REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Umowa o pracę

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy możliwa jest cesja wierzytelności w zamówieniach publicznych?

Kodeks cywilny, który ma zastosowanie również do umów o zamówienia publiczne (art.139 Pzp), przewiduje instytucję przelewu wierzytelności (np. zapłaty wynagrodzenia). Czy można ją zastosować w przypadku zamówień publicznych?

Czy ta sama umowa na zastępstwo może być kontynuowana podczas zastępowania kolejnego pracownika

Na czas urlopu wychowawczego pracownicy zatrudniliśmy na jej miejsce osobę na zastępstwo. Zastępowana pracownica złożyła pismo w sprawie rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron. Czy zastępca może nadal być zatrudniony na podstawie umowy na zastępstwo, jeśli od dnia rozwiązania umowy o pracę z naszą pracownicą zastępowałby inną nieobecną osobę?

Czy zamawiający może żądać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami?

W zależności od wartości zamówienia zamawiający żąda lub może żądać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną. Ekspert wyjaśnia na jakiej podstawie.

Jak zaskarżyć ugodę zawartą przed sądem pracy

Jeżeli pracodawca po podpisaniu z pracownikiem ugody stwierdzi, że jej treść narusza jego interesy, wówczas może zaskarżyć ją zażaleniem. Ma na to siedem dni od momentu wydania postanowienia umarzającego postępowanie. Takie uprawnienie przysługuje również pracownikowi, który zawarł z pracodawcą ugodę.

REKLAMA

Czym jest TARIC?

TARIC to w kilku słowach informacje taryfowe, stawki celne, zakazy importu i eksportu oraz ograniczenia obrotu towarowego. Jakie informacje dokładnie zawiera ta baza? Jak korzystać z jej wyszukiwarki?

Do czego służą bazy MRN i QUOTA?

MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła. Jak z nich korzystać? Przeczytaj.

Czy przedsiębiorca może odliczyć zapłaconą akcyzę?

Jedną z podstawowych zasad podatku akcyzowego jest zasada jednokrotności opodatkowania. W skrócie oznacza ona, iż w trakcie wielu etapów na których występuje obrót danym wyrobem akcyzowym, tylko na jednym z nich jest on opodatkowany. Czasem jednak występują sytuacje, gdy do produkcji danego wyrobu zużywany jest inny wyrób, od którego już wcześniej pobrano akcyzę.

Jak zadbać o wizerunek swojej firmy?

Jakie działania, które podejmowane regularnie i rozsądnie, mogą doprowadzić do polepszenia wizerunku firmy? Czy znajomość podstawowych zagadnień z zakresu PR jest konieczna dla przedstawicieli firm niezależnie od branży? Odpowiedzi szukaj w dalszej części porady.

REKLAMA

Przekształcenie jednoosobowego przedsiębiorcy - porada

Projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dokonuje licznych zmian mających na celu zniesienie barier w zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej. Projekt przewiduje także nową procedurę przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę kapitałową. Ekspert wyjaśnia na czym będzie polegała.

Na czym polega autonomiczne zawieszenie poboru cła?

SUSPENSIONS czyli autonomiczne zawieszenia poboru ceł na terenie Unii Europejskiej oraz krajów objętych preferencjami taryfowymi. Jaki jest ich cel? Czego dokładnie dotyczą oraz kto może z nich korzystać? Przeczytaj.

Co zawiera rachunek zysków i strat przedsiębiorstwa turystycznego?

Ważnym elementem sprawozdania finansowego w przedsiębiorstwie turystycznym jest rachunek zysków i strat, w którym przedstawia się dokonania firmy w analizowanym okresie, mierzonych wynikiem finansowym (zyskiem lub stratą) jako różnicą między sumarycznymi przychodami a sumarycznymi kosztami.

Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach prowadzonej działalności związanej ze świadczeniem usług turystycznych podlega kontroli zgodnie z przepisami zarówno ogólnymi obowiązującymi wszystkie podmioty gospodarcze, jak i specjalistycznymi w ramach gospodarki regulowanej.

Jak uruchomić działalność gospodarczą przedsiębiorstwa turystycznego?

