REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Czas pracy kierowców

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej. Jak i dlaczego różni się od rozliczania pozostałych pracowników?

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a pracowników na innych stanowiskach. Ewidencja czasu pracy i naliczenie wynagrodzenia w branży produkcyjnej to ciekawy przypadek, często także problematyczny dla kadr. Na czym polegają te różnice?

Nowe tachografy inteligentne G2V2 nie zapisują wszystkich danych na kartach kierowcy. Co zrobić, żeby uniknąć kar?

Już od niedawna w nowo zarejestrowanych pojazdach ciężarowych obowiązuje montaż najnowszych tachografów inteligentnych drugiej wersji, które mają stać się standardowym wyposażeniem wszystkich pojazdów przeznaczonych na międzynarodowe trasy do sierpnia 2025 roku. I choć tachografy inteligentne II wersji ze względu na nowe funkcje – automatycznego rejestrowania przekroczeń granic i rejestracji załadunków oraz rozładunków – miały być ułatwieniem dla firm transportowych, to w praktyce może być nieco inaczej. Dlaczego? Najnowsza wersja tachografów nie zapisuje wszystkich danych na dotychczasowo stosowanych kartach kierowców tylko na nowych kartach kierowców wydawanych od 21 sierpnia bieżącego roku.W związku z tym przewoźnicy mogą być narażeni na kary, a także mieć trudności z rozliczaniem wynagrodzeń kierowców. Co mogą zrobić firmy, aby uniknąć problemów, zanim pojawią się oficjalne wyjaśnienia w tej sprawie? Jakie dodatkowe funkcje ma najnowsza generacja kart i czy rozwiązaniem dla przewoźników byłaby wymiana karty na nowszą wersję? Na te pytania odpowiada Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo, Grupa Eurowag. 

Dniówka kierowcy - rozliczenie w 2023 roku

Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości i dla polskich przedsiębiorców stanowi jedno z kluczowych wyzwań w prowadzeniu biznesu. Dzisiaj większość przedsiębiorstw w pełni dostosowała się do przepisów w taki sposób, że lista płac zawiera nie tylko te wymagane przepisami prawa składniki, ale także dodatkowe premie i nagrody, które pozwalają dojść do oczekiwanego wynagrodzenia netto dla kierowcy. Wyzwaniem jest jednak prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. Rynek sam znalazł rozwiązanie i wśród pracodawców często spotykaną praktyką stało się podawanie kierowcom kwoty, jaką otrzymają za każdy dzień spędzony w trasie. W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami? Czy są narzędzia, które te wyliczenia usprawniają i automatyzują? Na te pytania odpowiada ekspert Grupy Inelo, Mateusz Włoch.

Wyniki kontroli zawodowych kierowców. Wykryto liczne nieprawidłowości!

Kontrola zawodowa kierowców. 70 proc. kontroli wykazało, że zawodowi kierowcy nie mają zapewnionych przerw w pracy wynikających z unijnych przepisów. Wykryto też inne, liczne nieprawidłowości - wynika z informacji Głównego Inspektora Pracy przedstawionej sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.

REKLAMA

Webinarium „Podróże służbowe kierowców po zmianach” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Podróże służbowe kierowców po zmianach” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 31 maja 2022 roku. Polecamy!

Przerywany czas pracy - co to jest?

Co to jest przerywany czas pracy? Kiedy nie stosuje się tego systemu czasu pracy? Ile wynosi przerwa w czasie pracy kierowcy?

Tygodniowy czas pracy kierowcy

Czym różni się czas pracy kierowcy od czasu pracy innego pracownika? Kogo dotyczą regulacje odnoszące się do czasu pracy kierowców? Czy czas pracy kierowcy ogranicza się do czasu prowadzenia pojazdu? Co wliczamy w tygodniowy czas pracy kierowcy?

Czas pracy kierowcy 2022

Czas pracy kierowcy w 2022 roku - co się zmienia? Jakie są nowe przepisy dotyczące wynagrodzenia kierowcy? Jak zmienia się prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowcy?

REKLAMA

Transport drogowy i czas pracy kierowcy - zmiany od marca 2022

Transport drogowy i czas pracy kierowcy - jakie zmiany wchodzą w życie od 1 marca 2022 roku? Które regulacje zaczynają obowiązywać w lutym 2022 roku?

Pakiet mobilności 2022 - tachograf

Pakiet mobilności od lutego 2022 roku a tachograf - jaki nowy obowiązek został nałożony na kierowców w przewozach międzynarodowych? Jakie stwarza problemy?

Pakiet mobilności - zmiany od lutego 2022

Pakiet mobilności - pierwsze zmiany w ustawie o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców zaczynają obowiązywać od 2 lutego 2022 roku. Likwiduje się podróże służbowe kierowców w przewozach międzynarodowych. Co zmienia się w ewidencji czasu pracy? Jakie kary grożą za naruszenie pakietu mobilności?

Plan czasu pracy kierowcy autobusu obowiązkiem pracodawcy

Zaplanowanie czasu pracy kierowcy autobusu jest obowiązkiem pracodawcy. Przypomina o tym Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach, nawiązując do okresu ferii zimowych.

