REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dowód osobisty, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ochrona danych osobowych podczas wakacji

Odpoczywając na wakacjach nie powinniśmy zapominać o tym, że należy chronić nasze dane osobowe. Warto wiedzieć, że jeżeli wypożyczalnie np. sprzętu sportowego poproszą nas o pozostawienie w zastaw jakichkolwiek dokumentów potwierdzających tożsamość, naruszają ustawę o ochronie danych osobowych.

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

REKLAMA

Finansowanie zadań zleconych samorządom - nowy zespół

Finansowanie zadań zleconych samorządom przez administrację rządową było jednym z tematów poruszanych na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według części samorządowców wraz ze wzrostem liczby zadań przekazywanych samorządom nie idą odpowiednie środki na ich realizację.

Jak sprawdzić czy dowód osobisty jest do odbioru?

Nowy dowód będzie gotowy do odbiory w przeciągu 30 dni od momentu złożenia wniosku. Nie będzie takiej potrzeby, abyśmy stali po niego w kolejce w urzędzie. Status, czy dowód jest gotowy do odbioru, będziemy mogli sprawdzić na stronie MSW.

Wyrobienie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy

Nowy dowód osobisty wyrobimy w dowolnym urzędzie gminy w kraju (lub drogą elektroniczną), niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani. Wniosek będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy.

Od 1 marca 2015 r. dowody osobiste bez adresu zameldowania

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

REKLAMA

Dowód osobisty 2015 - wzór

Nowy wzór dowodu osobistego będzie obowiązywał od 1 marca 2015 roku. Dowód będzie można wyrobić w najbliższym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Dotychczas mogliśmy to zrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 r. - poparcie Senatu

Nowelizacja zmienia termin wejścia w życie zmian ustaw o dowodach osobistych, o ewidencji ludności oraz Prawa o aktach stanu cywilnego. Przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów zaakceptował Senat.

Obowiązek meldunkowy nie zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy, czyli obowiązek rejestracji miejsca zamieszkania nie powinien – zdaniem Międzyresortowego Zespołu do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego - zostać zniesiony. Obecna ustawa przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 roku.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 roku

Rząd przesunie termin wprowadzenia nowych dowodów osobistych z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku. W myśli przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych.

Nowy dowód osobisty dopiero w marcu 2015

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego będzie można składać dopiero w marcu 2015 roku. Termin wprowadzenia nowych dokumentów tożsamości został przesunięty o dwa miesiące (z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku). Dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność.

Nowe dowody osobiste będą później

Przesunięcie - z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku - terminu wejścia w życie przepisów, na mocy których będzie można składać wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju - zakłada projekt MSW, którym we wtorek zajmie się rząd.

Dowód osobisty – 1 marca 2015

Wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie całego kraju będzie można składać – zgodnie z informacją przekazaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - dopiero od 1 marca 2015. Termin wprowadzenia nowych dowodów osobistych został przesunięty o dwa miesiące.

Co zrobić ze znalezionym dowodem osobistym?

Co zrobić ze znalezionym dowodem osobistym? Zgodnie z prawem dokumentu należy zwrócić do urzędu, który go wydał lub oddać właścicielowi, do którego dokument należy.

Co zrobić ze znalezionym portfelem?

Znalezienie portfela nie uprawnia szczęśliwego znalazcy - na gruncie kodeksu cywilnego - do zawłaszczenia tego przedmiotu. Jaki jest zatem tryb postępowania ze znalezionymi przedmiotami, w tym z portfelem? Co zrobić w takiej sytuacji, kiedy i do kogo się zgłosić?

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Brak dowodu osobistego za granicą

Brak ważnego dowodu osobistego za granicą należy zgłosić odpowiedniemu organowi. Czy zgubienie dowodu osobistego lub utrata ważności przez ten dokument daje konsulowi kompetencje do udzielenia pomocy obywatelowi w zakresie pośrednictwa w wydaniu dowodu osobistego?

Czy rodzic zastępczy może wnioskować o wydanie dowodu osobistego dziecka?

Dowód osobisty dziecka to dokument wydawany wyłącznie na wniosek. Podmiotami uprawnionymi do wystąpienia z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego dziecka, które nie ukończyło 13 roku życia są jego rodzice lub opiekunowie. Czy także rodzice zastępczy mogą wnioskować o wydanie tego dokumentu tożsamości?

Wzór dowodu osobistego 2015

Nowy wzór dowodu osobistego będzie obowiązywał od 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z nowym wzorem dokumentu tożsamości nie będzie on zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu oraz wzroście. Wniosek o wydanie dowodu osobistego na podstawie nowego wzoru będzie można składać także drogą internetową.

Nowy dowód osobisty od 2015 r.

Z dniem 1 stycznia 2015 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Nowy dowód osobisty nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Od 2015 r. nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego.

Od 1 stycznia 2015 r. nowe wzory dowodu osobistego

Od 1 stycznia 2015 r. będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego. Format dowodu pozostanie bez zmian, znikną natomiast informacje dotyczące miejsca zameldowania, kolor oczu i wzrost. Zabraknie również podpisu posiadacza.

