REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.
KSeF a klienci biura rachunkowego. Serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie 16 kwietnia. Z cyklu Kawa z INFORLEX.
Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.
30 kwietnia br. mija termin rozliczenia PIT za ubiegły rok. Większość podatników przy rozliczeniu korzysta z usługi Twój e-PIT w e-Urzędzie Skarbowym. W bieżącym roku z usługi Twój e-PIT mogą korzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej.
REKLAMA
Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.
Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.
W dniu 5 kwietnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji wielu ustaw, który ma na celu deregulację i uproszenie przepisów prawa gospodarczego i administracyjnego. Projekt ten powstał w Ministerstwie Rozwoju i Technologii i jest aktualnie na etapie uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Nowe przepisy mają w większości wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. Jakie zmiany przewiduje ten projekt?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że przychodem w kantorze wymiany walut jest wartość sprzedanej waluty, a nie różnica między sprzedażą a ceną nabycia waluty.
REKLAMA
Wśród kilkudziesięciu propozycji Ministerstwa Rozwoju i Technologii w projekcie nowelizacji ustawy deregulacyjnej jest postulat zmniejszenia o połowę czasu kontroli w najmniejszych firmach (mikroprzedsiębiorcy), z 12 do 6 dni - poinformował minister rozwoju i technologii Krzysztof Hetman w środę na briefingu prasowym w Krakowie.
Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił projekt nowelizacji ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zmiany mają umożliwić załatwienie spraw i odnalezienie informacji związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach tzw. „jednego okienka”.
Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.
W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.
AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.
Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?
Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba.
Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.
Prowadzenie działalności usługowej związane jest z takimi ryzykami jak zarzuty o nienależyte wykonanie umowy czy roszczenia finansowe w razie wyrządzenia szkody klientowi bądź innej osobie. Ponieważ takie sytuacje zdarzają się coraz częściej, a sądy zasądzają coraz wyższe odszkodowania, firmy usługowe coraz bardziej zainteresowane są polisą OC działalności gospodarczej.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że wydatki poniesione na zakup słodyczy, alkoholu oraz cateringu dla klientów nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z uwagi na to, że wydatki te kwalifikują się jako koszty reprezentacji, które są wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że wynagrodzenie za pełnienie funkcji dyrektora niepublicznego przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 3%.
"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.
Czy można pracować lub działać na własny rachunek unikając zabójczo wysokich składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS, a niekiedy nawet korzystając już teraz z podwojonej kwoty wolnej od podatku? Można – na wszystko są legalne sposoby, jeśli potrafi się umiejętnie wykorzystać przepisy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że przychód z nagrody pieniężnej za dobre wyniki współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowany jest ryczałtem według stawki właściwej dla świadczonych usług. W przypadku przedsiębiorcy świadczącego usługi wytwarzania oprogramowania (PKWiU 62.01.11), gdzie obowiązuje stawka ryczałtu 12%, przychód z takiej nagrody również podlega opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu.
Kolejny wzrost limitu dla działalności nierejestrowanej cieszy tych, którzy poprawiają kondycję domowego budżetu korzystając z możliwości prowadzenia niewielkiej działalności bez konieczności jej rejestrowania w CEIDG. Jednak brak rejestracji to jedno, a rozliczenia na gruncie VAT, to odrębna sprawa. Warto sprawdzić, czy ciesząc się uproszczeniami przewidzianymi dla tej formy działalności nie zaniedbuje się obowiązków czynnego podatnika VAT.
Kobiety w Polsce mają własne firmy częściej niż w większości krajów Unii Europejskiej – w naszym kraju 8% Polek prowadzi działalność gospodarczą, co stanowi drugi wynik europejski.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki związane z budową ogrodu, mającego służyć jako biuro w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, nie mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że poniesione wydatki zawodowego sportowca na usługi wspierające zdrowie i trening można uznać jako koszty uzyskania przychodów, podkreślając ich znaczenie dla osiągnięcia sukcesu sportowego.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało projekt ustawy o działalności kosmicznej. Nowa ustawa będzie regulowała m.in. zasady wykonywania działalności kosmicznej, jak również warunki i tryb wydawania zezwolenia na prowadzenie działalności kosmicznej. Działalność kosmiczna będzie mogła być wykonywana wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia udzielanego przez Prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK).
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że lekarz specjalista, po zakończeniu rezydentury i rozpoczęciu działalności gospodarczej, może opodatkować swoje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem, że działalność ta różni się od obowiązków wykonywanych w ramach rezydentury.
Każdy kto jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej musi płacić podatek od nieruchomości. Stawka podatku jest jednak znacznie wyższa, gdy dana nieruchomość jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Kiedy dochodzi do takiego zajęcia i jaką wysokość podatku powinni płacić przedsiębiorcy wynajmujący te nieruchomości. O tym opowie Pan Dawid Kurach, ekspert m.in. od podatku od nieruchomości w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.
Czy Polacy są gotowi na otworzenie własnej działalności? Jakie są ich motywacje i największe obawy? Jakie biznesy wybierają najczęściej? Przedstawiamy wyniki pierwszej edycji ogólnopolskiego badania w zakresie gotowości Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej Indeks Przedsiębiorczości Intermarché i Bricomarché.
Jak opodatkować przychód z wynajmu lokali wycofanych z działalności gospodarczej. Czy może być na ryczałcie jako „najem prywatny”?
