REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Encyklopedia prawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie są zasady wpisu do rejestru usług detektywistycznych?

Ze świadczeniem usług detektywistycznych łączy się konieczność uzyskania wpisu w rejestrze działalności detektywistycznej. Na jakich zasadach jest on dokonywany?

Co zawrzeć we wniosku o wpis do rejestru usług detektywistycznych?

Ze świadczeniem usług detektywistycznych łączy się konieczność uzyskania wpisu w rejestrze działalności detektywistycznej. Co powinno znaleźć się we wniosku o wpis?

Czy zagraniczni przedsiebiorcy mogą wykonywać usługi detektywistyczne w Polsce?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność detektywistyczną z innych państw członkowskich UE mogą świadczyć usługi bez konieczności uzyskiwania wpisu do rejestru działalności regulowanej. Na jakiej podstawie świadczą więc usługi? Przeczytaj.

Jak firmy mogą chronić dane?

Ochrona danych w firmach to dla przedsiębiorców drażliwy temat. Administrator danych jest zobowiązany nie tylko odpowiednio chronić dane, ale także usuwać je po ustaniu czasu i celu ich przetwarzania. W jaki sposób robić to najlepiej?

REKLAMA

Jak uzyskać certyfikat akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa pozwala prowadzić działalność związaną z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. W jaki sposób uzyskuje się certyfikat akredytacji?

Audyt akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa - porada

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Jak przebiega jej audyt?

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa - jakie dokumenty złożyć?

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa z wymaganiami określonymi w specyfikacji technicznej. Jakie należy złożyć dokumenty, aby uzyskać akredytację?

Jak firma może wpisać się na listę podmiotów wykonujących działalność lobbingową?

Jeżeli prowadzisz firmę, której przedmiotem ma być zawodowa działalność lobbingowa, powinieneś wystąpić z wnioskiem o wpis na listę podmiotów wykonujących działalność lobbingową prowadzoną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak to zrobić? Przeczytaj.

REKLAMA

Jak złożyć wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorstw składowych?

Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa składowego jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorstw składowych. Jakie elementy należy w nim zawrzeć?

Przedsiębiorcy szybciej rozpoczną działalność

Przedsiębiorca będzie mógł rozpocząć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 1 lipca 2011 r. w życie wejdą zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Jaka formę opodatkowania może wybrać przedsiębiorca prowadzący działaność kantorową?

Przedsiębiorca prowadzący działalność kantorową nie ma możliwości wyboru formy opodatkowania. Przepisy wskazują opodatkowanie wyłącznie na zasadach ogólnych. Ekspert wyjaśnia w jaki sposób powinna zostać ustalona wysokość zobowiązania podatkowego.

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej - porada

Przez umowę spółki cywilnej wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Skutkiem wystąpienia wspólnika ze spółki jest ustanie umowy wobec wspólnika opuszczającego spółkę. Ekspert wyjaśnia zasady wystąpienia wspólnika ze spółki cywilnej.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza płatników składek na bezpłatne szkolenia. Ich tematyka obejmuje m.in. kompletowania dokumentacji emerytalno-rentowej przy sporządzaniu wniosków emerytalno-rentowych oraz kompletowanie dokumentacji wypadkowej.

Zwrot składek emerytalnych i rentowych niepełnosprawnemu przedsiębiorcy - zmiana przepisów

Od 1 czerwca 2011 r. składki emerytalne i rentowe będą zwracane w całości jedynie niepełnosprawnemu przedsiębiorcy ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Jest to efekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jak uzyskać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób?

Aby móc zgodnie z prawem wykonywać działalność gospodarczą polegającą na przewozie osób, trzeba uzyskać licencję. Osoba, która chce wykonywać krajowy transport osób powinna spełniać wymogi dobrej reputacji, złożyć wniosek o wydanie licencji, przedstawić wymagane dokumenty i uiścić opłatę.

Ile kosztuje uzyskanie licencji na wykonywanie transportu taksówką?

Aby zostać licencjonowanym taksówkarzem należy spełnić szereg formalności. Wśród nich znajdziemy nie tylko posiadanie odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem czy ukończenie szkolenia, ale również złożenie szeregu dokumentów i uiszczenie opłaty za licencję.

Odpowiedzialność za zobowiązania a udział w stratach spółki cywilnej - porada

Zasady odpowiedzialności panujące w spółce z cywilnej mogą zniechęcać wspólników do zakładania własnej firmy w tej właśnie formie. Czy rozwiązaniem problemu odpowiedzialności za zobowiązania może być wyłączenie od udziału w stratach?

