REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Mikroprzedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Dla kogo kasa fiskalna jest obowiązkowa?

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary i usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowy, muszą prowadzić ewidencję transakcji z wykorzystaniem kas fiskalnych. Istnieje jednak możliwość zwolnienia podmiotowego.

Jakiej dokumentacji należy wymagać przy zakupie nowych maszyn?

Jako właściciel i pracodawca niewielkiego zakładu pracy zamierzam kupić kilka maszyn do swojej firmy. Na co powinienem zwrócić uwagę przy zakupie maszyn?

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

REKLAMA

Ubezpieczenia komunikacyjne – na co zwrócić uwagę?

Wiele firm nie wie jak podejść do ubezpieczeń komunikacyjnych. Postaram się oczywiście rozjaśnić ten temat. Kieruje artykuł dla każdego zainteresowanego tematem ubezpieczeń, ale zwłaszcza do młodych przedsiębiorców, którzy po raz pierwszy muszą zdecydować się na konkretne ubezpieczenie.

Za co odpowiada nabywca przedsiębiorstwa?

Kodeks cywilny za przedsiębiorstwo uznaje zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo rozumiane w ten sposób może stanowić samodzielny przedmiot stosunków cywilnoprawnych. Za co odpowiada nabywca w przypadku zakupu przedsiębiorstwa?

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Jak wybrać formę opodatkowania w 2011 r.?

20 stycznia 2011 r. jest specyficzną datą dla przedsiębiorców. To termin graniczny, do którego muszą oni wybrać sposób rozliczania z fiskusem na najbliższy rok i złożyć w tej sprawie pisemne oświadczenie do urzędu skarbowego zgodnego z miejscem zamieszkania podatnika.

REKLAMA

Jakie są rodzaje inwentaryzacji?

Możemy wyróżnić trzy rodzaje inwentaryzacji, a mianowicie spis z natury, potwierdzenie prawidłowości sald, oraz porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami. Na czym polegają poszczególne z nich?

Jak przeprowadzić remanent?

Druga połowa grudnia to okres pogoni za prezentami, porządków i kolejek w sklepach. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą dodatkowym obciążeniem są obowiązki, związane z końcem roku kalendarzowego. Jednym z takich obowiązków jest remanent, nazywany w przepisach ustawy o rachunkowości inwentaryzacją.

Czy przedsiębiorca musi przyjąć zwrot towaru sprzedanego w internecie?

Nabycie towaru w internecie związane jest z zawarciem umowy sprzedaży. Kupującemu przysługują w związku z tym specyficzne uprawnienia, m.in. do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Czy przedsiębiorca musi przyjmować go z powrotem?

Jak mała firma może walczyć z opóźnieniami płatniczymi?

Opóźnienia w płatnościach to jeden z największych problemów trapiących polskie firmy. Trudności związane z terminową realizacją umów i egzekwowaniem zobowiązań należą do podstawowych przeszkód w rozwijaniu działalności gospodarczej i sprawnym funkcjonowaniu na rynku. Jak z nimi walczyć?

Kiedy przedsiębiorca ma obowiązek odzysku i recyklingu opakowań?

Obowiązki odnoszące się do gospodarki opakowaniami, produktami w tych opakowaniach oraz odpadami opakowaniowymi określone zostały w ustawie z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 639 z poźn. zm.)

Jak nie utracić płynności finansowej?

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Jakie skutki wywołuje rezygnacja z umowy leasingu?

Umowa leasingu z zasady zawierana jest na określony czas. Jej cel, zarówno prawny jak i ekonomiczny, zakłada że będzie ona trwała przez okres, na który została ustanowiona. Z tego też powodu może zostać rozwiązana tylko w szczególnych przypadkach.

Jak wysoka może być pomoc de minimis?

Pomoc de minimis jest szczególnym rodzajem pomocy udzielanym przedsiębiorcom przez państwo. Jej specyfika polega na tym, że nie podlega kontroli ze strony Komisji Europejskiej, gdyż jest wsparciem o niewielkich rozmiarach, a to nie narusza konkurencji na rynku. Jaka jest wysokość pomocy de minimis?

Jak mały przedsiębiorca może chronić środowisko?

Okazuje się, że nie trzeba zarządzać wielkim konsorcjum, by chronić naszą przyrodę. Tak naprawdę za pomocą kilku prostych i nie wymagających wielkich kwot metod możemy stać się w pełni proekologicznymi przedsiębiorcami. Wystarczy jedynie odrobina zaangażowania i chęci do nabrania nowych nawyków.

Z jakich obowiązków wobec ZUS musi się wywiązać przedsiębiorca, który traci prawo do opłacania niższych składek

W grudniu br. mijają pierwsze 2 lata prowadzenia przeze mnie działalności. W tym czasie opłacałem składki od preferencyjnej podstawy wymiaru w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia. Czy w związku z tym muszę złożyć w ZUS jakieś dokumenty informujące o tym fakcie, czy wystarczy, że w deklaracji zacznę rozliczać składki od 60% przeciętnego wynagrodzenia?

