesnych biur rachunkowych.

3 argumenty za wyborem nowoczesnego biura rachunkowego

Czym charakteryzuje się nowoczesne biuro księgowe? Przede wszystkim to nie tylko biuro, które zatrudnia specjalistów, będących na bieżąco z przepisami i nowelizacjami. To także firma, której sposób funkcjonowania jest dla klienta przyjazny i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Podpowiadamy, dlaczego warto korzystać właśnie z nowoczesnych biur rachunkowych.

Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe

Choć z reguły współpraca pomiędzy daną firmą a obsługującym ją biurem rachunkowym ma charakter wieloletni, to jednak nierzadko zdarzają się sytuacje, w których następuje zmiana podmiotu świadczącego usługi księgowe. Zmiana biura rachunkowego może nastąpić zarówno w trakcie roku obrotowego, jak i z końcem roku.

Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe

Choć z reguły współpraca pomiędzy daną firmą a obsługującym ją biurem rachunkowym ma charakter wieloletni, to jednak nierzadko zdarzają się sytuacje, w których następuje zmiana podmiotu świadczącego usługi księgowe. Zmiana biura rachunkowego może nastąpić zarówno w trakcie roku obrotowego, jak i z końcem roku.

Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych

Biura rachunkowe zastanawiają się, czy obsługiwać klientów w zakresie nowych obowiązków środowiskowych, a jeżeli tak, to za ile. Chcą też wiedzieć, czy same muszą być wpisane do rejestru i elektronicznie wystawiać karty przekazania odpadów.

Jak wybrać księgowość dla spółki limited

Usługi księgowe, to nie tylko wprowadzenie kilku danych finansowych spółki i kliknięcie przycisku “wyślij”. Na księgowych spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo spółki. Nie warto zatem decydować się na pierwszą lepszą firmę, którą znajdziesz w internecie. Jeśli zastanawiasz się nad przeniesieniem firmy do Anglii lub już posiadasz spółkę, z tego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę przy wyborze księgowego w UK.

MF i MEN: Doradztwo metodyczne nauczycieli - jak klasyfikować dotacje dla JST na ten cel

Doskonalenie zawodowe nauczycieli stanowi ważny aspekt budowania profesjonalnej kadry pedagogicznej. Aktualnie wsparcie zyskało doradztwo metodyczne. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej powinny zostać ujęte dotacje dla JST na doradztwo metodyczne nauczycieli? Artykuł powstał na podstawie pisma Ministerstwa Finansów z 20 września 2019 r. (sygn. FS5.413.50.2019) stanowiącego odpowiedź na pytanie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Organy podatkowe dopuszczają się urzędniczego bezprawia

Organy podatkowe dopuszczają się urzędniczego bezprawia - tak wynika z faktów zgromadzonych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Wobec czego trudno jest przedsiębiorcom dać wiarę w bezstronność działań organów skarbowych. Nastawienia tego nie jest w stanie zmienić Konstytucja biznesu czy tworzenie instytucji rzeczników.

Czym jest ZUS+ i kto może z niego skorzystać?

Od lutego 2020 roku przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tzw. ZUS+, czyli nowego modelu rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne. Rozwiązanie jest adresowane do tych, którzy w poprzednim roku kalendarzowym osiągnęli przychód nie wyższy niż 120 tysięcy złotych brutto. Może ono przynieść przedsiębiorcy nawet kilkaset złotych oszczędności.

Skuteczność rekrutacji. Jak zwiększyć szanse na zatrudnienie pracowników z potencjałem i utrzymać ich w firmie?

Nieudana rekrutacja może firmę słono kosztować. Co więcej, zrekrutowanie nowego pracownika i kompleksowe wdrożenie go do pracy może zająć nawet 9 miesięcy. W obliczu takich danych, nie dziwi fakt, że przedsiębiorcy szczególną wagę przykładają do skuteczności procesu rekrutacyjnego i optymalnego dopasowania kandydata do kultury organizacji. Jak zatem znaleźć pracownika z potencjałem, który będzie chciał związać się z firmą na dłużej?