Podpis elektroniczny - jak uzyskać?

Podpis elektroniczny, po spełnieniu pewnych warunków, traktowany jest na równi z podpisem złożonym własnoręcznie przez osobę, która się nim posługuje. Korzystanie z podpisu elektronicznego gwarantuje wygodę i szybkość dokonywania transakcji oraz zawierania umów. Odpowiedni podpis elektroniczny jest również dla osoby, która się nim posługuje oraz dla jej kontrahentów, gwarancją bezpieczeństwa. Jaki podpis elektroniczny uznaje się za bezpieczny? Poniżej przytaczamy opinię wydaną przez Ministerstwo Gospodarki.

Czy Cloud Computing nadaje sie do małej firmy?

Rozwiązania oparte na modelu SaaS (Software-as-a-Service) dostarczają oprogramowanie jako usługi. Ekspert opisuje jakie mają wady i zalety tego typu aplikacje.

Czym jest przedsiębiorstwo w ustawach podatkowych?

Ustawy podatkowe, zaś w szczególności ustawa o VAT i ustawy o podatku dochodowym, często uzależniają skutki podatkowe danego zdarzenia gospodarczego od kwalifikacji prawnej składników majątku, będących jego przedmiotem. Najczęściej uznanie określonej masy majątkowej za przedsiębiorstwo spowoduje brak opodatkowania. Dlatego tak istotna jest wstępna ocena zbywanych składników majątkowych, jako mogących lub nie mogących stanowić funkcjonalnie związanych ze sobą elementów, które łącznie mogą pełnić określone zadania. Ekspert wyjaśnia czym jest przedsiębiorstwo w rozumieniu ustaw podatkowych?

Przekazanie towaru pracownikowi (VAT) - porada

Począwszy od wejścia w życie ostatniej nowelizacji (tj. od dnia 1 kwietnia 2011 r.) coraz większe wątpliwości powoduje nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą przekazaniem towaru pracownikowi.

Kontrola świadczeń z ubezpieczeń społecznych należnych przedsiębiorcy

ZUS nie ma prawa do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez przedsiębiorcę jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeśli mieści się ona w granicach określonych ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jakie są uprawnienia stron w toczącym się postępowaniu administracyjnym?

Strony postępowania administracyjnego są wyposażone na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) w konkretne uprawnienia procesowe. Dzięki nim, mają możliwość wpływania na korzystną treść decyzji administracyjnej. Ekspert wyjaśnia z jakich praw mogą podczas procedury korzystać przedsiębiorcy.

Własna firma czy etat - co się bardziej opłaca?

Płatny urlop i ochrona socjalna to podstawowe zalety stosunku pracy. Jednak jedną trzecią tego, co zarobisz musisz oddać fiskusowi. Alternatywą jest założenie własnej firmy. Niższa przez pierwsze dwa lata składka ZUS pozwala na oszczędności już przy dochodach 1500 zł brutto. Ekspert podpowiada co opłaca się bardziej - etat, czy własna działalność.

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Jak działa Mystery Shopping w praktyce małych i średnich przedsiębiorstw?

„Mystery Shopping”; „tajemniczy klient”; „klient testowy”. To synonimy. Najbardziej odpowiada mi określenie „klient testowy”, ale chętnie też posługuję się angielską nazwą tej techniki. Prekursorem „mystery shoppingu” są Stany Zjednoczone. W latach czterdziestych ubiegłego wieku, duże sklepy i sieci handlowe wykorzystywały detektywów do kontroli swoich sprzedawców. Szybko jednak poznano się na faktycznie najcenniejszych walorach tej metody działania. Ekspert wyjaśnia krok po kroku na czym polegają.

Jak przebiega badanie obszaru „Rzeczowe aktywa trwałe” sprawozdania finansowego?

Lepiej dwa razy sprawdzić niż raz się pomylić – ta praktyczna prawda sprawdza się w przypadku telewizorów, kurków z gazem i kranów z wodą tuż przed wakacyjnym wyjazdem na lazurowe plaże rodem z folderów biur podróży. Równie dobrze sprawdza się w przypadku analizy sprawozdań finansowych. Oto 33 obszary które warto sprawdzić, badając „Rzeczowe aktywa trwałe”.

9 popularnych błędów w sprawozdaniach finansowych – rzeczowe aktywa trwałe

Popełnić błąd – ludzka rzecz, zdarza się każdemu. Jednak specjalistom od finansów firmy błędy nie przystoją. Odpowiedzialność jest zbyt wielka. Lepiej więc wiedzieć zawczasu w którym miejscu na ścieżce ukryta jest wielka dziura niż wpaść w nią jak pierwszy lepszy amator.