Jest światełko nadziei dla przedsiębiorców. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zajęła się pytaniem RPO: czy do stażu pracy wlicza się działalność gospodarcza i umowy cywilnoprawne? Ogromna ilość przedsiębiorców czy samozatrudnionych w Polsce wykonujących pracę np. na podstawie umowy zlecenia czy o dzieło od wielu lat postuluje o wliczanie do stażu pracy - warunkującego uprawnienia pracownicze - okresów działalności gospodarczej oraz pracy świadczonej na podstawie umów cywilnoprawnych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że możliwe jest opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nawet w przypadku współpracy z byłym pracodawcą, o ile rodzaj świadczonych usług różni się od tych wykonywanych w ramach stosunku pracy.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że lekarz rezydent zatrudniony na umowę o pracę oraz świadczący usługi w ramach działalności gospodarczej u tego samego pracodawcy może opodatkowywać przychody osiągane z działalności gospodarczej podatkiem liniowym, tj. w sposób wskazany w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jaką formę opodatkowania wybrać w 2024 roku? W obliczu nadchodzących zmian w prawie warto już dzisiaj rozważyć zmianę formy opodatkowania. Kto zdąży podjąć decyzję do 20 lutego 2024 r. i złoży stosowne oświadczenie, może zapewnić sobie wymierne korzyści i ochronić swoje pieniądze.
B2B a BHP - jakie są obowiązki pracodawców czy przedsiębiorców współpracujących z osobami niebędącymi pracownikami czy też z innymi przedsiębiorcami? Czy jednoosobowa działalność musi mieć szkolenie BHP? Czy pracodawca musi zapewnić BHP studentom? Okazuje się, że jest wiele obowiązków, o których nie wiedzą pracodawcy czy przedsiębiorcy.
Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący prekonsultacje dotyczące przyszłości i ewentualnej regulacji zawodu księgowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (tj. prowadzenia biura rachunkowego). Raport ten podsumowuje opinie zgłoszone w toku prekonsultacji i - jak deklaruje resort - zostanie wykorzystany w dalszych pracach analitycznych Ministerstwa Finansów. W tym momencie Ministerstwo nie planuje podjąć prac legislacyjnych zmierzających do regulacji zawodu księgowego. Natomiast już teraz Ministerstwo zapowiada dalsze prace nad opracowaniem projektu zmian przepisów o rachunkowości o charakterze usprawniającym obecny system, w szczególności w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczenia OC od wykonywanych usług księgowych.
Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący prekonsultacje dotyczące przyszłości i ewentualnej regulacji zawodu księgowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (tj. prowadzenia biura rachunkowego). Raport ten podsumowuje opinie zgłoszone w toku prekonsultacji i - jak deklaruje resort - zostanie wykorzystany w dalszych pracach analitycznych Ministerstwa Finansów. W tym momencie Ministerstwo nie planuje podjąć prac legislacyjnych zmierzających do regulacji zawodu księgowego. Natomiast już teraz Ministerstwo zapowiada dalsze prace nad opracowaniem projektu zmian przepisów o rachunkowości o charakterze usprawniającym obecny system, w szczególności w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczenia OC od wykonywanych usług księgowych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, w której wyjaśniła, że sprzedaż kosmetyków, która obejmuje proces ich tworzenia oraz produkcję kwalifikuje się do opodatkowania 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako działalność wytwórcza.
Co roku każdy przedsiębiorca powinien rozważyć opłacalność zmiany formy opodatkowania swojej firmy. Przepisy podatkowe dają czas na podjęcie tej decyzji i złożenie stosownego oświadczenia do 20 lutego. Jakie formy opodatkowania można aktualnie wybrać?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że prowizje uzyskane z pośrednictwa w sprzedaży hurtowej mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dotacja otrzymana z PFRON-u na rozpoczęcie działalności gospodarczej podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a koszty sfinansowane z tej dotacji, które nie są środkami trwałymi, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Utrzymujące się wysokie rynkowe ceny energii elektrycznej skłoniły ustawodawcę do przedłużenia na 2024 r. obowiązywania niektórych mechanizmów pomocowych dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie krótki opis rozwiązań służących obniżce należności za energię elektryczną w 2024 r.
Wiadomo już, że osoby nie mające już prawa do ulgi na start, małego ZUS lub małego ZUS plus – a więc zmuszone do płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy w pełnej wysokości – muszą w 2024 roku szykować dla ZUS prawie 2 tys. zł miesięcznie. Nawet wtedy gdy brak obrotów i nie ma w ogóle przychodów. Ma ich poratować w takiej sytuacji nowe rozwiązanie – wakacje od ZUS, ale na razie nie wiadomo kiedy ono będzie dostępne.
Badanie przeprowadzone przez AICPA & CIMA we współpracy ze Światową Radą Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (ang. World Business Council for Sustainable Development, WBCSD) zaowocowało opracowaniem nowych ram zintegrowanego zarządzania wydajnością, ułatwiających realizację strategii, które opisano w raporcie Integrated Performance Management Framework.
Podatników czeka trudny rok – limity podatkowe na 2024 r. na gruncie VAT, CIT i PIT są dla nich niekorzystne i mniejsza grupa będzie mogła skorzystać na ich podstawie z ustawowych preferencji, maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych wzrosły o 15%., a podatek rolny aż o 21-proc. W takiej sytuacji każda oszczędność jest na wagę złota. Warto więc przyjrzeć się temu, czy podatnik ma szansę skorzystać z niższego opodatkowania podatkiem od nieruchomości, bo można zyskać 2193 zł za 100 m2 powierzchni użytkowej!
Wysokość składki zdrowotnej u przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem jest uzależniona od tego, do którego progu dochodowego podatnik się zalicza. Gdy przychody gwałtownie rosną, wiadomo, że trzeba będzie zapłacić wyższą składkę. Jednak czasami pozornie nic się nie zmienia, a przedsiębiorca nie jest świadomy tego, że przekroczenie progu o 1 zł może narazić go na dopłatę składki nawet w wysokości przekraczającej 8000,00 zł.
REKLAMA