REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dyskryminacja, Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Minimalne wynagrodzenie w 2011 r. i jego wpływ na inne stawki

W 2011 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do kwoty 1386 zł (o 69 zł), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do kwoty 1108,80 zł (o 55,20 zł). Z podniesieniem płacy minimalnej związana jest zmiana również innych limitów, świadczeń czy stawek.

Jak przygotować plan urlopów

Plany urlopów są sporządzane w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zakładu pracy przez cały rok. Plan urlopów powinien uwzględniać wszystkie rodzaje urlopów wypoczynkowych, a więc: bieżący, zaległy i uzupełniający (urlop wypoczynkowy w wyższym wymiarze, do którego pracownik nabędzie prawo w trakcie trwania roku kalendarzowego).

Nie trzeba będzie oddawać dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę

Od 1 stycznia 2011 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku oddawania dnia wolnego za święto, które przypada dla pracownika w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, np. w sobotę. Jednocześnie nowelizacja przewiduje wprowadzenie nowego dnia wolnego od pracy - 6 stycznia, tj. święto Trzech Króli.

Akta osobowe - notatki pracodawcy na temat pracownika

W aktach osobowych pracownika może być przechowywana tylko i wyłącznie dokumentacja określona przepisami prawa pracy. Dlatego pracownik może domagać się od pracodawcy usunięcia z akt osobowych notatek służbowych na swój temat.

REKLAMA

Dlaczego pracujemy lepiej, a zarabiamy gorzej?

W czasach równości płci we wszystkich aspektach życia, problem dyskryminacji ilościowej i płacowej kobiet na wyższych szczeblach kierowniczych powinien stopniowo zanikać. Tymczasem, polskie menedżerki nadal zarabiają mniej niż ich koledzy na porównywalnych stanowiskach i to pomimo deklarowanej przez nie większej efektywności pracy. Dlaczego tak się dzieje?

Czy pracodawca może wymagać informacji o stanie cywilnym w CV

Pracodawcy nie wymagają od kandydatów do pracy podawania w CV informacji na temat stanu cywilnego. Co więcej – firmy nie mają prawa domagać się takich informacji i podejmować na ich podstawie decyzji o zatrudnieniu. Mimo to 40 proc. CV, którymi dysponuje portal praca.pl, zawiera informacje na temat stanu cywilnego. Kandydaci rubrykę tę wypełniają dobrowolnie.

Czy to już dyskryminacja?

Pracownicy powinni być równo traktowani w stosunkach pracy w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Kiedy zatem możemy mówić o dyskryminacji?

Firmy będą musiały zrównać płace zleceniobiorców

Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania zacznie obowiązywać 1 stycznia 2011 r. – jest to termin dla Polski ostateczny.

REKLAMA

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

Czy gej może być szefem?

Serwis Praca.pl spytał w ankiecie, czy preferencje seksualne szefa mają znaczenie dla ankietowanych. 80 proc. z nich twierdzi, że nie.

Tolerowanie konfliktu w firmie

Jeden z naszych pracowników złożył pismo wypowiadające umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W uzasadnieniu wskazał, że był szkalowany przez innego pracownika tego samego działu. Niedługo po wypowiedzeniu do spółki wpłynął pozew z żądaniem wypłaty odszkodowania. Informacja o konflikcie potwierdziła się w rozmowach przeprowadzonych z pracownikami działu. Czy spółka zostanie pociągnięta do odpowiedzialności, skoro nikt z kadry zarządzającej nie miał wcześniej świadomości istnienia problemu?

Czy pracodawcy i pracownicy są tolerancyjni?

Dyskryminacja w rekrutacji

Zakaz dyskryminacji obejmuje ochroną nie tylko pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, ale również kandydatów do pracy. Pracodawcy przeprowadzający procesy rekrutacyjne powinni szczególnie uważać na naruszenie zasady równych szans w zatrudnieniu.

Zakaz dyskryminacji w dostępie do awansu

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia jest zakazana. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia a także awansowania.