Kto może założyć aptekę?

Prowadzenie apteki wymaga uzyskania zezwolenia od wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Kto może prowadzić aptekę? Co powinien zawierać wniosek o wydanie zezwolenia na jej założenie?

CEIDG i działalność regulowana

Z dniem 1 lipca 2011 r. rozpocznie funkcjonowanie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi ona rozrzucone po całej Polsce rejestry zawierające dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzone obecnie przez urzędy miast i gmin. Jak jednak istnienie tego ogólnopolskiego rejestru będzie się miało do prowadzonych przez odrębne organy rejestrów działalności regulowanej? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Czy podwykonawca może żądać zapłaty od inwestora?

Podwykonawca, po wykonaniu prac, może żądać zapłaty nie tylko od wykonawcy, ale również od inwestora. Warunkiem koniecznym jest jednak zgoda inwestora na prace danego podwykonawcy. W jakich sytuacjach może do tego dojść? W jakiej formie musi być wyrażona zgoda by roszczenie było zasadne oraz jakie okoliczności wpływają na możliwość żądania zapłaty od inwestora?

Czy spółka cywilna może posiadać własny majątek?

Wielu przedsiębiorców preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. Jest to rozwiązanie korzystniejsze ze względów podatkowych. Zaletą jest także brak konieczności prowadzenia pełnej rachunkowości, a więc znaczne oszczędności na obsłudze księgowej w stosunku do spółek z o.o. Prowadzenie działalności w tej formie niesie za sobą jednak również pewne ograniczenia. Ekspert odpowiada na pytanie, czy spółka cywilna może posiadać własny majątek.

Jakie formy opodatkowania mogą wybrać wspólnicy spółek osobowych?

Jeżeli masz zamiar zostać wspólnikiem spółki osobowej, zastanów się, którą z nich wybrać. Twoja decyzja będzie miała wpływ na późniejszą możliwość skorzystania z formy opodatkowania. Ekspert wyjaśnia jakie formy opodatkowania dostępne są dla poszczególnych rodzajów spółek osobowych.

Na czym polegają niedozwolone klauzule w umowach o świadczenie usług turystycznych?

Powszechną praktyką biur podróży jest posługiwanie się w relacjach z klientami nienegocjowalnymi wzorcami umów. Wzorce te powinny być zgodne z prawem i nie zawierać postanowień uznanych na niedopuszczalne. Zawartość rejestru niedozwolonych klauzul umownych jasno świadczy jednak o nagminnym wykorzystywaniu przez branżę turystyczną silniejszej pozycji przedsiębiorcy względem konsumenta.

Czy wyciąg z cennika jest niedozwoloną reklamą leków recepturowanych?

Reklama leków, podobnie jak np. alkoholu, ze względu jej społeczne znaczenie podlega szczególnym uregulowaniom prawnym zawartym w ustawie Prawo farmaceutyczne. Specjalne obostrzenia ustawodawca przewidział w przypadku reklamy leków wydawanych wyłącznie na receptę. Nie oznacza to jednak, że właściciele aptek całkowicie stracili możliwość zabiegania o klienta.

700 tys. zł na dofinansowanie usług elektronicznych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Do 3 czerwca przedsiębiorcy mogą składać wnioski o uzyskanie dofinansowania na e-usługi w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Kwota dofinansowania może wynieść nawet 700 tys. zł i obejmuje m.in. wynagrodzenia osób zaangażowanych w realizację projektu.

Kiedy ZUS może kontrolować firmę?

Przedsiębiorcę może kontrolować ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Ekspert wyjaśnia kiedy i na jakich zasadach firma zostanie poddana kontroli przez ZUS.

Czy podpis elektroniczny może zabezpieczać transakcje dokonywane przez spółki?

Ustawa o podpisie elektronicznym obowiązuje od dnia 16 sierpnia 2002 roku i z tym dniem bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu został zrównany z podpisem własnoręcznym w zakresie wywoływanych skutków prawnych.Czy podpis elektroniczny można stosować w przypadku stosunków między spółkami?

Czy usługi fizjoterapeutyczne są zwolnione z VAT?

Chciałbym otworzyć firmę świadczącą usługi fizjoterapeutyczne. Zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane będą bezpośrednio przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje zawodowe, (pracownicy lub zleceniobiorcy). Firma nie będzie miała statusu zakładu opieki zdrowotnej. Czy te usługi będą opodatkowane VAT, czy zwolnione?