Savoir-vivre w open space. Czyli respektowanie potrzeb współpracowników w otwartej przestrzeni biurowej

Open space to obecnie popularny sposobów aranżacji biur (w tym biur rachunkowych). Ma potęgować kreatywność, dawać wrażenie równości wszystkich członków zespołu i poprawiać komunikację między nimi, bywa on jednak przyczyną konfliktów i stresu. O czym warto pamiętać, działając w otwartej przestrzeni, aby nie utrudniać pracy innym?

Czarna Księga barier dla biznesu w państwach UE

Ministerstwo Rozwoju przygotowało Czarną Księgę barier, na które polskie firmy napotykają w państwach Unii Europejskiej. Księga zawiera m.in. wskazania w zakresie zabezpieczenia kwot na przyszły podatek, gdzie podkreśla się, że problemem jest przede wszystkim praktyka organów krajowych i długie terminy zwrotu zabezpieczonych środków, a nie przepisy prawne, co jednak w efekcie ogranicza swobodne świadczenie usług.

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?

Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta

Nasze biuro rachunkowe zawarło umowę na prowadzenie akt osobowych i naliczanie wynagrodzeń dla pracowników klienta. Czy możemy sami upoważniać naszych pracowników do przetwarzania przekazanych nam danych osobowych? Czy pracownika pracującego z domu możemy upoważnić za pośrednictwem e-maila?

Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta

Nasze biuro rachunkowe zawarło umowę na prowadzenie akt osobowych i naliczanie wynagrodzeń dla pracowników klienta. Czy możemy sami upoważniać naszych pracowników do przetwarzania przekazanych nam danych osobowych? Czy pracownika pracującego z domu możemy upoważnić za pośrednictwem e-maila?

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

Odpowiedzialność za rachunkowość, gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu

emat odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości nie należy do prostych i budzi wiele wątpliwości. Wątpliwości narastają, gdy odpowiedzialność za rachunkowość jednostki jest „rozproszona” tj. gdy firma zdecyduje się przekazać prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że to zawsze kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Jest tak nawet wtedy, gdy określone obowiązki w tym zakresie zostaną powierzone osobie trzeciej (biuru rachunkowemu). Zmienia się w tym przypadku jedynie podstawa tej odpowiedzialności z bezpośredniej na odpowiedzialność z tytułu nadzoru. Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu nie oznacza przy tym, że biuro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za świadczone usługi w zakresie rachunkowości.

Odpowiedzialność za rachunkowość, gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu

emat odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości nie należy do prostych i budzi wiele wątpliwości. Wątpliwości narastają, gdy odpowiedzialność za rachunkowość jednostki jest „rozproszona” tj. gdy firma zdecyduje się przekazać prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że to zawsze kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Jest tak nawet wtedy, gdy określone obowiązki w tym zakresie zostaną powierzone osobie trzeciej (biuru rachunkowemu). Zmienia się w tym przypadku jedynie podstawa tej odpowiedzialności z bezpośredniej na odpowiedzialność z tytułu nadzoru. Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu nie oznacza przy tym, że biuro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za świadczone usługi w zakresie rachunkowości.

IP Box - wyższy zwrot podatku w 2020 r.

Ulga IP BOX po raz pierwszy będzie rozliczana w zeznaniu podatkowym za 2019 rok. Jakie warunki należy spełnić, aby w 2020 r. otrzymać wyższy zwrot podatku? Komu przysługuje ulga IP Box?

Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów

Ważne informacje dla eksporterów. Opisujemy krok po kroku, jak pozyskać świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów wystawiane przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Nowoczesne planowanie w biurze rachunkowym

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, w jaki sposób usprawnić działania firmy. Szczególnie trudne wydaje się to w przypadku branży rachunkowej (tj. biur rachunkowych). Klientów jest dużo, pracy także, a przy tym należy ją wykonać szybko i dokładnie. Co zatem należy zrobić, aby efektywność księgowych była większa oraz jakie narzędzia mogą w tym pomóc?

REKLAMA