REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanawiania stref czystego transportu. Ponadto zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską. Takie zmiany ma wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.
Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.
Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.
REKLAMA
Rośnie zainteresowanie pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi - potrzebni będą więc technicy elektromobilności. Od dnia 1 września 2024 r. technik elektromobilności - to będzie nowy zawód, będą też obowiązywały nowe zasady w kształceniu branżowym.
Zrównoważona mobilność to koncepcja, która ma na celu zapewnienie efektywnego i ekologicznie przyjaznego systemu transportu, który spełnia potrzeby dzisiejszych pokoleń, nie narażając na szkodę przyszłych pokoleń ani środowiska naturalnego. Jest to podejście, które skupia się na równoważeniu trzech kluczowych elementów: transportu publicznego, transportu prywatnego i transportu rowerowego oraz pieszego.
Nowe stawki opłat za nadanie indywidualnego kodu identyfikacyjnego (numeru EIPA), uznawanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym wprowadza rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska, opublikowane w Dzienniku Ustaw. Jest to istotna informacja dla wszystkich podmiotów, które korzystają z tych usług.
REKLAMA
REKLAMA