REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Alfa Romeo 156: problem z przepalaniem się żarówek postojowych. Poradnik


W Alfie 156 dosyć często przepalają się żarówki postojowe. Niestety dosyć częsta wymiana może być uciążliwa. W poradniku tym przedstawimy sposób na przepalające się żarówki.

Alfa Romeo 156: wymiana chłodnicy. Poradnik

Cieknąca chłodnica wymaga natychmiastowej naprawy. W poradniku tym pokażemy jak szybko i sprawnie wymienić chłodnicę wody w Alfa Romeo 156 1.8 TS.

Fiat Seicento: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku


Stojąca wycieraczka po środku tylnej szyby może świadczyć o uszkodzonym silniczku. W poradniku tym pokażemy jak naprawić taką usterkę w naszym Seicento.

Czy filtr cząstek stałych można naprawić lub usunąć z układu wydechowego?


Wymiana filtra cząstek stałych to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. W dodatku jeśli użytkujemy auto tylko w mieście możemy być wręcz pewni, że awaria prędzej czy później się powtórzy. Czy jest zatem sposób, żeby usunąć awaryjny filtr z układu wydechowego auta?

REKLAMA

Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?


Filtr cząstek stałych to jeden z najbardziej awaryjnych elementów współczesnych silników diesla. Systemy filtrów cząstek stałych takie jak DPF czy FAP miały dbać o ekologie wyłapując cząstki sadzy, a stały się zmorą kierowców i mechaników, wszystko przez ich totalne niedopracowanie.

Zmiana opon z zimowych na letnie, kiedy to zrobić? Ekspert radzi


Opony zimowe należy założyć na auto, gdy temperatura w dzień spadnie poniżej pewnego poziomu. Tak samo działa to w drugą stronę: na wiosnę warto zmienić zimówki na opony letnie.

Kiedy należy zmienić opony z zimowych na letnie? Dlaczego nie należy jeździć na zimówkach latem?

Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. W lecie zimówki będą gorzej hamowały, gorzej poradzą sobie z deszczem. Dlatego dobrze jest wymienić opony już na wiosnę, gdy temperatury przez całą dobę będą już dodatnie.

Co daje podtlenek azotu? Ile mocy można dodać i ile to kosztuje?

Podtlenek azotu to jeden z najprostszych sposobów, żeby radykalnie zwiększyć moc auta i to stosunkowo niewielkim kosztem. Już podstawowe instalacje "NOS" dodają silnikowi nawet 30 procent mocy, ale tylko przez kilkanaście sekund. Przy tym koszt jednej butli podtlenku azotu to około 300 złotych.

REKLAMA

Jak poprawić system audio?



Fabryczne systemy audio bardzo często nie spełniają wszystkich oczekiwań właściciela auta. Dlatego można próbować je rozbudowywać. Poprawić można wiele, począwszy od możliwości samego odtwarzacza, a na jakości i mocy dźwięku kończąc.

Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Automatyczne światła do jazdy dziennej są od 2011 roku elementem obowiązkowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co daje montaż świateł dziennych i w jakich warunkach można z nich korzystać?

Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?

Jak kolor podświetlenia zegarów wpływa na kierowcę podczas jazdy?

Klasyczne zielone, nowoczesne niebieskie, albo krwiste czerwone – kolor podświetlenia zegarów w samochodach rzadko jest dobierany „na oko”. Producenci kształtują w ten sposób wizerunek marki. Przykład? Choćby nowy opel Astra, który po wciśnięciu przycisku "Sport" zmienia podświetlenie na intensywnie czerwone.

Zmiana opon a wskazania licznika prędkościomierza


Większe felgi to też przekłamanie wskazań prędkościomierza. Zmiana wielkości koła to również zmiana jego obwodu, od którego zależy prawidłowe działanie wskaźnika prędkości.

Czy przez zmianę opon licznik będzie przekłamywał?

Większe felgi doskonale prezentują się na każdym aucie. Trzeba jednak pamiętać, że zmieniając rozmiar felgi, zmieniamy jednocześnie wielkość całego koła, a zatem i jego obwód, a to od tego parametru zależy działanie prędkościomierza.

Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.

Co może popsuć się w rozruszniku?


Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?

Jak wybrać bagażnik dachowy?


Wyjazdy autem na urlop wiążą się z koniecznością zabrania ze sobą różnych rzeczy, z których zamierzamy korzystać podczas wypoczynku. Zdolności transportowe naszych czterech kółek można powiększyć za pomocą zewnętrznych bagażników. Mocuje się je głównie na dachu. Są i takie przeznaczone do montażu na pokrywie bagażnika lub na holowniczym haku.

Dlaczego auto zużywa więcej paliwa niż napisano w instrukcji? Producenci zaniżają dane?


Planując budżet „na samochód” lepiej nie wierzyć w dane spalania podawane przez producenta w instrukcji. Te wartości uzyskano w prawie idealnych warunkach na hamowni. W codziennej jeździe spalanie może być nawet 2 razy wyższe niż deklarowane w prospekcie.

Czy warto stosować dodatki do paliwa?

Na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych, ale i w internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki, preparatów „uszlachetniających” paliwo. Ich wytwórcy obiecują, że specyfiki usuwają szkodliwe osady, zakonserwują elementy ruchome, a nawet usuną wodę. Ale czy w przypadku każdego silnika wolno je stosować?

Które kontrolki na desce rozdzielczej oznaczają, że nie wolno dalej jechać?

Z kontrolkami na desce rozdzielczej jest trochę jak ze znakami drogowymi. Są te informujące, ale i te nakazujące – w tym przypadku natychmiastowe zatrzymanie i wyłączenie auta. Kiedy podróż trzeba przerwać, a kiedy można dojechać do warsztatu?

Dlaczego auto gaśnie? Co mogło się popsuć?

Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?

Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik


Uszkodzony rozrusznik może przyczynić się do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki go wyczyścić i wymienić bendiks oraz przednią tuleję. Całą operację przeprowadzimy w Punto I z silnikiem 1.2.

Fiat Punto MK1: demontaż deski rozdzielczej. Poradnik

W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zdemontować deskę rozdzielczą w Fiacie Punto MK1. Jest to niezbędna czynność przy wymianie chociażby nagrzewnicy.

Co daje benzyna E98? Czy warto ją wlewać do baku?

Benzyna 98-oktanowa jest często nawet o złotówkę droższa niż popularna 95. Co daje jej tankowanie? Czy nasze auto będzie miało lepsze osiągi, spadnie spalanie? A może to tylko bezsensowne wydawanie pieniędzy?

Kiedy nie wolno stosować smaru w sprayu?

Preparaty smarujące w sprayu są łatwe w użyciu i skutecznie pomagają przy zapieczonych śrubach czy zatartych prowadnicach. Nie zawsze można z nich jednak korzystać! Kiedy spray może być szkodliwy?

Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?

Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Żywotność sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i od umiejętności kierowcy. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę. Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad.

Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Ubywający olej nie musi być znakiem, że silnik jest niesprawny lub nadmiernie zużyty. Nawet nowe silniki zużywają olej, co jest zjawiskiem normalnym. Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?

Kiedy nie można naprawić przebitej opony?

Uszkodzonej opony nie trzeba od razu wymieniać. Warsztaty wulkanizacyjne są w stanie załatać różnego rodzaju przebicia. Taka „łatka” ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, a to oznacza, że jest w stanie przeżyć cały czas eksploatacji opony. Niestety, nie da się załatać każdej dziury.

Czy przebitą oponę zawsze można naprawić?

Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.

Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Rozładowany akumulator skutecznie potrafi unieruchomić każde auto, szczególnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu. Ale przecież można zawsze spróbować odpalić "na pych"... Otóż nie zawsze! W przypadków niektórych silników może to doprowadzić do poważnej awarii. Metodą "na pych" nie odpalimy również automatu.

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić?

Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić? Zawór recyrkulacji spalin (EGR) to element o którym większość kierowców dowiaduje się dopiero, gdy ten się popsuje... Najogólniej rzecz biorąc EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika. Zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną w wydechu sadzę i cząstki stałe.

Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Jak przerobić auto z kratką na osobowe?

Każde auto osobowo-ciężarowe można przerejestrować na osobówkę. Jakie są tego korzyści? Możemy zgodnie z prawem wymontować nieporęczną kratkę z bagażnika. Warto jednak wiedzieć, że fizyczne wyjęcie kraty to za mało...

Czy włączone radio w samochodzie może zwiększać spalanie?

Mało kierowców zdaje sobie z tego sprawę, ale na spalanie bardzo wpływa obciążenie alternatora, czyli pobór prądu. Im więcej urządzeń elektrycznych mamy włączonych, tym więcej benzyny potrzebuje silnik.

Fiat Palio: wymiana zbiorniczka płynu chłodniczego – opis krok po kroku


Wymiana zbiornika płynu chłodzącego nie jest bardzo skomplikowana. W poradniku tym przedstawimy jak sprawnie i szybko wymienić uszkodzony zbiorniczek na płyn chłodzący.

Jak najtaniej zwiększyć osiągi auta?

Najtańsze konie mechaniczne to te uzyskane dzięki zmniejszeniu wagi auta. Lżejszy samochód lepiej przyspiesza, szybciej reaguje na ruchy kierownicą i lepiej hamuje. Kuracja odchudzająca często daje lepsze efekty niż zakup drogich tuningowych części.

Czy warto kupić filtr węglowy zamiast zwykłego? Jak często zmieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Na co zwrócić uwagę przy kupnie nowego akumulatora?

Wartość napięcia i pojemność to tylko dwie cechy akumulatora. Kupując nowy warto pamiętać o rzeczy najważniejszej - czy zmieści się on pod maską.

Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.

Kierowcy seniorzy: w jakim wieku należy zrezygnować z prowadzenia auta?

Nawet jeśli całe życie byłeś świetnym kierowcą z wiekiem możesz stracić swoje umiejętności. Naukowcy są zgodni, że po 75. roku życia siadanie za kółkiem staje się ryzykowne.

Dlaczego nie działa spryskiwacz? Co mogło się popsuć?

Lista możliwych awarii spryskiwacza szyby jest bardzo długa. Jedne można usunąć niemal natychmiast i to często w zasadzie bez żadnych narzędzi, inne mogą być trudne w naprawie i kosztowne. Co zrobić jeśli spryskiwacz nie działa?

Jaki jest najlepszy sposób na zaparowane szyby w samochodzie?

Jednym z warunków bezpiecznej jazdy jest dobra widoczność. Zwłaszcza zimą nabiera to szczególnego znaczenia. Przyda się więc kilka wskazówek, jak dbać o to, by dobrze widzieć do przodu, do tyłu i na boki.

Jak naprawić tapicerkę materiałową, a jak skórzaną? Czy pranie może zniszczyć tapicerkę w samochodzie?

Wykładzina podłogi i pokrycia siedzeń narażone są na różne uszkodzenia, ale to wcale nie znaczy, że nie można ich uniknąć czy naprawić.

Poradnik eksperta: 15 zasad ecodrivingu

Żeby jeździć taniej wcale nie trzeba inwestować w samochód. Lepiej, a na pewno taniej, poznać podstawowe zasady ekojazdy, czyli bardzo modnego w całej Europie ecodrivingu. Ile można zyskać? Umiejętnie posługując się pedałem gazu można na każde 100 kilometrów zaoszczędzić nawet ponad 10 złotych!

Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

Stosowanie zasad ekojazdy, czyli ecodrivingu, daje bardzo wymierne korzyści szczególnie w silnikach diesla z turbodoładowaniem. W przypadku najnowocześniejszych jednostek napędowych spalanie rzędu 4,5 litra ropy na 100 kilometrów jest osiągalne nawet dla średnio zaawansowanego kierowcy!

Jak zmieniać biegi, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.

Jak oszczędnie jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów są na tyle inteligentne, że same potrafią maksymalnie oszczędzać paliwo. Ale jak jeździć najbardziej ekonomicznie autem wyposażonym w starszą skrzynię automatyczną?

REKLAMA