REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Indeks prędkości opony, podobnie jak indeks nośności, powinien być dostosowany do możliwości auta - do jego prędkości maksymalnej – nie do „założeń” kierowcy. Jeśli nasze auto może jechać ponad 200 km/h nie powinno się stosować opon z niższym indeksem prędkości niż H i nieważne czy korzystamy z pełni możliwości auta czy nie.

Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Niewyważone koło daje nieprzyjemne efekty akustyczne i drgania na kierownicy, ale nie tylko! Niewyważone koło daje podobny efekt, jakby ktoś systematycznie walił młotkiem w zawieszenie naszego auta. Dlatego warto wyważać koła przynajmniej raz w sezonie. To może nam oszczędzić wydatków na remont zawieszenia.

Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Opony wzmacniane na pierwszy rzut oka mogą niczym nie różnić się od tych „normalnych”, a zazwyczaj są od nich wyraźnie droższe. Dlaczego? I kiedy bezwzględnie trzeba stosować ogumienie z oznaczeniem XL, a kiedy jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto?

Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?

Opony deszczowe stają się coraz bardziej „modne”. Kierowcy cenią takie ogumienie głównie za duży margines bezpieczeństwa nawet na kiepskiej jakości nawierzchniach i za wysoki komfort. Opony deszczowe maja jednak i swoje wady – jakie? O czym warto wiedzieć przed zakupem?

REKLAMA

Czy testy opon są miarodajne. O czym warto wiedzieć czytając testy opon?

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymian i teoretycznie maja one ułatwić zadanie kupującemu. To istna „pigułka wiedzy” na temat nowości oponiarskich i możliwości nowych produktów. Warto jednak nie podchodzić do takich porównań zupełnie bezkrytycznie.

Gwarancja na opony – jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony?

Opona jak każdy inny produkt objęta jest gwarancją producenta. Długość trwania gwarancji na opony, warunki oraz odpowiedzialność producenta, zawarte są w "Karcie Gwarancyjnej". Ten dokument wyznacza zatem zakres obowiązków, które spoczywają na producencie, sprzedawcy i kupującym. W gwarancji znajdziemy również pełne informacje o tym, co kwalifikuje oponę do wymiany, czego gwarancja nie obejmuje oraz jakie kroki należy poczynić chcąc zgłosić reklamację opony.

Jak marka opony wpływa na jej cenę – ile procent ceny to marka, a ile technologie?

Markowe opony są zazwyczaj dużo droższe od tych produkowanych przez zupełnie nieznanych producentów. Wielkie korporacje zawsze tłumaczą, że cena wynika z nowatorskich technologii zastosowanych w oponach, najwyższej jakości materiałów, czy nowatorskich „patentów”. Ile jednak kosztuje sama marka?

Opel Astra H i Zafira B: wymiana oleju silnikowego

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany oleju silnikowego w Oplu Zafirze II i Oplu Astrze III. Oto opis krok po kroku przedstawiający prawidłową wymianę oleju silnikowego.

REKLAMA

Peugeot 206: kontrola i regulacja hamulca ręcznego

Niewielu kierowców pamięta o regularnej kontroli hamulca ręcznego. W poradniku tym pokażemy jak ją przeprowadzić oraz przy okazji dokonamy regulacji hamulca awaryjnego.

Peugeot 206: przegląd układu kierowniczego

W poradniku tym przeprowadzimy przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 206. Oto opis krok po kroku jak samemu przeprowadzić taki przegląd.

Peugeot 206: kontrola skrzyni biegów

W poradniku tym przeprowadzimy kontrolę skrzyni biegów manualnej jak i automatycznej. Cała operacja będzie połączona z wymianą oleju.

Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć?

Karoserie samochodów są narażone na przeróżne zanieczyszczenia, z których nie wszystkie dają się usunąć przy pomocy nawet najsilniejszych detergentów i gorącej wody. Należą do nich plamy z żywic roślinnych, ptasich odchodów, mas bitumicznych, a także pozostałości po kwaśnych deszczach w rejonach o dużym uprzemysłowieniu.

Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Chcąc poznać prawdziwą kondycję naszego silnika należy poddać go testowi ciśnienia sprężania. W poradniku tym dowiesz się jak zrobić to samemu.

Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Choć obowiązek posiadania w nowych samochodach świateł do jazdy dziennej wszedł dopiero w 2011 roku, wielu kierowców decyduje się na założenie świateł do jazdy dziennej. Jak to zrobić, aby były zgodne z przepisami i nie narażały nas na mandat?

Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Dlaczego sprzęt „homologowany” jest lepszy? Dlaczego potrzebna jest homologacja urządzeń oświetleniowych pojazdów? Czy to urzędnicza fanaberia, czy jednak homologacja czemuś służy?

Audi A4 B5: kontrola nadwozia

Kontrola nadwozia to jedne z najłatwiejszych czynności, które możemy wykonać samemu w dowolnym czasie. W poradniku tym przedstawimy jak dokonać takiego przeglądu w Audi A4 B5.