Dyskryminacja kandydata na pracownika w świetle przepisów UE

Prawo unijne ustanawia obowiązek zakazu dyskryminacji już na etapie rekrutacji. Nie przewiduje jednak terminów, w których dyskryminowany kandydat ma prawo żądać odszkodowania od niedoszłego pracodawcy.

Zakaz dyskryminacji dla zatrudnionych na umowę zlecenia

Zakaz dyskryminacji będzie dotyczył również pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatrudniony na umowę zalecenia będzie mógł zatem dochodzić odszkodowania za nierówne traktowanie ze względu na wiek lub płeć.

Zakaz dyskryminacji w pracy ze względu na wiek

Z przejawami dyskryminacji często możemy się spotkać w trakcie trwania stosunku pracy. Przepisy jednak jasno stanowią, że niedopuszczalna jest jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia ze względu na wiek. Warto więc wiedzieć, że pracownik wobec którego pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania.

Zakaz dyskryminacji w trackie procesu zatrudnienia ze względu na wiek

Wiek ma szczególny status wśród kryteriów dyskryminacji, gdyż znacznie częściej niż płeć może stanowić obiektywną przyczynę nierównego traktowania. Z dyskryminacją ze względu na wiek możemy się spotkać już na etapie rekrutacji kandydatów do pracy. Świadczą o tym chociażby treści ogłoszeń w sprawie pracy, które często wśród wymagań na pierwszym miejscu stawiają młodość.

Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek

Nowa rzecznik praw obywatelskich Irena Lipowicz zapowiedziała, że zamierza powołać zespół ds. osób starszych. Ma on opracować propozycje rozwiązań prawnych, dzięki którym niemożliwa byłaby dyskryminacja ze względu na wiek.

Zakaz dyskryminacji pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

W związku z tym, iż nie jest dopuszczalna jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, także nierówne traktowanie pracowników zatrudnionych na część etatu jest zabronione. Jest to podstawowa zasada prawa pracy wyrażona w Kodeksie pracy. W przypadku naruszenia tej zasady pracodawca również będzie ponosił odpowiedzialność.

Czym jest bezpośrednia dyskryminacja pracownika?

Zakaz dyskryminowania pracowników, został wprowadzony przez ustawodawcę w art.18(3a) kodeksu pracy, zatem jest to przepis dość nowy. Poniższy artykuł na pewno pomoże w jego interpretacji.

Kiedy zachowanie współpracowników lub pracodawcy nie ma cech mobbingu

Pracodawca może wykonywać czynności kontrolne czy wydawać polecenia swoim pracownikom, nie narażając się na sprawę sądową o mobbing. Wystarczy, aby użyte przez niego argumenty były rzeczowe i przekazane w sposób spokojny i jasny.

Jakie powinny być słuchawki dla call center

Wybór zestawów słuchawkowych do firmy powinien opierać się na analizie potrzeb zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Komplety, które nie posiadają blokad przed przekroczeniem granicznych progów dźwięku stanowią zagrożenie dla pracownika.

Trybunał Konstytucyjny zbada konstytucyjność przepisów dot. wieku emerytalnego

15 lipca Trybunał Konstytucyjny zbada, czy ustalenie różnego wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn jest zgodne z konstytucją. Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ustala wiek emerytalny mężczyzn na 65, a kobiet - na 60 lat.

Kodeksowa ochrona telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę i przekazuje pracodawcy wyniki pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Należy podkreślić, że Kodeks pracy chroni telepracownika przed bezprawnym postępowaniem ze strony pracodawcy.

Od czego zależy zakres kontroli telepracownika?

Jak wiemy telepracownik wykonuje swoją pracę poza siedzibą firmy, w związku z czym pracodawca i pracownik mogą w odrębnej umowie określić sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Elementy umowy o telepracę oraz informacje o warunkach zatrudnienia

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia.

Zalety i wady telepracy po stronie pracodawcy

Należy podkreślić, że telepraca jest korzystna nie tylko dla pracodawców czy pracowników, ma także inne zalety takie jak; zmniejszenie ilości wypadków drogowych czy zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.

Zalety i wady telepracy po stronie pracownika

Telepraca jest formą zatrudnienia, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w celu wykonywania obowiązków pracowniczych poza siedzibą firmy.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika?