Czas pracy kierowców. Projekt noweli wraca do komisji

Czas pracy kierowców. Sejm zdecydował we wtorek, że projekt noweli dotyczący m.in. czasu pracy kierowców wraca do komisji infrastruktury z poprawkami, o które zabiegają organizacje branży transportu międzynarodowego.

Czas pracy kierowcy. Rząd przyjął projekt noweli ustawy

Czas pracy kierowcy - projekt noweli ustawy ws. m.in. transportu drogowego i czasu pracy kierowców. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności, dotyczący m.in. zasad wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy.

Zmiany w czasie pracy kierowców 2022 - negocjacje

Zmiany w czasie pracy kierowców w 2022 r. będą dostosowane do unijnego pakietu mobilności. Trwają negocjacje z Ministerstwem Infrastruktury. Jak przebiegają?

Nadgodziny kierowców w systemie równoważnym. Dlaczego pracodawcy ich nie wypłacają?

Nadgodziny. Jedno jest pewne: ponad 90% kierowców pracuje w nadgodzinach. Niestety znaczna część pracowników traci należne wynagrodzenie za „nadliczbówki” z powodu błędów w rekompensowaniu tej pracy – wynika to z przyjęcia złej metody rozliczania. Błąd ten jest na tyle poważny, że został ujęty nawet w najnowszym projekcie zmian zasad rozliczania kierowców.

Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

Duże zmiany w transporcie drogowym i czasie pracy kierowców od 2022 roku - wdrożenie unijnego Pakietu Mobilności

Zmiany w transporcie drogowym i czasie pracy kierowców od 2022 roku. 14 lipca 2021 r. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy, wdrażający unijny tzw. Pakiet Mobilności - poinformował sejmową komisję infrastruktury dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI Bogdan Oleksiak. 15 lipca projekt ten został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, co umożliwia prowadzenie dalszych prac legislacyjnych nad tym projektem. Jak wskazał Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, w trakcie posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury 14 lipca br. - nowe przepisy mają wejść w życie od lutego 2022 r.

Czas pracy kierowców - zmiany zwiększą koszty pracy

Czas pracy kierowców czekają zmiany. O ile zwiększą one koszty pracy? Jakie rozwiązania byłyby bardziej korzystne dla przewoźników?

Czas pracy kierowcy w nocy - zasady, kary

Czas pracy kierowcy w nocy. U pracownika biurowego, czas pracy jest co do zasady stały, a jego harmonogram można nazwać niemalże monotonnym. Inaczej jest w przypadku czasu pracy kierowcy zawodowego, gdzie mamy do czynienia z wieloma zmiennymi. Doba kierowcy może rozpocząć się o dowolnej godzinie, a sama praca trwać dłużej niż etatowe 8 godzin. Mało tego – może on również pracować w porze nocnej. Jakie są zasady pracy kierowcy w porze nocnej? Czym praca w nocy tak naprawdę jest, jakie obowiązują kary za przekroczenie 10 godzin?

Ewidencja czasu pracy kierowcy w 2021 roku - prowadzenie i rozliczanie

Ewidencja czasu pracy kierowcy to temat niemalże powszedni dla firmy transportowej. Czy już przywykłeś do niego tak bardzo, że jesteś w stanie nawet ignorować tematy z tym związane? Zignorujesz również i ten artykuł? Jasne, możesz to zrobić. Ale możesz też przeczytać i dowiedzieć się, że na tej nieszczęsnej ewidencji możesz zyskać nawet 1000 zł miesięcznie na rozliczeniu k a ż d e g o kierowcy. Ilu masz kierowców w swojej firmie? Przeliczyłeś już ile tracisz miesięcznie?

Czas pracy kierowcy - zmiany od 20 sierpnia 2020 r.

Czas pracy kierowcy w 2020 r. uległ pewnym modyfikacjom. Od 20 sierpnia obowiązują nowe przepisy z Pakietu mobilności. Jakich przewozów dotyczą zmiany? Artykuł omawia: dwa skrócone odpoczynki pod rząd, maksymalny okres bez powrotu do bazy, miejsce wypoczynku przy regularnych odpoczynkach tygodniowych, odpoczynek na promie i w pociągu, przerwy podczas jazdy pojazdu, przekroczenie czasu prowadzenia przy powrocie do bazy lub miejsca zamieszkania oraz infrastrukturę parkingową.

Pakiet mobilności - skarga do TSUE

Polscy przewoźnicy złożyli skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I. Wnoszą o stwierdzenie nieważności aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym L 249 z 31 lipca 2020 r. Jak Pakiet Mobilności zmienia czas pracy kierowcy? Dlaczego nowe przepisy są dyskryminujące?

Pakiet Mobilności – jak interpretować nowe przepisy?

