REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Mikroprzedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najczęstsze błędy w deklaracjach INTRASTAT

Podmioty importujące lub eksportujące towary pomiędzy krajami UE muszą wypełniać druki deklaracji INTRASTAT. Niestety popełniają przy tym błędy. Prezentujemy wskazówki ekspertów Ministerstwa Finansów, które elementy tych deklaracji rodzą największe problemy.

System INTRASTAT - czyli nie ma ceł ale trzeba informować o obrocie towarowym między krajami UE

Przedsiębiorcy dokonujący importu i eksportu towarów z krajami UE mają obowiązki informacyjne związane z funkcjonowaniem systemu INTRASTAT.

Pozwolenia radiowe

Kwestia uzyskania pozwolenia radiowego została uregulowana w Ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.

Warto szybko budować

Pomimo tego, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane (upb), przyznane pozwoleniem na budowę uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych przysługuje inwestorowi przez trzy lata od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności (po tym terminie pozwolenie wygasa), dotychczasowe orzecznictwo sadów administracyjnych przekonuje, że warto budować jak najszybciej.

REKLAMA

Czy można obniżyć ryczałt za godziny nadliczbowe

Prowadzę działalność gospodarczą. Zatrudniam 6 pracowników pracujących stale poza siedzibą firmy. Czy z uwagi na utrudnioną kontrolę ich czasu pracy mogę zastosować ryczałt za nadgodziny? Jeżeli tak, to gdy zmieni się organizacja pracy i ustalony ryczałt okaże się zbyt wysoki, czy będzie można go obniżyć?

Umowna i sądowa waloryzacja świadczeń pieniężnych

Wzrost cen surowców, materiałów, energii czy robocizny może się często okazać dużym zaskoczeniem dla kontrahenta, niedostosowanego do nowej sytuacji na rynku, szczególnie kiedy spełnienie świadczenia odłożone jest w czasie. Aby uchronić się przed spadkiem siły nabywczej pieniądza spowodowanego inflacją, można załączyć do umowy klauzulę waloryzacyjną. Waloryzacja polega na przeliczeniu oznaczonej kwoty (świadczenia) według określonego kryterium.

Samochód zachętą dla pracownika

Możliwość użytkowania służbowego auta, albo coraz częściej – jego klasa są ważnym czynnikiem, niejednokrotnie decydującym o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Czy motywowanie najlepszych pracowników za pomocą służbowego pojazdu może się opłacać?

Przyszłość polskich emerytów zagrożona

Chyba nie jest nam już obce stwierdzenie, że ZUS ma niedobory. Co roku rząd dopłaca do ZUS miliardy złotych. Wiemy także, że ZUS ratuje się zaciągając kredyty. Co to dla nas oznacza?

REKLAMA

Usprawnienie obsługi klienta w e-commerce

Właściwe obsłużenie klienta, zapewnienie sprawnego call center i szybkiej reakcji na zgłaszane problemy jest kluczem do zatrzymania klienta- bez nich, sfrustrowany, może zwrócić się do naszej konkurencji. Jak zapewnić odpowiedni poziom tych usług?

Odwilż w nastrojach i zakupach przedsiębiorców

Jak wynika z najnowszego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,  po raz pierwszy od ubiegłego roku wzrosła liczba optymistów, wśród badanych przedsiębiorców, którzy w tym kwartale oceniali kondycję gospodarczą kraju i własnej firmy.

Jak oszczędzać na emeryturę

Kwestia Indywidualnych Kont Emerytalnych, mimo kilku lat obecności na naszym rynku, wciąż rodzi wiele pytań. Nadal tak naprawdę niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym one właściwie są, jakie niosą korzyści i wreszcie - czym różnią się od innych form oszczędzania na emeryturę.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZZA

Formularz ZUS ZZA należy wypełnić w celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego ubezpieczonego, który z danego tytułu podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także w przypadku zmiany lub korekty danych osoby ubezpieczonej zgłoszonych na formularzu ZUS ZZA.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZWPA

Formularz ZUS ZWPA należy wypełnić w celu wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą fizyczną, lub zgłoszenia korekty danych wyrejestrowania płatnika składek.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZUA

Formularz ZUS ZUA wypełnia płatnik składek w celu zgłoszenia osoby z danego tytułu ubezpieczenia do ubezpieczeń lub w celu zgłoszenia zmiany/korekty danych dotyczących osoby ubezpieczonej zgłoszonymi na formularzu ZUS ZUA.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZIPA

Formularz ZUS ZIPA należy wypełnić w celu zgłoszenia zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej podanych w zgłoszeniu płatnika składek ZUS ZPA, zgłoszenia zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek będącego osobą fizyczną, podanych w zgłoszeniu płatnika składek ZUS ZFA, a także zgłoszenia zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek – podanych w bloku III wcześniej złożonego dokumentu ZUS ZIPA.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZCNA

Formularz ZUS ZCNA przeznaczony jest do zgłoszenia danych o członku rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoszenia utraty uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego przez członka rodziny zgłoszonego uprzednio na druku ZUS ZCNA lub ZUS ZCZA, a także dokonania zmiany/korekty danych dotyczących członka rodziny zgłoszonego na druku ZUS ZCNA lub ZUS ZCZA.