Przepisy Kodeksu pracy zawierają katalog obowiązków jakie ciążą na pracodawcy wobec telepracownika.

Co to jest i na czym polega telepraca?

Zgodnie z art. 675 § 1 Kodeksu pracy telepraca jest pracą, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

Staż pracy a dyskryminacja ze względu na wiek

Odmienne traktowanie pracowników ze względu na wiek może być uzasadnione celami polityki zatrudnienia i rynku pracy.

Praca w formie telepracy nie jest pożądana

Tylko 11,2 proc. pracowników chciałoby być zatrudnionych w formie telepracy. Uznają ją za mniej bezpieczną, wiążącą się z umową na zlecenie czy o dzieło; nie chcą też tracić kontaktów z kolegami - wynika z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Wpływ organizacji związkowej na charakter telepracy w zakładzie pracy (art. 67(6))

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Równe traktowanie telepracownika (art. 67(15))

Pomimo odrębności zarówno dotyczących sposobu świadczenia pracy, jak i miejsca jej wykonywania pracownikowi świadczącemu pracę w formie telepracy przysługują - tak jak pozostałym pracownikom - wszystkie prawa wynikające ze stosunku pracy, na przykład prawo do urlopu wypoczynkowego.

Kontrolowanie telepracownika (art. 67(14))

Tak jak w przypadku wszystkich pracowników, tak i w odniesieniu do telepracowników pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie przez nich pracy. Kontrola ta, dotyczy nie tylko rezultatów pracy, ale także sposobu jej wykonywania.

Dodatkowe postanowienia umowne w przypadku telepracy (art. 67(11))

W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające obowiązki wszystkich pracowników. Analogicznie określając obowiązki pracodawcy względem telepracownika należy stosować odpowiednio przepisy prawa pracy odnoszące się do wszystkich pracodawców.

Czym jest telepraca i kim jest telepracownik? (art. 67(5))

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Takie wykonywanie obowiązków służbowych będzie się nazywać telepracą.

Zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy (art. 67(8))

W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Telepraca – dlaczego warto zatrudniać na odległość?

Telepraca jest jednym ze sposobów na zmniejszenie bezrobocia i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Główną zaletą wynikającą z udostępnienia pracownikom możliwości pracy na odległość są oszczędności wynikające z ograniczenia wydatków na bieżące funkcjonowanie biura. Ocenia się, że zmniejszenie wydatków z tego tytułu może wygenerować oszczędności rzędu 30-40 proc.

Zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu oraz reguły polityki antydyskryminacyjnej

W prawie polskim zakaz dyskryminacji wynika z art. 32 ust. 2 Konstytucji RP, według którego nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

Skutki dla pracodawcy dyskryminującego pracownice

Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu oraz wyciągać konsekwencje w stosunku do współpracowników szykanowanej kobiety, którzy naruszają te zasady. Osoby winne można nawet zwolnić z pracy.

Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność w świetle przepisów UE

Pracodawca nie ma obowiązku dalszego zatrudniania pracownika, który stał się niepełnosprawny, gdy kontynuowanie zatrudnienia wiązałoby się dla pracodawcy z ogromnymi kosztami.

Kiedy można posłużyć się sms-em?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.

Kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika


Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek niedyskryminacji pracowników w zatrudnieniu.

Rzecznik do Spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji

Zgodnie z założeniami poselskiego projektu powstanie w Polsce nowy urząd – Rzecznik do Spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji.

Bezpłatne szkolenia z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zaprasza na szkolenia z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji. Ich celem jest podniesienie kompetencji związanych z pracą w środowisku społecznym zróżnicowanym kulturowo i światopoglądowo.

Prawa i obowiązki pracodawcy względem telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem tychże środków komunikacji.

Telepraca – wizerunek pracownika

Pracujesz w domu, więc masz poczucie, że jesteś bardziej anonimową osobą niż koledzy i koleżanki z pracy, którzy spotykają się osobiście z klientami. Jeśli tak myślisz to jesteś w błędzie.

REKLAMA