REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że przesyłanie faktury elektronicznej w formacie PDF przez aplikację mobilną na adres e-mail nabywcy, który wyraził na to zgodę, jest równoznaczne z jej wydaniem. Taka forma dostarczenia dokumentu spełnia wymogi prawne określone w ustawie o podatku od towarów i usług.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że faktura proforma nie uprawnia do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje jedynie na podstawie właściwej faktury VAT dokumentującej rzeczywiste nabycie towarów lub usług.
W imieniu niektórych sprzedawców wystawiam faktury na zasadzie samofakturowania. Jak powinienem postąpić, jeżeli jeden ze sprzedawców zgłosił mi, że zgubił fakturę, którą dla niego wystawiłem. Czy mogę mu wystawić duplikat?
Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?
REKLAMA
Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.
Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.
Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że przekazanie praw do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej tzw. białych certyfikatów stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Sprzedaż praw do białych certyfikatów, mimo że opodatkowana, nie umożliwia odliczenia podatku naliczonego.
REKLAMA
Aby zachęcić podatników do wystawiania faktur podatkowych, nakazano ich podpisywanie nadając im formę umowy. Podatnicy zaakceptowali ten pomysł i dziś faktura VAT jest przede wszystkim dokumentem wywołującym skutki cywilnoprawne. Ale faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu wywołującego te skutki, bo jest w istocie aktem jednostronnym a nabywca (usługobiorca) nie ma nawet wpływu na moment ich wystawienia i nie jest on fizycznie doręczany kontrahentowi. Aby więc zmusić podatników do posługiwania się fakturami ustrukturyzowanymi proponuje się nowelizacje w podatku dochodowym warunkującą … zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu od otrzymania faktur ustrukturyzowanych, co jest już aktem rozpaczy twórców tego pomysłu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
Rady rodziców są organami pomocniczymi szkół. Choć działają na ich terenie, to reprezentują ogół rodziców. Skoro nie mogą posiadać NIP i być podatnikami VAT, to jak powinny dokumentować dokonywane zakupy?
Zwłaszcza w branży produkcyjnej i transporcie opcja płatności odroczonej od 7 do 30 dni stała się praktyką powszechnie stosowaną. Choć dla firm czekanie na należność wiąże się z ryzykiem i niedogodnościami – same muszą się w tym czasie kredytować – to w 2024 roku nie mają w planach odchodzenia od tej praktyki.
W 2024 roku wiele osób nadal postrzega prowadzenie działalności nierejestrowanej jako atrakcyjne rozwiązanie pozwalające podreperować domowy budżet. Jednak brak rejestracji działalności nie oznacza braku obowiązku dokumentowania sprzedaży. Sprawdź, czy powinieneś wystawiać rachunki, czy faktury.
MF poinformowało, że KSEF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Nowa data wprowadzenia KSeF po audycie.
Czy w KSeF przewidziana jest procedura samofakturowania?
Nowoczesne technologie zmieniają świat finansów w taki sposób, że staje się on coraz bardziej dostępny i użyteczny i dla konsumentów, i dla przedsiębiorców. Za przykład mogą posłużyć produkty niegdyś dostępne tylko w bankach czy innych instytucjach finansowych, a teraz obsługiwane online, jak na przykład faktoring.
Co się dzieje w przypadku gdy wysłana faktura do KSeF jest odrzucona, czy taką fakturę poprawiamy i wysyłamy ponownie? Czy fakturę, która została odrzucona w KSeF można anulować lub wystawić korektę?
Komisja Europejska chce zaostrzyć przepisy, wprowadzając rozporządzenie, które zobowiązywałoby firmy do podawania na fakturze terminów płatności nie dłuższych niż 30 dni i przewidywało kary za zwłokę w wysokości co najmniej 50 euro za każdą transakcję handlową.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził, że spółka może przechowywać faktury zakupu wyłącznie w formie elektronicznej, zachowując przy tym prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego pod warunkiem spełnienia określonych wymogów.
Obowiązkowe dokumentowanie czynności lub zdarzeń dla potrzeb rozliczania podatków należy do istotnych elementów fakultatywnych podatków, w tym zwłaszcza danin adresowanych do podmiotów prowadzących szeroko rozumianą działalność gospodarczą - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Obowiązki należy podzielić na trzy grupy:
W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.
Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że zakup zegarka z funkcją chronografu przez mężczyznę nie kwalifikuje się jako wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą generującą podatek VAT, ponieważ służy on głównie poprawie wizerunku i prestiżu.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której wyjaśnił, że podatniczka ma prawo dokonać stosownego odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanej fakturze, nawet gdy nie dostała jeszcze od kontrahenta potwierdzonej kopii noty korygującej. Z uwagi na to, okresem rozliczeniowym, w którym należy wykazać w deklaracji podatek naliczony, jest moment otrzymania faktury, a nie moment potwierdzenia otrzymania odbioru przez kontrahenta noty korygującej.
Od 1 lipca 2024 r. jednostki sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".
Czy jeśli zaczniemy dobrowolnie wystawiać faktury KSeF, to dalej trzeba będzie je dostarczać kontrahentom w inny sposób, poza systemem?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że spółka błędnie traktowała koszty typu B jako podatkowe w dniu ich zaksięgowania, ignorując wymóg ściślej korelacji tych kosztów z odpowiadającymi im przychodami, co jest niezgodne z przepisami ustawy o CIT dotyczącymi kosztów bezpośrednich i pośrednich.