Audi A4 B5: kontrola skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu

Przegląd układu przeniesienia napędu i skrzynio biegów to jedna z większych czynności, jakie możemy wykonać samemu. Poniżej znajduje się opis krok po kroku.

Ford Mondeo MK II: kontrola skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu

Przegląd układu przeniesienia napędu i skrzynio biegów to jedna z większych czynności, jakie możemy wykonać samemu. Poniżej znajduje się opis krok po kroku.

Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Prawidłowy stan paska klinowego i zębatego jest bardzo ważny. Czytając ten poradnik dowiesz się jak samemu dokonać takiej kontroli w Mondeo II generacji.

Eksploatacja samochodu

W serwisie Eksploatacja-auta.wieszjak.pl zgromadziliśmy mnóstwo porad z zakresu eksploatacji samochodu. Artykuły poradnicze pogrupowaliśmy w działach odnoszących się do poszczególnych układów auta. Zachęcamy do lektury porad eksploatacyjnych naszych ekspertów!

Honda Civic IV V VI: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego to kolejna czynność, którą z powodzeniem możemy wykonać samemu. Oto jak dokonać tego w Hondzie Civic IV, V i VI generacji.

Honda Civic IV V VI: przegląd skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu

Przegląd układu przeniesienia napędu i skrzynio biegów to jedna z większych czynności, jakie możemy wykonać samemu. Poniżej znajduje się opis krok po kroku.

Honda Civic IV V VI: wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju w Hondzie Civic IV, V i VI generacji nie jest trudna. W poradniku tym pokażemy jak wykonać taką czynność samemu bez wizyty w warsztacie

BMW E39: przegląd układu hamulcowego

Niespodziewana awaria układu hamulcowego może okazać się bardzo niebezpieczna w skutkach. W poradniku tym przedstawimy podstawowy przegląd układu hamulcowego BMW Serii 5 E39.

BMW E39: układ napędowy przegląd i konserwacja

Od sprawnego układu napędowego zależy czy nasze auto będzie sprawnie jeździć. Poniżej znajduje się opis jak dokonać przeglądu i konserwacji takiego układu w BMW Serii 5 E39

BMW E39: wymiana oleju silnikowego

Regularna wymiana oleju znacząco wydłuża żywotność naszego silnika. W poradniku tym pokażemy, jak samemu wymienić olej silnikowy w BMW serii 5.

BMW E39: plan czynności obsługowych co 20 000 km

Regularne wykonywanie podstawowych czynności obsługowych zapewni naszemu BMW E39 długą i bezawaryjną eksploatację. W poradniku tym przedstawimy plan czynności obsługowych.

BMW E39: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Sprawdzenie ciśnienia sprężania pozwala nam na realną ocenę stanu technicznego silnika. W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo sprawdzić ciśnienie sprężania w BMW E39

Jak przewozić samochodem osobowym przedmioty nie mieszczące się w jego wnętrzu?

Zachodzi czasem konieczność przewiezienia samochodem przedmiotów o znacznych gabarytach, które nie mieszczą się w jego wnętrzu, nawet po złożeniu lub zdemontowaniu foteli lub ich oparć. Wielu kierowców nie radzi sobie z tym problemem.

Michael Schumacher czy Jaś Fasola: jakim jesteś kierowcą?

Gdyby wszyscy kierowcy potrafili z boku spojrzeć na swoją wiedzę i umiejętności prowadzenia pojazdów, prawdopodobnie nie doszłoby do około 90% wypadków, jakie dziś wydarzają się na drogach. Można więc powiedzieć że obiektywna ocena swoich umiejętności kierowcy ma wartość życia swojego i innych.

Nagroda dla Mazdy za technologię Skyactiv

Mazda zdobyła nagrodę Fleet World Honours’ Innovation za technologię Skyactiv. Wręczona została ona 11 maja 2011 w Królewskim Klubie Samochodowym na londyńskiej ulicy Pall Mall.

Mercedes W124: kontrola automatycznej skrzyni biegów

W przypadku automatycznej skrzyni biegów stan oleju jest bardzo ważny dla jej prawidłowego funkcjonowania. W poradniku tym dowiesz się jak samemu sprawdzić i wymienić olej w automatycznej przekładni Mercedesa W124.

Mercedes W124: przegląd wstępnego układu podgrzewania

Układ wstępnego podgrzewania silnika jest bardzo ważny w modelach z silnikiem Diesla. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu podgrzewania w Mercedesie W124.

Mercedes W124: wymiana oleju silnikowego

W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej silnikowy w Mercedesie W124 s silnikiem Diesla. Cała operacja nie jest trudna i z powodzeniem wykonamy ją we własnym zakresie.

Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Coraz więcej mówi się nie tylko w Polsce o biopaliwach. Benzyna E10 i biodiesel pojawiają się na coraz większej ilości stacji i kuszą niższa ceną. Tylko czy biopaliwa są bezpieczne, czy nie zniszczą silnika naszego auta i czy tankowanie biopaliw pozwala odciążyć nasz portfel?