Składki dla osób rozpoczynających działalność

Powszechnie wiadomo, że osoby rozpoczynające działalność po raz pierwszy, mają prawo do opłacania preferencyjnych składek na ZUS.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZAA

Formularz ZUS ZAA należy wypełnić w celu zawiadomienia o adresie prowadzenia działalności, nowym adresie prowadzenia działalności, likwidacji działalności pod wcześniej wskazanym adresem, lub zmianie lub korekcie adresu prowadzenia działalności.

Czy upadłość firmy w Polsce oznacza jej upadłość w całej UE?

Dnia 21 stycznia 2010 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej „ETS”) po raz kolejny zajął się sprawą mającą bezpośredni związek z Polską i wydał wyrok w sprawie dotyczącej polskiej spółki i zajęcia jej środków finansowych przez niemiecki sąd, po orzeczeniu przez sąd polski jej upadłości.

Parkowanie samochodów służbowych w pobliżu miejsc zamieszkania pracowników

Pracownicy naszej spółki wykorzystują samochody będące jej własnością do celów służbowych. Ze względu na brak możliwości zapewnienia bezpieczeństwa parkowanych samochodów służbowych w siedzibie spółki, zostały wyznaczone inne miejsca ich parkowania. Miejsca parkowania spółka wyznaczyła na parkingach w pobliżu miejsca zamieszkania pracowników korzystających z tych samochodów. A w przypadku, gdy było to możliwe, wprost w miejscu zamieszkania pracownika (garaż będący własnością pracownika).

Czy przystąpienie do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego w trakcie niezdolności do pracy w związku z wypadkiem uprawnia do zasiłku

Od 4 lat prowadzę zakład kominiarski. 10 września 2009 r. miałem wypadek podczas wykonywania pracy. Do ubezpieczenia chorobowego przystąpiłem od 21 września 2009 r. ZUS wypłacił mi zasiłek chorobowy w związku z wypadkiem za okres od 10 września 2009 r. do 4 lutego br. Od 5 lutego br. lekarz kardiolog wystawił mi zwolnienie lekarskie na 30 dni, które nie ma związku z wypadkiem z września. Czy mam prawo do zasiłku chorobowego, jeżeli przed obecnym zwolnieniem byłem na zwolnieniu lekarskim? Czy od 5 lutego br. ZUS liczy nowy okres zasiłkowy?

Jak rozliczać korzystanie przez pracownika z samochodu służbowego do celów prywatnych

Prezentujemy zasady rozliczania korzystania przez pracownika z samochodu służbowego, które zostały uznane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2010 r. (nr IPPP3/443-957/09-4/SM) za prawidłowe w świetle obowiązujących przepisów podatkowych.

Osobisty PR

Kto chce w dzisiejszych czasach osiągnąć sukces (i go utrzymać), nie może zrezygnować z efektywnego, osobistego PR-u. Ukazanie się w pozytywnym świetle sprawia jednak trudności wielu ludziom. Jedni nie lubią o sobie mówić, lecz w głębi ducha mają nadzieję, że ktoś zauważy ich zasługi. Inni mówią o sobie aż nazbyt chętnie, jednakże nie udaje im się przekonać do siebie swojego rozmówcy. Dobry PR jest czymś innym.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – postanowienia końcowe

W końcowej części regulaminu powinny znaleźć się zapisy dotyczące min. momentu jego wejścia w życie, czasu obowiązywania, sposobu wprowadzenia ewentualnych zmian oraz kwestii rozstrzygania sporów, które mogą powstać na gruncie stosunku łączącego przedsiębiorcę z konsumentem.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Dane osobowe użytkowników Internetu stały się „towarem” o dużym znaczeniu ekonomicznym. Przedsiębiorcy coraz częściej przetwarzają dane w celach marketingowych. W związku z tym powstaje szczególna potrzeba ochrony danych konsumentów dokonujących zakupów w sieci. W regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się podstawowe informacje formalno-prawne dotyczące min. tego przez kogo (adres siedziby i pełna nazwa przedsiębiorcy) i w jakim celu dane będą przetwarzane, informacji na temat prawa dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych oraz tego czy dane będą udostępniane innym podmiotom.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – odstąpienie od umowy i zwrot towaru (reklamacje)

Przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość charakteryzują się wzmożoną ochroną praw konsumenta. Konsumentowi, który nie może przed zawarciem umowy zapoznać się z kupowanym towarem przyznane są specjalne uprawnienia. Po pierwsze, może on odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Po drugie ma on prawo do zwrotu towaru gdy jest on niezgodny z umową. Przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o tych prawach. Poniżej opisano na czym one polegają i jak przedsiębiorca powinien dać wyraz ich poszanowania redagując postanowienia regulaminu.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – wykonanie umowy

W pierwszych dwóch artykułach opisano sposób redakcji postanowień ogólnych oraz zawarcia umowy w regulaminie sklepu internetowego. Następnym z poruszonych zagadnień powinno być wykonanie umowy, poprzez które należy rozumieć spełnienie świadczeń obu stron w celu zaspokojenia ich interesów. W trakcie zawarcia umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przyjęcia zapłaty i dostarczenia towaru, a po stronie kupującego zapłacenie za towar a następnie jego odebranie. Sposób dokonania tych czynności powinien być jasno i precyzyjnie uregulowany.

Stosowny strój od stóp do głów

Elegancki garnitur dla mężczyzn i kostium dla kobiet obowiązuje w większości branż jako odpowiedni strój biznesowy. Kolorystycznie dobrana, jasna koszula z naturalnego włókna lub odpowiednia bluzka dopełniają całości. Mężczyźni nie powinni nosić jasnych krawatów do ciemnych koszul, ponieważ często nie wygląda to zbyt poważnie. To samo dotyczy kolorowej muchy. Zasady ubierania się mężczyzn sukcesu zawodowego wciąż są na ogół bardziej konserwatywne, niż można by sądzić.

Stosowne ubranie w każdej sytuacji

„Wygląd zewnętrzny człowieka to strona tytułowa jego wnętrza” – mówi przysłowie perskie. Zadbany wygląd ma decydujące znaczenie dla powodzenia w życiu zawodowym i prywatnym. W ciągu trzech pierwszych minut najsilniej skupia się na nas uwaga rozmówcy i to pierwsze wrażenie jest właśnie wizualne. Aż do 90% tego, co właściwie chcemy powiedzieć, wyrażamy mimiką, gestem i językiem naszego ciała. Dlatego nasz wygląd jest często kartą wstępu do pewnych kręgów.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego – zawarcie umowy

Regulamin sklepu internetowego oprócz tego, że spełnia funkcję informacyjną zawiera również postanowienia, które są treścią umowy zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą prowadzącym sklep internetowy a konsumentem. Regulamin to nic innego jak umowa regulująca sposób korzystania z serwisu oraz zawarcia i wykonania umowy. Konsument kupując przedmiot lub korzystający z usługi „podpisuje” się pod regulaminem i tym samym godzi się na warunki w nim zawarte.

Jak wygląda współpraca przy outsourcingu usług księgowych?

Przejście na outsourcing księgowy dla wielu firm wiąże się ze zmianą organizacji pracy, przepływu dokumentów i sposobów komunikacji z księgowym. Dlatego też bardzo ważna rzeczą jest aby na samym początku współpracy ustalić dokładne reguły współpracy które pozwolą w przyszłości uniknąć tak zwanych „niedomówień” i aby Pracownicy firmy oddającej księgi rachunkowe nie odczuli zmiany.

Działalność gospodarcza - od czego zacząć?

Zacznijmy od wyboru rodzaju działalności, którą będziemy w przyszłości prowadzić, a także następnie wyboru formy prawnej tej działalności. Jest to istotne z tego względu, że przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej należy zgłosić jej wpis do właściwego rejestru, a niektóre rodzaje działalności można prowadzić jedynie w określonej formie. Natomiast, przy wyborze rodzaju działalności należy również przeanalizować ewentualną konieczność uzyskania zezwolenia, czy też koncesji.

Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?

Głównym celem ubiegania się o uzyskanie pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie każdego projektu unijnego jest oczywiście pozyskanie wsparcia finansowego na realizację projektu, o dofinansowanie którego się staramy.

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się skąd wziąć na nią pieniądze?

Planowanie firmy zaczynamy najczęściej od wyszukania możliwych źródeł sfinansowania naszej przyszłej działalności. Osoba, która dopiero planuje rozpocząć działalność gospodarczą i nie ma w tym celu wystarczających środków własnych, może je pozyskać nie tylko przez zaciągnięcie kredytu bankowego, ale także przez pozyskanie dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czy też dotacji przyznawanych przez urzędy pracy.

Zasady zawieszania działalności gospodarczej

Jeżeli chcesz zawiesić na jakiś czas swoją działalność gospodarczą – koniecznie przeczytaj o najnowszych zmianach w przepisach dotyczących tej kwestii.