Prowadzę działalność jednoosobową polegającą na najmie lokali użytkowych i mieszkalnych. Z każdym najemcą mam podpisaną umowę, z której wynika termin i wysokość wpłaty czynszu za najem. Nie mam pracowników w firmie. W wyniku mojej choroby będę na dłuższym zwolnieniu lekarskim przez okres 2-3 miesięcy. W związku z tym chciałabym ustalić, czy w okresie choroby będę mogła wystawiać faktury do wpłat, jakie uiszczają najemcy na moje konto ? Czy ZUS może wstrzymać/nie wypłacić mi zasiłek chorobowy?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że błędny numer NIP na fakturze nie uniemożliwia odliczenia podatku VAT naliczonego, o ile spełnione są pozostałe formalne warunki odliczenia, a transakcja jest prawidłowo udokumentowana i odzwierciedla rzeczywiste zdarzenie gospodarcze.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że brak faktury VAT nie pozwala na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, mimo poniesionych i udokumentowanych wydatków związanych z projektem. Konieczność posiadania faktury VAT wynika wprost z art. 26h ust. 3 w zw. z art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że archiwizowanie papierowych dokumentów księgowych wyłącznie w formie elektronicznej jest dopuszczalne, a odliczenie podatku VAT od zakupu, który jest udokumentowany jedynie zdigitalizowaną kopią, jest zgodne z przepisami prawa.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że mimo popełnienia błędu w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli w praktyce działał jako czynny podatnik VAT.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że spółka nie jest zobowiązana do wydruku ani wydawania paragonów fiskalnych klientom w przypadku sprzedaży internetowej, jeżeli klient wyraził zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że faktura nie musi być wystawiana dokładnie w momencie wykonania usługi medycznej, a opóźnienie w wystawieniu faktur jest akceptowane, zwłaszcza w branży opieki zdrowotnej ze względu na skomplikowane procedury diagnostyczne i leczenia.
Większa część naszych klientów to konsumenci, dlatego całą sprzedaż ewidencjonujemy na kasie rejestrującej. Za pomocą kas wystawiamy również faktury. Jak będzie wyglądała nasza sytuacja w 2024 r.? Czy musimy wystawiać faktury w KseF?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że w sytuacji, gdy sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, a klienci otrzymują faktury elektroniczne zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, który zaakceptowali, to nie istnieje obowiązek dodatkowego wysyłania paragonów fiskalnych.
Korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe 1 lipca 2024 r. To zmiana nie tylko w sposobie wystawiania i przesyłania dokumentów, ale też w pracy księgowych. Jednak czy KSeF oznacza koniec księgowości, jaką znamy? Czy nowy system odbierze pracę księgowym i biurom rachunkowym?
Dyrektor KIS potwierdził, że w momencie wpłaty części ceny sprzedaży nieruchomości powstaje przychód podatkowy w podatku CIT odpowiednio w miesiącu lipcu 2023 r. oraz styczniu 2024 r., w dniu wystawienia faktury VAT. Z kolei wartość niezamortyzowanej części środków trwałych jest kosztem uzyskania przychodu w momencie podpisania aktu notarialnego.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że przesyłanie faktur elektronicznych w formie pliku PDF na adres e-mail podany przez nabywcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej jest równoznaczne z wydaniem faktury nabywcy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że faktury wystawiane z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej nie muszą być oznaczone symbolem GTU 12.
Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracownika na trasie Warszawa-Paryż. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który wskazał na fakturze swój francuski numer VAT UE. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług, jeśli faktura jest wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?
Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?
Dyrektor KIS potwierdził, że w przypadku sprzedaży materiału siewnego słonecznika ozdobnego na kwiat cięty dla rolnika będącego zwolnionym z VAT, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.
Fiskus w I półroczu tego roku ujawnił prawie 70 tys. fikcyjnych faktur na blisko 3,5 mld złotych. Tak wynika z danych Ministerstwa Finansów.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. W świetle tej zmiany oraz publikacji projektu "VAT in the Digital Age" (ViDA) przez Komisję Europejską w grudniu 2022 r., temat e-fakturowania staje się aktualny nie tylko w Polsce, lecz także na całym świecie. Jak podobne systemy działają w innych krajach? Jakie korzyści przynoszą przedsiębiorcom, a jakie administracji?
Wprowadzenie do KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur, stało się kluczową kwestią dla przedsiębiorców w Polsce. Od 1 lipca 2024 r. obowiązkowe wystawianie faktur w formie ustrukturyzowanej będzie rzeczywistością dla większości podatników. Proces ten nie jest prosty, dlatego warto zacząć przygotowania jak najwcześniej. Poniżej przedstawiamy 5 kroków, które pomogą Ci w przygotowaniu się do korzystania z KSeF.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że refaktura polisy ubezpieczeniowej nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. W uzasadnieniu podkreślono, że zwolnienie to nie dotyczy sytuacji, w której podatnik nabywa usługę ubezpieczenia we własnym imieniu i na własną rzecz.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w interpretacji podatkowej z 25 sierpnia 2023 r. wyjaśnia, że nie można dokonać korekty deklaracji podatkowej o fakturę korygującą sprzedaż z 2015 r., ponieważ na dzień wydania interpretacji upłynął termin 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, uprawniający do złożenia korekty deklaracji podatkowej.
Stowarzyszenie prowadzące warsztat terapii zajęciowej zwróciło się do Krajowej Izby Skarbowej (KIS) w celu wyjaśnienia kwestii dotyczącej nazwy nabywcy na fakturach VAT. Czy stowarzyszenie jest zobowiązane do podawania nazwy stowarzyszenia z dopiskiem "warsztat terapii zajęciowej" czy wystarczy sama nazwa stowarzyszenia? KIS w swojej interpretacji wskazało, że wystarczającym jest podanie na fakturach VAT nazwy stowarzyszenia jako jednostki prowadzącej warsztat.
Nowa wersja struktury e-faktury FA(2) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) zostanie udostępniona od 1 września. Jakie jeszcze zmiany w KSeF od 1 września?
REKLAMA