Dlaczego samochód się przegrzewa – co mogło się popsuć, co najpierw sprawdzić, ile będzie kosztowała naprawa?

Przegrzanie silnika to groźne zjawisko. Powodują go różne awarie układu chłodzenia, którym sprzyja wzrost temperatury otoczenia. Jeśli już teraz są jakieś niepokojące objawy, to trzeba się nimi natychmiast zająć, bo kiedy zrobi się naprawdę ciepło, może być już za późno.

Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Przeglądy okresowe w autoryzowanych stacjach obsługi są bardzo drogie? Mamy dobrą wiadomość – teoretycznie wcale nie trzeba ich robić w ASO i to bez utraty gwarancji! Wszystko dzięki tak zwanej europejskiej dyrektywie GVO. Na czym ona polega i jak serwisować auto, żeby nie stracić gwarancji?

Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

Większość z kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że silnik ze znacznym przebiegiem nie należy zalewać olejami niskooporowymi lub syntetykami o niskiej lepkości. Ale kiedy przychodzi moment na zmianę oleju na bardziej gęsty i mniej płuczący?

Czy obowiązek jazdy na światłach cały rok poprawił bezpieczeństwo na drogach w Polsce? Analiza eksperta ITS

W celu sprawdzenia wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego przeprowadzono analizę statystyczną danych o wypadkach drogowych, które wydarzyły się „przed” i „po” zmianach wprowadzonych w dniu 17 kwietnia 2007 roku dotyczących obowiązku jazdy na światłach przez cały rok.

Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

Wpływ obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień na bezpieczeństwo ruchu drogowego od ponad 20 lat jest przedmiotem badań i analiz w wielu krajach. Wyniki tych prac nie zawsze są jednoznaczne, dominują jednak aspekty korzystne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Jazda z włączonymi światłami w dzień jest od wielu lat przedmiotem licznych prac badawczych i dyskusji. Instytut Transportu Samochodowego dokonał analizy danych statystycznych w tej sprawie.

Uszlachetniacze oleju: czy warto je stosować? Czy naprawdę zmniejszają tarcie, dymienie, zużycie paliwa itp.?

Czy uszlachetniacze oleju faktycznie działają? Ich producenci obiecują niezwykłe właściwości, zaczynając od działania odmładzającego na silnik, na zmniejszeniu spalania kończąc. Warto pamiętać, że zapewnienia handlowców a rzeczywiste korzyści ze stosowania tego typu bardzo rzadko się pokrywają...

Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Wybór oleju w dużej mierze zależy od dwóch podstawowych czynników - tego co wyczytamy w instrukcji obsługi i oczywiście od ceny. Co jednak zrobić gdy producent przewidział do naszego auta olej bardzo starej generacji, a dużo nowocześniejszy smar możemy kupić taniej? Czy można stosować oleje wyższej klasy niż te przewidziane przez fabrykę i jakie są tego konsekwencje?

Jak tankować paliwo na stacjach samoobsługowych?

Bezobsługowe stacje paliw są dla jednych dobrodziejstwem, ponieważ mają najniższe ceny paliw, innych odstraszają koniecznością obsługi dystrybutorów i automatów, pobierających należność za zatankowane paliwo. Jak korzystać z samoobsługowych stacji benzynowych?

Jak bardzo nagrzewa się wnętrze auta w lecie? Czy może to być niebezpieczne dla zdrowia?

We wnętrzu zaparkowanego na słońcu auta w porze letniej temperatura może sięgać nawet 60 stopni Celsjusza. Może to być niebezpieczne nie tylko dla zdrowia, ale i dla życia.

Samoreperująca się opona Michelin: koniec z zapasowymi kołami?

Na targach Challenge Bibendum 2011, które odbyły się w Berlinie zaprezentowanych zostało wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich była samoreperująca się opona do zastosowania w samochodach osobowych.

Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Montując instalacje gazową LPG wielu kierowców zadaje sobie takie oto pytanie: Czy instalacja gazowa wymaga specjalnego oleju i czy w silniku z zasilaniem gazowym LPG trzeba wyłącznie stosować oleje przeznaczone do gazu?

Toyota Corolla E10: kontrola przewodów WN, kopułki i palca rozdzielacza

W poradniku tym pokażemy, jak samemu dokonać kontroli przewodów wysokiego napięcia, kopułki i palca rozdzielacza w Toyocie Corolli E10. Nie jest to trudne zadanie i bez problemu wykonamy je we własnym zakresie.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie i wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe to kolejny element, który możemy skontrolować we własnym zakresie. W poradniku tym dowiesz się jak sprawdzić i wymienić świece zapłonowe w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: wymiana filtra paliwa i powietrza

O tym jak ważna jest regularna wymiana filtrów nie trzeba nikogo przekonywać. W poradniku tym dowiesz się jak wymienić filtr powietrza i paliwa w Toyocie Corolli E10.

REKLAMA