Wizerunek firmy w internecie

Nie tylko kandydaci poszukujący pracy powinni dbać o to, jak są postrzegani w internecie. Kiedy zapraszasz na rozmowę rekrutacyjną kandydata, kiedy rozpoczynasz współpracę z kimś nowym, bardzo często ta osoba szuka informacji o Twojej firmie w internecie. Zastanów się, co przeczyta o Tobie?

Ryczałt sposobem rozliczenia wydatków na samochód pracownika

Firmy mogą wykorzystywać w prowadzonej działalności samochody, które nie stanowią ich środków trwałych. Dotyczy to również samochodów pracowników. Przepisy określają warunki i limity wydatków na niefirmowe samochody, które przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych oraz zasady zwrotu poniesionych kosztów pracownikom.

Sprowadzone auto nie zawsze podlega badaniom technicznym

Od dnia 22 września 2009 roku zaczęła obowiązywać nowelizacja kodeksu drogowego, dzięki której auto sprowadzone z zagranicy, nie będzie musiało ponownie przechodzić badań technicznych. Pod warunkiem, że sprowadzone auto będzie posiadało dotychczas ważne badania w kraju po którym uprzednio się poruszało. Obowiązek tak zwanej pierwszej rejestracji po sprowadzeniu samochodu nie będzie już konieczny.

Dlaczego kobietom jest trudniej w świecie biznesu?

Jak manager powinien opodatkować swój dochód

Jestem wspólnikiem spółki jawnej. Spółka świadczy usługi managerskie na rzecz innych podmiotów. W ramach tych usług zarządzam np. spółką X Sp. z o.o. Nie jestem jednocześnie związany z żadną z tych spółek umową o pracę. Czy mój dochód, jako wspólnika z tytułu udziału w zysku spółki jawnej X, powinien być zaliczony do dochodów z tytułu działalności gospodarczej ? I w związku z tym czy mogą być opodatkowane według 19% stawki liniowej ?

Antidotum na niższy VAT od firmowych aut

Przedsiębiorcy drżą na myśl o tym, że wkrótce nie będzie już można odliczać pełnego, 100-proc. VAT od aut z popularną kratką. Ale nie wszystko stracone
– na otarcie łez mają bowiem… możliwość podwójnego odliczenia VAT w wysokości 60 procent.

Odzyskiwanie przeterminowanych należności firmy

„Mamy kłopoty z terminową spłatą zobowiązań, bo nasi klienci mają kłopoty z zapłatą należności wobec nas”. Jak często tak mówimy albo myślimy? Jeśli tak jest, to co robimy by mieć mniej okazji by tak było?

Polacy chętnie inwestują w pizzerie i fast foody

W 2009 roku marki gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę wzbogaciły się o ponad 300 lokali, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł – wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Rynek outsourcingu samochodów służbowych

Mijający 2009 r. był jednym z najgorszych okresów w branży outsourcingu aut firmowych w Polsce. Rynek ten wzrósł tylko o 5,3 procent rok do roku. W efekcie na koniec 2009 roku w outsourcowanych flotach służbowych jeździło 130,5 tysiąca aut. W sumie prawie 14 tysięcy firm w Polsce korzystało z outsourcingu, czyli z full service leasingu i usług pokrewnych.

Jak ustrzec się błędów podczas uruchamiania oprogramowania HCM

Odpowiedź na pytanie, co dla obu stron – dostawcy oprogramowania oraz klienta – oznacza wdrożenie zakończone sukcesem, nie należy, wbrew pozorom, do łatwych. W przypadku wykonawcy wdrożenia można by się pokusić o stwierdzenie, że sukcesem jest moment pozytywnie zakończonego odbioru. Dla klienta może oznaczać dzień, kiedy odczuje lub wyliczy, że zdefiniowany i opisany w analizie cel został zrealizowany, a oczekiwane korzyści z wdrożenia systemu osiągnięte.

Zbieg tytułów do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym

Gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, składka zdrowotna powinna być opłacana z każdego z tych tytułów odrębnie.

Wpłata początkowa

"Interesuje mnie kupno pojazdu przy jak najmniejszej wpłacie początkowej" - jest to jedno z najczęstszych zdań wypowiadanych przez przedsiębiorców planujących zakup auta na firmę.

Tryb dokonywania wpłat z tytułu składek

Składki opłaca się na wskazane przez Zakład rachunki bankowe odrębnymi wpłatami, które są podzielone na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy.

Kontynuowanie ubezpieczeń społecznych po ustaniu prowadzenia działalności

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby współpracujące objęte obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi mogą po ustaniu tych ubezpieczeń kontynuować je dobrowolnie.

Dokumenty rozliczeniowe korygujące

W określonych przypadkach płatnik składek zobowiązany jest do złożenia w ZUSie dokumentów korygujących złożone wcześniej deklaracje.

REKLAMA