Ile czeka się na dowód osobisty?

Posiadanie dowodu osobistego wiąże się nieodłącznie z możliwością weryfikacji naszej tożsamości, obywatelstwa, czy uprawnieniem do przekraczania m. in. granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Ile trwa wyrobienie dokumentu, jakim jest dowód osobisty?

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Co zrobić, gdy zginął dowód?

„Co zrobić, gdy zginął dowód?”, to pytanie, które pada bardzo często, zwłaszcza w okresie urlopowym. Czas wakacyjnych wyjazdów sprzyja wzrostowi liczby przestępstw związanych z kradzieżą i podrobieniem dokumentów. W sytuacji, gdy zginął dowód osobisty lub inny dokument należy działać szybko i umieścić dane w systemie Dokumenty Zastrzeżone.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Urząd Stanu Cywilnego - elektroniczny dostęp

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego (odejście od papierowych aktów), udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej, szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego – to najważniejsze regulacje wprowadzone do projektu ustawy.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

E-korespondencja z urzędem

E-korespondencja z urzędem będzie łatwiejsza dzięki zmianom, jakie weszły w życie 11 maja 2014 r. w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w ustawie - Ordynacja Podatkowa. Ich celem jest ułatwienie realizacji spraw drogą elektroniczną oraz e-komunikacji obywateli z urzędem.

Dowód osobisty w 2015 roku

Dowód osobisty wydany w 2015 roku będzie dokumentem terminowym. Zgodnie z decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych dowody osobiste będą wydawane z oznaczonym terminem ważności - na pięć lub dziesięć lat.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

Bezprawne zatrzymanie dowodu osobistego

Zatrzymanie dowodu osobistego w wypożyczalni sprzętu sportowego, serwisie narciarskim, ski serwisie jest działaniem bezprawnym. Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych do zatrzymania dowodu osobistego uprawnia jedynie wskazane podmioty, np. policję.

PIT za 2014 rok wypełni administracja

PIT za 2014 rok wypełni administracja. Tak zapowiedział Minister Finansów podczas konferencji „Plany rządu na 2014". Zgodnie z obietnicami rządu zeznanie podatkowe za 2013 rok ma być ostatnim składanym w dotychczasowy sposób.

Pracownik służby cywilnej a działalność gospodarcza

Pracownik w służbie cywilnej zajmujący kierownicze stanowisko nie może podejmować działalności gospodarczej. Wynika to bezpośrednio z przepisów prawa i ma na celu przeciwdziałać zjawisku korupcji wśród osób pełniących funkcje publiczne. Jakie są prawne argumenty przemawiające za niemożnością prowadzenia działalności gospodarczej?

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

Procedura egzekucji opłaty za odbiór odpadów komunalnych

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Czy dziecko może mieć dowód osobisty i jak go uzyskać?

Zgodnie z polskim prawem dziecko może mieć dowód osobisty, który jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie oraz uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granic między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Ile kosztuje wyrobienie dowodu osobistego?

Od 2010 roku wyrobienie dowodu osobistego jest bezpłatne. I to niezależnie od tego czy wyrabiamy dowód osobisty po raz pierwszy, czy utraciliśmy go w wyniku kradzieży, zgubienia lub zniszczenia. Jedyny koszt, jaki ponosimy to zrobienie odpowiedniego zdjęcia do dowodu osobistego.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Punkt kontaktowy dla osób chcących podjąć działalność gospodarczą

Punkt kontaktowy jest doskonałym źródłem informacji dla przyszłego przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że nie rozwiązuje on indywidualnych spraw firmy, a jedynie pozwala uzyskać dane konieczne do rozpoczęcia, prowadzenia i zakończenia działalności gospodarczej.

Odpowiedzialność za wykazanie w zbiorczym sprawozdaniu danych niezgodnych z ewidencją księgową

Czy burmistrz miasta jako kierownik jednostki samorządu terytorialnego może ponieść odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu wykazania w zbiorczym sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ danych, które są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej podległej jednostki budżetowej? Sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ zostało sporządzone na podstawie jednostkowego sprawozdania Rb-27ZZ otrzymanego z podległej jednostki organizacyjnej. Wykazane w sprawozdaniu zbiorczym Rb-27ZZ kwoty dotyczące wysokości pobranych dochodów na rzecz budżetu państwa zostały przeniesione ze sprawozdania jednostkowego i jak się później okazało, były nieprawidłowe. Sprawozdanie zbiorcze z nieprawidłowymi danymi podpisane zostało jednak przez burmistrza miasta.

Koniec z obowiązkiem meldunkowym od 2016 roku

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności przesuwa termin zniesienia obowiązku meldunkowego z 1 stycznia 2014 roku na 1 stycznia 2016. Ustawa eliminuje również uciążliwe przepisy związane z zameldowaniem.

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

16 sierpnia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2013 r. PESEL dowodem ubezpieczenia zdrowotnego

Zgodnie z przyjętym przez Senat projektem od 1 stycznia 2013 r. u lekarza wystarczy numer PESEL, czy dowód osobisty. Ustawa czeka na podpis Prezydenta.

Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia

Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach, który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy. Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

REKLAMA