Czy stawka CIT w Polsce jest za wysoka?

Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród państw członkowskich Unii Europejskiej w zestawieniu wysokości obowiązującej stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Czy stawka jest korzystna dla rodzimych firm?

Czy przedsiębiorca może nagrywać rozmowy telefoniczne z kontrahentami?

Przedsiębiorcy w celu ochrony swoich interesów coraz częściej nagrywają ustalenia z kontrahentami. Czy są to działania zgodne z prawem? Ekspert opisuje prawne aspekty rejestrowania rozmów telefonicznych oraz rozmów za pomocą dyktafonu w stosunkach między przedsiębiorcami.

Różna interpretacja prawa do opłacania niższych składek na ubezpieczenia społeczne

Przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność gospodarczą, może skorzystać z tzw. preferencyjnych warunków opłacania składek. Prawo do tego przywileju budzi liczne trudności interpretacyjne nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla sądów, które orzekają w zakresie obowiązku składkowego.

Stawki abonamentu RTV na 2012 rok. Sprawdź ile zapłacisz

Abonament za używanie odbiornika telewizyjnego i radiofonicznego w 2012 r. wyniesie 222 zł. Oznacza to wzrost abonamentu RTV o 16,2 zł w stosunku do 2011 r. Można zmniejszyć abonament RTV korzystając z przewidzianych w przepisach zniżek.

Jak działają hurtownie danych?

Do niedawana używane jedynie przez największe firmy, obecnie dostępne także dla mniejszych przedsiębiorców. Czym tak naprawdę są hurtownie danych? Ekspert wyjaśnia ich zasady działania.

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - formalności

Jeżeli zamierzasz rozkręcić biznes w zakresie pośrednictwa finansowego, musisz, jak każdy inny świeżo upieczony przedsiębiorca, przebrnąć przez formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej. Wbrew obiegowej opinii nie nastręcza to większych trudności. Niniejszy artykuł, pomyślany jako przewodnik dla osób rozpoczynających działalność, pomoże przejść przez wszystkie etapy rejestracji.

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - biznesplan

W przypadku zakładania biura pośrednictwa finansowego, sporządzanie biznesplanu ma szczególne znaczenie. Przystępując do analizy przedsięwzięcia masz świadomość, że już niebawem będziesz pomagał w sporządzaniu biznesplanów swoim klientom. Osobiste zaangażowanie emocjonalne i finansowe nie sprzyja chłodnym kalkulacjom, przy których pożądane jest spojrzenie z odpowiednim dystansem. Ekspert radzi jak dobrze przygotować biznesplan biura pośrednictwa finansowego.

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - nawiązywanie współpracy


Niezależnie od tego, w jakiej branży chcesz prowadzić działalność, niezwykle istotne jest posiadanie kontaktów biznesowych. W pośrednictwie finansowym nabierają one szczególnego znaczenia. U początkujących przedsiębiorców odbywanie spotkań biznesowych, zmierzających do nawiązania kontaktów, może się wiązać z silnymi emocjami. Ekspert podpowiada w jaki sposób można nawiązać współpracę z podmiotami w branży pośrednictwa finansowego.

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - pomysł

Osoby poszukujące pomysłu na biznes, którego rozkręcenie nie niesie za sobą konieczności dokonania wysokich inwestycji na początkowym etapie i ponoszenia znacznych kosztów miesięcznych, powinny w pierwszej kolejności rozważyć wszelkie formy pośrednictwa handlowego. Ekspert omawia branżę pośrednictwa finansowego.

Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?

W obrocie gospodarczym bardzo często zawierane są umowy dotyczące sprzedaży drewna. Wynika to z łatwości i powszechności pozyskiwania tego surowca, jak również z ogromnej ilości jego zastosowań. Drewno jest potrzebne m.in. w budownictwie, przemyśle meblarskim, rzemiośle i w sztuce. W domach i mieszkaniach coraz częściej pojawiają się kominki i kozy, co sprzyja popularności drewna kominkowego. Ekspert wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę sprzedaży drewna.

Planowanie strategii marketingowej sklepu internetowego – najważniejsze zasady i wskazówki

Proces planowania strategii sklepu internetowego tylko z pozoru wydaje się banalnym zadaniem. W praktyce zaś każdy etap jest równie ważny i tworzy z pozostałymi elementami spójną całość. Tak jak w wielkiej maszynie, jeden niepotrzebny lub wadliwy komponent hamuje działanie, doprowadza do awarii i katastrofy. Jakie znaczenie ma strategia sklepu internetowego?

REKLAMA