REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Toyota Corolla E10: wymiana filtra paliwa i powietrza

O tym jak ważna jest regularna wymiana filtrów nie trzeba nikogo przekonywać. W poradniku tym dowiesz się jak wymienić filtr powietrza i paliwa w Toyocie Corolli E10.

Jak sprawdzić domowymi sposobami jakość oleju w silniku i skrzyni biegów?

Bardzo trudno jest określić właściwości oleju w skrzyni bez dokładnych, a przez to kosztownych badań laboratoryjnych. Jest jednak kilka domowych sposobów, dzięki którym przynajmniej częściowo można poznać aktualny stan oleju i jego właściwości smarne.

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Zaniedbanie wymiany płynu hamulcowego może być tragiczne w skutkach dla naszego bezpieczeństwa.

Toyota Corolla E10: przegląd układu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy niejednokrotnie decyduje o naszym bezpieczeństwie na drodze. Niedopuszczalne są jakiekolwiek usterki. W poradniku tym pokażemy, jak samemu sprawdzić hamulce w Toyocie Corolli E10.

REKLAMA

Toyota Corolla E10: sprawdzenie układu chłodzenia

Sprawny układ chłodzenia jest bardzo ważny. Wszelkie niedociągnięcia mogą skutkować poważną awarią podczas jazdy. Oto kilka rad, jak dobrze go sprawdzić.

Toyota Corolla E10: sprawdzenie przewodów elastycznych

W poradniku tym przeprowadzimy kontrolę przewodów elastycznych w przedziale silnika Toyoty Corolli E10. Co najważniejsze, nie potrzeba wielkich umiejętności, żeby przeprowadzić ją samemu.

Kompendium: silnik Honda 1,4 16v, 90 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Zbudowany przez Hondę na przełomie lat 1999/2000 specjalnie dla Europy silnik o pojemności 1,4 litra miał trudne początki. Pierwsi klienci nie byli zachwyceni osiągami nowej jednostki napędowej. Konstrukcja – z biegiem czasu - obroniła się jednak sama. Silnik 1,4 16v Hondy jest niezawodny, praktycznie bezobsługowy, choć nie tak ekonomiczny jak zapewniał producent.

Kompendium: silnik ATE/AER Volkswagen, Seat - 1.0 8v, 50 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy równych 50 koni mechanicznych przez kilkanaście lat był najtańszą i najbardziej ekonomiczną z benzynowych jednostek napędowych Volkswagena. Ten wybitnie niskobudżetowy silnik ma kilka znaczących zalet, warto jednak pamiętać, że koncernowi Volkswagena zdarzyła się też poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER.

REKLAMA

Toyota Corolla E10: wymiana oleju silnikowego

Regularne wymiany oleju znacząco wpływają na stan naszego auta. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej w Toyocie Corolli E10.

Toyota Corolla E10: kontrola oleju w skrzyni biegów

W poradniku tym opiszemy jak samemu skontrolować poziom oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Oto opis krok po kroku jak to wykonać w Toyocie Corolli E10.

Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silniki z rodziny Renault F4R są szczególnie polecane przez mechaników wyspecjalizowanych w autach Renault. Klasyczny czterocylindrowy rzędowy, dwulitrowy, szesnastozaworowy benzyniak Renault to jeden z bardziej niezawodnych silników w historii tej marki.

Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Silnik Renault 1.9 dCi był produkowany w różnych wersjach i trafił pod maski aut kilku marek, również Nissana i Suzuki. Mimo licznych zalet, niestety poddany intensywnej eksploatacji, jest jednostką awaryjną.

Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

Konstruktorzy silników od wielu dziesięcioleci walczą, z małym skutkiem, z powstawaniem uszkodzeń korpusu silnika i jego cylindrów oraz pompy wodnej w wyniku procesu, zwanego kawitacją. Powodem jest niepełne poznanie zjawiska kawitacji.

Zalanie samochodu po powodzi: co zrobić?

Auto może zostać zalane wodą z kilku powodów, nie tylko przez powódź. Zdarza się czasem, że pozostawiamy auto na brzegu jeziora lub rzeki bez zaciągniętego hamulca ręcznego, a ono stoczy się do wody. Co wtedy zrobić?

Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Trzylitrowy silnik z serii ES lub L7X to jeden z niewielu przykładów spólnej pracy wszystkich trzech największych francuskich producentów aut. Praktycznie ta sama jednostka pracuje pod maskami limuzyn Renault, jak i koncernu PSA, czyli Citroena i Peugeota. Jakie wady i zalety ma to klasyczne 3.0 V6? Jak go eksploatować, jakie ma wady i zalety?

Nissan Primera P10/P11: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia

Sprawne układy kierowniczy i zawieszenia dają nam większy komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać przeglądu układu kierowniczego i zawieszenia.

Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?

Zużywanie się opon powoli, ale nieustannie zmienia ich właściwości. Większość kierowców ze zużywania się opon zdaje sobie sprawę, ale niewielu wie w jaki sposób wraz z rosnącym przebiegiem zmieni się zachowanie auta.

Czy można dostać mandat za złe opony?

Jeśli niektórym argument bezpieczeństwa nie wystarcza, warto pamiętać, że za zły stan opon grożą też konsekwencje... finansowe. W razie spotkania z drogówką, oprócz mandatu, za jazdę autem niesprawnym technicznie, stracimy też dowód rejestracyjny. Kiedy możemy mieć problemy przez opony?