Przedsiębiorstwa turystyczne prowadzą specyficzną działalność związaną ze świadczeniem usług bezpośrednio na rzecz klienta: zapewniają nocleg, wyżywienie, rozrywki na świeżym powietrzu. Dlatego też ich uruchomienie wymaga załatwienia nieco więcej spraw niż ma to miejsce w przypadku otwarcia zwykłej firmy zajmującej się składaniem długopisów.

Odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania

Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania nie określa minimalnej wysokości odszkodowania. Należy zatem zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, w którym wysokość odszkodowania została uzależniona od wysokości szkody poniesionej przez osobę poszkodowaną.

Skąd wziąć kasę fiskalną?

Podatnik, który instaluje kasę fiskalną, zobligowany jest w związku z tą czynnością dopełnić odpowiednich procedur urzędowych. Dlatego już niedługo Urzędy Skarbowe będą przepełnione nie tylko z powodu składania rocznych zeznań podatkowych, ale także w wyniku nowego Rozporządzenia Ministra Finansów.

Czy przedsiębiorca może odzyskać środki wydane na kasę fiskalną?

Od 1 maja 2011 r. podatnicy, którzy w roku poprzednim korzystali ze zwolnień przedmiotowych (np. prawnicy, lekarze), będą teraz zobowiązani ustalać limit zwolnienia kwotowo. Dla przypomnienia, kasy fiskalnej nie musi instalować podmiot, który w roku poprzednim (2010 r.) nie przekroczył obrotu 40 000 zł. Jeśli natomiast działalność została rozpoczęta w tym roku (2011 r.), dopuszczalny limit wynosi 20 000 zł.

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Jak poprawić funkcjonowanie kancelarii prawniczej?

Polski wymiar sprawiedliwości boryka się z problemem stale rosnącej ilości papierowych dokumentów. Dotyczy to również kancelarii prawnych. Jak rozwiązać trudności związane z archiwizacją? Przeczytaj.

Kiedy przedsiębiorca nie rozliczy się wspólnie z małżonkiem?

Jedynie opodatkowanie skalą podatkową pozwala rozliczać się przedsiębiorcy wspólnie w zeznaniu rocznym małżonków. Podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa i podatek tonażowy wykluczają taką możliwość.

Czym jest EORI- Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych?

Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (EORI)jest częścią tworzonego w UE środowiska elektronicznego cła, które powstaje w ramach programu wirtualnego środowiska dla administracji celnych i handlu w UE. Sprawdź, do kogo skierowany jest program i jakie daje korzyści.

Czym jest ECICS – Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych?

Europejski Spis Celny Substancji Chemicznych jest narzędziem informacji zarządzanym przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej, które m.in. pozwala ja jednoznaczną identyfikację substancji chemicznych. Baza coraz częściej stosowana jest oficjalnie przez organy celne, laboratoria celne i podmioty gospodarcze zajmujące się handlem wszystkich substancji chemicznych, w związku z czym jej zasięg stale się rozszerza. Dowiedz się, jakie korzyści daje ECISC i jakie substancje mogą zostać do niego wpisane.

Czym jest EBTI – Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa?

W celu osiągnięcia efektywnego zarządzania procedurą wydawania wiążącej informacji taryfowej Komisja Europejska zadecydowała o utworzeniu systemu komputerowego, w którym gromadzone byłyby wszystkie informacje związane z WIT. Europejska Wiążąca Informacja Taryfowa skraca m.in. czas odprawy celnej. Sprawdź, jakie inne korzyści daje złożenie wniosku o wydanie WIT oraz jak i gdzie można to zrobić.

Czy osoba, która opłaciła składki na Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia działalności w czasie urlopu wychowawczego, może uzyskać ich zwrot

Prowadziłam działalność gospodarczą w latach 2000–2008. Równocześnie pracowałam na etacie, ale w okresie od 2006 r. do 2007 r. przebywałam na urlopie wychowawczym. W tym czasie płaciłam składki z tytułu działalności. Przeczytałam komunikat ZUS, że osoby, które opłaciły składki na Fundusz Pracy za czas prowadzenia działalności podczas urlopu wychowawczego, mogą starać się o umorzenie tych składek. Jak złożyć taki wniosek i w jakim terminie?

Rejestracja osób niepełnosprawnych prowadzących działalność w PFRON - krok po kroku

Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą, która wcześniej nie była zarejestrowana w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych rejestruje się w Wydziale Dofinansowań Rynku Pracy PFRON składając pierwszy wniosek o refundację składek na ubezpieczenia społeczne Wn-U-G. W jaki sposób powinna tego dokonać? Przeczytaj.