Pakiet mobilności obowiązuje od 20 sierpnia 2020 r. Już po 2 miesiącach funkcjonowania powstało wiele wątpliwości, jak interpretować nowe przepisy. Niejasne są przede wszystkim przepisy dotyczące obowiązkowego powrotu kierowcy do kraju i odpoczynków tygodniowych. Nowe przepisy dotyczące przedłużania czasu jazdy przy powrocie do bazy lub domu zawierają liczne pułapki. Brakuje również rozporządzenia o dokumentowaniu okresów bycia kierowcy poza pojazdem. A co z umową AETR? Jakie wątpliwości ma Komisja Europejska?

7 zmian w pracy kierowcy od 20 sierpnia 2020 r. (Pakiet mobilności)

Pierwsze zmiany z Pakietu mobilności obowiązują od 20 sierpnia 2020 r. Do 7 nowych regulacji dotyczących pracy kierowcy należą m.in.: obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie, wymogi do wykorzystania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd, zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu, możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy czy nowe wyłączenia dotyczące tachografu.

Pakiet mobilności – zmiany w pracy kierowcy 2020

Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020 r. Jakie zmiany w pracy kierowcy wprowadza? Dotyczą przede wszystkim czasu pracy, przerw, odpoczynku kierowców oraz delegowania pracowników.

Polska przeciwna dyskryminującym przepisom Pakietu Mobilności

Polska jest przeciwna dyskryminującym przepisom Pakietu Mobilności takim, jak obowiązek powrotu ciężarówek do państwa członkowskiego siedziby przedsiębiorstwa co 8 tygodni czy ograniczenie wykonywania przewozów kabotażowych w formie okresu karencji. 9 państw (Polska, Bułgaria, Cypr, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia i Węgry) skierowało wspólne pismo w tej sprawie do posłów Parlamentu Europejskiego.

Pakiet mobilności 2020 - kiedy może wejść w życie?

Pakiet mobilności został przegłosowany w pierwszym czytaniu przez Radę UE. Teraz czas na drugie czytanie i przyjęcie przez Parlament Europejski. Najprawdopodobniej dojdzie do tego w lipcu 2020 r. Pierwsze przepisy zaczną obowiązywać już po 20 dniach od opublikowania. Sprawdź, kiedy najwcześniej Pakiet może wejść w życie.

Zmiany w czasie pracy kierowców od 17 kwietnia do 31 maja 2020 r.

Wprowadza się tymczasowe zmiany w czasie pracy kierowców. Będą obowiązywały od 17 kwietnia do 31 maja 2020 r. Ile wynosi obecnie maksymalny dobowy i tygodniowy czas pracy?

Transport: jak skorzystać z tarczy antykryzysowej?

Koronawirus szczególnie dotkliwie uderzył w branżę transportu. Tarcza antykryzysowa wprowadza takie rozwiązania, jak: przestój ekonomiczny, obniżenie czasu pracy, dofinansowanie do wynagrodzeń oraz wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. Jak branża TSL może skorzystać z pomocy zapewnionej nowymi przepisami?

Wypadek kierowcy przy pracy - obowiązki przewoźnika

Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy? Jakie obowiązki związane z wypadkiem przy pracy spoczywają na przewoźniku?

Jak uniknąć błędów w pracy z inteligentnym tachografem

Od 15 czerwca 2019 r. każdy nowy pojazd wykonujący na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe musi być wyposażony w inteligentny tachograf. Obowiązkiem kierowcy jest rejestrowanie na karcie wszystkich swoich aktywności podczas dnia pracy.

Inteligentne tachografy od 15 czerwca 2019 r. - czas pracy kierowców

Od 15 czerwca 2019 r. wszystkie pojazdy wykonujące na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe powinny być wyposażone w inteligentny tachograf. Inteligentne tachografy skuteczniej prześledzą czas pracy kierowców.

Nowe karty warsztatowe (2. generacji) do tachografów cyfrowych

Prawie 50% kart warsztatowych 2. generacji do tachografów cyfrowych (inteligentnych) wydała do 17 maja 2019 r. pory Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Wszyscy zainteresowani otrzymaniem nowych kart do tachografów, którzy złożyli wnioski po 15 maja br. otrzymają już karty współpracujące z nowymi tachografami inteligentnymi. Od 15 czerwca 2019 r. PWPW rozpocznie wydawanie pozostałych rodzajów kart do tachografów – kart kierowcy, kart przedsiębiorstwa oraz kart kontrolnych.

Zmiana czasu na letni a tachograf i czas pracy kierowcy 2019

Zmiana z czasu zimowego na letni w 2019 roku nastąpi 31 marca. Co powinni w takiej sytuacji zrobić kierowcy, aby ewidencja czasu pracy była prawidłowa i zgodna z prawem?

Awaria tachografu – co trzeba zrobić w tej sytuacji

Tachograf - niezbędne w transporcie drogowym urządzenie rejestrujące m.in. czas pracy kierowców - potrafi się czasem popsuć. Co trzeba zrobić, kiedy awaria tachografu nastąpi w drodze? Jak postąpić, gdy zdarzy się to jeszcze w siedzibie firmy? Kto i jakie działania powinien podjąć? Wyjaśnia ekspert z Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

REKLAMA