Nissan Primera P10/P11: wymiana i regulacja pasków napędowych w silniku 1.6

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub nadmiernego zużycia paska konieczna jest jego wymiana. Czytając ten poradnik dowiesz się jak samemu wymienić i wyregulować paski napędowe w silniku 1.6 w Nissanie Primera P10/P11.

Przegrzewanie się silnika samochodowego w czasie upałów: jak temu zapobiec?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że samochód należy przygotować do sezonu zimowego. Tymczasem nasze auta wymagają także przygotowania do jazdy i eksploatacji podczas nadchodzących upałów. Jak zapobiec przegrzewaniu się silnika podczas upałów?

Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?

W widmie światła słonecznego znajdują się, oprócz światła widzialnego, także podczerwień i ultrafiolet. Te dwa rodzaje światła mają bardzo negatywny wpływ zarówno na ludzi jak i na wiele elementów samochodu i jego wyposażenia. Dlatego właśnie zostawienie auta na słońcu może być dla niego szkodliwe.

Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Hamulce to najważniejszy element samochodu, decydujący o bezpieczeństwie jazdy. Należy od czasu do czasu samodzielnie sprawdzać stan hamulców. Oto jak to zrobić.

Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Bardzo duże upały mogą, podobnie jak silne mrozy, utrudnić rozruch silnika samochodowego. Dotyczy to zwłaszcza starszych modeli silników, zasilanych gaźnikowo, ale czasem może się zdarzyć także w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.

Czy warto kupić opony w internecie? Jakie pułapki na nas czyhają?

Gdzie znaleźć najtańsze opony? Najczęściej okaże się, że najlepsze oferty znajdziemy w sklepach internetowych. Powstaje jednak problem – kupujemy poniekąd „kota w worku”. Płacimy nie widząc opon na oczy... Czy warto podjąć takie ryzyko?

Dlaczego opony piszczą?

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Czy warto zamontować czujniki ciśnienia powietrza w kolach? Ile to kosztuje?

Większość nowych aut już klasy średniej wyższej ma w wyposażeniu seryjnym system monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. Takie systemy nie tyle mierzą ciśnienie, co ostrzegają gdy jest ono zbyt niskie, minimalizując ryzyko jazdy na „kapciu”. Czy taki system można zamontować w starszym aucie? Ile to kosztuje i czy opłaca się w niego inwestować?

Najbardziej niezawodne SUVy według... Francuzów

Francuskie raporty awaryjności niezbyt często trafiają do naszego kraju. Ciekawostką jest zatem opracowanie francuskich dziennikarzy dotyczące najbardziej niezawodnych SUVów.

Kompendium: jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta?

Każdy kierowca ma na pewno jakąś małą skrzynkę z narzędziami. Zazwyczaj jest to zbyt mało, żeby przeprowadzić większą naprawę w naszym aucie. Oto, co każdy domorosły mechanik powinien mieć, jeśli chodzi o garażowe narzędzia i akcesoria.

Jak powinna wyglądać internetowa oferta sprzedaży auta?

Jeśli planujesz w niedługim czasie sprzedać swoje auto w internecie, powinieneś zastanowić się, jak promować swoją ofertę. Obecnie na rynku motoryzacyjnym panuje ożywienie, jednak warto wiedzieć jak najlepiej je wykorzystać. Oto, jak powinna być skonstruowana internetowa oferta sprzedaży auta.

Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Od bardzo wielu lat panuje pogląd, iż mieszanie olejów samochodowych, pochodzących od różnych producentów, może mieć negatywne skutki dla najistotniejszych mechanizmów pojazdu, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Czy można je mieszać?

Jak zalegalizować użytkowanie paliw alternatywnych?

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym każde bez wyjątku paliwo, używane do zasilania silników pojazdów mechanicznych, musi być opodatkowane. Paliwa, nabywane w legalnie działających stacjach paliw są opodatkowane podatkiem akcyzowym.

Jak praca silnika w warunkach nieustalonych wpływa na jego trwałość?

Silniki spalinowe są maszynami cieplnymi, czyli takimi, w których ciepło jest zamieniane w pracę. Z tego powodu powinny pracować w ściśle określonej temperaturze, zbliżonej do 85 stopni Celsjusza w przypadku chłodzenia wodnego i mniej więcej 15 do 20 stopni wyższej w przypadku silnika chłodzonego powietrzem.

Jakie są zalety i wady paliw alternatywnych?

W przypadku napędu pojazdów, pod pojęciem paliw alternatywnego rozumiemy wszystkie substancje ciekłe lub gazowe, zastępujące tradycyjne produkty ropopochodne, takie jak benzyny i oleje napędowe.

Na jakie rodzaje paliw może jeździć samochód?

Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów a także domorośli wynalazcy oraz poważne laboratoria naukowo-badawcze głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji pojazdów. Jednym z prostszych rozwiązań stało się przejście z paliw płynnych na gazowe.

Czy trzeba specjalnie dbać o opony? Czy to przedłuży ich "życie"?

Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Co daje doważanie kół na samochodzie?

Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.

Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Opony deszczowe – alternatywa dla zimówek?

Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzanie przewodów elastycznych

W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić przewody elastyczne w przedziale silnika. Nie wymaga to od nas dużej pracy, dlatego warto przeprowadzić taki przegląd. Oto, jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana oleju silnikowego

Częste wymiany oleju silnikowego są dobrą metodą na zapewnienie silnikowi odpowiedniej kondycji. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić olej w Nissanie Primera z silnikiem benzynowym 1,6 i 2,0.

REKLAMA