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

Zatrudnienie urzędnika bez organizowania naboru

Pracujemy wraz z koleżankami w urzędzie gminnym na stanowiskach urzędniczych na podstawie kolejnej umowy o pracę. Czy jest szansa, aby nasze dalsze zatrudnienie w tym urzędzie odbyło się bez procedury naboru?

Wstępne badanie lekarskie pracowników - nowe przepisy

Zmiana zasad wydawania świadectwa pracy - nowelizacja kodeksu pracy

Pracodawca nie musi wydawać zwalnianemu pracownikowi świadectwa pracy jeśli ponownie go zatrudni. Od dzisiaj, 21 marca, obowiązują znowelizowane przepisy kodeksu pracy.

Odpisy na fundusz socjalny w 2011 r.

W związku z nowelizacją ustawy o zfśs od jej wejścia w życie będzie istniała możliwość dokonywania nowego odpisu na ten fundusz, związanego z założeniem przez pracodawcę np. żłobka dla dzieci pracowników.

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Czy aukcja elektroniczna powinna być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu?

Aukcja elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może odstąpić od jej przeprowadzenia. Czy zawsze?

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

Jakie są skutki niewznowienia działalności gospodarczej po upływie 24 miesięcy zawieszenia?

Czy przedsiębiorca, który nie zlikwidował działalności bądź nie wznowił działalności po upływie okresu 24 miesięcy na które taka działalność była zawieszona, powinien zostać wykreślony z ewidencji?

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

Czy nieoskładkowany przychód zmniejsza emeryturę?

Czy pracę przy usuwaniu awarii należy wliczać do okresu, na jaki można powierzyć pracownikowi wykonywanie innej pracy

Jednej z naszych pracownic chcemy powierzyć wykonywanie innej pracy niż wynikająca z umowy o pracę, na okres 3 miesięcy na podstawie art. 42 § 4 Kodeksu pracy (skierowanie do innej pracy bez zmiany umowy o pracę). W tym roku pracownica przez tydzień uczestniczyła w akcji ratunkowej w związku z awarią, jaka miała miejsce w naszym zakładzie. Cała załoga pomagała przy porządkowaniu magazynów firmy, które zostały zalane. Czy czas, w którym ta pracownica wykonywała inną pracę, niż określona w umowie, w związku z akcją ratowniczą, należy zaliczyć do limitu 3 miesięcy powierzenia innej pracy na podstawie art. 42 § 4 Kodeksu pracy?

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Polscy przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, określana skrótowo mianem sanepidu. Ekspert radzi kiedy może ona zbadać zgodność działania przedsiębiorcy z przepisami prawa.

Monitoring w miejscu pracy

Nierzadko pracownicy wykonują w miejscu pracy czynności zupełnie z nią niezwiązane. Jednak rozwój techniki umożliwia pracodawcy kontrolę efektywnego wykorzystywania czasu pracy przez podwładnych.

Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Taksówkarze zacierają ręce, a „przewoźnicy osób” wycierają pot z czoła. Od 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, które wprowadzają drakońskie kary dla osób zarobkowo przewożących pasażerów bez licencji taksówkowej.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów?

Prawo polskie a szczególnie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków. W poniższym kompendium pokrótce przybliżyliśmy ten istotny dla przedsiębiorców temat.

Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. W ramach tej nowelizacji znacząco zmieniła się konstrukcja hipoteki, czyli ograniczonego prawa rzeczowego, zabezpieczającego wierzytelność. Jedną z cech nowej hipoteki jest możliwość dowolnego wyboru waluty, w której owa hipoteka zostanie ustanowiona.

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Jak przebiega proces składania ofert w trybie licytacji elektronicznej?

Proces licytowania rozpoczyna się wraz z nadejściem terminu wskazanego w ogłoszeniu o licytacji (termin otwarcia). Od momentu jego zaistnienia nie obowiązuje zasada pisemności. Wnioski oraz oświadczenia mogą być przekazywane jedynie drogą elektroniczną.

Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może chcieć uzyskać ochronę na wynalazki lub inne wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W ramach tej ochrony może starać się o uzyskanie patentu, czyli nabycie prawa wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

REKLAMA