Kiedy leasing będzie dostawą towarów?

Dzisiejszy przedsiębiorca, korzystający z leasingu, musi liczyć się z koniecznością płacenia podatku VAT. Wynika to m.in. z faktu, że niektóre czynności wykonywane w ramach umowy leasingu są traktowane przez ustawodawcę jako dostawa towarów.

Jak sporządzić remanent?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów obowiązani są do sporządzenia remanentu (spisu z natury) wraz z nadejściem ostatnich dni roku podatkowego. Po sporządzeniu spisu podatnicy powinni dokonać wycenę remanentu w terminie 14 dni.

Co to jest faktura VAT marża?

Faktury VAT marża wystawia podatnik, dla którego podstawą opodatkowania jest marża. Transakcje, które można opodatkowywać wg tej procedury określa ustawa o podatku od towarów i usług. Do tej grupy należą podatnicy świadczący usługi turystyki oraz dokonujący dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Kto udziela pomocy de minimis i kto jest jej adresatem?

Pomoc publiczna jest przydatnym narzędziem przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Może przybierać ona różne formy. Jedną z nich jest pomoc de minimis. Czym ona tak naprawdę jest, kto jej udziela i kto może być jej adresatem?

Jak założyć w Warszawie firmę przez interne?t - krok po kroku

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy daje jej mieszkańcom możliwość założenia własnej działalności gospodarczej bez opuszczania domu. Urzędnicy wychodzą naprzeciw potencjalnym pracodawcom i ułatwiają im załatwianie formalności.

Czym różnią się oferty kredytów samochodowych?

Jestem zdecydowany na to, aby wziąć kredyt na samochód. Oferty przedstawia wiele firm. Czym różnią się ich propozycje? O jakie kryteria powinienem opierać swój wybór?

Czy można zbyć pojazd będący przedmiotem leasingu?

Obecnie mam pojazd, który jest leasingowany. Chcę go sprzedać. Czy w związku z tym grożą mi jakieś konsekwencje?

Na co zwracać uwagę w OWUL?

Zamierzam skorzystać z leasingu. Czy powinienem zwrócić szczególna uwagę na tzw. OWUL (Ogólne Warunki Umowy Leasingowej)? Co jest w nich charakterystycznego?

Czy warto przejąć leasing?

Na portalu aukcyjnym znalazłem interesujące ogłoszenie o możliwości przejęcia leasingu. Czy warto się tym zainteresować? Na co uważać?

Czy wpłacać zaliczkę sprzedawcy samochodu, który ma być leasingowany?

Firma, która sprzedaje mi samochód domaga się zaliczki. Czy powinienem ją wpłacić? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości i co się z nią stanie przy leasingu (kredycie)?

Czym jest ubezpieczenie AC?

Jednym z typów ubezpieczenia komunikacyjnego jest AC. W odróżnieniu od OC nie jest obowiązkowe, stąd też mniejsza jego popularność. Co można dzięki niemu zyskać, a co stracić?

Wycena pojazdu używanego – kiedy jest wymagana?

Firmy leasingowe stawiają wymóg wyceny pojazdu , który jest używany. Czy jest to niezbędne? Czy trzeba korzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy majątkowego?

Czy leasing w jenach jest opłacalny?

Czy bardziej opłacalny jest leasing w złotówkach, czy jenach? Ekspert odpowiada na pytania czytelników.

Co zrobić w razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego auta w leasingu?

Co należy zrobić w sytuacji, gdy policja zabrała mi dowód rejestracyjny leasingowanego samochodu? Ekspert odpowiada na pytanie czytelnika.

Zasady uwzględniania w podstawie zasiłku świadczeń za okres przestoju w firmie

Przepisy ustawy antykryzysowej przewidują wypłatę świadczeń przestojowych oraz świadczeń kompensacyjnych dla pracowników firm, które ze względu na trudności finansowe, spowodowane kryzysem, wprowadziły przestój ekonomiczny bądź zmniejszyły wymiar czasu pracy zatrudnionych. Uwzględnienie tych świadczeń przy ustalaniu podstawy zasiłku chorobowego będzie zależało od ich rodzaju.

Co z VAT-em przy leasingu?

Jak rozliczany jest VAT przy leasingu samochodów osobowych oraz ciężarowych "z kratką"? Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą rozliczaniem VAT-u przy autach osobowych i "z kratką".

Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Na ogół wszyscy doskonale wiedzą jak ważny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jest dodatni wynik finansowy (zysk). Nikt też nie zaprzeczy, że dobrze jest mieć środki na regulowanie bieżących zobowiązań firmy. Warto posłuchać zwolenników tezy, że można śmiało postawić znak równości pomiędzy zyskiem i płynnością finansową, jeśli rozpatrywać ważność tych miar funkcjonowania przedsiębiorstwa z uwagi na jego istnienie. Mogę zaryzykować jeszcze bardziej śmiałą tezę, że rację mają ci, którzy płynności finansowej dają pierwszeństwo nad zyskiem. Dlaczego?

Rozpoczynanie działalności a BHP

Pracodawca rozpoczynając działalność jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności do zawiadomienia na piśmie właściwego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.

Czym jest wysoki wykup w leasingu?

Na czym polega wysoki wykup w leasingu oraz jak można wykorzystać odliczenie 6 tys. zł VAT-u?

Jakie trudność napotka w wydziale komunikacyjnym leasingobiorca?

Zakupiłem auto na kredyt. Teraz muszę wybrać się do wydziału komunikacji. Czy mam w związku z tym jakieś ograniczenia? Jak to jest w przypadku leasingu?

Jaka faktura przy sprzedaży poleasingowego auta?

Wykupiłem auto po leasingu. Obecnie chciałbym je sprzedać. Z jakim VAT-em muszę w takiej sytuacji wystawić fakturę?

Czy warto leasingować używane auto?

Decydując się na zakup używanego samochodu, spotkałem się z propozycją leasingu jako metody finansowania. Czy warto skorzystać z takiego rozwiązania?

Jak od nowego roku rozliczymy samochody ciężarowe?

Wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na stałe wpisał się do historii polskiego rynku leasingodawców. Zmiany jakie w związku z nim zostały wprowadzone spopularyzowały samochody z "kratką". Co czeka przedsiębiorców w 2011 roku?

Na czym polega metoda pomiaru satysfakcji klienta o nazwie „blueprinting”?

Blueprinting ma na celu ukazać tzw. punkty kontaktowe czyli punkty aktywności klienta względem transakcji zawieranych z oferentem. Pozwala to zidentyfikować problemy dotyczące spełnienia oczekiwań klienta i poznać przyczyny niezadowolenia. Zaletą tej metody jest włączenie klienta w procesy wewnętrzne przedsiębiorstwa i odczytanie, które z nich mogą być istotne dla odbiorcy wyrobów bądź usług.

Jak skutecznie prowadzić marketing relacji – 10 kluczowych zasad

Kluczowe zasady działania pełnią taką samą rolę jak prawa fizyki: korzystając z nich, możesz zbudować urządzenia wzmacniające lub umożliwiające pożądany efekt (np. samochody, dźwigi, otwieracze do konserw, maszyny zwijające blachę w konserwy). Prowadzenie marketingu relacji (tj. korzystanie z narzędzi budowania lojalności) musi opierać się na kluczowych zasadach – w przeciwnym razie ten samolot daleko nie poleci.

Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Wybór systemu finansowo-księgowego jest istotny, ponieważ dotyczy bardzo ważnej sfery prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli w księgach coś się nie zgadza może się to wiązać ze sporymi kosztami inwestycyjnymi (pieniądze, czas przeznaczony na opanowanie poruszania się po systemie).

Do kiedy firma odliczy VAT od samochodu z kratką

Odliczenie VAT-u od wydatków połączonych z zakupem, wynajmem i leasingiem samochodów z kratką będzie możliwe tylko do końca 2010 r. Dotyczy to także zakupionego do aut paliwa. Wprowadzone zmiany będą obowiązywały od 1 stycznia 2011 r. do końca 2012 r.

Co zrobić, gdy firma popadnie w długi?

Rosnące zobowiązania i malejące przychody to problem, który dotyka wiele firm. Okres kryzysu na stałe odcisnął piętno na budżetach małych i średnich przedsiębiorstw. Jak sobie poradzić z długami, aby wyprowadzić biznes na prostą drogę?

Czy można uzyskać kredyt od fiskusa?

Przedsiębiorcy mogą uzyskać tzw. kredyt podatkowy. Skorzystanie z niego uzależnione jest od umiejętnego wyboru metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy i płatności podatku VAT.

Jakie są rodzaje, co zawierają i jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe które powinny być prowadzone przez przedsiębiorcę to: dziennik, konta księgi głównej, konta ksiąg pomocniczych, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej, zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych, inwentarz. Dowiedz się jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Czy można amortyzować mieszkanie?

Ustalenie wartości początkowej mieszkania, a także wprowadzenie go do środków trwałych otwiera drogę do jego amortyzowania. Podatnicy mogą wybrać jedynie metodę liniową. Stosować mogą zaś stawkę z wykazu stawek amortyzacyjnych bądź określoną indywidualnie.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia z zakresu m.in. ubezpieczeń społecznych, dokumentacji ubezpieczeniowej, bhp, zasiłków i innych świadczeń.

REKLAMA